Ιδιαίτερα δυναμικός ο κλάδος Μεταφορών στην Ελλάδα

Έναν κλάδο με ιδιαίτερη δυναμική περιγράφουν τα πρόσφατα δημοσιευθέντα στοιχεία από την Επιτροπή Μεταφορών και Σκαφών της Ενώσεως Ασφαλιστικών Εταιριών, για τον κλάδο «Μεταφερομένων Εμπορευμάτων». Έναν κλάδο που δεν καταγράφει μεν υψηλά ποσοστά αυξήσεων παραγωγής ασφαλίστρων τα τελευταία χρόνια (κυρίως λόγω των μεταβολών της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο), όμως, τα ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά ζημιών που εμφανίζει, το τελευταίο χρονικό διάστημα, επιτρέπουν την υγιή διαχείριση και το θετικό αποτέλεσμα εκμετάλλευσης.

Ο κλάδος κατέγραψε το 2007 παραγωγή ασφαλίστρων από πρωτασφαλίσεις ύψους 42,1 εκατ. ευρώ, έναντι 39,9 εκατ. ευρώ το 2006 (αύξηση 5,45%). Το ποσοστό συμμετοχής του κλάδου στη συνολική παραγωγή ασφαλίστρων των ασφαλίσεων κατά ζημιών ανήλθε σε 1,93% (αντίστοιχα 1,97% το 2006). Τα δικαιώματα συμβολαίων ανήλθαν σε 6 εκατ. ευρώ, δίνοντας ποσοστό δικαιώματος 14,24% επί της παραγωγής του κλάδου (13,75% το 2006).
Στον κλάδο δραστηριοποιήθηκαν το 2007 συνολικά 46 ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Από αυτές:

– Οι δέκα πρώτες σε παραγωγή ασφαλίστρων κατέχουν το 73,5% της συνολικής παραγωγής του κλάδου.
– Αντίστοιχα, το 91,8% της συνολικής παραγωγής προέρχεται από τις είκοσι πρώτες επιχειρήσεις.
– Δύο εταιρίες κατέχουν μερίδιο άνω του 10% (25,9% συνολικά).
– Συνολικά 19 επιχειρήσεις κατέχουν μερίδια μεταξύ 1% και 10% (66,9% συνολικά).

Εκείνο, όμως, που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τη λειτουργία του κλάδου, είναι η εξέλιξη του ποσοστού ζημίας (loss ratio) τα τελευταία χρόνια.
Η εξέταση του ποσοστού ζημίας ανά οικονομικό (λογιστικό) έτος μας δείχνει μία σταθερότητα γύρω στο 24% τα τελευταία χρόνια, έναντι μίας κυμάνσεως περί του 35% πριν από 5-6 χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, η ωρίμανση των ζημιών σε βάθος χρόνου μας δίνει μία εκτίμηση συνολικών αποζημιώσεων περίπου 10-12 εκατ. ευρώ σταθερά για κάθε χρόνο για τα τελευταία 8 χρόνια, γεγονός που μεταφράζεται σε μέσο ποσοστό ζημίας ανά ασφαλιστικό έτος περίπου 36%.
Συνεπώς, η αναμενόμενη επιβάρυνση του ποσοστού ζημίας από την εξέλιξη των αποζημιώσεων σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα κυμαίνεται σε 5-12 ποσοστιαίες μονάδες, επί του εκάστοτε υπολογιζόμενου λογιστικού ποσοστού ζημίας.
Τέλος, ένας σημαντικός επιβαρυντικός παράγων κόστους είναι το προμηθειακό κόστος, που κυμαίνεται σε ποσοστό 20%-27% επί των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων τα τελευταία χρόνια. Φαίνεται, όμως, ότι το μισό περίπου από αυτό καλύπτεται από το δικαίωμα συμβολαίων, που κυμαίνεται σε ποσοστό 11,5%-15% επί των ασφαλίστρων.
Συνεπώς, με βάση τα ανωτέρω στοιχεία (λείπουν βέβαια τα στοιχεία του διαχειριστικού κόστους των εταιριών), ο κλάδος Μεταφορών παρουσιάζει θετικό αποτέλεσμα εκμετάλλευσης, που μπορεί να στηρίξει τα αποτελέσματα μίας ασφαλιστικής εταιρίας, αν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή και γνώση για τη λειτουργία του.