Όπως εκείνοι οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι ξένης καταγωγής που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ασφαλιστική αγορά. Και με τους δύο ή τον ένα γονιό να κατάγεται από ξένη χώρα (συνήθως από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ) ή γεννημένοι εδώ αλλά μεγαλωμένοι έξω από τα ελληνικά σύνορα, εργάζονται με πάθος στο χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης και διαγράφουν μια λαμπρή πορεία, συχνά μέσα από εμπόδια και αντιξοότητες, στοχεύοντας όμως πάντοτε στην κορυφή, όπως και οι Έλληνες συνάδελφοί τους. Και αυτοί οι τελευταίοι τούς αποδέχονται κάθε μέρα όλο και περισσότερο.
Η «Α.Α.» προσπάθησε να συνομιλήσει με τους ανθρώπους αυτούς, ανιχνεύοντας τα
χαρακτηριστικά, τις επιθυμίες, τους
προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους. Υπόθεση καθόλου εύκολη, όπως αποδείχτηκε. Από τη μία το ΕΙΑΣ, με την άρνησή του να μας δώσει τα στοιχεία όσων απέκτησαν την άδεια του ασφαλιστικού συμβούλου μέσα από τις εξετάσεις του (επικαλούμενο το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων), από την άλλη η “δυστοκία” των τμημάτων εκπαίδευσης των ασφαλιστικών εταιρειών να μας φέρουν σε επαφή μαζί τους, περιόρισαν τον αριθμό των συμμετεχόντων στο ρεπορτάζ. Ωστόσο, η παρουσία αυτών των επαγγελματιών είναι διάχυτη στον ξένο τύπο –τον οποίο σε μεγάλο ποσοστό εκδίδει το “Διεθνές Δίκτυο Μέσων Ενημέρωσης”– και έτσι μπορέσαμε να επικοινωνήσουμε μεμονωμένα μαζί τους και να δούμε τη δράση τους και πέρα από τα όρια που θέτει η μητέρα-εταιρεία.
Πολλές και διαφορετικές ήταν οι ερωτήσεις που τους θέσαμε: τι τους έκανε να διαλέξουν το επάγγελμα, πώς κρίνουν το εκπαιδευτικό κέντρο και τις εξετάσεις πιστοποίησης, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους, πώς διαμορφώνεται το πελατολόγιό τους αλλά και πώς είναι να δουλεύει κανείς στην Ελλάδα και με ποια προοπτική.
Από τη συζήτηση μαζί τους, διαπιστώσαμε πως όλοι αυτοί, οι επαγγελματίες της πρώτης γραμμής, διαθέτουν ένα πολύ κοινό χαρακτηριστικό: την αγάπη για τη δουλειά τους και την Ελλάδα. Μιλώντας τα Ελληνικά άλλοι άπταιστα και άλλοι σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο και έχοντας πραγματοποιήσει όλοι τους έναν αξιόλογο κύκλο σπουδών, εξήραν τη σπουδαιότητα του επαγγέλματός τους και τη γοητεία που τους ασκεί, με τον κοινωνικό του ρόλο και την καθημερινή προσφορά προς το συνάνθρωπο.
Ας δούμε, όμως, τι είχε να μας πει ο καθένας από αυτούς, μέσα από το δικό του τρόπο και τη δική του στάση απέναντι στα πράγματα.
Μαργαρίτα Μπέτου, 35 ετών «Ευκολότερη η προσέγγιση ξένων πελατών»
Η κα Μαργαρίτα Μπέτου κατάγεται από τη Γουμένισσα του νομού Κιλκίς και από τα Ιωάννινα, ως παιδί προσφύγων, όμως, γεννήθηκε και έζησε για αρκετά χρόνια στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (Σκόπια). Σπούδασε πληροφορική στο State University of New York – Empire State College, ενώ πήρε πτυχίο μαθηματικών από το Πανεπιστήμιο των Σκοπίων. Η πρώτη επαγγελματική εμπειρία στο ελληνικό έδαφος αφορούσε θέση βοηθού υπεύθυνης Δημοσίων Σχέσεων στο αμερικανικό κολέγιο New York College, η οποία όμως γρήγορα αντικαταστάθηκε από το επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου στην Interamerican. Κι αυτό γιατί: «Σαν παιδί Ελλήνων μεταναστών, έζησα με την οικογένειά μου μακριά από την πατρίδα μας και την οικογένειά μας. Οι ανάγκες και η λέξη “ασφάλεια” σε μια ξένη χώρα έπαιζε για μας μεγάλο και σημαντικό ρόλο στην καθημερινή μας ζωή. Επιστρέφοντας στην πατρίδα μου, ένιωσα την ανάγκη να βοηθώ τους συνανθρώπους μου, Έλληνες και μετανάστες, οι οποίοι έχουν επιλέξει να ζουν και να εργάζονται στην Ελλάδα. Στόχος μου είναι να μπορέσουν να αποκτήσουν ασφαλιστική συνείδηση, η οποία θα μπορεί να τους παρέχει ασφαλιστική κάλυψη και σιγουριά».
Αναφορικά με το θέμα της εκπαίδευσης, η κα Μαργαρίτα Μπέτου υποστηρίζει: «Όπως και στα περισσότερα επαγγέλματα έτσι και στο δικό μου χρειάζεται καλή και σωστή εκπαίδευση, για να μπορείς να ασκήσεις καλά και υπεύθυνα το επάγγελμά σου. Έτσι κι εγώ πρώτα εκπαιδεύτηκα στην εταιρεία Interamerican, όπου εργάζομαι μέχρι και σήμερα, στη συνέχεια στο ΙΧΟΣ, ενώ παρακολούθησα και διάφορα επιπλέον σεμινάρια σχετικά με το επάγγελμά μου. Όσο ζω μαθαίνω, γι’ αυτό και συνεχίζω, γιατί η εκπαίδευση, η πληροφόρηση και η ενημέρωση παίζουν το σημαντικότερο ρόλο στη δουλειά μου. Είμαι ικανοποιημένη από τα μαθήματα και το επίπεδό τους. Οτιδήποτε έχει σχέση και με βοηθά στη δουλειά μου το βρίσκω ενδιαφέρον. Πιστεύω πως τα μαθήματα με βοήθησαν αρκετά. βέβαια, πάντα υπάρχει περιθώριο για βελτίωση (τίποτα δεν είναι τέλειο). Τα επόμενα που έχω σκοπό να παρακολουθήσω πιστεύω πως θα με βοηθήσουν να γίνω ακόμη καλύτερη».
Η κα Μαργαρίτα Μπέτου πέρασε με επιτυχία τις εξετάσεις πιστοποίησης του ασφαλιστικού συμβούλου και από την εμπειρία της αυτή μας λέει: «Θεωρώ απαραίτητο κάθε επαγγελματίας ασφαλιστής να περνά από αυτή τη διαδικασία. Η ετοιμασία για τις εξετάσεις με βοήθησε αρκετά να κατανοήσω και να αποκτήσω σωστή αντιστοιχία γνώσεων. Είχα δυσκολία με την ελληνική γλώσσα, με προσπάθεια όμως την ξεπέρασα».
Για κείνη οι συνθήκες αλλά και οι δυσκολίες του επαγγέλματος δεν διαφέρουν ανάμεσα σε ξένους και Έλληνες ασφαλιστές: «Είμαι ευχαριστημένη από τη συνεργασία που έχω με τους συναδέλφους μου και με προϊσταμένους, έχουμε καλή επαγγελματική σχέση και με αντιμετωπίζουν όπως και κάθε συνάδελφο. Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζω αυτήν την περίοδο, όπως και οι περισσότεροι συνεργάτες μου, είναι η οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας (χαμηλοί μισθοί, ανεργία και ακρίβεια). Η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει τις περισσότερες οικογένειες. Ο οικογενειακός προϋπολογισμός έχει μειωθεί αρκετά την τελευταία περίοδο, με αποτέλεσμα την έλλειψη ρευστότητας/αγοραστικής δύναμης από μέρους των καταναλωτών. Αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι οι Έλληνες, όπως και οι μετανάστες από τις βαλκανικές χώρες, δεν έχουν υψηλή ασφαλιστική συνείδηση, αυτό δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τη δουλειά μου».
Η κα Μπέτου δουλεύει και προτείνει όλα τα ασφαλιστικά προϊόντα, ανάλογα με τις ανάγκες των πελατών. Ωστόσο, προτιμά περισσότερο τις ασφάλειες ζωής και υγείας, ενώ, όπως μας είπε, οι πελάτες της εκδηλώνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για επενδυτικά και συνταξιοδοτικά προϊόντα. «Το πελατολόγιό μου είναι περισσότεροι ξένοι έναντι των Ελλήνων» μας εκμυστηρεύεται. «Η προσέγγιση ξένων πελατών για μένα είναι πιο εύκολη και πιο συχνή, λόγω γλώσσας και εμπειρίας. Ωστόσο, σημαντικό για μένα είναι και η προσέγγιση Ελλήνων πελατών, γι’ αυτό και προσπαθώ να βελτιώνομαι καθημερινά, με στόχο να διαμορφώσω το πελατολόγιό μου ισάξια σε ξένους και Έλληνες».
Πώς φαίνεται, άραγε, η Ελλάδα και ειδικότερα η ελληνική κρατική μηχανή όσον αφορά τον ασφαλιστικό κλάδο στα μάτια ενός ξένου επαγγελματία; Η κα Μπέτου απαντά: «Αγαπώ την Ελλάδα, τις ομορφιές της και τους ανθρώπους. Για μένα είναι πολύ ευχάριστο να ζεις και να εργάζεσαι σε μία χώρα που αγαπάς. Ο ανταγωνισμός στη δουλειά μας υπάρχει, δεν με ενοχλεί. αντίθετα, τον θεωρώ πρόκληση γιατί με κάνει καλύτερη. Η κρατική οργάνωση κατά τη γνώμη μου κάνει τη δουλειά της σωστά με βάση τα εργαλεία που έχει. Βεβαίως, υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση. Είμαι αισιόδοξη και πιστεύω πως μέρα με τη μέρα θα βελτιωθούν αρκετά τα πράγματα στην Ελλάδα, καθώς και στο δικό μας τομέα».
Όσο για το ενδεχόμενο επιστροφής στα Σκόπια, ούτε λόγος: «Η Ελλάδα είναι η πατρίδα μου, την αγαπώ και θα ήθελα να παραμείνω, να ζω και να εργάζομαι εδώ, καθώς και τα παιδιά μου να προσφέρουν σε αυτή τη χώρα».
Άρης Στέφας, 42 ετών «Δεν βλέπω ούτε σύνορα ούτε εθνικότητα»
Ο κ. Άρης Στέφας γεννήθηκε στην Αλβανία και κατοικεί στην Ελλάδα από το 1990. Αν και γεωλόγος, δεν πρόλαβε να ασχοληθεί με το αντικείμενό του, καθώς οι συνθήκες που επικράτησαν στην πατρίδα του από το 1990 και εξής τον ανάγκασαν να αναζητήσει ένα προσφορότερο έδαφος για την επαγγελματική του σταδιοδρομία. «Από μικρός μου άρεσε να είμαι δίπλα σε ανθρώπους που χρειάζονταν βοήθεια και βλέποντας ότι αυτό το επάγγελμα έχει περισσότερο κοινωνικό χαρακτήρα παρά εμπορικό, πήρα αυτή την πρωτοβουλία», μας λέει για την απόφασή του να ακολουθήσει τελικά το επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου στην Interamerican. «Παρακολουθώ συνεχώς εκπαιδευτικά μαθήματα για το επάγγελμά μου και προσωπικά βρίσκω το περιβάλλον ευχάριστο. Πέτυχα στις εξετάσεις πιστοποίησης ασφαλιστικού συμβούλου, τις οποίες βρήκα εύκολες με ένα σχετικό διάβασμα», μας είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Άρης Στέφας, εργαζόμενος στην Ελλάδα, βλέπει τα πράγματα με μια πολύ ρεαλιστική αλλά και αισιόδοξη ματιά. «Περισσότερο δουλεύω με ξένους πελάτες, έχω όμως και αρκετούς Έλληνες, προωθώντας ευκολότερα τα προγράμματα υγείας. Η μόνη δυσκολία που αντιμετωπίζω είναι ο εαυτός μου. Σ’ αυτό το επάγγελμα αν δεν το θέλεις πραγματικά, δεν πετυχαίνεις».
Όσο για την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας, ο κ. Στέφας εύστοχα σχολιάζει: «Όπως μπορείς να βρεις μια θάλασσα με πολύ αλάτι και μια άλλη με λιγότερο, έτσι κι εδώ αλλού μπορείς να βρεις πολλή μεθοδικότητα και πολλή ζεστασιά και αλλού λιγότερη». Η ουσία, ωστόσο, βρίσκεται αλλού για τον κ. Στέφα: «Πάντα στη ζωή μου έκανα όνειρα και αυτό με κάνει να μη βλέπω ούτε σύνορα ούτε εθνικότητα».
Νατάσσα Πέριτς, 31 ετών «Δεν φοβάμαι τον ανταγωνισμό»
Η κα Νατάσσα Πέριτς γεννήθηκε στη Βοσνία Ερζεγοβίνη και κατάγεται από το Βελιγράδι. Με πτυχίο στην Ιταλική Φιλολογία και Λογοτεχνία από το εκεί Πανεπιστήμιο και με γνώση Αγγλικών και Ισπανικών, αποφάσισε να αφήσει τη χώρα της και να έλθει στην Ελλάδα για ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Μετρά μόλις 3 χρόνια εδώ και εργάζεται στην Interamerican, στο γραφείο πωλήσεων του Πύργου Αθηνών, με Συντονιστή Ασφαλιστικών Συμβούλων τον κ. Δημήτρη Φαραντούρη, ο οποίος, όπως χαρακτηριστικά μας είπε, «διέκρινε σε μένα ότι είμαι κατάλληλη για το επάγγελμα αυτό, παρόλο που τότε δεν γνώριζα τα Ελληνικά τόσο καλά». Τι ήταν, όμως, εκείνο που την έκανε να στραφεί τελικά σ’ αυτό το επάγγελμα; «Μου αρέσει η επαφή με τους ανθρώπους και ταυτόχρονα το ότι γινόμαστε κομμάτι της ζωής τους, με τη βοήθεια και εξυπηρέτηση που προσφέρει η δουλειά μας», μας απάντησε.
Η κα Νατάσσα Πέριτς εκπαιδεύτηκε στην Interamerican και η άποψή της για τις συνθήκες εκπαίδευσης και τις εξετάσεις στις οποίες υποβλήθηκε είναι σαφής: «Είμαι πολύ ευχαριστημένη με το εκπαιδευτικό κέντρο της εταιρείας μας, γιατί με έχουν βοηθήσει πολύ, επιπλέον δε γιατί δεν γνώριζα την ελληνική γλώσσα. Το περιβάλλον και οι συνθήκες ήταν άριστες. Όσο για τις εξετάσεις, ήταν αρκετά δύσκολες, κυρίως επειδή δεν ήξερα καλά τα Ελληνικά. Είχα διαβάσει όμως πάρα πολύ και τελικά, όταν θέλεις κάτι πολύ και επενδύεις ταυτόχρονα σε αυτό, όλα γίνονται».
Έχει, άραγε, δυσκολίες το επάγγελμα για έναν ασφαλιστικό σύμβουλο αλλοδαπής καταγωγής; Ποια προϊόντα μπορεί να προωθήσει καλύτερα και σε ποιους πελάτες; «Θα έλεγα πως δεν αντιμετωπίζω κάποιες ιδιαίτερες δυσκολίες. Το κλίμα στο γραφείο μας είναι πολύ θετικό, και με τον προϊστάμενό μας και με τους συναδέλφους. Όπως σε κάθε δουλειά, πιστεύω ότι εάν υπάρχει σεβασμός, προσπάθεια και θέληση, όλα είναι πιο εύκολα», μας απάντησε με βεβαιότητα η κα Πέριτς, συνεχίζοντας: «Πουλάω περισσότερο τα προγράμματα υγείας γιατί έχω απευθείας επαφή με τον πελάτη. Και στα καλά και στα κακά είμαι δίπλα του όταν χρειάζεται να πάει έστω και για ένα ετήσιο check up. έτσι, έχω μια ευκαιρία να γνωριστούμε καλύτερα». Ως προς την εξεύρεση του πελατολογίου επισημαίνει, ωστόσο: «Πιστεύω ότι οι ξένοι πελάτες έχουν μέχρι στιγμής πιο πολύ ασφαλιστική συνείδηση και επειδή μιλάω ξένες γλώσσες, πρέπει να παραδεχτώ ότι μου είναι πιο εύκολο να τους προσεγγίσω. Από την άλλη πλευρά, όμως, και ο σύγχρονος Έλληνας/Ελληνίδα, όσο περνάει ο καιρός, αποκτά την ίδια συνείδηση και γι’ αυτό η προσέγγισή του/της δεν είναι για μένα πλέον δύσκολη».
Όσο για την Ελλάδα, όπου πλέον ζει και εργάζεται, η κα Πέριτς δεν δίστασε να εκφράσει την αγάπη και την αισιοδοξία της: «Η Ελλάδα μου αρέσει πολύ, έχει πολλές ομορφιές και πολύ βαθιά κουλτούρα. Είναι μια χώρα που σου δίνει πολλές ευκαιρίες. Δεν φοβάμαι τον ανταγωνισμό, κάθε άλλο. Μου δίνει ένα επιπλέον κίνητρο να βελτιώνομαι συνέχεια στη δουλειά μου. Θα μείνω στην Ελλάδα και θα συνεχίσω να ασκώ το επάγγελμά μου με αγάπη και θετική ενέργεια. Θα προσπαθώ πάντα να γίνομαι καλύτερη».
Στην άλλη πλευρά του λόφου…
η «Συνεταιριστική Ασφαλιστική» σε μία διαφορετική προσέγγιση
Την ίδια ώρα που ασφαλιστικοί σύμβουλοι ξένης καταγωγής έχουν αρχίσει πλέον να “παγιώνονται” στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, ένα επίσης “ξένο” καταναλωτικό κοινό όλο και μεγαλώνει, και η σκέψη για δημιουργία ασφαλιστικών προϊόντων που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες του μετατρέπεται σιγά-σιγά σε απόφαση. Από τις ασφαλιστικές εταιρείες, η Συνεταιριστική Ασφαλιστική έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της να προβεί στη δημιουργία τέτοιων προϊόντων. Συνομιλώντας με την κα Νεκταρία Μπέσσα, Διευθύντρια Διοικητικού και Ανάπτυξης, αποσπάσαμε μερικές πληροφορίες για τα μελλοντικά σχέδια της Εταιρείας προς αυτή την κατεύθυνση.
«Η Εταιρεία μας βρίσκεται σε μία διαρκή αναζήτηση νέων προϊόντων, τα οποία πρόκειται να καλύπτουν ανάγκες συγκεκριμένων target group ξένων πελατών που φιλοξενούνται στη χώρα μας, είτε μέσω takaful, μέσω microinsurance ή οποιασδήποτε άλλης μορφής ασφάλισης. Έχοντας την τεχνογνωσία των ξένων μετόχων μας, οι οποίοι συνδράμουν σε αυτή μας την προσπάθεια, μελετάμε τα χαρακτηριστικά των εν λόγω ξένων υποψηφίων πελατών, με σκοπό την αποδοτικότερη και πιο ποιοτική προσέγγιση στην κάλυψη των αναγκών τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη εδώ και αρκετά χρόνια η Εταιρεία μας εξυπηρετεί τους πελάτες των ξένων Ευρωπαίων μετόχων μας, οι οποίοι επισκέπτονται τη χώρα μας για ορισμένο χρονικό διάστημα, καλύπτοντάς τους για κάλυψη κατοικίας και οικοσκευής, αυτοκινήτου και περίθαλψης», μας λέει η κα Μπέσσα, περιγράφοντας μερικά από τα μελλοντικά βήματα της Εταιρείας, ως προς το νέο αυτό ζήτημα –των ξένων πελατών– που εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια εντονότερο στα ελληνικά δεδομένα.
Μια τέτοια σκέψη είναι ομολογουμένως αρκετά καινοτόμος και είχε ενδιαφέρον να μάθουμε ποιο ήταν το έναυσμα για τη Συνεταιριστική Ασφαλιστική: «Το έναυσμα για μια τέτοιου είδους σκέψη ήταν η μελέτη των ευρωπαϊκών αγορών, οι οποίες ήδη ασκούν πολύ πετυχημένα τέτοιου είδους ασφαλίσεις που απευθύνονται στο ξένο κοινό, μιας και στατιστικά τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ραγδαία η μετακίνηση μεγάλου όγκου πληθυσμού από τη μια χώρα στην άλλη, είτε πρόκειται για μικρό χρονικό διάστημα με τη μορφή τουρισμού, είτε ως οικονομικοί μετανάστες, στα πλαίσια ανεύρεσης εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρέπει να εστιάσουμε και στις ανάγκες πελατών που δεν είναι ξένοι, όπως οι μουσουλμάνοι Έλληνες, αλλά οι ανάγκες τους έχουν διαφορετική προσέγγιση. Η Εταιρεία μας, που ανήκει στο χώρο της κοινωνικής οικονομίας και επενδύει στον ανθρώπινο παράγοντα, κατανόησε ότι ήταν επιτακτική ανάγκη να δημιουργήσουμε πιο ευέλικτα και πιο στοχευμένα προϊόντα, βασισμένα στις ιδιαιτερότητες αυτών των ανθρώπων», μας απάντησε η κα Μπέσσα.
ΠαρΆ όλο που το σχέδιο βρίσκεται ακόμη σε θεωρητικό στάδιο, ορισμένες σκέψεις για την τιμολογιακή πολιτική αλλά και για τα χαρακτηριστικά των νέων προϊόντων έχουν ήδη διατυπωθεί: «Οι ανάγκες των ξένων υποψηφίων πελατών ποικίλλουν ανάλογα με το οικονομικό τους status και τις απαιτήσεις της εποχής. Είναι εντελώς διαφορετική η προσέγγιση στην τιμολογιακή πολιτική, σε εκείνους που μας επισκέπτονται για ορισμένο χρονικό διάστημα, κυρίως για τουρισμό, και διαφορετική σε εκείνους που ανήκουν στη κατηγορία των οικονομικών μεταναστών και η μετακίνησή τους οφείλεται σε βιοποριστικούς λόγους. Οπωσδήποτε στη δεύτερη κατηγορία η τιμολογιακή πολιτική θα είναι χαμηλότερη, αφού και το προϊόν σχεδιάστηκε να καλύπτει απλούστερους κινδύνους».
Όσον αφορά τον τρόπο επικοινωνίας που θα επιλέξει η Εταιρεία, προκειμένου να καταστήσει γνωστές της νέες της προθέσεις, η κα Μπέσσα μας εξηγεί: «Η Συνεταιριστική Ασφαλιστική είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους Ευρωπαίους μετόχους μας, βάσει των οποίων έχει δημιουργηθεί ένα εσωτερικό κανάλι ενημέρωσης των πελατών τους για τις υπηρεσίες που προσφέρει η Εταιρεία μας στην Ελλάδα και η επικοινωνία μας θα χαρακτηριζόταν κυρίως αμυντική παρά επιθετική στη κατηγορία των πελατών που ήδη συνεργαζόμαστε μαζί τους.
Όσον αφορά τους υποψήφιους πελάτες που ανήκουν σε άλλη κατηγορία, σχεδιάσαμε η επικοινωνία μας να γίνει με έμμεσο τρόπο, ώστε το εν λόγω target group να επιλέξει συνειδητά να ασφαλιστεί στην Εταιρεία μας, γιατί κατανοεί την ειδοποιό διαφορά της φιλοσοφίας της Εταιρείας μας από οποιαδήποτε άλλη».
Όλγα Καλιτά, 38 ετών «Η καταγωγή δεν παίζει κανένα ρόλο»
Η κα Όλγα Καλιτά γεννήθηκε στη Ρωσία από μητέρα Ελληνίδα και πατέρα Ρώσο. Βρίσκεται στην Ελλάδα εδώ και 10 χρόνια. Έχει μάστερ φαρμακευτικής και πτυχίο οικονομικών από την Α.Σ.Ο.Ε.Ε., τα οποία αξιοποίησε στα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής της σταδιοδρομίας (τέσσερα χρόνια σε φαρμακευτική εταιρεία, άλλα τέσσερα σε εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών). Ωστόσο, το επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου ήταν αυτό που την κέρδισε τελικά. Τα τελευταία 3 χρόνια εργάζεται στην ING, στο υποκατάστημα της Λεωφόρου Συγγρού, με διευθυντή τον κ. Δημήτριο Ροκανά.
«Το επάγγελμα αυτό ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία μου, καθώς είμαι κοινωνική, μου αρέσουν οι ανθρώπινες επαφές αλλά παράλληλα μου αρέσει και να προσφέρω, να βοηθώ τους συνανθρώπους μου και αντλώ ικανοποίηση από αυτό. Επίσης, είναι ένα επάγγελμα στο οποίο υπάρχει ελευθερία, είναι δημιουργικό και έχει τεράστιες προοπτικές», μας λέει, εξηγώντας τους λόγους της στροφής της καριέρας της.
Η κα Καλιτά δίνει μεγάλη σημασία στην αξία της εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Παρακολούθησα το βασικό κύκλο, αρχικά, καθώς και πολλά άλλα σεμινάρια μετέπειτα, στο εκπαιδευτικό κέντρο της ING. Την πιο σημαντική εκπαίδευση, όμως, την έχω κάνει στο υποκατάστημα που εργάζομαι με πολλά σεμινάρια προϊόντων και πωλήσεων. Συνολικά, η μάθηση που έχω λάβει είναι ανεκτίμητης αξίας και μου έχει φανεί χρήσιμη παντού στη ζωή μου. Το επίπεδο της διδασκαλίας και οι γνώσεις που αποκτώνται είναι πανεπιστημιακού επιπέδου και αποτελούν πρότυπο για όλες τις εταιρείες».
Η κα Καλιτά χαρακτηρίζει τις εξετάσεις πιστοποίησης «εύκολες για όποιον ενδιαφέρεται και διαβάζει» και συμπληρώνει: «Προσωπικά δεν είχα κανένα πρόβλημα με τη γλώσσα ή τον τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων. Θεωρώ απόλυτα απαραίτητο να υπάρχουν εξετάσεις, γιατί έτσι ανεβαίνει το επίπεδο του επαγγέλματος».
Με περισσή σιγουριά και πίστη στον εαυτό της μας διαβεβαιώνει πως η καταγωγή δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση τροχοπέδη στην επαγγελματική της ανέλιξη. Χαρακτηριστικά μας είπε: «Στο υποκατάστημα υπάρχει καταπληκτικό κλίμα, που συνδυάζει υγιή ανταγωνισμό μαζί με αλληλοσεβασμό, αλληλοϋποστήριξη και δημιουργικότητα. Στην εταιρεία γενικά υπάρχει αξιοκρατικό σύστημα –ο γραπτός κανονισμός πωλήσεων–, όπου η καταγωγή δεν παίζει κανένα απολύτως ρόλο! Θα έλεγα πως η δυσκολία είναι να πειστεί ο Έλληνας πόσο πολύ έχει ανάγκη την ασφάλιση! Οι πελάτες όλοι είναι άνθρωποι (ανεξάρτητα από την καταγωγή) και έχουν διαφορετικές ανάγκες. Όλα τα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με ανθρώπινες επαφές έχουν δυσκολίες και εξαρτάται από το πόσο επαγγελματίας είναι αυτός που προσφέρει υπηρεσίες, για να μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες αυτές! Πρέπει να είσαι υπομονετικός, διπλωμάτης, ευέλικτος, με πολλές γνώσεις, ώστε να δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης και να υπάρξει μεγάλος όφελος, τόσο για τον πελάτη όσο και για τον ασφαλιστικό σύμβουλο!».
Το πελατολόγιό της αποτελείται κατά 60% από Έλληνες και κατά 40% από πελάτες άλλης καταγωγής. Από τη μέχρι τώρα εμπειρία της, όπως μας είπε, η δυσκολία προσέγγισης είναι η ίδια, ανεξάρτητα από την καταγωγή των υποψήφιων πελατών.
Όσον αφορά τις ασφαλιστικές υπηρεσίες που παρέχει περισσότερο, είναι αυτές που αναπληρώνουν τις αντίστοιχες δημόσιες, καθώς αυτές όλο και υποβαθμίζονται: «Δυστυχώς, η κοινωνική ασφάλιση αντιμετωπίζει πλέον σοβαρά προβλήματα και ο κόσμος έχει στραφεί στην ιδιωτική ασφάλιση: ανάπτυξη ιδιωτικής υγείας, ιδιωτικής παιδείας, κ.λπ. Κυρίως αυτή τη στιγμή πωλούνται περισσότερο τα νοσοκομειακά προγράμματα, τα συνταξιοδοτικά και οι ασφαλίσεις αυτοκινήτου. Τον τελευταίο καιρό, μεγάλο ενδιαφέρον φαίνεται να εκδηλώνεται περισσότερο για τις επαγγελματικές ανικανότητες και την ασφάλιση απώλειας εισοδήματος».
Η κα Καλιτά, κατά το ήμισυ Ελληνίδα, δηλώνει ότι η ελληνική κουλτούρα τής ταιριάζει απόλυτα. Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι παραγνωρίζει τα προβλήματα της ελληνικής πραγματικότητας: «Αντιμετωπίζω τις ίδιες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όλοι οι επαγγελματίες στην Ελλάδα, δηλαδή ασαφές πλαίσιο στον τρόπο με τον οποίο φορολογούμαι, ανεπαρκής ασφαλιστική κάλυψη από τον Ο.Α.Ε.Ε. και, βέβαια, πολλή γραφειοκρατία. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος στην ασφαλιστική αγορά, όμως δυστυχώς το επίπεδο κάποιων συναδέλφων δεν είναι το απαιτούμενο. Από την άλλη, και το κράτος από την πλευρά του δεν βοηθά, καθώς επιτρέπει την παρουσία εταιρειών που δεν έχουν τα απαιτούμενα αποθέματα και δεν σέβονται τον πελάτη. Θα έπρεπε να είναι πιο αυστηρή η τήρηση της νομοθεσίας όσον αφορά τις ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να νιώθει ο πελάτης πως μπορεί να εμπιστευτεί απόλυτα την εταιρεία και το σύμβουλό του».
Απ’ ό,τι διαπιστώσαμε βέβαια, οι δυσκολίες αυτές, όσο σοβαρές κι αν είναι, δεν αποθαρρύνουν την κα Καλιτά από το να συνεχίσει να ζει και να εργάζεται στη χώρα μας. Αντίθετα, κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία και μας περιγράφει όλο ζωντάνια τους μελλοντικούς της στόχους και τα όνειρά της: «Από επαγγελματικής άποψης θεωρώ πως είμαι σε ένα πολύ καλό σημείο και ο επόμενος στόχος μου είναι να ανέβω στην ιεραρχία πωλήσεων της εταιρείας με τη βοήθεια και του μάνατζμεντ του γραφείου. άρα, υπάρχουν πολλές προκλήσεις μπροστά μου και αυτό με συναρπάζει! Σε προσωπικό επίπεδο, έχω αγοράσει σπίτι και ετοιμάζομαι να προχωρήσω και στο θέμα της οικογένειας, άρα θεωρώ πως δεν τίθεται μέσα μου η ερώτηση αν θα φύγω από την Ελλάδα, η οποία έτσι και αλλιώς είναι η δεύτερη πατρίδα μου λόγω της μητέρας μου!».
Natalia Dobrovolischi, 46 ετών «Με στηρίζουν στα δύσκολα»
Η κα Natalia Dobrovolischi γεννήθηκε στη Μολδαβία, όπου και εργάστηκε για χρόνια ως βοηθός ακτινολόγου. Ωστόσο, η Ελλάδα στάθηκε ο μόνιμος σταθμός στη ζωή της και τα τελευταία 12 χρόνια δραστηριοποιείται ως ασφαλιστικός σύμβουλος στην Alico, με κύριο αντικείμενο τον κλάδο ζωής.
«Η επικοινωνία με τους ανθρώπους και το ελεύθερο ωράριο της δουλειάς με έκαναν να στραφώ στο επάγγελμα», μας εξομολογείται. Η κα Dobrovolischi πήρε μέρος σε εξετάσεις πιστοποίησης ασφαλιστικού συμβούλου, αφού πρώτα εκπαιδεύτηκε στο εκπαιδευτικό κέντρο της Alico, απ’ όπου έμεινε πολύ ευχαριστημένη. «Οι δάσκαλοι εκεί είναι επαγγελματίες», είπε χαρακτηριστικά. «Αυτό που με δυσκόλεψε ήταν η κατανόηση μερικών όρων και εκφράσεων του επαγγέλματος κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, όχι των εξετάσεων. Θεωρώ πως οι εξετάσεις πιστοποίησης είναι μια διαδικασία από την οποία πρέπει οπωσδήποτε να περάσει ο επαγγελματίας ασφαλιστής». Τα προϊόντα που, όπως παρατηρεί, έχουν μεγαλύτερη ζήτηση από την πλευρά των πελατών της είναι οι ασφάλειες ζωής και τα νοσοκομειακά προγράμματα. Όσο για τους πελάτες της, δεν προσεγγίζονται με βάση την καταγωγή, καθώς όπως η ίδια πιστεύει, η προσέλκυσή τους «εξαρτάται γενικότερα από τον άνθρωπο».
Στην καθημερινή της επαγγελματική δραστηριότητα, η κα Dobrovolischi δεν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Άλλωστε, «εάν υπάρχει κάποια δυσκολία, οι συνεργάτες και οι προϊστάμενοι με στηρίζουν», μας λέει.
Για κείνη, δεν έχει και τόση μεγάλη σημασία η χώρα στην οποία εργάζεται κανείς αλλά το να υπάρχει δουλειά εκεί που θα επιλέξει να σταδιοδρομήσει. Πάντως η ίδια φαίνεται να έχει καταλήξει: «Το μέλλον μου θέλω να το συνεχίσω στην Ελλάδα».
James Hume, 27 ετών «Ο Έλληνας δεν έχει ασφαλιστική συνείδηση»
Ο κ. James Hume γεννήθηκε στην Ελλάδα από ξένους γονείς. Ο πατέρας του κατάγεται από τη Σκωτία ενώ η μητέρα του από την Αρμενία. «Πήγαινα σε αγγλόγλωσσο σχολείο της Αθήνας και μέχρι τα 12-13 δεν μίλαγα Ελληνικά. Την ελληνική γλώσσα την έμαθα μόνος μου, με προσωπική προσπάθεια. Σπούδασα business marketing σε Πανεπιστήμιο στη Σκωτία και μετά την επιστροφή μου στην Ελλάδα αποφάσισα να ασχοληθώ με τη δουλειά που κάνω τώρα», μας είπε, περιγράφοντας εν τάχει τα πρώτα του βήματα μέχρι να καταλήξει στο επάγγελμα του ασφαλιστικού συμβούλου. Συγκεκριμένα, ο κ. James Hume εργάζεται στο ασφαλιστικό πρακτορείο του κ. Βαγγέλη Ευθυμίου στη Μεταμόρφωση, στο υποκατάστημα του ACT All About Insurance, αφού πρώτα παρακολούθησε σεμινάρια στο εκπαιδευτικό κέντρο της Ευρωπαϊκής Πίστης. «Το εκπαιδευτικό κέντρο, απ’ όπου έλαβα τις πρώτες γνώσεις, με βοήθησε πάρα πολύ στην κατανόηση των μαθημάτων, παρά τη δυσκολία που είχα λόγω της γλώσσας. Ήταν δύσκολο για μένα να δώσω εξετάσεις στα Ελληνικά, καθώς στα γραπτά είχα σχετικό πρόβλημα, κι έτσι στο τέλος έδωσα προφορικά στα Αγγλικά. Γενικά, όμως, νομίζω ότι είναι σημαντικό να παρακολουθούν όλοι τα σεμινάρια και να περνούν τις εξετάσεις, επειδή η δουλειά αυτή έχει σοβαρές ευθύνες και το παραμικρό λάθος μπορεί να στοιχίσει πολλά, και δεν εννοώ πάντα χρηματικά».
Ο κ. Hume δεν αντιμετωπίζει προβλήματα στο εργασιακό του περιβάλλον λόγω καταγωγής: «Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τον κόσμο και τους συναδέλφους. όλοι με αντιμετωπίζουν φιλικά και μέχρι στιγμής με βοηθούν στη δουλειά μου». Επιπλέον, δεν έχει δυσκολία στο να προσεγγίζει Έλληνες πελάτες. αντίθετα, αυτοί υπερτερούν των ξένων. Τα προβλήματα, ωστόσο, εντοπίζονται αλλού: «Μερικές εταιρείες δεν έχουν καλή εξυπηρέτηση συνεργατών, είναι δύσκολο να τους βρεις στα τηλέφωνά τους, πράγματα δηλαδή που δυσκολεύουν τη δουλειά μας ενώ θα μπορούσαν πολύ εύκολα να διορθωθούν». Και συνεχίζει: «Δεν πιστεύω ότι ο Έλληνας έχει αποκτήσει ασφαλιστική συνείδηση και νοοτροπία, αλλά αυτό θεωρώ ότι οφείλεται και στο ίδιο το κράτος και στις ασφαλιστικές εταιρείες, που πολλές φορές τον κάνουν να είναι δύσπιστος στα ασφαλιστικά προϊόντα. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι Έλληνες να ασφαλίζονται μόνο όταν είναι υποχρεωμένοι από το Νόμο και πολλές φορές, λόγω και της οικονομικής κρίσης και των χαμηλών μισθών, να βλέπουν την ασφάλεια σαν ένα επιπλέον έξοδο. Δεν είναι τυχαίο ότι προσωπικά προωθώ περισσότερο και πιο εύκολα την ασφάλεια αυτοκινήτου, που είναι και η υποχρεωτική. Όλα τα υπόλοιπα είδη ασφάλισης έχουν πρόβλημα αυτή την εποχή».
Παρά τα προβλήματα, όμως, ο κ. James Hume δεν σκέφτεται να εγκαταλείψει την Ελλάδα: «Εγώ εδώ θα μείνω», μας είπε χαρακτηριστικά, «και ο σκοπός μου είναι να φτιάξω μεγάλο χαρτοφυλάκιο και να προσφέρω όσο γίνεται καλύτερο σέρβις στους πελάτες μου. Αυτό, άλλωστε, μου έμαθαν και από το πρακτορείο μου και από τα εκπαιδευτικά σεμινάρια και συμφωνώ μαζί τους ότι είναι σίγουρα το πιο σημαντικό κομμάτι της δουλειάς».
Με δύναμη ψυχής και πολλή προσωπική προσπάθεια, οι “δικοί μας ξένοι” γίνονται καθημερινά αναφαίρετο κομμάτι της ελληνικής ασφαλιστικής δραστηριότητας. Εμείς δεν έχουμε παρά να τους ευχηθούμε καλή και δημιουργική συνέχεια στο έργο και τη ζωή τους και ελπίζουμε η ελληνική αγκαλιά να συνεχίσει να τους περιβάλλει, για να μπορούμε ακόμα να διατυμπανίζουμε πως η φιλοξενία χαρακτηρίζει τους Έλληνες.



