Νίκη Τζαβέλα Ευρωβουλευτής του ΛΑ.Ο.Σ.

Επαναδιαπραγμάτευση  του χρέους μας, για πιο γρήγορη έξοδο από την κρίση  προτείνει η  ευρωβουλευτής του ΛΑ.Ο.Σ.

Συνέντευξη στη Μαρίνα Κουρμπέλα

Η στήριξη της Ευρωζώνης στην Ελλάδα κρίνεται, εκ του αποτελέσματος, ως ελλιπής, μια επαναδιαπραγμάτευση του χρέους θα ήταν ο πιο γρήγορος τρόπος εξόδου της χώρας από την κρίση, η ανετοιμότητα της Ευρωζώνης να αντιμετωπίσει κρίσεις που αφορούν την ουσιαστική διακυβέρνηση της Ε.Ε. ανέδειξε την υπεροχή του ΔΝΤ έναντι της ανυπαρξίας κεντρικής οικονομικής διαχείρισης από την Ευρωζώνη, ενώ, μετά την κρίση στην Ελλάδα, θα αναδειχθεί σύντομα το ασφαλιστικό σε όλη την Ε.Ε. ως κυρίαρχο δομικό πρόβλημα των Ευρωπαϊκών κοινωνιών.
Αυτές είναι μερικές από τις θέσεις της Ευρωβουλευτή του ΛΑ.Ο.Σ., κας Νίκης Τζαβέλα, τις οποίες αναπτύσσει στη συνέντευξη που έδωσε στην «Ασφαλιστική Αγορά». 

Σχετικά με τις εξελίξεις στον ασφαλιστικό τομέα, η κα Tζαβέλα εκφράζει την πεποίθηση, ότι το έργο των  ασφαλιστικών επιχειρήσεων, γενικά, θα αναδειχθεί και ότι θα αυξηθούν οι δραστηριότητες των ελληνικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων, κυρίως στη ΝΑ. Ευρώπη. Πιστεύω, επισημαίνει, ότι τα ασφαλιστικά ταμεία των κρατών μελών της Ε.Ε. είναι –στην πλειοψηφία τους– χρεωμένα. Η ασφάλιση είναι πολύπλοκο σύστημα και απαιτείται πακέτο συνδυασμένων μέτρων. Ίσως ένα σύστημα μικτό, θα ήταν μια ιδέα. Η οικονομική κρίση, προσθέτει, με τις ανακατατάξεις στο ασφαλιστικό, θα οδηγήσει σε αύξηση των ιδιωτικών ασφαλίσεων. Αν, βαθμιαία, 
οδηγούμαστε σε ενιαία κοινωνία της ΝΑ. Ευρώπης, αυτός θα είναι και ο γεωγραφικός χώρος.
Σε ερώτηση που αφορά την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ, η κα Τζαβέλα απαντά πως «Βαίνουμε ολοταχώς για ειδική σχέση» της Τουρκίας με την ΕΕ. Όχι σε ένταξη.

Κυρία Τζαβέλα, θεωρείτε ως ικανοποιητική ή πολύ ικανοποιητική την απόφαση της Ευρωζώνης για τη στήριξη της Ελλάδας προς την κατεύθυνση της μείωσης του ελλείμματος;
Ν.Τζ.:
 Εκ του αποτελέσματος, κρίνεται ελλιπής η στήριξη. Η συνδιοίκηση με το ΔΝΤ κάθε άλλο παρά αναπτυξιακό και θετικό προσανατολισμό έχει.

Πώς εκτιμάτε τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο “πακέτο” στήριξης;
Ν.Τζ.:
 Η ανετοιμότητα της Ευρωζώνης να αντιμετωπίσει κρίσεις που αφορούν την ουσιαστική διακυβέρνηση της Ε.Ε., ανέδειξε την υπεροχή του ΔΝΤ έναντι της ανυπαρξίας κεντρικής οικονομικής διαχείρισης από την Ευρωζώνη.

Θεωρείτε πιθανή μια “περιορισμένη” συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη, εάν, μελλοντικά, υπάρξουν μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα επιτρέπουν κάτι τέτοιο;
Ν.Τζ.:
  Έτσι όπως διατυπώθηκαν τα συγκεκριμένα μέτρα επίβλεψης των οικονομικών κρατών μελών της Ευρωζώνης από τον Όλι Ρεν, δεν διαφαίνεται μερική ή ολική απομάκρυνση από την Ευρωζώνη.

Στην αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης, η ΕΕ σε συνεργασία και με διεθνείς εταίρους αυτής αντέδρασε άμεσα, ήδη από την αρχή, από το 2008, και αυτό απέτρεψε τα χειρότερα. Πιστεύετε πως ανάλογη ήταν και η αντίδραση στην «ενορχηστρωμένη επίθεση» που δέχθηκε η Ελλάδα από κερδοσκόπους;
Ν.Τζ.:
 Η αντίδραση της Ε.Ε. στην ελληνική κρίση ανέδειξε τα διαρθρωτικά προβλήματα της  Ένωσης. Όλο το οικοδόμημα της Ευρωζώνης έγινε μετέωρο, χωρίς συνοχή και αλληλεγγύη. Εξαιτίας αυτής της αδυναμίας, το ελληνικό πρόβλημα επιδεινώθηκε.

Πιστεύετε πως η δημιουργία «Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου» αποτρέπει “δοκιμασίες” σαν αυτές που πέρασε και περνά η Ευρωζώνη;
Ν.Τζ.:
 Επανέρχομαι στις ανακοινώσεις του  Όλι Ρεν: Η οικονομική διακυβέρνηση της Ένωσης θα έχει τόσο στενή και αυστηρή επίβλεψη των οικονομιών, που θα αποτρέψει δοκιμασίες τέτοιου είδους στο μέλλον.

Ποια από τα διαρθρωτικά μέτρα, που υποχρεώνεται να λάβει η Ελλάδα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εξυγίανσης, θεωρείτε ως τα πλέον σημαντικά;
Ν.Τζ.:
 Μέχρι τώρα δεν έχουμε λάβει διαρθρωτικά μέτρα, μόνο μέτρα εξοικονόμησης χρημάτων. Το ασφαλιστικό και η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας είναι σημαντικά διαρθρωτικά μέτρα.

Ποια μέτρα, κατά τη γνώμη σας θα συνέβαλαν στον επαναπατρισμό κεφαλαίων στην Ελλάδα και στην προσέλκυση νέων, για επενδύσεις ή αποταμίευση;
Ν.Τζ.:
 Για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων, είναι ριψοκίνδυνο να πει κανείς. Ένας νέος νόμος περί επενδύσεων θα πρέπει να λάβει υπ’ όψιν τη διαχρονική σταθερότητα της φορολογικής νομοθεσίας.

Πότε προβλέπετε την έξοδο της ΕΕ, γενικά, από την κρίση, και ειδικά την έξοδο της Ελλάδας;
Ν.Τζ.:
 Αν δεν καταλήξουμε σε ένα σαφές πρόγραμμα εξόδου από την κρίση, δεν μπορούμε να έχουμε και χρονοδιάγραμμα. Είναι λογικό όμως ότι μια επαναδιαπραγμάτευση του χρέους μας θα ήταν ο πιο γρήγορος τρόπος –γρήγορος, τρόπος του λέγειν!

Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να υπάρξει δημοσιονομική εξυγίανση και ανάπτυξη με αλώβητο, ταυτόχρονα,  το κοινωνικό κράτος;
Ν.Τζ.:
 Εξαρτάται πόσο μεγάλο και τι παραμέτρους έχει το κοινωνικό κράτος. Αν, επί παραδείγματι, το κοινωνικό κράτος εκφράζεται σε μειωμένα τιμολόγια στη χρήση ηλεκτρισμού ή νερού για τους εργαζόμενους στους αντίστοιχους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας και όχι στην ανάπτυξη δικτύου βρεφονηπιακών σταθμών ή σταθμών για ΑΜΕΑ, τότε θα έλεγα σταθερά «να μειωθεί αυτού του είδους το κοινωνικό κράτος».

Ασφαλιστικά θέματα
Ποιες πιστεύετε πως θα είναι οι επιπτώσεις στον τομέα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων από τη νέα Αρχιτεκτονική της Χρηματοπιστωτικής Εποπτείας της ΕΕ, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη;
Ν.Τζ.:
 Πιστεύω ότι τα ασφαλιστικά ταμεία των κρατών μελών της ΕΕ είναι –στην πλειοψηφία τους– χρεωμένα. Η ασφάλιση είναι πολύπλοκο σύστημα και απαιτείται πακέτο συνδυασμένων μέτρων. Ίσως ένα σύστημα μικτό, θα ήταν μια ιδέα. Πάντως, γεγονός είναι ότι, μετά την κρίση στην Ελλάδα, θα αναδειχθεί σύντομα το ασφαλιστικό σε όλη την ΕΕ ως κυρίαρχο δομικό πρόβλημα των ευρωπαϊκών κοινωνιών.

Θεωρείτε πιθανή μια μελλοντική εξέλιξη για την κατάργηση, πανευρωπαϊκά, του ορίου συνταξιοδότησης;
Ν.Τζ.:
 Αυτό εξαρτάται τόσο από την ανάπτυξη της απασχόλησης, όσο και από το προσδοκώμενο όριο ζωής των Ευρωπαίων. Εξαρτάται, επίσης, από τον τομέα ανάπτυξης της απασχόλησης.

Τι προοπτικές πιστεύετε ότι έχει η ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών ασφαλιστικών επιχειρήσεων και σε ποιες γεωγραφικές περιοχές θα έπρεπε αυτή να επικεντρωθεί;
Ν.Τζ.:
 Η οικονομική κρίση με τις ανακατατάξεις στο ασφαλιστικό, πιστεύω ότι θα αυξήσει τις ιδιωτικές ασφάλειες. Αν, βαθμιαία, οδηγούμαστε σε ενιαία κοινωνία της ΝΑ. Ευρώπης, αυτός θα είναι και ο γεωγραφικός χώρος.

Εξωτερικές σχέσεις
Ως Αντιπρόεδρος της Αντιπροσωπείας για τις σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, πού βλέπετε τις καλύτερες προοπτικές για τη συνεργασία των δύο πλευρών στη διαμόρφωση των παγκόσμιων εξελίξεων;
Ν.Τζ.:
 Κοιτάξτε, είναι γεγονός ότι η Αμερική ηγείται και η Ευρώπη ακολουθεί. Ως Ευρωπαία ντρέπομαι που το λέω, αλλά έτσι είναι. Ούτε να διευθετήσουμε την Ευρωζώνη δεν μπορέσαμε. Χρειαστήκαμε το ΔΝΤ. Εν πάση περιπτώσει, όλοι οι οικονομικοί, πολιτικοί και κοινωνικοί τομείς των δύο πλευρών έχουν κοινές αρχές, αξίες και ενδιαφέροντα. 
  
Στον τομέα των εξωτερικών σχέσεων στον οποίο εσείς δραστηριοποιείστε έντονα, ως μέλος σειράς Αντιπροσωπειών του Ευρωκοινοβουλίου, ποια θα είναι η συνεργασία σας με την  Ύπατο Εκπρόσωπο ΚΕΠΠΑ, Βαρόνη Αστον;
Ν.Τζ.:
 Θα επιδιώξω μια μικρή παρέμβαση για το Ιράν.  Ως  Έλληνες, μπορούμε να το κάνουμε. Ας κεφαλαιοποιήσουμε τις δυνατότητες που έχουμε, σε τομείς που είναι σημαντικοί για τις εξωτερικές σχέσεις της ΕΕ.

Ποια πρόταση κάνατε με πρόσφατο ψήφισμά σας στο Ευρωκοινοβούλιο για την αντιμετώπιση του θέματος της πειρατείας στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας;
Ν.Τζ.:
 Η τελευταία μου ερώτηση αφορούσε τον οικονομικό έλεγχο, για το πώς επενδύθηκαν από τους Σομαλούς τα 100 εκατ. ευρώ που τους έχουν δοθεί ως βοήθεια. Γιατί η λύση του προβλήματος είναι η ομαλοποίηση της εσωτερικής κατάστασης στη χώρα.

Ως μέλος της Μικτής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής ΕΕ – Τουρκίας, πιστεύετε πως θα προχωρήσουν ομαλά οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Τουρκία ή βλέπετε ως πιθανότερη εξέλιξη μια ειδική σχέση ΕΕ – Τουρκίας;
Ν.Τζ.:
 Είναι πολύ ορατή πλέον η ειδική σχέση. Ως πρόσχημα χρησιμοποιείται η μη συμμόρφωση της ¶γκυρας για το άνοιγμα των λιμανιών της στην Κυπριακή Δημοκρατία. Ουσιαστικά, όμως, η  Ένωση αντιλαμβάνεται ότι η διεύρυνση γεωγραφικά λειτούργησε εις βάρος της κεντρικής οικονομικής και πολιτικής διαχείρισης της Ευρώπης. Βαίνουμε ολοταχώς για ειδική σχέση.

Πιστεύετε ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα οι διαπραγματεύσεις, που διεξάγει εξ ονόματος της ΕΕ η Επιτροπή με την Τουρκία, για τη σύναψη συμφωνίας επανεισδοχής σε αυτήν μεταναστών, οι οποίοι προέρχονται από τη χώρα αυτή ή πέρασαν από τα τουρκικά εδάφη και μένουν παράνομα σε κράτη μέλη της ΕΕ; 
Ν.Τζ.
: Σύντομα, δεν είμαι σίγουρη. Η Τουρκία αντιδρά πολύ νευρικά τώρα τελευταία. Πάντως, πιέζουμε από το Ευρωκοινοβούλιο.

Ποιες επιφυλάξεις, σχετικά με τον αγωγό Νabucco, εκφράσατε πρόσφατα, με την ιδιότητα του Μέλους της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Βιομηχανίας  Έρευνας και Ενέργειας του Ευρωκοινοβουλίου;
Ν.Τζ.:
 Από την αρχή, υπήρχαν σοβαρές εντάσεις ως προς τη βιωσιμότητα του έργου. Εξακολουθούμε να μην ξέρουμε ποιος θα είναι ο προμηθευτής ενός πολύ σοβαρού ποσού αερίου –30 bcm ετησίως! Είναι, λοιπόν, στον αέρα η ικανότητα προμήθειας του βασικού προϊόντος του αγωγού και η διάρκεια προμήθειας. Μόνο με τη συμμετοχή της Ρωσίας ή του Ιράν θα ήταν βιώσιμος ο Nabucco.

Τι προτείνετε για την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο πλαίσιο της Ένωσης για τη Μεσόγειο (ΕγΜ), στη σχετική έκθεση που έχετε συντάξει;
Ν.Τζ.:
 Πράγματι, ήμουν εισηγήτρια της γνωμοδοτικής έκθεσης για την Ευρωμεσογειακή αγορά ενέργειας, βιομηχανίας και νέων τεχνολογιών. Η έκθεση έδωσε βαρύτητα στις ΑΠΕ. Τονίστηκε, όμως, περισσότερο η σημασία του LGN για την περιοχή και ετέθησαν και οι προτάσεις για τις βασικές υποδομές του LGN στην Ευρωμεσόγειο. Το LGN είναι η πιο βραχυπρόθεσμη επένδυση, τα ΑΠΕ είναι η μακροχρόνια επένδυση, η οποία όμως για πολλές δεκαετίες θα είναι συμπληρωματική πηγή ενέργειας.    

Η κα Νίκη ΤΖΑΒΕΛΑ, Ευρωβουλευτής του ΛΑ.Ο.Σ., είναι Αντιπρόεδρος/Μέλος του Προεδρείου της πολιτικής ομάδας στην Ευρωβουλή «Ευρώπη Ελευθερίας και Δημοκρατίας».  
Είναι Αντιπρόεδρος στην Αντιπροσωπεία για τις σχέσεις με τις ΗΠΑ, Μέλος της Επιτροπής Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας και Μέλος επίσης στην Αντιπροσωπεία στη Μικτή Κοινοβουλευτική Επιτροπή ΕΕ-Τουρκίας. Είναι Αναπληρώτρια στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, στην Αντιπροσωπεία για τις σχέσεις με το Ισραήλ, στην Αντιπροσωπεία για τις σχέσεις με τις χώρες του Μασρέκ και στην Αντιπροσωπεία στην Ευρωμεσογειακή Κοινοβουλευτική Συνέλευση.