12.000 σκοτώθηκαν στην Ε.Ε. σε αυτοκινητιστικά το 2012

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) έδωσε στη δημοσιότητα  έκθεση σχετικά με τις τάσεις στην ασφάλεια των επιβατών του αυτοκινήτου. Η έκθεση διαπιστώνει ότι 900 ζωές θα μπορούσαν να σωθούν κάθε χρόνο στην Ε.Ε., εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ήταν υποχρεωμένοι να τοποθετούν αισθητήρες υπενθύμισης ζώνης ασφαλείας στα εμπρός και πίσω καθίσματα  των επιβατών για να βοηθήσουν στην πρόληψη των θανάτων από τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στάδιο αναθεώρησης των κανόνων ασφάλειας των οχημάτων με νέες προτάσεις να αναμένονται κατά το επόμενο έτος.

Παρά τις βελτιώσεις στην ασφάλεια των οχημάτων, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης και η οδήγηση με ακατάλληλη ταχύτητα να εξακολουθούν να αποτελούν αιτία πολλών θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Το ETSC εκτιμά ότι 5.600 θάνατοι, οι μισοί από αυτούς με αυτοκίνητα, θα μπορούσαν να προληφθούν ετησίως εξαλείφοντας την οδήγηση σε κατάσταση μέθης και περαιτέρω 1.300, εάν η μέση ταχύτητα σε όλους τους δρόμους μειωνόταν κατά μόλις 1 km/h. Το ETSC καλεί την Ε.Ε. να επιβάλει τη χρήση ασφαλιστικών δικλείδων χρήσης οινοπνευματωδών τόσο για τους κατ’ επανάληψη παραβάτες που οδηγούν σε κατάσταση μέθης όσο και για την καλύτερη επιβολή των ορίων ταχύτητας σε όλα τα κράτη μέλη.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC Antonio Avenoso τόνισε:

 «Ενώ τεράστια πρόοδος έχει σημειωθεί στη μείωση του αριθμού των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικά στους δρόμους της Ευρώπης, είναι απλά λάθος που 12.000 εξακολουθούν να πεθαίνουν κάθε χρόνο για λόγους που ως επί το πλείστον μπορούν να αποφευχθούν. Απλά μέτρα, όπως υπενθυμίσεις ζωνών ασφαλείας στα εμπρός και πίσω καθίσματα των επιβατών, καλύτερη επιβολή των ορίων ταχύτητας, καθώς και μέτρα για να εμποδίζουν τους οδηγούς που οδηγούν επανειλημμένα υπό την επήρεια μέθης να βρεθούν πίσω από το τιμόνι θα μπορούσαν να θέσουν το στόχο της Ε.Ε. για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μέχρι το 2020 σε προσιτό επίπεδο.»

Η Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», κα Β. Δανέλλη-Μυλωνά, με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης ανέφερε: «Παρά τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλλονται από τους ευρωπαϊκούς Οργανισμούς για την πρόληψη αλλά και τη μείωση του αριθμού των τροχαίων συμβάντων, αυτά υφίστανται και αποτελούν ένα μεγάλο πρόβλημα για τις χώρες της ΕΕ. Στη χώρα μας το πρόβλημα είναι οξύτερο μεσουρανούσης της οικονομικής κρίσης η οποία το δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο και το κάνει πολυδιάστατο. Οφείλουμε να εντείνουμε τις προσπάθειές μας, φορείς και πολίτες αλλά ιδιαίτερα η Πολιτεία για να απαλλαγούμε επιτέλους από τη μάστιγα των τροχαίων δυστυχημάτων.»

Παρά το μεγάλο αριθμό των θανάτων που εξακολουθούν να συμβαίνουν, η έκθεση διαπιστώνει ότι τα υφιστάμενα μέτρα υπήρξαν πολύ αποτελεσματικά – και πρέπει να διευρυνθούν. Η έκθεση εκτιμά ότι 8.600 επιβαίνοντες επέζησαν από σοβαρές συγκρούσεις το 2012, επειδή φορούσαν ζώνη ασφαλείας. Ο αριθμός αυτών που σώθηκαν κάθε χρόνο χάρη σε βελτιωμένες τεχνικές προστασίας των επιβατών, όπως οι αερόσακοι και μπάρες προστασίας από πλευρική σύγκρουση, τα οποία ήταν προεγκατεστημένα στα αυτοκίνητα, είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθεί, αλλά ανέρχεται σαφώς σε πολλές χιλιάδες.

Η Ισπανία και η Λετονία έχουν επισημανθεί από τους ερευνητές ως οι χώρες που έχουν κάνει ιδιαίτερα σημαντική πρόοδο στη μείωση των θανόντων επιβατών στα οχήματα. Η εισαγωγή του συστήματος αξιολόγησης με πόντους πέναλτι αναφέρθηκε ως ένα σημαντικό στοιχείο σε μια σειρά από μέτρα που λαμβάνονται για τη βελτίωση της ασφάλειας στις χώρες αυτές.

Οι χώρες με ιστορικά καλές επιδόσεις συμπεριλαμβανομένης της Ελβετίας, των Κάτω Χωρών, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Σουηδίας έχουν καταφέρει επίσης να συνεχίσουν την καλή τους πορεία και είναι πλέον οι ασφαλέστερες χώρες στην κατάταξη αναφορικά με τους θανάτους επιβαινόντων στα οχήματα ανά δισεκατομμύριο οχηματοχιλιόμετρα που έχουν διανυθεί.

Η έκθεση «Κατάταξη προόδου της Ε.Ε. για την ασφάλεια των επιβατών αυτοκινήτου” βασίζεται στην ανάλυση των δεδομένων σε επίπεδο Ε.Ε. και επιβλέπεται από μια ομάδα 32 εμπειρογνωμόνων οδικής ασφάλειας από όλη την Ευρώπη.

Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και για να κατεβάσετε την αναφορά και την ανάλυση των πινάκων δεδομένων, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://www.etsc.eu/ranking-eu-progress-on-car-occupant-safety-pin-flash-27/.