Στον καταναλωτή οι ελπίδες μας, δηλώνει ο Yφυπουργός Ανάπτυξης, κ. Σταύρος Καλαφάτης

190
Συνέντευξη στο Δημήτρη Ρουχωτά

«Κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, προκειμένου να προστατευθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών», δηλώνει ο κ. Σταύρος Καλαφάτης, Yφυπουργός Ανάπτυξης, μιλώντας για τη δέσμη μέτρων που έχουν ληφθεί, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά κάθε απόπειρα νόθευσης του ανταγωνισμού και να ενισχυθεί η καταναλωτική συνείδηση. Δηλώνει επίσης ότι «η άνοδος του πληθωρισμού οφείλεται αποκλειστικά σε εξωγενείς παράγοντες και, ειδικότερα, στη μεγάλη άνοδο της τιμής του πετρελαίου».
Κατά τον κ. Καλαφάτη, «η κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα αποτελεί μονόδρομο για το μέλλον», ενώ ως εργαλεία ενάντια στις ακρότητες των αγορών θεωρεί την ενημέρωση, τη σωστή λειτουργία του ανταγωνισμού και την ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης. 
Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο δημοσιοποίησης –υπό προϋποθέσεις– των ονομάτων των επιχειρήσεων που προβαίνουν σε παραπλανητικές διαφημίσεις, ενώ τονίζει ότι «η ύπαρξη ισχυρού καταναλωτικού κινήματος αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ωρίμανση των αγορών».

Πώς διαγράφεται το μέλλον της οικονομίας μέσα στις παγκόσμιες εξελίξεις; Οι επιπτώσεις από τις αναταράξεις στις εργασιακές σχέσεις και ο πληθωρισμός που σημειώνει ανοδική πορεία θα επηρεάσουν τους ρυθμούς ανάπτυξης και το μέσο επίπεδο διαβίωσης;
Στ.Κ.:
 Διανύουμε μια πολύ δύσκολη συγκυρία σε παγκόσμιο επίπεδο. Πετρέλαιο, πρώτες ύλες και κλιματικές αλλαγές επιδρούν στην εσωτερική αγορά και πιέζουν τις τιμές. Όλα τα διαθέσιμα στοιχεία συνηγορούν πως η άνοδος του πληθωρισμού οφείλεται αποκλειστικά σε εξωγενείς παράγοντες και, ειδικότερα, στη μεγάλη άνοδο της τιμής του πετρελαίου. 
Από την πλευρά μας, προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό, προκειμένου να προστατευθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αυτό αποτυπώνεται και στην ολοκληρωμένη δέσμη 41 μέτρων, που ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Ανάπτυξης Χρήστο Φώλια. Οι άξονες πάνω στους οποίους κινείται η φιλοσοφία των μέτρων είναι το αποτελεσματικό χτύπημα κάθε απόπειρας νόθευσης του ανταγωνισμού και η συστηματική προσπάθεια για την ενίσχυση της καταναλωτικής συνείδησης στον τόπο μας.

Είναι καθολική η δυσαρέσκεια του καταναλωτικού κοινού για τις πρακτικές των τραπεζών, όσον αφορά τις τιμές των υπηρεσιών που παρέχουν –διαμόρφωση επιτοκίων, πλαστικό χρήμα και λοιπά. Πώς σκοπεύει το Yπουργείο να ελέγξει την κατάσταση αυτή;
Στ.Κ.:
 Έχουμε λάβει σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως η θεσμοθέτηση, υπό προϋποθέσεις, του ακατάσχετου της πρώτης κατοικίας δανειολήπτη για χρέη έως 10.000 ευρώ από πιστωτικές κάρτες ή καταναλωτικά δάνεια, η επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση που περιλαμβάνονται σε συμβόλαια όροι που έχουν κριθεί καταχρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, η συμμετοχή στην κατάρτιση της ευρωπαϊκής οδηγίας για την καταναλωτική πίστη, η διεκπεραίωση καταγγελιών καταναλωτών που φθάνουν στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου, η συνεργασία με τις Ενώσεις Καταναλωτών, το Συνήγορο Καταναλωτή και την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και η διαρκής ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού.
Για το Υπουργείο Ανάπτυξης, η ενημέρωση των καταναλωτών και η προστασία των δικαιωμάτων τους αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες, που υλοποιούνται μέσα από δράσεις, θεσμικές πρωτοβουλίες, ελέγχους και κυρώσεις, εκδηλώσεις ενημέρωσης αλλά και τη γραμμή επικοινωνίας με τους πολίτες-καταναλωτές.
Ο κόσμος των επιχειρήσεων, γενικά, γνωρίζει ότι η βιώσιμη ανάπτυξη διέρχεται μέσα από την εμπιστοσύνη των καταναλωτών προς τις επιχειρήσεις και την προστασία τους από αυτές. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ενημέρωση, η σωστή λειτουργία του ανταγωνισμού και η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης είναι τα εργαλεία ενάντια στις ακρότητες των αγορών.

Πολύ συχνά οι καταναλωτικές οργανώσεις καταφεύγουν στη δικαιοσύνη για να προστατεύσουν τον καταναλωτή από αυθαίρετες ενέργειες επιχειρήσεων. Δεν θα μπορούσε το Υπουργείο να δώσει τις κατάλληλες λύσεις, ώστε να αποφεύγονται οι ενέργειες αυτές εκ μέρους των οργανώσεων;
Στ.Κ.:
 Είναι γνωστό ότι η ύπαρξη ισχυρού καταναλωτικού κινήματος αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ωρίμανση των αγορών. Όμως, η αντιπαλότητα μεταξύ καταναλωτών και επιχειρηματικού κόσμου δεν αποτελεί λύση για την εξεύρεση της ισορροπίας μεταξύ της προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών-καταναλωτών και της επιχειρηματικής δράσης.
Σε κάθε περίπτωση, η κοινωνική υπευθυνότητα των επιχειρήσεων αποτελεί κεντρική έννοια για τη βιωσιμότητα της οικονομικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Πλέον, η κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα αποτελεί μονόδρομο για το μέλλον, με κύρια χαρακτηριστικά τα σύγχρονα συστήματα μάνατζμεντ, τις αποτελεσματικές διαδικασίες διοίκησης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, την έντονη κοινωνική δράση, καθώς και το αυξημένο αισθητήριο επιχειρηματικής ηθικής.

Το Υπουργείο επιβάλλει πρόστιμα σε επιχειρήσεις για παραπλανητικές διαφημίσεις. Μήπως, παράλληλα, θα έπρεπε να δημοσιοποιούνται και τα ονόματα των επιχειρήσεων, για την πιο αποτελεσματική προστασία του καταναλωτή;
Στ.Κ.:
 Σκοπός μας είναι να συνετίσουμε τον επιχειρηματία που λοξοδρομεί όχι να τον καταστρέψουμε. Ωστόσο, δεν είναι έξω από κάθε ενδεχόμενο η δημοσιοποίηση των ονομάτων, όταν και αν διαπιστωθεί ότι η ίδια επιχειρηματική κοινότητα καταβάλλει προσπάθειες να απομονώνει τέτοια φαινόμενα ή όταν σημειώνονται φαινόμενα έξης από συγκεκριμένες επιχειρήσεις.

Πολλές επενδύσεις υπερεκτιμώνται. Όμως, κατά την υλοποίησή τους υπολείπονται και μειονεκτούν. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει αυτές τις περιπτώσεις;
Στ.Κ.:
 Οι νέοι αναπτυξιακοί νόμοι, οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, το επιχειρησιακό πρόγραμμα “ανταγωνιστικότητα και επιχειρηματικότητα” για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 θέτουν το πλαίσιο, τις διαδικασίες και τους κανόνες για υγιείς επιχειρηματικές προσπάθειες. Με συνεχείς, έγκαιρους και εντατικούς ελέγχους, οι επιχειρηματικές ευκαιρίες μπορούν να γίνουν πράξεις, με τις λιγότερο δυνατές απώλειες για όλους.

Προηγούμενο άρθροMαρία Λαμπροπούλου, Γιάννης Κιτριλάκης, Τμήμα Μarketing Ομίλου Generali
Επόμενο άρθροΟι τράπεζες λειτουργούν ασύδοτα και εκμεταλλεύονται τους πολίτες