Κωνσταντίνος Νακόπουλος Ασφαλιστικός Πράκτορας:”Η επαρχία βιώνει εξίσου έντονα την κρίση” (Σεπτέμβριος 2012)

Έδρα της περιφέρειας Πελοποννήσου η Τρίπολη, είναι μια πόλη που σφύζει από ζωή. Στη δε πλατεία Αγ. Βασιλείου, μία από τις μεγαλύτερες και κεντρικότερες της πόλης, θα μπορούσε να πει κανείς ότι χτυπάει η ασφαλιστική καρδιά της Τρίπολης, αφού εκεί βρίσκονται συγκεντρωμένα τα γραφεία των περισσότερων ασφαλιστικών πρακτόρων που δραστηριοποιούνται στην πόλη. Μεταξύ αυτών και ο κ. Κωνσταντίνος Νακόπουλος, φιλοξενούμενος της στήλης αυτό το μήνα.

Ο κ. Νακόπουλος ξεκίνησε την ασφαλιστική του δραστηριότητα πριν από 23 χρόνια ως ασφαλιστής Ζωής στην Allianz, για να συνεχίσει λίγα χρόνια αργότερα ως Ασφαλιστικός Πράκτορας, εστιάζοντας στις Γενικές Ασφαλίσεις. Εκτός της Τρίπολης, διατηρεί ένα ακόμα γραφείο στη γειτονική Καλαμάτα.
Μας περιγράφει τη σαφώς ποιοτικότερη, σε σχέση με την Αθήνα, ζωή της επαρχίας, αλλά και τις πιο προσωπικές και ανθρώπινες σχέσεις που υπάρχουν, οι οποίες, όμως, δεν λειτουργούν πάντα θετικά όταν είσαι επαγγελματίας και δη ασφαλιστικός διαμεσολαβητής.
Όπως μας εξηγεί, «σε μια κλειστή κοινωνία, είναι πιο εύκολο να γίνεις γνωστός και να αποκτήσεις πελατολόγιο, ενώ δεν έχεις το κόστος της διανομής και παλιότερα της είσπραξης, που έχει ένας συνάδελφος στην Αθήνα, αφού εδώ ο πελάτης θα βγει να κάνει τις δουλειές του και θα περάσει και από σένα να πάρει ή/και να πληρώσει το συμβόλαιό του. Την ίδια στιγμή, όμως, εξαιτίας των στενών διαπροσωπικών σχέσεων που υπάρχουν, αντιμετωπίζεις ένα επιπλέον πρόβλημα στην είσπραξη των ασφαλίστρων, αφού αισθάνεσαι περισσότερο αναγκασμένος να διευκολύνεις τον πελάτη σου». Αυτό, όπως τονίζει, μετά τη μείωση του χρόνου απόδοσης των ασφαλίστρων, δημιούργησε αρκετά προβλήματα στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, αφού «φάνηκαν τα ανοίγματα του καθενός και τα φέσια που είχε φάει. Παλιότερα, αν δεν σε πλήρωναν οι πελάτες ή καθυστερούσαν οι συνεργάτες να αποδώσουν ασφάλιστρα, κάλυπτες το κενό. Σήμερα, δεν έχουμε τέτοια περιθώρια». Ο ίδιος, μάλιστα, πιστεύει ότι «αν το σύστημα της ταχυπληρωμής ίσχυε από την αρχή, θα γλιτώναμε πολλά έξοδα και ούτε οι εταιρείες ούτε εμείς θα είχαμε τόσες επισφάλειες».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, βεβαίως, δεν είναι τόσο η μείωση του χρόνου απόδοσης των ασφαλίστρων, στην οποία ούτως ή άλλως πελάτες και διαμεσολαβούντες δείχνουν να προσαρμόζονται σιγά-σιγά, όσο η κρίση, την οποία εξίσου έντονα βιώνει και η επαρχία. «Τα τελευταία χρόνια όλη η δραστηριότητα περιστρεφόταν γύρω από το δημόσιο», επισημαίνει ο κ. Νακόπουλος. «H μείωση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων έχει επηρεάσει όλους τους τομείς της τοπικής οικονομίας και συνεπώς και τις ασφάλειες».
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχει δεχτεί ο κλάδος αυτοκινήτου, κυρίως γιατί σ’αυτόν, ως επί το πλείστον, δραστηριοποιούνται οι πράκτορες στην επαρχία. Και εδώ οι περισσότεροι ασφαλισμένοι περιορίζονται πλέον στις βασικές καλύψεις, τα καινούργια συμβόλαια είναι περιορισμένα, ενώ αυξάνονται και τα ανασφάλιστα. Για τους ίδιους τους διαμεσολαβητές, επισημαίνει ο κ. Νακόπουλος, είναι πλέον ένας κλάδος με πολλή δουλειά, χωρίς το ίδιο όπως παλιά κέρδος, αφού και οι προμήθειες παρουσιάζουν καθοδική τάση. Ωστόσο, ο ίδιος θεωρεί θετικό ότι το κανάλι των direct πωλήσεων δεν είναι τόσο ανεπτυγμένο. «Ο κόσμος εδώ δεν είναι τόσο εξοικειωμένος με την τεχνολογία, επιπλέον, όπως προανέφερα, δίνουν μεγάλη σημασία στις διαπροσωπικές σχέσεις. Σε συνδυασμό με την αισθητή μείωση ασφαλίστρων, που σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να είναι και πιο φθηνά από των direct, από μέρους μεγάλων και με καλά αποτελέσματα εταιρειών, αυτό λειτουργεί υπέρ μας». 

Δεν ισχύει το ίδιο, όμως, με τις τράπεζες, όπου ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές είναι ιδιαίτερα έντονος. «Αφενός, κάνουν πολύ μεγάλες μειώσεις ασφαλίστρων, αφετέρου, στον κλάδο περιουσίας (ασφάλιση κατοικιών-επιχειρήσεων) κατέχουν τη μερίδα του λέοντος, αφού μπορούν πιο εύκολα να πάρουν τον πελάτη λόγω της δανειακής σχέσης που υπάρχει».
Ποια, όμως, είναι η άποψη του κ. Νακόπουλου για τον Ασφαλιστικό Τειρεσία που τόσο έντονα απασχολεί αυτήν την περίοδο το χώρο της διαμεσολάβησης; «Αν κάποιος είναι τυπικός στις υποχρεώσεις του, δεν νομίζω ότι θα έχει πρόβλημα», απαντά, παραδεχόμενος, ωστόσο, ότι «εδώ στην επαρχία δεν έχουμε ασχοληθεί ιδιαίτερα με το θέμα». 

Βεβαίως, ο γενικότερος προβληματισμός για το μέλλον είναι εξίσου έντονος και εδώ. Γι’ αυτό και πρόσφατα, όπως, μας ανέφερε ο κ. Νακόπουλος, μαζί με 23 ακόμα συναδέλφους του (100 δραστηριοποιούνται συνολικά στο νομό, σε όλες τις βαθμίδες διαμεσολάβησης) ξεκίνησαν τις διαδικασίες για τη δημιουργία ενός τοπικού συλλόγου, ο οποίος αναμένεται να πάρει σάρκα και οστά μέχρι το τέλος του χρόνου. «Αρχική επιδίωξή μας ήταν να γνωριστούμε μεταξύ μας, να ανταλλάξουμε απόψεις για την τοπική και ευρύτερη αγορά και τα προβλήματά της. Στην πορεία, κρίνοντας ότι χρειάζεται να είμαστε πιο οργανωμένοι και να έχουμε καλύτερη επαφή με τους συλλόγους στην Αθήνα, που γνωρίζουν τις εξελίξεις καλύτερα, προέκυψε η δημιουργία του Συλλόγου», επισημαίνει.

Πέρα όμως από τη συλλογική δράση, ο κ. Νακόπουλος πρωτίστως κρίνει αναγκαίο οι ασφαλιστικοί πράκτορες να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο δουλειάς τους, τις συνεργασίες και το χαρτοφυλάκιό τους, ώστε να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί. Όσον αφορά τον ίδιο επισημαίνει: «Πλέον δεν εστιάζουμε στον όγκο παραγωγής, αλλά στο κέρδος, οπότε προτιμάμε να έχουμε λιγότερους πελάτες, που όμως θα πληρώνουν στην ώρα τους. Από την άλλη, η δυσκολία να ελέγξεις ένα μεγάλο αριθμό συνεργατών ως προς την απόδοση των ασφαλίστρων, μας αναγκάζει να στηριζόμαστε περισσότερο στην προσωπική μας παραγωγή». Ταυτόχρονα, θεωρεί περισσότερο αναγκαία από ποτέ και επενδύει στην τεχνολογία αλλά και στην ενημέρωση σε βάθος, για όλα τα προϊόντα που προσφέρουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, «ακόμα και για εκείνα που δεν μας ενδιέφεραν στο παρελθόν, έτσι ώστε να δούμε ποιο είναι εκείνο που θα ενδιέφερε πρώτα τους ήδη πελάτες μας και στη συνέχεια καινούργιους», επισημαίνει. Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιεί νέους τομείς, όπως η ασφάλιση φωτοβολταϊκών, ενώ δραστηριοποιείται πιο έντονα πλέον στον κλάδο Ζωής και Υγείας. «Αφενός, ο προβληματισμός και η ανασφάλεια του κόσμου για τη σύνταξη και τις παροχές υγείας που μπορούν να έχουν από τον κρατικό τους φορέα στο μέλλον είναι έντονος, αφετέρου, αρκετοί είναι εκείνοι που είχαν ένα ακριβό πρόγραμμα ζωής και υγείας και θέλουν ένα πιο οικονομικό, για να μη μείνουν τελείως ανασφάλιστοι». 

Πώς, όμως, βλέπει το μέλλον της ασφαλιστικής αγοράς ο κ. Νακόπουλος;
Αν και εταιρείες και διαμεσολαβητές φαίνεται να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις των καιρών, η συρρίκνωση της αγοράς πιστεύει ότι είναι αναπόφευκτη και ότι θα υπάρξουν συγχωνεύσεις τόσο εταιρειών όσο και διαμεσολαβητών.
Τις συγχωνεύσεις των διαμεσολαβητών και ειδικά στην επαρχία τις θεωρεί πιο δύσκολες. Κι αυτό γιατί «υπάρχει η αντίληψη ότι αν κλείσει κάποιος το γραφείο του και μπει σε ένα νέο σχήμα, οι πελάτες του μπορεί να μη το δούνε ως μία στρατηγική κίνηση, αλλά να υποθέσουν ότι κάτι δεν πάει καλά. Όμως, νομίζω ότι ο κόσμος βλέπει την αναγκαιότητα των συγχωνεύσεων και το αντιμετωπίζει θετικά. Εμείς πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία και να προχωρήσουμε. Έτσι, και τα έξοδά μας θα μειώσουμε, και περισσότερο χρόνο για πραγματική δουλειά θα έχουμε, και περαιτέρω ανάπτυξη θα πετύχουμε».
Βέβαια, αυτό που ελπίζει ο κ. Νακόπουλος, τόσο για την ασφαλιστική αγορά όσο και για τη χώρα, είναι «η ανάπτυξη, αυτή τη φορά, να είναι αργή αλλά σταθερή και με διάρκεια, αφού η γρήγορη των προηγούμενων χρόνων δεν φαίνεται να μας ωφέλησε και πολύ!».