Don Gallagher CEO της Metlife Europe: Το πρώτο βήμα της MetLife στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ

Είναι γεγονός ότι, για μια ακόμα φορά, η πλειοψηφία των ξένων ασφαλιστικών εταιρειών που επιχειρούν στην Ελλάδα βρίσκονται σε θέση κατώτερη των προσδοκιών τους, όχι μόνο λόγω των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών ή των επιλογών για περιορισμό δραστηριοτήτων, στις οποίες υποχρεώθηκε η μητρική τους, αλλά και λόγω της υπάρχουσας κατάστασης της ελληνικής αγοράς, η οποία και σήμερα διατηρεί πολλά από τα αρνητικά χαρακτηριστικά της. Η δε επάρκεια ή μη των εγχώριων επικεφαλής τους κρίνεται εκ του αποτελέσματος.
Σε αντίθεση με αυτό το κλίμα, υπάρχουν ακόμα μεγάλες εταιρείες που αποφασίζουν να εντείνουν τη δραστηριότητά τους επί ελληνικού εδάφους, ελπίζοντας σε αξιοποίηση της δυναμικής που δείχνει το χαμηλότατο ποσοστό ασφαλίστρων προς ΑΕΠ της χώρας μας και των αυξανόμενων αναγκών των πολιτών, που καθημερινά ανησυχούν για τις ελλιπείς παροχές και εξασφαλίσεις του δημόσιου τομέα. Αυτή είναι η περίπτωση του αμερικάνικου ομίλου ασφαλίσεων Ζωής Metlife, ο οποίος μέσω της Metlife Europe Ltd (MEL) αποφάσισε να διευρύνει τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα και σε συνέχεια της υφιστάμενης συνεργασίας του με τη Citibank ανακοίνωσε πρόσφατα την έναρξη συνέργιας με την ασφαλιστική εταιρεία International Life, προκειμένου για την προώθηση του unit linked αποταμιευτικού προγράμματος Auvida.

Συνέντευξη στην Αμαλία Ρουχωτά

Προτεραιότητα η ευρωπαϊκή αγορά
Ο CEO της Metlife Europe, κ. Don Gallagher, συνοδευόμενος από στελέχη της εταιρείας, παρουσίασε ο ίδιος το πρόγραμμα που διαθέτει στο εξής η εταιρεία του μέσω του δικτύου της International Life και τοποθετήθηκε, σε συνομιλία μας μαζί του, σχετικά με τις προσδοκίες και τα σχέδια της Metlife για την ευρωπαϊκή αγορά αλλά και την Ελλάδα ειδικότερα.
Όπως ισχυρίζεται λοιπόν ο ίδιος, η Metlife, μετρώντας 140 χρόνια αδιάλειπτης ασφαλιστικής δραστηριότητας, έχει κατορθώσει να εδραιωθεί ως ηγέτης στην αμερικανική αγορά και μάλιστα είναι μία από τις ασφαλιστικές εταιρείες που αντιμετώπισε τα μικρότερα προβλήματα από την παγκόσμια οικονομική κρίση που γονάτισε κολοσσούς της ασφάλισης. Αυτό το γεγονός είναι και ενδεικτικό της αξιοπιστίας που χαρακτηρίζει τη Metlife. Ωστόσο, οι εποχές αλλάζουν, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ομίλους αυτού του μεγέθους, που επιθυμούν να διατηρήσουν τον ηγετικό ρόλο στον τομέα τους. Έτσι η εταιρεία τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζει την πολιτική της σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητά της εκτός Ηνωμένων Πολιτειών. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Gallagher: «Στα 140 χρόνια διαδρομής η εταιρεία εδραίωσε τη θέση της στις ΗΠΑ και εξαπλώθηκε και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, της Ασίας, στην Ινδία, την Ιαπωνία και την Κίνα. Πιστεύω ότι σήμερα η Metlife βλέπει ότι πρέπει να αναπτυχθεί σε παγκόσμιο επίπεδο. Το να είμαστε νούμερο ένα στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι σαφώς καλό, αλλά αν θες να είσαι ένας κορυφαίος διεθνής παίκτης, πρέπει να προχωρήσεις και πέρα από αυτό, να επεκταθείς. Στο παρελθόν, δεν ήταν πάντα πρωταρχικός μας στόχος αυτό, τουλάχιστον όχι στο επίπεδο που το επιχειρούμε τώρα, και η ευρωπαϊκή αγορά είναι για εμάς σήμερα προτεραιότητα. Συνεργασίες όπως αυτή που ξεκινήσαμε στην Ελλάδα με την International Life είναι ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση της διεθνούς ανάπτυξης». 
Πιο συγκεκριμένα, τα άμεσα πλάνα της Εταιρείας αφορούν βραχυπρόθεσμα τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης και ιδιαίτερα χώρες στις οποίες η Metlife έχει ήδη κάποιας μορφής παρουσία. Επισημαίνει σχετικά ο κ. Gallagher: «Πιστεύω πως, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, είναι πιο πιθανό να μας απασχολήσει η Δυτική Ευρώπη, μια και έχει ευρύτερη βάση πελατών για τα συνεργαζόμενα δίκτυά μας. Από την άλλη, δεν αποκλείουμε και τις αναδυόμενες αγορές της λεγόμενης Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι οποίες βέβαια δεν χαρακτηρίζονται όλες από την ίδια δυναμική. Όσες αγορές είναι συνδεδεμένες με την Ευρωπαϊκή Ένωση πιστεύουμε ότι μελλοντικά θα έχουν άνθηση και όσον αφορά τουλάχιστον την οικονομική τους ανάπτυξη θα ανέβουν επίπεδα, προσεγγίζοντας το επίπεδο χωρών της Δυτικής Ευρώπης. Αυτό, άλλωστε, είναι και το νόημα του να συμμετέχεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ιρλανδία, από την οποία προέρχομαι, ωφελήθηκε πολύ από αυτή τη συμμετοχή. Για την ώρα έχουμε επενδύσει σε χώρες όπως η Πολωνία και η Ελλάδα –θεωρείται η Πολωνία δυτική Ευρώπη; Εξαρτάται από ποια σκοπιά το βλέπεις. Αυτή τη στιγμή, πάντως, προτεραιότητα για εμάς αποτελούν οι χώρες στις οποίες διαθέτουμε ήδη τα προϊόντα μας, οι οποίες είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Πολωνία και το Βέλγιο».

“Ανοιχτοί” και σε άλλες συνεργασίες στην Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά ειδικότερα και την έναρξη συνεργασίας με την International Life, ο κ. Gallagher είναι ξεκάθαρος για τους στόχους της και τους λόγους που οδήγησαν σε αυτή την επιλογή: «Θεωρούμε ότι υπάρχει μεταξύ μας αυτό που στη Metlife ονομάζουμε strategic fit (στρατηγική σχέση), βλέπουμε την πρωτοβουλία αυτή ως συνέργια. Εμείς δημιουργούμε το προϊόν, οπότε δεν αναζητούμε κάποιον με ειδίκευση σε αυτόν τον τομέα, τον αναλαμβάνουμε εμείς. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η δυνατότητα διανομής του προϊόντος μας και η International, με το δίκτυο πωλήσεων που διαθέτει στην Ελλάδα, είναι ισχυρή σε αυτό το κομμάτι. Θεωρούμε την προσέγγιση του δικτύου της συμπληρωματική στη συνεργασία που έχουμε ήδη με τη Citibank. Δεν υπάρχει επικάλυψη, η Citibank δουλεύει με τους υπάρχοντες πελάτες της, ενώ η International πιστεύουμε ότι θα απευθυνθεί σε μια ευρύτερη βάση νέων πελατών. Τα καλά αποτελέσματα της πρώτης μας συνεργασίας μας οδήγησαν στην απόφαση να βρούμε και δεύτερο συνεργάτη, από το χώρο των ασφαλειών αυτή τη φορά. Άλλωστε, το προϊόν για το οποίο μιλάμε, το Auvida, θεωρώ ότι είναι ιδανική λύση για την κάλυψη της ανάγκης αποταμίευσης και εξασφάλισης συνταξιοδοτικού κεφαλαίου, εν όψει και του μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος που δημιουργείται στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά την αγορά συνταξιοδοτικών κεφαλαίων. Ας μην ξεχνάμε, επίσης, πως σημαντικό ρόλο θα παίξει και το γεγονός ότι σήμερα ζούμε αρκετά περισσότερα χρόνια και όσοι αποταμιεύουν θα χρειαστούν εγγυημένα προϊόντα, ευέλικτα και προσαρμόσιμα στις μεταβολές του πληθωρισμού και την αστάθεια των χρηματιστηριακών αγορών». 
Σε αυτή την κατεύθυνση εντατικοποίησης της παρουσίας της Μetlife και διάθεσης των προϊόντων της στην ελληνική αγορά, ο κ. Gallagher δεν αποκλείει την πιθανότητα συνεργασίας και με άλλες ασφαλιστικές εταιρείες. «Ως Metlife, θέλουμε πάντα να διευρύνουμε τη διανομή των προϊόντων μας, με οποιαδήποτε μορφή συνεργασίας. Στην περίπτωση της Ελλάδας, όπου υπάρχει ήδη συνεργασία με τη Citibank και τώρα και με την International Life, σίγουρα στα σχέδιά μας είναι να ενισχύσουμε τη θέση μας περαιτέρω, αν βέβαια βρούμε αξιόλογους διανομείς, που θα μας προσφέρουν κάτι επιπλέον για να συνεργαστούμε. Σήμερα δεν έχουμε απευθείας δικούς μας υπαλλήλους για την προώθηση των προϊόντων μας στην Ελλάδα, χρησιμοποιούμε τους συνεργάτες μας και έτσι θα συνεχίσουμε για την ώρα. Μέχρι τώρα δεν έχουμε συζητήσει την πιθανότητα συνεργασίας με κάποια άλλη ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα, δεν το έχουμε όμως αποκλείσει. 
Εάν, όπως πιστεύουμε, ο κόσμος ανταποκριθεί θετικά στο Auvida, το προϊόν που διαθέτουμε μέσω της International, και το βρει ελκυστικό, θα υπάρξουν εταιρείες που μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ένα τέτοιο προϊόν, λόγω έλλειψης εσωτερικών δομών ή κεφαλαιακής βάσης για να το υποστηρίξουν, θα μπορούν όμως να το διανείμουν, και γι’ αυτές τις εταιρείες θα είμαστε η καλύτερή τους επιλογή, ώστε να διαθέσουν ένα τέτοιο προϊόν μέσω των δικτύων τους».

Επιθυμητός συνεργάτης η Alico
Τι γίνεται όμως με το θέμα που έχει απασχολήσει διεθνή και εγχώριο τύπο σχετικά με την πιθανότητα εξαγοράς της Alico από τη Metlife; Οι συζητήσεις μεταξύ AIG και Metlife Inc ακούγεται ότι βρίσκονται σε τελικό στάδιο και οι εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς είναι πως σύντομα θα έχουμε εξελίξεις και σχετικές ανακοινώσεις. Ο κ. Gallagher, ακολουθώντας απαρέγκλιτα την πολιτική της μητρικής εταιρείας για μη σχολιασμό πριν την επίσημη ανακοίνωση κάποιας συμφωνίας, αποφεύγει να τοποθετηθεί για μια στρατηγική κίνησή της και προτιμά να μιλήσει για το κομμάτι που η Metlife ενδιαφέρεται περισσότερο, αυτό των δικτύων πωλήσεων: «Επιθυμία μας, όπως είπα, είναι να επεκτείνουμε τη δυνατότητα διανομής των προϊόντων μας με οποιαδήποτε μορφή συνεργασίας. Όσον αφορά στην Alico, βεβαίως και ανεξάρτητα από οποιοδήποτε deal που μπορεί να πραγματοποιηθεί, θα θέλαμε να τους έχουμε ως συνεργάτες στον τομέα διανομής. Δεν έχουμε κάνει κάποια συζήτηση μαζί τους, αλλά γνωρίζουμε ότι είναι μεγάλος παίκτης στην ελληνική αγορά και έχουν πολύ καλό δίκτυο πωλήσεων. Με αυτό ως δεδομένο θα ήμουν ευτυχής να συζητούσα με την Alico για την πιθανότητα συνεργασίας. Σε ό,τι αφορά μια στρατηγική συνεργασία των δυο εταιρειών, δυστυχώς δεν μπορώ να σχολιάσω.
Ακόμα και αν ευοδωθεί μια τέτοια συμφωνία όμως, αυτό δεν θα επηρεάσει τις συνεργασίες που κάνουμε τώρα, οι οποίες άλλωστε αφορούν αποκλειστικά κανάλια διανομής. Όταν παρέχεις ασφαλιστικά προϊόντα, μπορείς να το κάνεις μέσω διαφόρων και διαφορετικών δικτύων, ακόμα και εάν είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στην Ιρλανδία και την Αγγλία, όπου χρησιμοποιούμε πολλά διαφορετικά μεταξύ τους κανάλια πωλήσεων, χωρίς να υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων». 
Για τα σενάρια που θέλουν τη Metlife να εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για την εξαγορά της Εθνικής Ασφαλιστικής ο κ. Gallagher τηρεί σιγήν ιχθύος. Υπενθυμίζουμε, ωστόσο, ότι η μητρική εταιρεία (Metlife Inc.) ήταν από τους επικρατέστερους μνηστήρες, ενώ η διοίκηση της Εθνικής Ασφαλιστικής σήμερα βρίσκεται μετέωρη και η Εθνική Τράπεζα έχει ήδη καταβάλει 750 εκατ. ευρώ σε ΑΜΚ τα τελευταία χρόνια.
Ένας άλλος όμως ανταγωνιστής της Metlife στο πεδίο των αποταμιευτικών προγραμμάτων φαίνεται πως θα είναι και ο ολλανδικός όμιλος ING, o οποίος πρόσφατα ανακοίνωσε ότι αλλάζει ριζικά την επιχειρηματική στρατηγική του και σε επίπεδο ING Ελλάδας δείχνει να στοχεύει ακριβώς στην αγορά των συντάξεων – αποταμιεύσεων. Ο CEO της Metlife δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα για τον ανταγωνισμό και μας λέει σχετικά: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εμείς ειδικευόμαστε συνειδητά εδώ και χρόνια στα αποταμιευτικά και συνταξιοδοτικά προγράμματα. Δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα ακριβή πλάνα του ING για την Ελλάδα, αλλά είναι γεγονός πως η παγκόσμια τάση είναι οι εταιρείες να εστιάζουν σε συγκεκριμένους τομείς και να περιορίζουν το εύρος της δραστηριότητάς τους. Το ίδιο γίνεται σε πολλές εταιρείες που πλέον δεν ασφαλίζουν σε ολόκληρο το φάσμα, από term insurance έως health disability, αλλά επικεντρώνονται ειδικά σε συνταξιοδοτικά».

Συναίνεση, για την αντιμετώπιση της κρίσης 
Ολοκληρώνοντας τη συνομιλία μας, ζητήσαμε από τον κ. Gallagher την εκτίμησή του και για την πρόσφατη αναταραχή στη ζώνη του Ευρώ και τα δύσκολα μέτρα που αναγκάζονται ή αναγκάστηκαν να πάρουν οι ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου για την έξοδό τους από την κρίση. Όπως είναι φυσικό, οι εμπειρίες του προέρχονται από τον τόπο καταγωγής του, την Ιρλανδία, και η στάση των συμπολιτών του είναι νομίζουμε ενδεικτική του πώς αντιδρά ένας λαός που είναι αποφασισμένος να στηρίξει τις αναγκαίες επιλογές της κυβέρνησής του. Μας είπε ενδεικτικά: «Η κατάσταση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένα τα προβλήματα στις χώρες της ζώνης του ευρώ μας έχουν βέβαια απασχολήσει και στην Ιρλανδία, όπου και εμείς αναγκαστήκαμε να πάρουμε σκληρά μέτρα, τα οποία ελπίζουμε, αλλά δεν είμαστε σίγουροι ότι θα είναι επαρκή για να ξεπεραστούν τα προβλήματα. Προβλήματα που αντιμετωπίζει όλη σχεδόν η Ευρώπη. Ο κόσμος στην Ιρλανδία θεωρείται ίσως από κάποιους «αντιδραστικός», αλλά σας θυμίζω πώς ανταποκριθήκαμε στο νόμο για την απαγόρευση του καπνίσματος?–ήμαστε από τους πρώτους που τον υιοθέτησαν και συμμορφωθήκαμε. Έτσι λοιπόν και όταν πέρυσι, ως ένα πρώτο βήμα για την ανάκαμψη της οικονομίας, η κυβέρνηση προχώρησε στη αύξηση της φορολογίας, οι πολίτες το δέχτηκαν. Φέτος και αφού ήδη η φορολογία είχε αυξηθεί, η κυβέρνηση αποφάσισε να μειώσει τα έξοδα του δημόσιου τομέα, το οποίο σήμαινε να κοπούν κάποιες κοινωνικές παροχές αλλά και να μειωθούν μισθοί δημοσίων υπαλλήλων. Αυτό πραγματοποιήθηκε το Γενάρη και η αλήθεια είναι ότι τα συνδικάτα του δημόσιου τομέα αντέδρασαν απειλώντας με απεργίες. Δεν έχουν όμως τη συμπαράσταση του ιδιωτικού τομέα και των απασχολούμενων σε αυτόν, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με την ανεργία, την ίδια στιγμή που οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα, με τη μονιμότητά τους, αντιδρούν σε μειώσεις μισθού της τάξεως του 5%  και 10%».

Η αίσθησή μας από τη συνάντηση με τον κ. Gallagher είναι πως πρόκειται για ένα σοβαρό επαγγελματία με σαφείς στόχους, που εκπροσωπεί μια εταιρεία με βαθιά γνώση του αντικειμένου της. Από την άλλη, η ανάγκη την οποία φιλοδοξεί να ικανοποιήσει η MEL, διαθέτοντας τα προϊόντα της στην ελληνική αγορά, είναι αναμφισβήτητα υπαρκτή, με τάσεις αυξητικές. Πολλοί όμως είναι οι ανταγωνιστές της που επιχειρούν στον ίδιο στίβο, σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως και πιο οργανωμένα, λόγω μακροχρόνιας παρουσίας τους στην αγορά. Θα χρειαστεί ουσιαστική καινοτομία, λοιπόν, διαφάνεια από τον πάροχο των ασφαλιστικών προϊόντων και η ορθότερη δυνατή επιλογή συνεργατών, προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία η προσπάθεια αυτή της Metlife. 
Εκτός, βέβαια, αν τα νέα για κάποια βαρυσήμαντη εξαγορά έλθουν σύντομα, οπότε και θα ανατραπεί σημαντικά το σκηνικό στην ελληνική ασφαλιστική αγορά. 

* Αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος Auvida, που θα προωθείται μέσω της International Life, στις σελίδες 46-47 του περιοδικού.

Ο κ. Don Gallagher είναι ο Chief Executive Officer της MetLife Europe Limited. Πριν αναλάβει τη θέση αυτή, ο κ. Gallagher είχε εργαστεί ως σύμβουλος διοίκησης και στρατηγικής στην ευρωπαϊκή αγορά οικονομικών υπηρεσιών.  Νωρίτερα κατείχε τη θέση SVP και Divisional CEO, καναδικών εργασιών της Canada Life Financial, έχοντας μετατεθεί από τον ιρλανδικό και γερμανικό τομέα της εταιρείας, όπου κατείχε την ανάλογη θέση. 

Η MetLife, Inc., μέσω των θυγατρικών της, εξυπηρετεί περίπου 70 εκατομμύρια πελάτες στη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού και την Ευρώπη. Οι θυγατρικές της εταιρείες, εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβάνουν τη μεγαλύτερη ασφαλιστική εταιρεία των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ διαθέτουν περισσότερα από 140 χρόνια πείρας και συνεργάζονται με περισσότερες από 90 εταιρείες, που συγκαταλέγονται στις κορυφαίες 100 εταιρείες του FORTUNE 500®. Οι εταιρείες της MetLife προσφέρουν προγράμματα ασφαλίσεων ζωής, προσόδων, ασφαλίσεων αυτοκινήτων και κατοικιών, retail banking και άλλων χρηματοοικονομικών υπηρεσιών σε ιδιώτες, καθώς και ομαδικές ασφαλίσεις, αντασφαλίσεις, συνταξιοδοτικά και αποταμιευτικά προγράμματα και υπηρεσίες σε επιχειρήσεις και άλλους οργανισμούς.