Σχέδιο δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2001-2011

164

Σώθηκαν περισσότερες από 125.000 ζωές, ωστόσο, 85 άτομα πεθαίνουν ακόμα κάθε μέρα στους δρόμους της Ευρώπης.

Με βάση το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2001-2011 (“Road Safety Action Plan 2001-2011”) την τελευταία δεκαετία σώθηκαν περισσότερες από 125.000 ζωές, με τους θανάτους να μειώνονται σχεδόν κατά 45%. Κατά μέσο όρο, οι νεκροί από οδικά ατυχήματα στην ΕΕ μειώνονταν κατά 6% ετησίως, ωστόσο, την περσινή χρονιά η πρόοδος στη μείωση των θανάτων από οδικά ατυχήματα υποχώρησε στο -2%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η πρόοδος στη μείωση των θανάτων από οδικά ατυχήματα σημείωσε πέρυσι σημαντική επιβράδυνση (-2%) σε σύγκριση με την πολύ φερέλπιδα μείωση που είχε σημειωθεί σε κλίμακα ΕΕ την περασμένη δεκαετία (κατά -6% μέσο όρο). Ακόμη χειρότερα, ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γερμανία και η Σουηδία, που έχουν πολύ καλό ιστορικό στην οδική ασφάλεια, εμφανίζουν σήμερα σημαντική αύξηση των θανάτων. Σε άλλα κράτη μέλη, όπως η Πολωνία και το Βέλγιο –που υστερούν ήδη στην οδική ασφάλεια– οι θάνατοι αυξήθηκαν. Το πρόβλημα με τις μοτοσικλέτες –τα ατυχήματα δεν έχουν ακόμη μειωθεί εδώ και μία δεκαετία– παραμένει.

Ο Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, κ. Siim Kallas, δήλωσε σχετικά: «Τα στοιχεία αυτά κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Πρόκειται για την πιο βραδεία μείωση των θανάτων από οδικά ατυχήματα σε μια δεκαετία. 85 άτομα πεθαίνουν ακόμη κάθε μέρα στους δρόμους της Ευρώπης. Αυτό είναι απαράδεκτο. Πρέπει να εντείνουμε σοβαρά τις προσπάθειές μας σε επίπεδο ΕΕ και κρατών μελών, για να επιτύχουμε το στόχο μας, να μειωθούν κατά το ήμισυ και πάλι οι θάνατοι από οδικά ατυχήματα έως το 2020. Έστειλα επιστολή στους υπουργούς όλων των κρατών μελών, προκειμένου να τους ζητήσω πληροφορίες σχετικά με τα εθνικά σχέδια επιβολής μέτρων οδικής ασφάλειας για το 2012. Θέλω να βεβαιωθώ ότι, ακόμη και σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, δεν αμελείται αυτό το σημαντικό έργο, το οποίο είναι τόσο καίριο για την οδική ασφάλεια. Σε επίπεδο ΕΕ, το 2012 πρόκειται να εστιάσω τις προσπάθειες πιο συγκεκριμένα στα θανατηφόρα ατυχήματα με μοτοσικλέτες, διότι πρέπει να αντιστραφεί η τρέχουσα τάση και να αρχίσει να μειώνεται ο αριθμός των νεκρών».
Στο πίνακα που παρατίθεται, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται και τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του 2011, φαίνεται η πρόοδος από το 2001, με στοιχεία από όλη την ΕΕ και κατανομή τους ανά χώρα. 

Την τελευταία δεκαετία, με βάση το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2001-2011, οι θάνατοι μειώθηκαν κατά σχεδόν 45% και σώθηκαν περισσότερες από 125.000 ζωές. Οι νεκροί από οδικά ατυχήματα στην ΕΕ μειώνονταν κατά μέσο όρο κατά 6% κάθε χρόνο, ενώ κάποιες χρονιές, μάλιστα, η μείωση έφθασε το 11% (2010).

Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2011-2020 
Τον Ιούλιο του 2010, η Επιτροπή θέσπισε φιλόδοξα προγράμματα για να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από οδικά ατυχήματα στην ΕΕ τα επόμενα 10 χρόνια. Οι πρωτοβουλίες που προτάθηκαν στις «ευρωπαϊκές πολιτικές κατευθύνσεις για την οδική ασφάλεια το διάστημα 2011-2020» ποικίλλουν ως προς το αντικείμενο: καθορισμός υψηλότερων προτύπων για την ασφάλεια των οχημάτων, η βελτίωση της εκπαίδευσης των χρηστών των οδών και η ενισχυμένη επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού.

Στο πρόγραμμα δράσης για την οδική ασφάλεια 2011–20 καθορίζεται πλήθος πρωτοβουλιών, οι οποίες εστιάζονται στην τεχνική βελτίωση των οχημάτων, τις υποδομές και τη συμπεριφορά των χρηστών. 

Επτά είναι οι στρατηγικοί στόχοι:
1. Βελτιωμένα μέτρα ασφάλειας φορτηγών και αυτοκινήτων
2. Κατασκευή ασφαλέστερων οδών
3. Ανάπτυξη ευφυέστερων οχημάτων
4. Αυστηρότεροι κανόνες για την άδεια και την εκπαίδευση οδήγησης
5. Καλύτερη επιβολή του νόμου
6. Εστίαση στους τραυματισμούς
7. Νέα επικέντρωση στους μοτοσικλετιστές.

Τι γίνεται μετά;
Οι εργασίες για την εφαρμογή του προγράμματος δράσης για την οδική ασφάλεια 2011-2020 θα εντατικοποιηθούν. Επίσης, ο Αντιπρόεδρος ανήγγειλε την πρόθεσή του, να εντείνει τις προσπάθειες σχετικά με τα εθνικά εκτελεστικά μέτρα και τους ευάλωτους οδικούς χρήστες μοτοποδηλάτων. 

Προηγούμενο άρθροΕυθύνη νοσοκομείου λόγω χρήσης ελαττωματικής ιατρικής συσκευής*
Επόμενο άρθροExtra Protect και Island Value: Ασφάλιση Αυτοκινήτου από την Υδρόγειο Ασφαλιστική