«Πρεσβεύουμε την ελευθερία στη συμβουλευτική υπηρεσία»

315

Συνέντευξη του Niels Mourits, Προέδρου της Ένωσης Ασφαλιστικών Πρακτόρων Ολλανδίας (NVA)

Κύριε Mourits, θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για το πώς λειτουργούν τα πρακτοριακά δίκτυα στη χώρα σας;
N.M.: Στην Ολλανδία έχουμε μόνο πράκτορες. έπάλληλοι ασφαλιστικών εταιριών, «υπάλληλοι-πράκτορες» όπως τους αποκαλούμε, επίσης δραστηριοποιούνται αλλά σε αμελητέο αριθμό.
Σε σχέση με τον πληθυσμό της χώρας (16.000.0000 κάτοικοι), δραστηριοποιούνται πολλοί πράκτορες. Η Οδηγία, μάλιστα, για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, που εφαρμόστηκε φέτος, είχε ως αποτέλεσμα να εγγραφούν 11.500 πράκτορες! Αυτή τη στιγμή, οι περισσότεροι από αυτούς περιμένουν για να λάβουν την άδειά τους, διαδικασία η οποία αναμένεται να καθυστερήσει, αφού η αρμόδια εποπτική αρχή χρειάζεται περισσότερο χρόνο. 
Από το σύνολο των πρακτόρων, μόνο 2.000 άτομα περίπου είναι εγγεγραμμένα στις δύο Ενώσεις που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην Ολλανδία, τη δική μας NVA και την NBVA. Η NBVA περιλαμβάνει, κυρίως, τα μικρότερα πρακτορεία και έχει 800 μέλη.
Τα μικρότερα πρακτορεία –μέχρι 4 άτομα προσωπικό– αποτελούν το 75% και της δικής μας Ένωσης, της NVA. Αλλά σ’ εμάς εγγεγραμμένα είναι και όλα τα μεγάλα πρακτορεία της χώρας μας. Συγκεκριμένα, έχουμε πάνω από 750 μέλη, με 1.135 γραφεία, τα οποία διαθέτουν συνολικά μερίδιο αγοράς της τάξεως του 42%-45%.
Όπως συνάγεται από τα προηγούμενα, πάνω από 9.000 πρακτορεία δεν ανήκουν σε καμία Ένωση. Οι λόγοι ποικίλλουν. Πολλοί πιστεύουν ότι και χωρίς τη συμμετοχή τους, το lobby των δύο Ενώσεων δραστηριοποιείται ούτως ή άλλως, άρα γιατί να πληρώσουν γι’ αυτό… Δυστυχώς, το κόστος συμμετοχής φαίνεται ότι είναι ο βασικός λόγος γι’ αυτούς τους λεγόμενους “”λαθρεπιβάτες””.

Πείτε μας, κύριε Mourits, ποια είναι τα κριτήρια εγγραφής κάποιου πράκτορα στην NVA; 
N.M.: Το πιο βασικό κριτήριο είναι η ανεξαρτησία του πράκτορα στην άσκηση της συμβουλευτικής υπηρεσίας και στην τελική επιλογή προϊόντος από τον πελάτη. Αυτό σημαίνει ότι δεν επιτρέπεται στα μέλη μας να δεσμεύουν την παραγωγή τους σε μια συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρία. 
Πώς ελέγχουμε αν αυτή η αρχή τηρείται; Κάθε χρόνο ζητάμε από τα μέλη μας μια γραπτή δήλωση ότι δεν υποχρεούνται να φέρουν την παραγωγή τους σε κάποια συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρία. Σε πρώτο επίπεδο αρκούμεθα σε αυτή τη δήλωση, όμως, αν έχουμε δείγματα από την αγορά ότι υπάρχει κάποιο παράπτωμα στον τρόπο λειτουργίας τους σε σχέση με τη δήλωσή τους, τότε ζητάμε μια εξήγηση. Εφόσον αυτή η εξήγηση δεν μας ικανοποιεί, τότε επιβάλλουμε κυρώσεις.

Πείτε μας ένα παράδειγμα…
N.M.: Εδώ και μερικά χρόνια, μια δημοσιογραφική εκπομπή στην τηλεόραση κατηγόρησε ένα μεγάλο broker και μέλος της NVA ότι είχε αναλάβει αυξημένες “”υποχρεώσεις”” προς την ιδιοκτήτρια ασφαλιστική του εταιρία.
Και εξηγώ: στην Ολλανδία, οι ασφαλιστικές εταιρίες έχουν δικαίωμα να έχουν στην κατοχή τους πρακτορεία, τα οποία αποκαλούμε “”αιχμάλωτους”” (captives), αλλά η σχέση των δύο θα πρέπει να είναι “”ξεκάθαρη””. Δηλαδή, ακόμα και τα “”αιχμάλωτα”” πρακτορεία μπορούν να δηλώνουν εαυτούς ανεξάρτητους, εφόσον οι συμβουλευτικές τους υπηρεσίες είναι ανάλογες. Η Ένωσή μας είχε ήδη εφαρμόσει αυτό τον κανόνα πριν την Κοινοτική Οδηγία. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα που αναφέρω, ζητήσαμε εξηγήσεις για τις κατηγορίες τόσο από τον broker που κατηγορήθηκε όσο και από τη μητέρα εταιρία. Και τα δύο μέρη διακήρυξαν γραπτώς ότι οι κατηγορίες αφορούσαν το παρελθόν και δεν ίσχυαν πλέον. Μας έπεισαν εμπράκτως ότι ο εν λόγω broker εξακολουθούσε να είναι αξιοσέβαστο μέλος.
Δυστυχώς, πέρυσι, είχαμε ένα άλλο δυσάρεστο παράδειγμα. Και πάλι υπήρξαν δημοσιεύσεις στον Τύπο κατηγοριών ότι κάποια μεγάλα μέλη της NVA δεν ήταν στην πράξη ανεξάρτητοι. Αυτά τα μέλη ήταν “”αιχμάλωτοι”” της ING. Και πάλι ζητήσαμε εξηγήσεις από τα μέλη μας, αλλά αυτά δεν μπόρεσαν να μας πείσουν ότι οι κατηγορίες ήταν αβάσιμες. Συγκεκριμένα, η παραγωγή νέων συμβολαίων πήγαινε, κατά πολύ μεγάλο ποσοστό, στη μητέρα εταιρία. Για την Ένωσή μας αυτό δεν ήταν ούτε κατανοητό ούτε αποδεκτό. Κατά συνέπεια, τα πρακτορεία της ING αποφάσισαν να αποχωρίσουν προτού τους επιβληθούν κυρώσεις. Λυπούμαστε, βέβαια, για την απώλεια αυτών των μελών, κάποια από τα οποία ήταν πολύ δραστήρια, αλλά, δυστυχώς, οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο… 

Αντιλαμβάνομαι ότι δίνετε, ως Ένωση, μεγάλη σημασία στις σχέσεις σας με τους πελάτες… Ποιο άλλο σημαντικό θέμα σας απασχολεί αυτή την περίοδο;
N.M.: Αυτή τη στιγμή, εργαζόμαστε εντατικά για την εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας. Η διαφάνεια είναι επίσης ένα άλλο θέμα που μας απασχολεί σοβαρά. Γνώμη μου είναι ότι αν είσαι ξεκάθαρος με τον πελάτη για τη σχέση σου με τις ασφαλιστικές εταιρίες που συνεργάζεσαι, μπορείς να έχεις μεγάλη παραγωγή από μια συγκεκριμένη εταιρία, χωρίς να διακυβεύεις τα δικαιώματά του.
έπάρχουν καλοί λόγοι για να επιλέξει ένας πράκτορας αυτού του είδους τη σχέση με κάποια ή κάποιες εταιρίες, όμως, αν έχει αναλάβει τέτοιου είδους υποχρεώσεις, θα πρέπει να το ξέρει ο πελάτης, ότι οι συμβουλές του δεν είναι ανεξάρτητες.
Αυτά λέει η Κοινοτική Οδηγία και αυτά θα πρέπει να μεταφερθούν και να εναρμονιστούν στις εγχώριες νομοθεσίες. Αυτού του είδους την ανεξαρτησία πρεσβεύουμε κι εμείς στις Ενώσεις μας, NVA και NBVA: την ελευθερία στη συμβουλευτική υπηρεσία.   

Προηγούμενο άρθροΟι πρόσφατες Αλλαγές στη μετοχική δομή Χρηματοοικονομικών οργανισμών Ελλάδος-Κύπρου
Επόμενο άρθροΑσφάλιση Πιστώσεων