Νέα οδηγία για την Οδική Ασφάλεια από Νοέμβριο

372

Οι οδηγοί που κινούνται εντός των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας ακόμα και αν αυτοί οδηγούν σε μια ξένη χώρα. Όπως ανέφερε ο Εκτελεστικός Διευθυντής  του ETSC, Antoniο Avenoso: «Οι οδηγοί οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, ανεξαρτήτως σε ποια χώρα είναι δηλωμένο το όχημά τους».

Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι οδηγοί αποφεύγουν να παραβιάζουν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας όταν κινούνται στη χώρα τους καθ’ ότι γνωρίζουν ότι οι αρχές θα τους στείλουν το αντίστοιχο πρόστιμο μιας και έχουν πρόσβαση στα στοιχεία τους μέσω της βάσης πληροφοριών των δηλωμένων οχημάτων. Σε μια προσπάθεια αναχαίτισης των παραβιάσεων των κανόνων οδικής κυκλοφορίας,  το ίδιο θα ισχύει πλέον και στην εκτός συνόρων οδήγηση.

Καταληκτική ημερομηνία για να τεθεί σε εφαρμογή, από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κοινοτική Οδηγία 2011/82/ΕΕ περί της ανταλλαγής πληροφοριών των παραβάσεων και αδικημάτων  που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, είναι η 7η Νοεμβρίου 2013.

«Η εφαρμογή αυτών των νομοθετικών μέτρων έχει μια σημαντική προοπτική ως προς την προστασία της ανθρώπινης ζωής και βεβαίως θα βοηθήσει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλη την ΕΕ», επισημαίνεται σε σχετικό δελτίο τύπου του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς”.

Τι θα αλλάξει; «Στην περίπτωση που είστε οδηγός ή μοτοσικλετιστής που υπακούει στους νόμους οδικής κυκλοφορίας, τίποτε! Οι νόμοι αυτοί έχουν θεσπιστεί και εφαρμοστεί αποκλειστικά για να σώζονται ζωές και να μειωθεί ο κίνδυνος τροχαίων συμβάντων, όχι μόνο στην ΕΕ αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Επομένως, είναι ευθύνη των Αρχών να φροντίσουν ώστε να εφαρμοστούν αυτοί οι νόμοι σε όλους όσους διασχίζουν μια χώρα. Η χώρα δήλωσης ενός οχήματος δε θα πρέπει να επιφέρει μια πιο επιεική αντιμετώπιση», τονίζεται από το Ινστιτούτο.

Στο κείμενο της Κοινοτικής Οδηγίας συμπεριλαμβάνονται οι ακόλουθες οκτώ παραβιάσεις της οδικής ασφάλειας:

  • Υπέρβαση του ορίου ταχύτητας,
  • Μη χρήση της ζώνης ασφαλείας,
  • Παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη ή παραβίαση σήματος STOP,
  • Οδήγηση και κατανάλωση αλκοόλ,
  • Οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών,
  • Απουσία προστατευτικού κράνους (αφορά τους μοτοσικλετιστές),
  • Χρήση λωρίδας στην οποία απαγορεύεται η κυκλοφορία (όπως οι λωρίδες έκτακτης ανάγκης, οι λωρίδες που προορίζονται για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καθώς και λωρίδες που έχουν κλείσει εξ αιτίας της εκτέλεσης οδικών έργων)
  • Παράνομη χρήση του κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών επικοινωνίας κατά την οδήγηση.

Επομένως οι οδηγοί που διασχίζουν εθνικά σύνορα εντός της ΕΕ θα πρέπει να φροντίσουν να πληροφορηθούν τους κανόνες οδικής ασφάλειας που ισχύουν στη χώρα που πρόκειται να επισκεφθούν. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πλέον των 100 εκατομμυρίων  διασυνοριακών ταξιδιών (κυρίως επαγγελματικής και τουριστικής φύσης) γίνονται μεταξύ των χωρών της ΕΕ κάθε χρόνο. Ένα κομμάτι της Οδηγίας ορίζει πως κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ καθώς και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα πρέπει να ενημερώνουν οδηγούς και μοτοσικλετιστές σχετικά με τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δημιουργήσει την ιστοσελίδα:

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_en.htm,

με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σε όλες τις επίσημες ευρωπαϊκές γλώσσες.

Επίσης η TISPOL, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Υπηρεσιών της Τροχαίας, έχει δημοσιεύσει μια σειρά από εθνικούς-οδικούς οδηγούς που παρέχουν πληροφορίες σχετικά με εθνικούς κανόνες οδικής ασφάλειας: www.tispol.org/

Με αφορμή τη νέα οδηγία η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας “Πάνος Μυλωνάς”, κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, δήλωσε «Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρακολουθεί το Ινστιτούτο γνωρίζουμε:

  • Αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες εμφανίζουν τριπλάσιες πιθανότητες παράβασης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
  • Το παράδειγμα της Γαλλίας ανέδειξε την παραβίαση των ορίων ταχύτητας από αλλοδαπούς οδηγούς σε ποσοστό 25% του συνόλου των παραβάσεων που σε περιόδους μεγάλης κυκλοφορίας ανήλθε σε ποσοστό 40%-50%.
  • Χώρες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ιταλία, η Πολωνία και η Ισπανία έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσδοκούν σημαντικά οφέλη από την εφαρμογή της Οδηγίας.
  • Η εφαρμογή της Οδηγίας εντάσσεται στους βασικούς άξονες της πολιτικής για την Οδική Ασφάλεια της Ευρωπαϊκής  Επιτροπής που στόχο έχουν τη μείωση των τροχαίων κατά 50% μέχρι το 2020. Η ενημέρωση των οδηγών και η συμμόρφωσή τους στους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων, διασφαλίζοντας παράλληλα ίση μεταχείριση των οδηγών-κατοίκων ή μη μιας χώρας στο εθνικό δίκτυο αλλά και στις διασυνοριακές μεταφορές που γίνονται για επαγγελματικούς και τουριστικούς λόγους.

Για τη χώρα μας, που υπολείπεται ουσιαστικά στα θέματα Οδικής Ασφάλειας, είναι παράλληλα μια ευκαιρία για συνεργασία των αρμόδιων Αρχών και φορέων μέσα από την ενημέρωση αλλά και την επιβολή του νόμου στον κοινό στόχο της μείωσης των τροχαίων θανάτων, σοβαρών τραυματισμών αλλά και υλικών ζημιών που προκαλούνται».

Σχετικά με το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» www.ioas.gr ιδρύθηκε το Μάιο 2005 από Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, επιχειρηματικούς φορείς, Ελεγκτική Εταιρεία και φυσικά πρόσωπα και αποτελεί ενεργό Μέλος του E.T.S.C. Κύριος σκοπός του είναι η υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση, στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Αιτία για την ίδρυση του Ινστιτούτου είναι το γεγονός ότι έχουμε τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρώπη στα τροχαία ατυχήματα τα οποία αποτελούν δυστυχώς και την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους στην Ελλάδα. Αφορμή για την ίδρυσή του αποτέλεσε η τραγική, άδικη απώλεια του Πάνου Μυλωνά, φοιτητή Μηχανολόγου Μηχανικού, ενός ταλαντούχου νέου με εξαίρετο ήθος, πολλά υποσχόμενου στο χώρο της τεχνολογίας και της δημοσιογραφίας.

Περισσότερες πληροφορίες: τηλ. 210-8620150, www.ioas.gr  

Προηγούμενο άρθροΕυρωπαϊκή Πίστη: Κέρδη προ φόρων € 4,64 εκατ. το 1ο εξάμηνο 2013
Επόμενο άρθροΠοιος θα “τραβήξει το αυτί” στον κ. Ζάρκο;