Θόδωρος Σκυλακάκης, Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας: «Να υπάρχει στο ασφαλιστικό σύστημα ένας τρίτος πυλώνας»

Συνέντευξη στη Μαρίνα Κουρμπέλα  

Υπάρχει σημαντικό περιθώριο για σοβαρή παρουσία των ιδιωτικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων στον κοινωνικοασφαλιστικό χώρο, δηλώνει ο Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Α.Α.». Όπως επισημαίνει, επειδή οι προοπτικές για το ύψος των συντάξεων των σημερινών νέων και μεσηλίκων από το δημόσιο σύστημα είναι δυσοίωνες, έχει λογική να υπάρχει στο ασφαλιστικό σύστημα ένας τρίτος πυλώνας (μετά την υποχρεωτική και επικουρική κοινωνική ασφάλιση), που να στηρίζεται σε διαφόρων ειδών συμπληρωματικά ιδιωτικά ασφαλιστικά προγράμματα.
Ο Έλληνας Ευρωβουλευτής στη συνέντευξή του αναφέρεται, κυρίως, σε θέματα αρμοδιότητάς του, μιλά για μεγάλη, επερχόμενη ύφεση στην Ελλάδα, για το πρόβλημα της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, για την πρωτοβουλία του όσον αφορά την υιοθέτηση της πρόληψης στον τομέα της υγείας ως στρατηγικής οικονομικής επιλογής για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, και για την εκδήλωση που οργάνωσε σχετικά με το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων.
Σχετικά με την επιτυχία των μέτρων της ελληνικής κυβέρνησης πιστεύει ότι «όλα θα εξαρτηθούν από την εφαρμογή. Αν υπάρξουν εκπτώσεις και καθυστερήσεις, τότε τα πράγματα θα είναι πολύ άσχημα», ενώ θεωρεί ότι το δυσμενές για την Ελλάδα κλίμα στην ΕΕ προκλήθηκε, κυρίως, από το θέμα των στατιστικών στοιχείων.

Χρηματοπιστωτική κρίση
Κύριε Σκυλακάκη, πρώτον, συμφωνείτε με τη συζήτηση που αρχίζει δειλά δειλά στην Ευρωπαϊκή  Ένωση για μέτρα εξόδου από τη χρηματοπιστωτική κρίση και κατάργηση έκτακτων ρυθμίσεων που έχουν αποφασιστεί για την αντιμετώπιση της κρίσης, όπως ισχύει π.χ. για ορισμένα είδη κρατικών ενισχύσεων; Δεύτερον, πότε εκτιμάτε πως θα αρχίσει μια τέτοια συζήτηση και σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα;
Θ.Σκ.:
 Φοβάμαι ότι σε εμάς η συζήτηση είναι τελείως διαφορετική, μια που επί της ουσίας μπορεί να βρισκόμαστε στην αρχή του τέλους της διεθνούς κρίσης, όμως βρισκόμαστε μόλις στο τέλος της αρχής της ελληνικής κρίσης. Συνεπώς, η συμμετοχή μας στη σχετική συζήτηση δεν μπορεί παρά να επηρεάζεται καθοριστικά από τη δική μας πραγματικότητα. Οι φόβοι των άλλων χωρών, για αύξηση πληθωρισμού και αντίστοιχη αύξηση των επιτοκίων, στη δική μας περίπτωση και με δεδομένη την επερχόμενη μεγάλη ελληνική ύφεση, που θα κρατήσει τουλάχιστον για μια διετία ή τριετία, δεν υφίστανται. Αν, όμως, υπάρξει αύξηση των διεθνών επιτοκίων, τότε το ήδη πανάκριβο κόστος του ελληνικού δανεισμού θα εκτιναχθεί ακόμα περισσότερο και η δική μας ύφεση θα βαθύνει και θα μακρύνει.

Τι συζητείται σχετικά στην Επιτροπή για τη Χρηματοπιστωτική, Οικονομική και Κοινωνική κρίση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της οποίας είστε μέλος;
Θ.Σκ.:
 Υπάρχει μεγάλος προβληματισμός για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσει η Ευρώπη να ανταγωνιστεί διεθνώς, με δεδομένη τη μεγάλη αύξηση του δημοσίου χρέους στην Ευρωπαϊκή  Ένωση, η οποία παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Επίσης, υπάρχει προβληματισμός για το πρόβλημα της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας αλλά και την απόκλιση από πλευράς ανταγωνιστικότητας στο εσωτερικό της Ευρωζώνης και ειδικά για το χάσμα στην ανταγωνιστικότητα μεταξύ Γερμανίας και χωρών του νότου, που δημιουργήθηκε στη δεκαετία από τη δημιουργία του Ευρώ.

Κοινωνική προστασία – ιδιωτική ασφάλιση
Πόσο πιστεύετε πως επηρέασε και θα επηρεάσει η χρηματοπιστωτική κρίση τον τομέα της κοινωνικής προστασίας στα κράτη μέλη της ΕΕ;
Θ.Σκ.:
 Στη διάρκεια της κρίσης ο τομέας της κοινωνικής προστασίας λειτούργησε ως αυτόματος σταθεροποιητής, κάτι για το οποίο είναι ιδιαίτερα υπερήφανες οι χώρες της Ευρώπης (μίλησαν μάλιστα για δικαίωση του “ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου”). Τώρα, όμως, θα πρέπει να πληρώσουμε τα χρέη που δημιουργήθηκαν και ταυτόχρονα να βελτιώσουμε την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, απέναντι στις αναπτυσσόμενες χώρες (παράδειγμα η Κίνα), που ανακάλυψαν τον καπιταλισμό και τα πλεονεκτήματα της οικονομίας της αγοράς, έχουν πολύ χαμηλότερους μισθούς (το ένα δέκατο των ευρωπαϊκών) και σχεδόν κανένα δίχτυ κοινωνικής προστασίας. Χωρίς σοβαρές μεταρρυθμίσεις εξορθολογισμού του συστήματος αυτό είναι αδύνατον.

Πώς βλέπετε το ρόλο των ιδιωτικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων στις αλλαγές του κοινωνικοασφαλιστικού τομέα;
Θ.Σκ.:
 Υπάρχει σημαντικό περιθώριο για σοβαρή παρουσία, αφού οι προοπτικές για το ύψος των συντάξεων των σημερινών νέων και μεσηλίκων από το δημόσιο σύστημα είναι δυσοίωνες και έχει λογική να υπάρχει στο ασφαλιστικό σύστημα ένας τρίτος πυλώνας (μετά την υποχρεωτική και επικουρική κοινωνική ασφάλιση), που να στηρίζεται σε διαφόρων ειδών συμπληρωματικά ιδιωτικά ασφαλιστικά προγράμματα. Χρειάζεται, όμως, ο πυλώνας αυτός να είναι πολύ καλύτερα προστατευμένος από φαινόμενα όπως αυτά που βιώνουμε σήμερα, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, τα οποία έχουν πλήξει την αξιοπιστία του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης.

Στρατηγική ΕΕ2020
Η πολυσυζητημένη, αλλά όχι ιδιαίτερα επιτυχημένη Στρατηγική της Λισσαβόνας «ολοκληρώνει τη δεκαετή θητεία της» και παραδίδει τη σκυτάλη στη Στρατηγική ΕΕ2020. Ποιο ή ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας Στρατηγικής, που θα εφαρμοσθεί τη δεκαετία έως το 2020;
Θ.Σκ.:
 Η νέα στρατηγική δεν έχει ακόμα διαμορφωθεί. Βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο και οι στόχοι για την ώρα είναι ελάχιστα φιλόδοξοι. Για παράδειγμα, ο στόχος να είναι “η ευρωπαϊκή οικονομία η περισσότερο ανταγωνιστική οικονομία, που να βασίζεται στη γνώση, σε ολόκληρο τον κόσμο μέχρι το 2010”, έχει κομψά αναληφθεί εις τους ευρωπαϊκούς ουρανούς (ως μη πραγματοποιήσιμος), χωρίς όμως να αντικατασταθεί με κάτι άλλο, έστω λιγότερο φιλόδοξο, πέραν της πράσινης οικονομίας. 
Μια πρόταση την οποία ξεκινώ να προωθήσω στην ομάδα εργασίας για την στρατηγική 2020, αφορά στην υιοθέτηση της πρόληψης στον τομέα της υγείας, ως στρατηγικής οικονομικής επιλογής για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή  Ένωση. Η λογική της πρότασης αυτής είναι απλή. Ο ευρωπαϊκός πληθυσμός γερνάει και θα συνεχίσει να γερνάει. Το ποσοστό που παραμένει στην αγορά εργασίας σε μεγαλύτερες ηλικίες αυξάνεται. Οι θεραπευτικές τεχνολογίες, στις οποίες έχει ρίξει το βάρος ο κλάδος της υγείας, προσφέρουν όλο και μεγαλύτερες δυνατότητες, με όλο και μεγαλύτερο κόστος. Ο συνδυασμός αυτός θα επιβαρύνει κατά τρόπο συντριπτικό, στα επόμενα χρόνια και δεκαετίες, τα δημόσια και ιδιωτικά συστήματα υγείας, τα δημόσια οικονομικά αλλά και την ιδιωτική παραγωγικότητα. Η πρόληψη είναι ελλειμματική σε ολόκληρη την  Ένωση, τόσο από πλευράς ιατρικών πράξεων, όσο και σε ό,τι αφορά την προώθηση ενός περισσότερο υγιεινού τρόπου ζωής. Συνεπώς, έχει και οικονομικό νόημα να θέσουμε την πρόληψη ως στρατηγικό ευρωπαϊκό στόχο, ο οποίος θα μας επιτρέψει να βελτιώσουμε θεαματικά και με πολύ μικρότερο κόστος τόσο τους ιατρικούς όσο και τους οικονομικούς μας δείκτες.

Ενέργεια
Κύριε Σκυλακάκη, ποια μέτρα προωθεί η Ευρωπαϊκή  Ένωση σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού σε ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο;
Θ.Σκ.:
 Η ΕΕ προωθεί μια σειρά από αγωγούς που διαφοροποιούν τις πηγές πρόσβασης του αερίου (ο νότιος άξονας, Ναμπούκο, δηλαδή, και ΙΤGI) ή παρακάμπτουν τις πηγές προστριβών (ο βόρειος άξονας που παρακάμπτει την Ουκρανία), καθώς και έργα που διευκολύνουν την είσοδο του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, προωθεί το λεγόμενο souper grid και τα έξυπνα ηλεκτρικά δίκτυα, που διευκολύνουν τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, και προσπαθεί να πιέσει για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς σε ό,τι αφορά την ενέργεια.

Ποιος ήταν ο σκοπός της εκδήλωσης που οργανώσατε, σχετικά με το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της ΕΕ;
Θ.Σκ.:
 Να αναδείξω τις αδυναμίες και αδικίες του ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (ΣΕΡ) και ειδικότερα το γεγονός ότι υπάρχουν κλάδοι και επιχειρήσεις στα σύνορα της  Ένωσης και κυρίως στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπου η ρύπανση με διοξείδιο του άνθρακα θα μεταφερθεί εκτός Ένωσης (carbon leakage), ενώ ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις θα χάσουν μερίδιο αγοράς και θέσεις εργασίας, διότι η  Ένωση δεν έλαβε καθόλου υπόψη το κριτήριο της γεωγραφικής απόστασης στη σχετική νομοθεσία.

Πώς μπορεί να βοηθήσει η ΕΕ στη χρηματοδότηση των μέτρων αντιμετώπισης της Κλιματικής Αλλαγής;
Θ.Σκ.:
 Στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων έχει θεσμοθετηθεί ότι το 10% των εσόδων (ποσό που θα φτάσει στο διόλου αξιοκαταφρόνητο επίπεδο των 5-7 δις ετησίως) θα κατευθύνονται για κοινοτική αλληλεγγύη προς χώρες που βρίσκονται κάτω του κοινοτικού μέσου όρου. Από αυτό το ποσό –με δική μου τροπολογία– ψηφίστηκε στην αρμόδια επιτροπή περιβάλλοντος του ευρωκοινοβουλίου ότι το 50% θα προορίζεται για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και θα κατευθύνεται στις περισσότερο ευάλωτες κλιματικά χώρες, όπως είναι η Ελλάδα.

Βιομηχανία – Επιχειρήσεις 
Τι επιπτώσεις έχει για τις επιχειρήσεις της ΕΕ ο κινέζικος ανταγωνισμός, εφόσον αυτός κινείται στα όρια του θεμιτού;
Θ.Σκ.:
 Πάρα πολύ σημαντικές. Τον περασμένο Φεβρουάριο η Κίνα αύξησε τις εξαγωγές της κατά 46%. Το μερίδιο των χωρών της ΕΕ (πλην της Γερμανίας) στις παγκόσμιες εξαγωγές μειώνεται σε σχέση με την Κίνα με ρυθμούς ταχύτατους. Στο βαθμό που αυτό οφείλεται στους πολύ χαμηλούς μισθούς, αυτό είναι εκ των πραγμάτων θεμιτό. Δεν μπορούμε να ζητούμε άνθρωποι που ζουν με 120 Ευρώ το μήνα να μη συμμετέχουν στην παγκόσμια αγορά, για να διατηρούμε εμείς στην Ευρώπη ένα επίπεδο ζωής που στηρίζεται σε δεκαπλάσιους και εικοσαπλάσιους μισθούς. Όπου, όμως, υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός, που στηρίζεται σε παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, περιβαλλοντικό ντάμπινγκ ή σε επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία προϊόντα, τότε υπάρχει θέμα.

Ποιες νέες ρυθμίσεις προωθούνται στην ΕΕ στον τομέα της Υγείας;
Θ.Σκ.:
 Από τη δική μου Επιτροπή περνούν τις ημέρες αυτές τρεις σημαντικές οδηγίες. Δύο για τα φάρμακα (για τον περιορισμό των ψευδεπίγραφων φαρμάκων και τη φαρμακοεπαγρύπνηση) και μια για τη μεταμόσχευση οργάνων, στην οποία προσέθεσα μάλιστα μια τροπολογία που διασφαλίζει ότι οι διαδικασίες μεταμόσχευσης θα υπόκεινται σε δημόσιο έλεγχο και θα τηρούνται γι’ αυτές ειδικά πρωτόκολλα, που θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών.

Τι βασικές αλλαγές προωθούνται στα θέματα των τροφίμων, που ενδιαφέρουν επιχειρήσεις και καταναλωτές;
Θ.Σκ.:
 Ψηφίζουμε μια αναθεώρηση της οδηγίας για τις διατροφικές πληροφορίες στα τρόφιμα, στην οποία περιλαμβάνονται πολύ σημαντικές (αν οριστικοποιηθεί η υιοθέτησή τους), διατάξεις, όπως η υποχρεωτική αναγραφή της χώρας προέλευσης στο κρέας και τα γαλακτοκομικά, η υποχρέωση των αλυσίδων γρήγορης εστίασης να δίνουν διατροφικές πληροφορίες για τα τυποποιημένα γεύματα που προσφέρουν κ.λπ.

Εξωτερικές σχέσεις, Ελλάδα – ΕΕ
Πιστεύετε πως έγινε υπερβολική προβολή των θεμάτων του Δημοσιονομικού  Ελλείμματος της Ελλάδας;
Θ.Σκ.:
 Ναι, κυρίως όμως αυτό συνέβη διότι τα μέτρα που έπρεπε δεν ελήφθησαν εγκαίρως. Και το εγκαίρως αναφέρεται και στις τελευταίες δεκαετίες και στα τελευταία χρόνια και στους τελευταίους μήνες. Και όσο καθυστερούσαμε, τόσο αυξανόταν γεωμετρικά το κόστος για τη χώρα από αυτή την καθυστέρηση.

Ποιες είναι σήμερα οι αντιδράσεις μεταξύ των συναδέλφων σας στην Ευρωβουλή;
Θ.Σκ
.: Μικτές. Υπάρχουν επιθέσεις κατά της Ελλάδος, υπάρχουν όμως και συνάδελφοι που ζητούν συγγνώμη για τις υπερβολές και την οξύτητα των επιθέσεων από τον ξένο τύπο. Το μεγαλύτερο πρόβλημά μας δεν είναι, πάντως, η κατηγορία για τη δημοσιονομική αδυναμία αλλά για τις πλασματικές στατιστικές. Αυτή είναι που μας έχει κάνει τη μεγαλύτερη ζημιά, τόσο διεθνώς όσο και στο Ευρωκοινοβούλιο.

Είστε αισιόδοξος για την επιτυχία των μέτρων που έλαβε η κυβέρνηση, προκειμένου να υπάρξει η κατά 4% μείωση του ελλείμματος;
Θ.Σκ.: 
Όλα θα εξαρτηθούν από την εφαρμογή. Αν υπάρξουν εκπτώσεις και καθυστερήσεις, τότε τα πράγματα θα είναι πολύ άσχημα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε ακόμα στο 50% της προσπάθειας που θα απαιτηθεί δημοσιονομικά. Θα χρειαστεί το 2011 και 2012 άλλο ένα 5% του ΑΕΠ, το οποίο θα πρέπει να βρεθεί, υπό συνθήκες μάλιστα βαθιάς ύφεσης.