Η οικονομική κρίση, που πέρασε σταδιακά στα αποτελέσματα εργασιών των ασφαλιστικών εταιρειών, ήρθε να ολοκληρώσει τα χτυπήματα που δέχεται ο κλάδος ασφάλισης μεταφερομένων εμπορευμάτων την τελευταία δεκαετία, ο οποίος βλέπει το μερίδιο συμμετοχής του στις ασφαλίσεις κατά ζημιών να συρρικνώνεται σταδιακά από 2,91% το 2001 σε 1,33% το 2009.
Ημείωση της παραγωγικής δραστηριότητας που παρατηρείται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, η μεταβολή της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου, ο έντονος ανταγωνισμός (εγχώριος και ξένος) μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών και η στροφή των ιδιωτών προς αυτασφάλιση για εξοικονόμηση κόστους, ήταν ορισμένοι από τους λόγους που οδήγησαν στη μείωση της παραγωγής ασφαλίστρων του κλάδου κατά 22,5% την προηγούμενη χρονιά.
Από την άλλη πλευρά, οι αποζημιώσεις του κλάδου συνεχώς αυξάνονται. Αυτό έχει σαν συνέπεια την αύξηση του ποσοστού ζημιάς (loss ratio) κατά τη διάρκεια της τελευταίας δημοσιευθείσας οικονομικής χρήσης (2008) σε 23,8%, από 11,9% την αμέσως προηγούμενη.
Όμως και το ποσοστό προμηθειών παραμένει σε υψηλά επίπεδα τα τελευταία 7 χρόνια (μεταξύ 23% – 27%) και πάντως 10-15 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από το ποσοστό δικαιώματος συμβολαίου.
Επομένως, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του τελευταίου «οικονομικού» (ημερολογιακού) έτους (2008) μόνο οι αποζημιώσεις και οι προμήθειες του κλάδου αντιστοιχούσαν περίπου στο 50% των ασφαλίστρων.
Η εικόνα αυτή όμως χειροτερεύει αισθητά, αν λάβουμε υπόψη τα στοιχεία με βάση το «ασφαλιστικό» έτος (δηλ. το έτος έκδοσης των ασφαλιστηρίων συμβολαίων). Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσιευθείσα μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για τον κλάδο μεταφερομένων εμπορευμάτων (χωρίς να προσμετρηθεί η κάλυψη της αστικής ευθύνης μεταφορέα), ο συνυπολογισμός της ωρίμανσης των ζημιών με το πέρασμα του χρόνου σε σχέση με το συγκεκριμένο έτος έκδοσης των ασφαλιστηρίων συμβολαίων εκτοξεύει (για το 2008) το δείκτη του ποσοστού ζημίας στο 43,3%.
Συνεπώς, ο δείκτης ζημιών και προμηθειών επί των ασφαλίστρων του κλάδου υπολογίζεται στο 68% κατά μέσον όρο, γεγονός που περιορίζει κατά πολύ την κερδοφορία του κλάδου.
Αυτό μάλιστα το σημείο είναι που πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής από τις ασφαλιστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Γιατί ενώ το πλήθος των εταιρειών θεωρείται αρκετά μεγάλο (42 εταιρείες κατέγραψαν παραγωγή το 2009), αντίθετα η προς ασφάλιση ύλη βαίνει μειούμενη, συνεπώς ο ανταγωνισμός μεταξύ τους θα γίνεται όλο και πιο έντονος, ενώ αντίθετα τα περιθώρια κέρδους συμπιέζονται σε διαρκώς χαμηλότερα επίπεδα.



