Από τη διαχείριση στην ανάπτυξη με νέο αίμα προσβλέπει ο Αθανάσιος Καλογεράς

Τον κ. Αθανάσιο Καλογερά, το νέο Γενικό Διευθυντή της Εθνικής Ασφαλιστικής φιλοξενούμε στο παρόν τεύχος της «Α.Α.».

Ο κ. Καλογεράς, με 34 έτη εμπειρίας σε διάφορες θέσεις ευθύνης, διοικητικές και τεχνικές, στην Eταιρεία, θα έχει υπό την εποπτεία του τη Συντονιστική Δ/νση Ανθρώπινου Δυναμικού, Bancassurance, Οργάνωσης & Διαχείρισης Έργων, καθώς και τη Συντονιστική Δ/νση Εξυπηρέτησης Ιδιωτών Πελατών  –τομείς που όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος για τη νέα διοίκηση. 
Ως κομμάτι του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας και ο ίδιος, μας μιλά για το πώς εισπράττει αυτό το δυναμικό τις όποιες αλλαγές-ανακατατάξεις έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια και το αφορούν (εθελουσίες, κατάργηση υποκαταστημάτων,  προσπάθεια πώλησης της εταιρείας, κ.ά). Μας εξηγεί γιατί θεωρεί σημαντικό να αναλαμβάνουν θέσεις ευθύνης, άνθρωποι που έχουν μια μακρά πορεία μέσα σε μία εταιρεία, για να τονίσει, παράλληλα, ότι και τα εκτός εταιρείας στελέχη «με τη διαφορετική κουλτούρα που τα διακρίνει, θα επιφέρουν εκείνες τις αλλαγές που συντελούν στην πρόοδο του κάθε οργανισμού».
Τέλος, μας μιλά για τη διάθεση της νέας Διοίκησης να περάσει από τη διαχείριση του προσωπικού στην ανάπτυξή του, για την πρόθεσή της να αλλάξει τη φυσιογνωμία της εταιρείας, ώστε να γίνει πιο σύγχρονη και να διατηρήσει την κυριαρχία της στην ασφαλιστική αγορά, αλλά και για το δικό του ρόλο στην προσπάθεια αυτή.

Συνέντευξη στη Δήμητρα Καζάντζα

Κύριε Καλογερά, έχοντας ανέλθει όλες τις βαθμίδες της ιεραρχίας στην Εταιρεία και από τη σημερινή θέση του Γενικού Διευθυντή, ασφαλώς θα μπορείτε να μας μιλήσετε σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό της Εθνικής Ασφαλιστικής, την ποιότητα και την εμπειρία του και βεβαίως, ύστερα από τις εθελούσιες ή μη αποχωρήσεις, πώς κρίνετε τον πληθυσμό σε σχέση με το μέγεθος; Προβλέπετε μείωση, ενδυνάμωσή του με στελέχη της αγοράς πιο εξειδικευμένα ή όχι;
A.K.:
 Η Εταιρεία μας στα πλαίσια μείωσης αλλά και ανανέωσης του προσωπικού με νέους υπαλλήλους είχε σχεδιάσει πρόγραμμα συναινετικών καταγγελιών (εθελουσία έξοδο) από το 2008 με περίοδο λήξης την 31/12/2010.
Το πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος του και υπολείπονται να αποχωρήσουν ακόμη 60 περίπου άτομα. Έτσι, στο τέλος του 2010, ο αριθμός του προσωπικού που θα υπηρετεί στην Εθνική Ασφαλιστική θα ανέρχεται σε 840 υπαλλήλους. Σ’ αυτούς δεν περιλαμβάνονται 60 υπάλληλοι από την Περιφέρεια, οι οποίοι μετά το κλείσιμο των Υποκαταστημάτων, υπηρετούν στην ΕΤΕ.
Οι αποχωρήσεις είχαν συνοδευτεί με προσλήψεις νέων υπαλλήλων, με αυξημένα τυπικά προσόντα και δεξιότητες, που υπόσχονται σε σύντομο χρονικό διάστημα, με συνεχή επιμόρφωση και κατάρτιση, να είναι αυτό το στελεχιακό δυναμικό που θα συμβάλει στο άμεσο μέλλον, ώστε η Εταιρεία να συνεχίσει να πρωτοστατεί στην ασφαλιστική αγορά και να είναι ένας εθνικός πρωταθλητής. 
Βέβαια με την αποχώρηση πολυάριθμου προσωπικού και στελεχών χάθηκαν και πολύτιμη γνώση και εμπειρία, γεγονός που έχει δημιουργήσει κάποιες δυσκολίες, οι οποίες, όμως, θα ξεπερασθούν σύντομα λόγω της διάθεσης των νέων υπαλλήλων για μάθηση αλλά και της διάθεσης της νέας Διοίκησης να περάσουμε από τη διαχείριση του προσωπικού στην αναπτυξή του. Θα υπάρξουν άμεσα περιορισμένες σε αριθμό προσλήψεις σε εξειδικευμένα αντικείμενα, όπως στις Οικονομικές Υπηρεσίες, στην Πληροφορική, τον Εσωτερικό  Έλεγχο και στο Risk Management, καθώς και πρόσληψη ολιγάριθμων υπαλλήλων πρώτης γραμμής. Έχω εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του προσωπικού και θα εργασθούμε στενά επενδύοντας στη γνώση και την ανάπτυξη.

Θα είχε ενδιαφέρον να μας εμπιστευτείτε τις εμπειρίες σας για το ηθικό που επικρατεί τόσο στο διοικητικό προσωπικό όσο και στις πωλήσεις ύστερα από τις στρατηγικές επιλογές που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια από τη διοίκηση της Εταιρείας (ανθρώπινο δυναμικό Ασπίδας, κατάργηση υποκαταστημάτων, διοικητικά στελέχη μη προερχόμενα από την ιεραρχική πυραμίδα της Εθνικής).
A.K.:
 Είναι αποδεδειγμένο ότι έχουμε ένα από τα καλύτερα δίκτυα της ασφαλιστικής αγοράς. Δεν είναι εγωιστικό. Είναι πραγματικότητα και το επαληθεύουν οι αριθμοί με μερίδιο αγοράς στον Κλάδο Ζωής 24% και στις Γενικές Ασφαλίσεις 17%. Σε περίοδο ύφεσης και κοινωνικής ανασφάλειας τα δίκτυά μας επιτυγχάνουν πρωτιές.
Η Εθνική Ασφαλιστική είναι η 1η εταιρεία σε παραγωγή που έχει ξεπεράσει το 1 δις, με τη 2η  να έχει το 50% της παραγωγής μας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και σημαίνει πολλά.
Βέβαια, το 2008 διανύσαμε μια άσχημη περίοδο με την προσπάθεια πώλησης της Εταιρείας μας. Υπήρξε ανασφάλεια και ταραχή στο ανθρώπινο δυναμικό, τόσο του Διοικητικού Προσωπικού όσο και των Δικτύων Πωλήσεων, που είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν πολλές αποφάσεις και να φρενάρουν τη δυναμική της ανάπτυξης. Αυτό ξεπεράστηκε σύντομα και οι ρυθμοί ανάπτυξης έχουν αποκατασταθεί.
Το κλείσιμο των Υποκαταστημάτων έγινε βεβιασμένα, χωρίς την ολοκλήρωση των απαιτούμενων υποδομών, την αναδιάρθρωση των λειτουργιών και τον επανασχεδιασμό των διαδικασιών. Δημιούργησε προβλήματα τα οποία θα επιλυθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, γιατί θα έχουν ολοκληρωθεί όλα εκείνα τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για την επιτυχή λειτουργία της Εταιρείας, χωρίς την ανάγκη του μοντέλου των Υποκαταστημάτων. Η λειτουργία μας θα είναι σύγχρονη, όπως συμβαίνει με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Αναφορικά με την τοποθέτηση στελεχών στην ιεραρχική πυραμίδα του Διοικητικού προσωπικού, είναι γεγονός ότι δημιουργεί προβλήματα. Κυρίως όταν αυτό συμβαίνει αναίτια, χωρίς να υπάρχει ανάγκη, χωρίς τεκμηρίωση και, μάλιστα, όταν υπάρχει δυνατότητα με εσωτερικές δυνάμεις και στελέχη να καλύψεις την όποια απαίτηση. Το προσωπικό απογοητεύεται όταν αισθάνεται ότι οι προσδοκίες και οι φιλοδοξίες του ψαλιδίζονται.
Ευτυχώς στην Εταιρεία μας αυτό συμβαίνει πολύ περιορισμένα και για εξειδικευμένες κυρίως θέσεις.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός εργασίας, άλλωστε, περιορίζει κατά πολύ να συμβαίνει αυτό και βάζει προϋποθέσεις. Το καταστατικό της Εταιρείας, επίσης, προβλέπει κάλυψη θέσεων στην ανώτατη ιεραρχία της Διοίκησης της Εταιρείας, από Διευθυντικό Στέλεχος προερχόμενο από την ιεραρχία του Διοικητικού Προσωπικού. Από την ιεραρχία αυτή προέρχομαι και εγώ, έχοντας 34ετή εμπειρία σε διάφορες θέσεις ευθύνης, διοικητικές και τεχνικές. Αυτό είναι πολύ σημαντικό να συμβαίνει στις μεγάλες εταιρείες, γιατί οι άνθρωποι που προέρχονται από την ιεραρχία γνωρίζουν την κουλτούρα, το ανθρώπινο δυναμικό, τα προβλήματα και έχουν εμπειρία που είναι πολύ σημαντική και χρήσιμη όταν το διοικητικό σχήμα αλλάζει. Οι άνθρωποι στην ιεραρχία έχουν το χαρακτηριστικό του «Φιλοπάτριδος», χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι τα στελέχη εκτός ιεραρχίας μειονεκτούν. Απεναντίας χρειάζονται στελέχη εξειδικευμένα και έμπειρα, με τεχνογνωσία και ικανότητες, τα οποία με τη διαφορετική κουλτούρα που τα διακρίνει, θα επιφέρουν εκείνες τις αλλαγές που συντελούν στην πρόοδο του κάθε οργανισμού. Η συνταγή της επιτυχίας είναι να υπάρχει μίγμα στελεχών στο διοικητικό σχήμα που προανέφερα.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πλεονέκτημα της Εθνικής Ασφαλιστικής στις σημερινές συγκυρίες; Υπάρχουν προβληματισμοί ή/και φόβοι για τη διατήρηση της κυριαρχίας της στην ασφαλιστική αγορά;
A.K.: 
Το πλεονέκτημα της Εθνικής Ασφαλιστικής είναι το όνομά της στην Αγορά, που για 120 περίπου χρόνια και ως μέλος του Ομίλου της ΕΤΕ εμπνέει στον καταναλωτή εμπιστοσύνη, σιγουριά και αξιοπιστία. Το ανθρώπινο δυναμικό και τα δίκτυα πωλήσεων χτίζουν καθημερινά και εργάζονται αδιάκοπα στη διατήρηση αυτού του πλεονεκτήματος.
Η Εταιρεία μας προσαρμόζεται στις εκάστοτε συνθήκες που διαμορφώνονται και έχει τη δυναμική των αλλαγών που πρέπει διαχρονικά να γίνονται ώστε να διατηρεί την κυριαρχία στην ασφαλιστική αγορά. ¶λλωστε, όλοι γνωρίζουμε πως «ό,τι δεν αλλάζει, σύντομα πεθαίνει».
Η εγρήγορση και η προσαρμοστικότητα στις σημερινές συγκυρίες είναι το πλεονέκτημά μας, εκτός των άλλων, για να διατηρήσουμε την κυριαρχία μας.
Η πελατοκεντρική μας κατεύθυνση. Η εστίαση στις retail πωλήσεις. Η ενίσχυση των συνεργιών με την ΕΤΕ και το Bancassurance είναι από τους στρατηγικούς μας στόχους.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε, κύριε Καλογερά; Η αρμοδιότητά σας περί διαχείρισης έργων πόσο και πώς συμβάλλει στην πραγματοποίησή τους; 
A.K.:
 Η διαχείριση έργων αποτελεί μέρος του αναβαθμισμένου ρόλου της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Διαχείρισης Έργων που έχει στόχο την πιο αποτελεσματική λειτουργία της Εταιρείας, την αναμόρφωση των διαδικασιών, την αξιοποίηση της τεχνολογίας για καλύτερη εξυπηρέτηση συνεργατών και πελατών, ορίζοντας σε μεγάλο βαθμό την επιτυχή πορεία της Εταιρείας τα επόμενα χρόνια.
Συν-λειτουργεί με την επιτροπή διαχείρισης έργων, όπου καθορίζονται οι προτεραιότητες των έργων, μπαίνουν τα χρονοδιαγράμματα, σχεδιάζονται τα στάδια υλοποίησης και παράδοσης των project, και παρακολουθεί και συνδράμει στο συντονισμό των έργων σε όλη τη φάση υλοποίησής τους.
Στην παρούσα φάση μερικές από τις προτεραιότητές μας είναι: ο περιορισμός της γραφειοκρατίας και η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών. η τοπική εκτύπωση σημάτων ασφάλισης και ανανέωσή τους. η τοπική, επίσης, εκτύπωση ασφαλιστηρίων κατοικίας. η διεκπεραίωση έργων back-office από το παραγωγικό δίκτυο σε μεγαλύτερο βαθμό. ο ανασχεδιασμός και απλοποίηση διαδικασιών σε αναλήψεις, ζημιές και διαχείριση εισπράξεων. ο σχεδιασμός ενεργειών για αντιμετώπιση επιπτώσεων οικονομικής κρίσης με ενίσχυση εναλλακτικών καναλιών είσπραξης (Direct debits εμβάσματα, πιστωτικές κάρτες ταχυπληρωμές).? η ηλεκτρονική δήλωση ατυχήματος/πραγματογνωμοσύνης.
Τα παραπάνω έργα θα απαλλάξουν το παραγωγικό δίκτυο από μετακινήσεις στα γραφεία μας για τη διεκπεραίωση των εργασιών τους και θα τους δώσει περισσότερο δημιουργικό χρόνο να ασχολούνται αποτελεσματικά με την εξυπηρέτηση του πελάτη τους/μας. Οι παραγωγικές μονάδες θα είναι σύγχρονες και γραφεία εξυπηρέτησης του πελατολογίου μας. Προσωπικά είμαι ενθουσιασμένος που, μετά από 34 χρόνια εργασίας και προσφοράς, συμμετέχω στη μεγάλη αυτή αλλαγή φυσιογνωμίας της Εταιρείας μας.