Επεισόδια στην Αθήνα (ρεπορτάζ – μέρος Α)

Πώς διαμορφώνεται η πολιτική ανάληψης κινδύνων των ασφαλιστικών εταιρειών;
 
Των Σούλας Κορμά & Δήμητρας Καζάντζα

Δεκέμβριος 2008 – Φεβρουάριος 2012
Τα επεισόδια κόστισαν €49 εκατ. σε ασφαλιστικές αποζημιώσεις
 

Το φετινό Φεβρουάριο η Αθήνα έγινε για μια ακόμη φορά …πεδίο μάχης, αφού στο περιθώριο διαδηλώσεων διαμαρτυρίας ξέσπασαν εκτεταμένα επεισόδια, τα οποία οι αρχές του Κράτους δεν κατάφεραν, για μια ακόμη φορά, να αποτρέψουν.
Θλιβερό αποτέλεσμα –και όχι φυσικά το μοναδικό– ήταν να υποστούν σοβαρές ζημιές ή και ολοκληρωτική καταστροφή επιχειρήσεις και εμπορικά καταστήματα του Κέντρου της Αθήνας. 
Όσες επιχειρήσεις ήταν ασφαλισμένες ανήγγειλαν τις ζημιές τους στις ασφαλιστικές τους εταιρείες, οι οποίες καλούνται, για μια ακόμη φορά, να αποζημιώσουν για την επέλευση ενός κινδύνου που από πιθανότητα τείνει να μετατραπεί σε …βεβαιότητα. Δυστυχώς, έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, το να καλύπτεις ασφαλιστικά μια επιχείρηση του Κέντρου της Αθήνας έναντι των κινδύνων πολιτικών ταραχών ή κακόβουλων ενεργειών έχει καταστεί μια υψηλού ρίσκου …υπόθεση. 
Πώς και πόσο, λοιπόν, έχει επηρεαστεί η πολιτική των ασφαλιστικών εταιρειών ως προς την ανάληψη αυτών των κινδύνων; Πόσο απηχούν την πραγματικότητα οι αναφορές τόσο επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στο Κέντρο της Αθήνας όσο και ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες πολύ δύσκολα αναλαμβάνουν πλέον την κάλυψη εμπορικών καταστημάτων στο Κέντρο της Αθήνας;
Θελήσαμε να διερευνήσουμε το θέμα και γι’ αυτό απευθυνθήκαμε σε 15 ασφαλιστικές εταιρείες που κατείχαν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς στον Κλάδο Πυρκαϊάς & Στοιχείων της Φύσεως (με βάση τη συνολική παραγωγή ασφαλίστρων 2010). Πέραν του ερωτήματος για τη διαμορφωθείσα πολιτική ανάληψης κινδύνων στο Κέντρο της Αθήνας, ζητήσαμε ειδικότερα στοιχεία από κάθε εταιρεία για τις ζημιές που της αναγγέλθηκαν και τα συνολικά ποσά αποζημίωσης που έχει καταβάλει. 
Ένα ακόμα μείζον ζήτημα, για το οποίο ζητήσαμε την άποψη των ασφαλιστικών εταιρειών, είναι και η ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου, αφού τα εντεταλμένα όργανά του δεν κατάφεραν να προστατέψουν τις περιουσίες των πολιτών. 
Βαρύνουσας σημασίας για το όλο θέμα είναι και η τοποθέτηση του Προέδρου της Επιτροπής Περιουσίας & Αντασφαλίσεων της ΕΑΕΕ, κ. Κων/νου Παπαμιχαλόπουλου, ο οποίος διατύπωσε απερίφραστα και με απόλυτη σαφήνεια τη θέση του, παρέχοντάς μας επίσης συνολικά στοιχεία, τόσο για το πλήθος των ζημιών όσο και των ποσών αποζημιώσεων.
Τέλος, πολλές και χρήσιμες διαπιστώσεις εμπεριέχονται και στην τοποθέτηση της Εταιρείας Πραγματογνωμόνων «ΠΑΣΚΑΛ & ΣΤΡΑΤΗΣ», στην οποία απευθυνθήκαμε, ζητώντας να μας κοινοποιήσουν και τη δική τους εμπειρία των γεγονότων.

Ποιες ασφαλιστικές εταιρείες απάντησαν, ποιες όχι και γιατί…
(αναφέρονται με βάση τα μερίδια αγοράς τους το 2010, στον Κλάδο Πυρός):

Εθνική Ασφαλιστική (με εταιρική τοποθέτηση). 
Η ΑΧΑ Ασφαλιστική δεν θέλησε να τοποθετηθεί στα ερωτήματά μας. 
Από την Groupama Φοίνιξ δεν ανταποκρίθηκαν εντός των τεθέντων χρονικών ορίων. 
Από την Αγροτική Ασφαλιστική, ο κ. Ν. Σπυράτος, Δ/ντής Κλάδου Πυρός.  
Από την EFG Eurolife Ασφαλιστική, ο κ. Γ. Σπανουδάκης, Γεν. Δ/ντής Γενικών Ασφαλίσεων. 
Από την ERGO, η κα Δ. Αποστολοπούλου, Δ/ντρια Ανάληψης Κινδύνων Λοιπών Κλάδων. 
Από την Interamerican δεν ανταποκρίθηκαν εντός των τεθέντων χρονικών ορίων. 
Από την Allianz μας εδόθη η απάντηση ότι δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στο ρεπορτάζ. 
Από την Chartis, ο κ. Β. Δρόσος, Εμπορικός Δ/ντής. 
Από την Generali, ο κ. Θ. Τριανταφύλλου, Αναπλ. Τεχνικός Δ/ντής Εταιρικών Ασφαλίσεων. 
Από την Ευρωπαϊκή Πίστη ΑΕΓΑ, η κα Εύα Λαμπρινούδη, Δ/ντρια Γενικών Κλάδων. 
Από την Ατλαντική Ένωση, δεν μας απάντησαν, επικαλούμενοι «έλλειψη χρόνου».  
Από την International Life μας εδόθη η απάντηση ότι δεν θα συμμετάσχουν στο ρεπορτάζ, «λόγω εσωτερικών διαδικασιών».  
Από την Κύπρου Ασφαλιστική, ο κ. Β. Βολωνάκης, Προϊστάμενος Underwriting Ζημιών & Έκδοσης. 
Από την HDI-Gerling δεν τοποθετήθηκαν, επειδή, όπως μας διευκρίνισαν, η έκθεση της Εταιρείας σε σχετικούς κινδύνους στο κέντρο της Αθήνας είναι ιδιαίτερα περιορισμένη.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Περιουσίας & Αντασφαλίσεων της  Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Eλλάδος,  κ. Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση σχετικά με το θέμα:

«Προτίθεμαι να συγκαλέσω συνεδρίαση της Επιτροπής Περιουσίας της Ε.Α.Ε.Ε., προκειμένου να επανεξετάσουμε το όλο πρόβλημα που δημιουργείται στην ασφαλιστική αγορά από τους κινδύνους που συχνά πλέον προκύπτουν, εξαιτίας των πολιτικών ταραχών, των βανδαλισμών και των κακόβουλων πράξεων, όχι μόνο στο κέντρο της Αθήνας αλλά και σε πολλά ακόμα αστικά κέντρα της Χώρας.
Ως πολίτης και ως ασφαλιστής θεωρώ απαράδεκτη την αδράνεια του κράτους, η οποία και αποβαίνει τελικά σε βάρος των πολιτών. 
Αναφέρομαι στην Αδράνεια και Αδιαφορία των υπευθύνων για την προστασία των πολιτών και των περιουσιών τους.
Ας θυμηθούμε ότι, εκτός από καταστροφές περιουσιών και βανδαλισμούς, υπήρξαν και θάνατοι. Οι Αυτουργοί, όμως, ποτέ δεν συλλαμβάνονται, ενώ αυτοί οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την αποτροπή των ενεργειών αυτών ποτέ δεν τιμωρούνται. 
Η Ασφάλιση, για να λειτουργήσει, απαιτεί έννομη τάξη και σε κάθε περίπτωση η επέλευση του κινδύνου που αναλαμβάνει να καλύψει πρέπει να χαρακτηρίζεται ως πιθανότητα και όχι –προς Θεού! – ως βεβαιότητα.
Σας θυμίζω ότι και το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει στο παρελθόν δικαιώσει όχι μόνον ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και παθόντες πολίτες, που είδαν τις περιουσίες τους να καταστρέφονται, κρίνοντας ότι η μη επέμβαση των αστυνομικών οργάνων, 
για τη λήψη προστατευτικών μέτρων υπέρ των πολιτών και των περιουσιών τους, συνιστά παράλειψη διοικητικών οργάνων, για την οποία το Δημόσιο ενέχεται σε αποζημίωση. 
Τα επεισόδια που συνέβησαν τόσο κατά το Δεκέμβριο του 2008 όσο και πρόσφατα, το Φεβρουάριο, διαμορφώνουν μια κατάσταση, η οποία όχι μόνον την ασφαλιστική δεοντολογία και πρακτική δεν αφήνει να λειτουργήσει, αλλά και τα θεμέλια του κράτους και της έννομης τάξης δυναμιτίζει. 
Ελπίζω ότι κάποτε η Πολιτεία θα αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, για να αποκατασταθούν και οι λειτουργίες του κράτους. Λειτουργίες που ασφαλώς αφορούν και το έργο των Ασφαλιστικών Εταιρειών
».

Αναγγελθείσες ζημιές και καταβληθείσες αποζημιώσεις
Ερώτημα: Από τα εκτεταμένα επεισόδια που σημειώθηκαν το Δεκέμβριο του 2008 έως και τα πρόσφατα επεισόδια της 10ης-12ης Φεβρουαρίου 2012, ποιο είναι το πλήθος των ζημιών που αναγγέλθηκαν στην Εταιρεία σας και ποιο το ύψος των καταβληθεισών αποζημιώσεων (για τα επεισόδια του φετινού Φεβρουαρίου, μπορεί να αναφερθεί το εκτιμώμενο ποσό της αποζημίωσης).

ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Σύμφωνα με όσα μας αναφέρθηκαν σχετικά από την Εταιρεία, το πλήθος των ζημιών από τα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 2008 ανέρχεται σε 113 και το ύψος των καταβληθεισών αποζημιώσεων στο ποσό των  €2.152.000. Αντίστοιχα, το πλήθος των ζημιών από τα γεγονότα του φετινού Φεβρουαρίου ανέρχεται σε περίπου 50, με αρχικό εκτιμώμενο κόστος €3.000.000 – €3.500.000.

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Νίκος Σπυράτος, Δ/ντής Κλάδου Πυρός, μας ανέφερε ότι το Δεκέμβριο του 2008 αναγγέλθηκαν 40 περιπτώσεις ζημιών, συνολικού κόστους €2.560.000. Το φετινό Φεβρουάριο οι προβλέψεις της Εταιρείας έχουν ως εξής: 10 περιπτώσεις ζημιών, συνολικού κόστους €614.000.

EFG EUROLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Σπανουδάκη, Γεν. Δ/ντή Γενικών Ασφαλίσεων, «για τα γεγονότα που ξεκίνησαν στα τέλη του 2008 αλλά συνεχίστηκαν, ουσιαστικά, και κατά τις αρχές του 2009», η Εταιρεία αποζημίωσε περίπου 300 ζημίες, με συνολικό κόστος €6 εκατ. Μετά τα επεισόδια του περασμένου Φεβρουαρίου, τα οποία ο κ. Σπανουδάκης χαρακτήρισε ως περιορισμένης χρονικής διάρκειας αλλά σημαντικής έντασης, η EFG Eurolife δέχτηκε 25 ζημίες, με προβλεπόμενο κόστος περίπου €1 εκατ. «Θα πρέπει να τονίσουμε στο σημείο αυτό», επισήμανε ο κ. Σπανουδάκης, «ότι τα μέτρα προστασίας, με τη συνεργασία ασφαλιστικών εταιρειών και ασφαλισμένων, έχουν βελτιωθεί σημαντικότατα σε σχέση με το 2008 σε πολλές επιχειρήσεις του κέντρου και αυτό έχει συμβάλει τα μέγιστα στην αποφυγή μεγαλύτερων ζημιών».

ERGO | H κα Δώρα Αποστολοπούλου, Δ/ντρια Ανάληψης Κινδύνων Λοιπών Κλάδων, μας ανέφερε ότι μετά τα επεισόδια του Φεβρουαρίου αναγγέλθηκαν στην Εταιρεία 33 ζημιές, με τη συνολική πρόβλεψη να ανέρχεται στο ποσόν των €347.000. Από το Δεκέμβριο του 2008 και μέχρι τα γεγονότα του φετινού Φεβρουαρίου, η ERGO ολοκλήρωσε το διακανονισμό 167 ζημιών από πολιτικές ταραχές – στάσεις – απεργίες, συνολικού ύψους €1,582 εκατ.

CHARTIS | Ο κ. Βαγγέλης Δρόσος, Εμπορικός Δ/ντής, δεν μας παρέθεσε συγκεκριμένα ποσά αποζημιώσεων. Την τοποθέτησή του επί του θέματος παραθέτουμε ακολούθως, στις απαντήσεις του δεύτερου ερωτήματός μας.

GENERALI | O κ. Θάνος Τριανταφύλλου, Αναπληρωτής Τεχνικός Δ/ντής Εταιρικών Ασφαλίσεων, υπογράμμισε κατ’ αρχάς στην απάντησή του ότι «η ιστορία της Generali στην Ελλάδα ξεκινά το 1886. Μπορεί κανείς να φανταστεί, λοιπόν, σε πόσα “μεγάλα” γεγονότα και πόσες μεγάλες δύσκολες στιγμές έχει σταθεί δίπλα στον ασφαλισμένο». Αναφερόμενος στα επεισόδια του Δεκεμβρίου του 2008, επισήμανε ότι είχαν για όλους πρωτόγνωρες επιπτώσεις, καθώς «κανείς δεν θεωρούσε έως τότε ότι πολιτικές ταραχές στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας (αλλά και άλλων πόλεων) θα μπορούσαν να λάβουν τόσο μεγάλη έκταση, γεωγραφικά και χρονικά». Εστιάζοντας στις αναγγελθείσες ζημίες και στις αποζημιώσεις, μας ανέφερε τα εξής: «Η Generali σε αυτές τις ταραχές έδρασε άμεσα και υποστήριξε τους ασφαλισμένους με το συνολικό ποσό αποζημιώσεων €12.247.217 (113 φάκελοι ζημιών).
Έκτοτε το καζάνι των πολιτικών αναταραχών δεν έχει σταματήσει να βράζει, άλλοτε πιο σιγά και άλλοτε πιο έντονα, με δεύτερο μεγάλο αποκορύφωμα τα γεγονότα του Φεβρουαρίου 2012. Για άλλη μια φορά, πολλές πόλεις υπέφεραν χτυπήματα, εμπρησμούς, λεηλασίες, βανδαλισμούς με μεγάλη ένταση. Η Generali παραμένει σταθερά δίπλα στον ασφαλισμένο και υπολογίζουμε ότι η συνολική αποζημίωση αυτή τη φορά μπορεί να φτάσει τα €3.000.000 (40 φάκελοι ζημιών)».

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ | Η κα Εύα Λαμπρινούδη, Δ/ντρια Γενικών Κλάδων, μας ανέφερε ότι η Εταιρεία στα επεισόδια που είχαν σημειωθεί το Δεκέμβριο του 2008 στην Αθήνα, είχε αποζημιώσει αρκετά υψηλό αριθμό πελατών/καταστημάτων, με ποσά που άγγιξαν τα €2 εκατ., επισημαίνοντας παράλληλα ότι «στα γεγονότα του περασμένου Φεβρουαρίου και ακολουθώντας διαφορετική στρατηγική στην ανάληψη κινδύνου, εφαρμόσαμε ασφαλιστικές δικλείδες που είχαν ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των καταβληθεισών αποζημιώσεων».   

ΚΥΠΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Βασίλης Βολωνάκης, Προϊστάμενος Underwriting Ζημιών & Έκδοσης, μας ανέφερε ότι από τα επεισόδια του Δεκεμβρίου 2008 μέχρι και τις πρόσφατες ταραχές του Φεβρουαρίου κατέγραψαν 31 αιτήματα πελατών για αποζημίωση. Οι αποζημιώσεις που έχει καταβάλει η Εταιρεία στους ασφαλισμένους της, συμπεριλαμβανομένων και των αποθεμάτων εκκρεμών υποθέσεων, υπερβαίνουν το ποσό των €2,3 εκατ.

Επίδραση στην πολιτική ανάληψης εργασιών στο Κέντρο της Αθήνας
Ερώτημα: Πώς διαμορφώνεται η πολιτική της Εταιρείας σας πλέον, ως προς 
την ασφαλιστική κάλυψη εμπορικών επιχειρήσεων του Κέντρου της Αθήνας; Υπάρχουν καλύψεις που παρέχονται κατόπιν ειδικής συμφωνίας και ειδικής τιμολόγησης ή καλύψεις που εξαιρούνται από το βασικό ασφαλιστήριο περιουσίας;

ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Στην απάντηση της Εταιρείας επισημαίνονται τα εξής: «Τα πρόσφατα γεγονότα στην Αθήνα, που ακολούθησαν παρόμοια γεγονότα που έχουν συμβεί σε όλη την επικράτεια στο παρελθόν, δεν έχουν μεταβάλει την υφιστάμενη πολιτική ανάληψης της Εταιρείας μας σχετικά με ασφάλιση εμπορικών καταστημάτων/επιχειρήσεων στο κέντρο της πρωτεύουσας, η οποία είναι ήδη διαμορφωμένη βάσει κυρίως του ιστορικού ζημιών και της εμπειρίας που έχουμε αποκομίσει από τα προαναφερθέντα παρελθόντα γεγονότα. 
Η πολιτική ανάληψης, εκτός των άλλων όρων, προϋποθέτει για τα εν λόγω καταστήματα/επιχειρήσεις ύπαρξη κάποιων μέτρων προστασίας, π.χ. συμπαγή ρολά, αντιβανδαλιστικά τζάμια, κ.λπ., που σε πολλές περιπτώσεις προϋποθέτουν τη μη λειτουργία των επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια μιας πορείας ή κατά την έναρξη επεισοδίων, προκειμένου η ασφαλιστική κάλυψη που παρέχουμε να αναλαμβάνει τις αμιγώς αιφνίδιες, τυχαίες και απρόβλεπτες ζημίες».

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Νίκος Σπυράτος, Δ/ντής Κλάδου Πυρός, μας δήλωσε ότι «παρά το εύρος των εν λόγω επεισοδίων, η υφιστάμενη πολιτική μας ανάληψης εργασιών δεν διαφοροποιήθηκε μετά από αυτά, καθότι και προ επεισοδίων εφαρμόζαμε μια συντηρητική προσέγγιση στη διαχείριση των πολιτικών κινδύνων στις εκτεθειμένες σε αυτούς περιοχές, όπως η περιοχή του Κέντρου των Αθηνών». Μιλώντας ειδικότερα για το ασφαλιστικό πρόγραμμα που διαθέτει η Εταιρεία για την κάλυψη των εμπορικών επιχειρήσεων, ανέφερε ότι «περιλαμβάνει πλειάδα καλύψεων, μεταξύ των οποίων και αυτή των οχλαγωγιών – πολιτικών ταραχών». Υπογράμμισε, ωστόσο, ότι «η εφαρμογή κανόνων ορθής πρακτικής κατά την ανάληψη ενός ασφαλιστικού κινδύνου επιβάλλουν την αξιολόγησή του, προκειμένου να υπάρξει ισοβαρές αντιστάθμισμα του προσδοκώμενου οφέλους ασφαλίστρου σε σχέση με το αναλαμβανόμενο ασφαλιστικό ρίσκο». Η εν λόγω αξιολόγηση, όπως μας ανέφερε ο κ. Σπυράτος, αφορά πιο συγκεκριμένα τα εξής: «1) Την πιθανότητα εκδήλωσης τέτοιων καταστάσεων (οχλαγωγιών), 2) Την τοποθεσία της εξεταζόμενης προς ασφάλιση επιχείρησης και τη γειτνίασή της με σημεία συνήθους εκδήλωσης τέτοιων καταστάσεων, 3) Την προκλητικότητα του εμπορεύματος ως προς την εκδήλωση λεηλασιών, 4) Την παθητική προστασία της επιχείρησης έναντι τέτοιων γεγονότων (π.χ. αν βρίσκεται στο ισόγειο ή στο υπόγειο ή σε όροφο ενός κτηρίου, εντός στοάς ή σε πρόσοψη, κ.λπ.) και 5) Την ενεργητική προστασία της επιχείρησης (μέτρα προστασίας όπως μόνιμη φύλαξη από security, αυτόματα συστήματα πυρόσβεσης, αντιβανδαλιστικά κρύσταλλα – μεμβράνες, συμπαγή ρολά, κ.ά)».

EFG EUROLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | «Η πολιτική της Εταιρείας ήταν και συνεχίζει να είναι η προσεκτική προσέγγιση αιτημάτων ασφάλισης στο κέντρο της Αθήνας, με γνώμονα, αφενός, την προάσπιση των συμφερόντων της Εταιρείας και, αφετέρου, τη διασφάλιση των συμφερόντων των πελατών», ανέφερε  σχετικά ο κ. Γιάννης Σπανουδάκης, Γεν. Δ/ντής Γενικών Ασφαλίσεων. Επιπρόσθετα, υπογράμμισε ότι «η προάσπιση των συμφερόντων μιας ασφαλιστικής εταιρείας αποτελεί ταυτόχρονα και προάσπιση των συμφερόντων του συνόλου του πελατολογίου της, καθότι μόνο μια υγιής ασφαλιστική, με ισχυρή οικονομική βάση, μπορεί να εγγυάται ότι θα ανταποκριθεί ανά πάσα στιγμή σε οποιαδήποτε ζημία υποστεί κάποιος πελάτης της». «Ως εκ τούτου», κατέληξε ο κ. Σπανουδάκης, «η συνετή πολιτική ανάληψης και αποδοχής κινδύνων δεν θα πρέπει να εκλαμβάνεται ως αυστηρότητα ή αρνητικότητα –εξάλλου ,οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι εκ των πραγμάτων η μόνη επαγγελματική δραστηριότητα που “επιζητεί τον κίνδυνο”!».

ERGO | H κα Δώρα Αποστολοπούλου, Δ/ντρια Ανάληψης Κινδύνων Λοιπών Κλάδων, μας ανέφερε ότι η ERGO εξετάζει κάθε περίπτωση ξεχωριστά και ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά κάθε κινδύνου, συμπληρώνοντας και τα ακόλουθα: «Κατανοώντας ότι οι ασφαλισμένοι της (της ERGO) έχουν ανάγκη την ασφαλιστική κάλυψη πιο πολύ από ποτέ, ανανεώνει τα συμβόλαιά τους, ζητώντας βελτίωση των μέτρων προστασίας όπου χρειάζεται. Όσον αφορά τη σύναψη νέων συμβολαίων, είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί και στις περιπτώσεις που θα αποφασίσουμε να ασφαλίσουμε κάποιο κτήριο στο κέντρο της Αθήνας, αυτό θα πρέπει να διαθέτει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, ενώ η εφαρμογή μεγαλύτερων απαλλαγών στο συμβόλαιο είναι πλέον επιβεβλημένη».  

CHARTIS | Ο κ. Βαγγέλης Δρόσος, Εμπορικός Δ/ντής, μας ανέφερε τα εξής: «Ο Δεκέμβριος του 2008 σήμανε την αρχή μίας περιόδου έντονων αναταραχών στην καρδιά της Αθήνας. Εκείνο το μήνα, οι ασφαλιστικές εταιρείες, συμπεριλαμβανόμενης και της Chartis, κλήθηκαν, για πρώτη ίσως φορά, να αποζημιώσουν σε τόσο μεγάλη κλίμακα καταστήματα και επιχειρήσεις του εμπορικού κέντρου που υπέστησαν ζημίες από βανδαλισμούς και κακόβουλες πράξεις. 
Η Chartis αντέδρασε άμεσα, κινητοποιώντας το σύνολο του μηχανισμού αποζημιώσεων της Εταιρείας και διαχειρίστηκε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα τα αιτήματα των ασφαλισμένων της.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της αποζημίωσης μέσα σε μόλις 3 ημέρες ολικής καταστροφής γνωστού καταστήματος, γεγονός που έκανε τον ασφαλισμένο μας να αισθανθεί  την ανάγκη να προβεί σε δημόσια ευχαριστία προς την Εταιρεία, για την άμεση διευθέτηση της ζημίας του.
»Τέσσερα χρόνια μετά το Δεκέμβριο του 2008, τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας σημειώνονται με μεγαλύτερη ένταση και συχνότητα, ενώ είναι πλέον τακτικά και σχεδόν προβλέψιμα. Ως εκ τούτου, η Chartis εξετάζει πολύ προσεκτικά την ανάληψη ή συμμετοχή της σε κινδύνους στις περιοχές του κέντρου και σε αρκετές περιπτώσεις εξαιρεί από τις καλύψεις της ζημίες από ταραχές και βανδαλισμούς. Η εξυπηρέτηση των πελατών μας παραμένει προτεραιότητά μας και έτσι, στα πρόσφατα γεγονότα, ενεργοποιήσαμε και πάλι τους μηχανισμούς έκτατων περιστατικών, στέλνοντας άμεσα πραγματογνώμονες όπου υπήρχε έστω και πιθανή έκθεση σε ζημίες». 

GENERALI | O κ. Θάνος Τριανταφύλλου, Αναπληρωτής Τεχνικός Δ/ντής Εταιρικών Ασφαλίσεων, δήλωσε απερίφραστα ότι «η Generali δεν θα σταματήσει να στηρίζει τον ασφαλισμένο, όπου αυτός και αν βρίσκεται», επισημαίνοντας επιπρόσθετα: «Η μακρά και επιτυχημένη ιστορία της εταιρείας μπορεί να διδάξει ότι μια ασφαλιστική εταιρεία που σέβεται τον εαυτό της, πρέπει να μπορεί να στέκεται δίπλα στον ασφαλισμένο, στις δύσκολες στιγμές. Ειδικά σε αυτές τις συλλογικά δύσκολες στιγμές, ο ρόλος μιας ασφαλιστικής υπερβαίνει τα όρια της ατομικής ασφάλισης και λαμβάνει κοινωνικό χαρακτήρα. H Generali αναγνωρίζει τον κοινωνικό της ρόλο. Δεν πρόκειται να μειώσουμε “τεχνητά” το φάσμα των καλύψεων ή να δημιουργήσουμε νέες εξαιρέσεις στα βασικά ασφαλιστήρια περιουσίας με αφορμή τις ταραχές. Πάντοτε υπήρχαν και θα υπάρχουν καλύψεις οι οποίες παρέχονται με ειδική τιμολόγηση και ειδικές συμφωνίες. Ακόμη και “δύσκολες” καλύψεις, όπως αυτή των τρομοκρατικών ενεργειών, θα συνεχίσουν να παρέχονται από την εταιρεία μας». 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ | Η κα Εύα Λαμπρινούδη, Δ/ντρια Γενικών Κλάδων, μας απάντησε ότι η πολιτική της Εταιρείας έχει αναδιαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, «ως συνέπεια των γεγονότων που σημειώνονται, με συχνούς –δυστυχώς– ρυθμούς». Πιο συγκεκριμένα, μας ανέφερε ότι «η Ευρωπαϊκή Πίστη, μελετώντας τις νέες αυτές συνιστώσες, είναι από τη μία πλευρά πολύ προσεκτική ως προς την κάλυψη των πολιτικών ταραχών στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της Αθήνας, αλλά από την άλλη βρίσκεται πάντα κοντά στον επιχειρηματία, προτεί-νοντας ασφαλείς λύσεις, όπως την ύπαρξη προστατευτικών μέτρων, την έλλειψη αντικειμένων μεγάλης αξίας στις προθήκες και τη μη φύλαξη χρημάτων στα ταμεία».

ΚΥΠΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Βασίλης Βολωνάκης, Προϊστάμενος Underwriting Ζημιών & Έκδοσης, σχολίασε σχετικά: «Τα πρόσφατα γεγονότα στο κέντρο της Αθήνας ήταν ομολογουμένως εκτεταμένα. Οι ζημιές που σημειώθηκαν ήταν σημαντικές. Ωστόσο, δύσκολα μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι αιφνιδιάστηκε. Τηρουμένων των αναλογιών, η πολιτική ανάληψης κινδύνων που ακολουθούμε, ουσιαστικά δεν έχει αλλάξει και σε γενικές γραμμές παραμένει σταθερή. Κάθε περίπτωση επιχείρησης έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και αξιολογείται ξεχωριστά. Αυτό ισχύει και για τις επιχειρήσεις του κέντρου της Αθήνας».

Προτάσεις ασφάλισης
Ερώτημα: Ποια είναι η ασφαλιστική πρόταση (είτε αφορά ανανέωση υπάρχοντος συμβολαίου είτε νέο συμβόλαιο) της Εταιρείας σας σε έναν επιχειρηματία του οποίου το κατάστημα βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, προκειμένου να διασφαλίσει την περιουσία του αλλά και να εξασφαλιστεί για τυχόν οικονομικές απώλειες, ως αποτέλεσμα διακοπής εργασιών;

ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Στην απάντηση που μας εδόθη επισημαίνονται τα εξής: «Η Εταιρεία μας κατά κανόνα προτείνει τη λήψη προστατευτικών μέτρων, για την προστασία των περιουσιακών στοιχείων των επιχειρήσεων του Κέντρου της Αθήνας, τη μη λειτουργία της επιχείρησης τις κρίσιμες ώρες των ταραχών και σε κάποιες περιπτώσεις την παρουσία ανθρώπων στους ασφαλιζόμενους χώρους, προκειμένου να ληφθούν έγκαιρα τα πρώτα μέτρα περιορισμού της ζημιάς. 
Επιπλέον, η Εταιρεία μας προτείνει  την κάλυψη των πιθανών οικονομικών απωλειών των επιχειρήσεων αυτών, μέσω της κάλυψης Απωλείας Κερδών, που βασίζεται στον ετήσιο κύκλο εργασιών κάθε επιχείρησης».

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Νίκος Σπυράτος, Δ/ντής Κλάδου Πυρός, τοποθετήθηκε ως εξής στο συγκεκριμένο ερώτημα: «Όσον αφορά τα υφιστάμενα ασφαλιστήρια μας, στα οποία έχουμε ήδη χορηγήσει κάλυψη στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας, χωρίς να εκδηλώσουν κάποια ζημιά, δεν εφαρμόζουμε καμία διαφοροποίηση κατά την ανανέωσή τους ως προς τις παρεχόμενες καλύψεις τους, καθότι τη στιγμή που η πολιτική μας στο συγκεκριμένο θέμα είναι συντεταγμένη και διαχρονική, η αξιολόγηση των εν λόγω επιχειρήσεων έχει ήδη γίνει βάσει των παραπάνω κριτηρίων. Βεβαίως, υπάρχει η πιθανότητα στα πλαίσια της αξιολόγησης της ασφαλισιμότητας μιας επιχείρησης μετά από ζημιά ή, πολύ περισσότερο, μετά από επαναλαμβανόμενες ζημιές να υπάρξει  επανατοποθέτησή μας κατά την ανανέωση του ασφαλιστηρίου ή ακόμη και αποχώρησή μας από αυτό, ιδιαιτέρως εάν από την εξέταση των συνθηκών των ζημιών προκύψει η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων ασφαλείας, τα οποία η ασφαλιζόμενη επιχείρηση δεν δεχτεί μετά από υπόδειξή μας να υλοποιήσει».

EFG EUROLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Γιάννης Σπανουδάκης, Γεν. Δ/ντής Γενικών Ασφαλίσεων, επισήμανε ότι «η πολιτική της εταιρείας μας δεν είναι γενική άρνηση ασφάλισης αλλά προσεκτική επιλεκτική προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψη διάφορες παραμέτρους, όπως η χρήση, η συγκεκριμένη τοποθεσία, ο ασφαλισμένος, το ιστορικό ζημιών και, πολύ σημαντικό, τα μέτρα προστασίας. Από τη στιγμή που η εκτίμηση όλων των παραμέτρων είναι αποδεκτή, η πρότασή μας μπορεί να καλύψει πλήρως τις απαιτήσεις του πελάτη, είτε για την ασφάλιση μόνο της περιουσίας είτε και για πρόσθετη κάλυψη οικονομικών απωλειών. Τα ανωτέρω ισχύουν για νέα αιτήματα ασφάλισης. 
Σε ό,τι αφορά ανανεώσεις υφιστάμενων ασφαλιστηρίων, προφανώς η προσέγγιση είναι αρκετά πιο θετική, συνεκτιμώντας τη μακροχρόνια συνεργασία. Η σημαντικότερη μεταβολή που υπήρξε μετά τα γεγονότα του 2008 ήταν μια αύξηση των εφαρμοζόμενων απαλλαγών για πολιτικές ταραχές και συναφείς κινδύνους, προκειμένου να αποφευχθούν μικροζημίες, αλλά σε κάθε περίπτωση οι απαλλαγές συνεχίζουν να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα».

ERGO | H κα Δώρα Αποστολοπούλου, Δ/ντρια Ανάληψης Κινδύνων Λοιπών Κλάδων, επισήμανε αναφορικά με το συγκεκριμένο ερώτημα τα εξής: «Ο ρόλος του σύγχρονου επιχειρηματία είναι να καταστήσει το κατάστημά του ασφαλίσιμο, πράγμα που σημαίνει να λάβει όλα τα εύλογα μέτρα προστασίας, ανάλογα και με τις ειδικές συνθήκες που αφορούν το αντικείμενο της επιχείρησής του. Η τοποθεσία και η χρήση του κινδύνου είναι οδηγός για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων, που στην περίπτωση του κέντρου της Αθήνας θα πρέπει να είναι αυξημένα. Η ασφάλιση είναι το επόμενο βήμα και ο ρόλος της ασφαλιστικής εταιρείας είναι να συμβουλεύσει τον επιχειρηματία και να του προσφέρει ασφαλιστική κάλυψη με ασφάλιστρα και απαλλαγές που θα αποτελέσουν κίνητρο για εκείνον». 

GENERALI | O κ. Θάνος Τριανταφύλλου, Αναπληρωτής Τεχνικός Δ/ντής Εταιρικών Ασφαλίσεων, επισήμανε ότι «τεχνικά, το προφίλ των κινδύνων στο κέντρο της Αθήνας έχει αλλάξει». Κατά συνέπεια, και τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνει κάθε επιχειρηματίας για να προστατευτεί, πρέπει να είναι ανάλογα, καθώς «η ασφάλιση ενός κινδύνου ουδέποτε αντικαθιστούσε τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνει ο ασφαλισμένος», υπογράμμισε ο κ. Τριανταφύλλου, για να συμπληρώσει και τα εξής: «Η ασφαλιστική πρόταση της Generali στρέφεται πλέον στην υποστήριξη του ίδιου του επιχειρηματία πέραν από την ασφαλιστική κάλυψη. Προσπαθούμε να βοηθήσουμε και να παράσχουμε τις υπηρεσίες μας στον ασφαλισμένο, με γνώμονα την εμπειρία μας, προκειμένου να προστατευτεί από ζημιές από πιθανές νέες ταραχές. Πιθανά μέτρα ασφαλείας, προληπτικά ή και κατασταλτικά, έλεγχοι και άλλες πρακτικές, συνθέτουν τις προτάσεις μας προς τους ασφαλισμένους. Κάθε ασφαλισμένος νιώθει ασφαλής, γνωρίζοντας ότι η Generali είναι δίπλα του και συμβουλευτικά σε τόσο δύσκολες στιγμές, βοηθώντας να αναγνωριστούν τα ευαίσθητα σημεία από όπου μπορεί να εξελιχθεί μια ζημιά».

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ | Η κα Εύα Λαμπρινούδη, Δ/ντρια Γενικών Κλάδων, μας ανέφερε ότι «δίνοντας ιδιαίτερη σημασία και τιμώντας τον επιχειρηματία, προτρέπουμε όλους όσους διατηρούν καταστήματα στην ευρύτερη περιοχή και σκοπεύουν να ασφαλίσουν τις επιχειρήσεις τους και για πολιτικούς κινδύνους, να διαθέτουν ειδικά συμπαγή ρολά ασφαλείας, τα οποία στις περιπτώσεις συγκεντρώσεων-διαδηλώσεων κ.λπ. να είναι κατεβασμένα, προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος.
Θα πρέπει εδώ να αποσαφηνίσουμε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες επιτελούν μεγάλο κοινωνικό έργο, τόσο στις συγκεκριμένες ασφαλίσεις/αποζημιώσεις, όσο και γενικότερα, και χωρίς την ύπαρξη των ασφαλιστικών εταιρειών το κέντρο της Αθήνας σίγουρα δεν θα ήταν το κέντρο που έχει δημιουργηθεί και αναπτυχθεί ως σήμερα, δίνοντας τη δυνατότητα σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν».      

ΚΥΠΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Βασίλης Βολωνάκης, Προϊστάμενος Underwriting Ζημιών & Έκδοσης, επισήμανε ότι «ιδιαίτερα αυτήν τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, έχει σημασία για εμάς να στηρίξουμε τους ασφαλισμένους μας που έχουν υποστεί ζημιές, με την επίσπευση των απαραίτητων διαδικασιών για τη χορήγηση των αποζημιώσεων. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε σε όλους τους υφιστάμενους πελάτες μας την ίδια κάλυψη που είχαν και πριν την επέλευση των καταστροφών, επιβραβεύοντας με αυτόν τον τρόπο την επιλογή τους, να εμπιστευθούν σε εμάς την ασφάλιση της περιουσίας τους».

 Η ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου
Ερώτημα: Κατ’ εφαρμογή του άρθρου 105 του ΕισΝΑΚ, το ΣτΕ, αξιολογώντας επιμέρους περιστατικά, έχει κατά περίπτωση κρίνει ότι η παράλειψη επεμβάσεως των αστυνομικών οργάνων με σκοπό τη λήψη προστατευτικών μέτρων υπέρ των πολιτών και των περιουσιών τους συνιστά παράλειψη διοικητικών οργάνων για την οποία το Δημόσιο ενέχεται σε αποζημίωση. Η Εταιρεία σας έχει ασκήσει ή προτίθεται να ασκήσει καθ’ υποκατάσταση αναγωγή αποζημίωσης κατά του Ελληνικού Δημοσίου;

| ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | «Για το θέμα αυτό έχουν γίνει ατέρμονες συζητήσεις τόσο σε επίπεδο Εταιρειών, όσο και στο  επίπεδο της αρμόδιας Επιτροπής Περιουσίας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών. Υπάρχουν εταιρείες που κατά καιρούς  έχουν αποταθεί στους αρμόδιους φορείς του Δημοσίου απαιτώντας αποζημίωση, χωρίς κάποιο αποτέλεσμα γνωστό, τουλάχιστον σε εμάς, μέχρι σήμερα. Η Εταιρεία μας, πάντως, δεν έχει προβεί μέχρι σήμερα σε κάποια σχετική ενέργεια», μας αναφέρθηκε σχετικά.

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Νίκος Σπυράτος, Δ/ντής Κλάδου Πυρός, τοποθετήθηκε ως εξής: «Ως προς τα αναγωγικά δικαιώματά μας έναντι παντός υπεύθυνου (είτε με πράξεις είτε με παραλείψεις) για ζημιά την οποία αποζημιώνουμε, τα αξιολογούμε ανά περίπτωση με το αρμόδιο νομικό τμήμα της εταιρείας μας και αναλόγως: 1) των ιδιαίτερων συνθηκών της ζημιάς, 2) του ύψους της ασφαλιστικής αποζημίωσης, 3) του υποστηρικτικού-αποδεικτικού υλικού που έχουμε στη διάθεσή μας για την υποστήριξη ενδεχόμενης απαίτησής μας, πράττουμε τα δέοντα, στα πλαίσια της εξασφάλισης της ορθής διαχείρισης των χρημάτων των Ασφαλισμένων μας. Η αξίωση κατά του Ελληνικού Δημοσίου είναι σύνθετη υπόθεση και χρήζει ιδιαίτερα προσεκτικών χειρισμών και σχολαστικής αξιολόγησης των παραπάνω, προκειμένου να ενεργοποιηθεί, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται στα πλαίσια ασκήσεως νομίμων δικαιωμάτων μας».

EFG EUROLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Γιάννης Σπανουδάκης, Γεν. Δ/ντής Γενικών Ασφαλίσεων, μας ανέφερε ότι η Εταιρεία του δεν έχει προβεί σε κάποια ενέργεια εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου για τα ανωτέρω γεγονότα, υπογραμμίζοντας ότι «το θέμα απασχολεί την ασφαλιστική αγορά».

ERGO | H κα Δώρα Αποστολοπούλου, Δ/ντρια Ανάληψης Κινδύνων Λοιπών Κλάδων, μας ανέφερε ότι «είναι ένα ενδεχόμενο που εξετάζεται», συμπληρώνοντας ότι «εφόσον κριθεί ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις, θα μελετηθούν κόστος και ωφέλεια, κατά περίπτωση, και θα πράξουμε ανάλογα».

GENERALI | O κ. Θάνος Τριανταφύλλου, Αναπληρωτής Τεχνικός Δ/ντής Εταιρικών Ασφαλίσεων, μας ανέφερε ότι «η Generali έχει ήδη κινηθεί νομικά κατά του Δημοσίου για τις ζημιές που προκλήθηκαν το Δεκέμβριο του 2008 και εξετάζουμε ανάλογες κινήσεις για τις ταραχές του Φεβρουαρίου 2012». 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΙΣΤΗ | Η κα Εύα Λαμπρινούδη, Δ/ντρια Γενικών Κλάδων, επεσήμανε: «Ως προς την ευθύνη που φυσικά έχει το Ελληνικό Δημόσιο για τη μη επαρκή φύλαξη της περιουσίας των καταστηματαρχών και σύμφωνα με το άρθρο 105 του ΕισΝΑΚ, η Ασφαλιστική Εταιρεία έχει το δικαίωμα να ασκήσει αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου για επανείσπραξη έστω κάποιου ποσού των αποζημιώσεων που έχει καταβάλει ή προτίθεται να το κάνει. Φυσικά, και σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν προτιμότερο να ενεργήσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες συλλογικά».

ΚΥΠΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ | Ο κ. Βασίλης Βολωνάκης, Προϊστάμενος Underwriting Ζημιών & Έκδοσης, μας απάντησε ως εξής: «Η παραπάνω θέση μας βρίσκει σύμφωνους. Για τις περιπτώσεις εκείνες που καταβάλαμε αποζημίωση και κατά την άποψή μας θεωρούμε ότι τα αστυνομικά όργανα δεν ενήργησαν με τρόπο τέτοιο ώστε να προστατέψουν τους πολίτες και την περιουσία τους, σκοπεύουμε να ασκήσουμε καθ’ υποκατάσταση αναγωγή αποζημίωσης κατά του Ελληνικού Δημοσίου».

Αποφάσεις του ΣτΕ για την Ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου
Ενδεικτικές αποφάσεις του ΣτΕ σχετικές με το θέμα είναι οι ακόλουθες:
Απόφαση 952/2010
 – Αφορά ασφαλιστική επιχείρηση, η οποία, αφού κατέβαλε αποζημίωση στην ασφαλισμένη της, ακολούθως άσκησε καθ’ υποκατάσταση αναγωγή αποζημίωσης κατά του Ελληνικού Δημοσίου και δικαιώθηκε. Η περίπτωση αφορά καταστροφή εμπορικού καταστήματος κατά τη διάρκεια επεισοδίων από άτομα που παρακολουθούσαν ποδοσφαιρικό αγώνα σε οθόνη εγκατεστημένη σε κεντρική πλατεία του Πειραιά.
Απόφαση 1590/2010 – Αφορά καταστροφή αυτοκινήτου, λόγω εμπρησμού από ομάδες αναρχικών διαδηλωτών, οι οποίες είχαν εισέλθει εντός του Πολυτεχνείου. Στην περίπτωση αυτή, το ΣτΕ δέχτηκε ότι υφίσταται ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου, διότι τα αστυνομικά όργανα δεν έλαβαν τα ενδεικνυόμενα μέτρα ώστε να κατασταλούν οι ταραχές εν τη γενέσει τους, όταν η έκταση και η ένταση δεν ήταν πολύ μεγάλη, ούτε έλαβαν τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο οι ταραξίες να εισέλθουν στο πολυτεχνείο και να κλιμακωθούν οι ταραχές, γεγονός το οποίο ήταν αναμενόμενο και συμβαίνον στη συντριπτική πλειοψηφία παρόμοιων ταραχών.
Απόφαση 1491/2010 – Στην εν λόγω απόφαση του ΣτΕ έγινε δεκτό ότι η επιλογή στη συγκεκριμένη περίπτωση των αστυνομικών δυνάμεων να τηρήσουν αμυντική στάση και να ανεχθούν την άσκηση βίας για μακρό χρονικό διάστημα, κάνοντας περιορισμένη χρήση δακρυγόνων όταν η κατάσταση είχε πλήρως εκτραπεί, συνιστούσε μη κατάλληλο μέσο για την αντιμετώπιση της κατάστασης και, επομένως, υφίσταται ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου για τις ζημίες που προκλήθηκαν από πυρκαγιά που εκδηλώθηκε κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων στο κέντρο της Αθήνας.

Διαβάστε εδώ το β’ μέρος του ρεπορτάζ.