Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Οδική Βοήθεια, Aκόμα κι αν είστε… ασφαλιστής και την προσφέρετε!

354
της Δήμητρας Καζάντζα


 
Η εποχή που ο Μίμης Φωτόπουλος “τάιζε” το σαραβαλάκι του με λουκουμάκι για να πάρει μπρος έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Σήμερα, με τα ηλεκτρικά συστήματα και τους ηλεκτρονικούς εγκεφάλους που διαθέτουν τα αυτοκίνητά μας, καλό είναι να μη δοκιμάσουμε κάτι ανάλογο!
Όσο για την περίπτωση να μας σκάσει το λάστιχο, δεν το συζητάμε! Οι γυναίκες ποτέ δεν επιδοθήκαμε με επιτυχία στο συγκεκριμένο…σπορ, αλλά απ’ ό,τι φαίνεται και οι άνδρες που ξέρουν να αλλάζουν λάστιχο είναι …είδος προς εξαφάνιση!
έπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις, ουκ ολίγες όπως φαίνεται, να μείνει κανείς από βενζίνη –είναι βλέπεις κι αυτά τα τζιπ που …πίνουν “όλο το Βόσπορο”! –, τότε παρακάλα να μην βρίσκεσαι σε κανέναν κλειστό αυτοκινητόδρομο και το επόμενο βενζινάδικο χιλιόμετρα μακριά.
Από την άλλη, είμαστε η χώρα με τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, που αν δεν μας στοιχίζουν σε όλες τις περιπτώσεις ανθρώπινες ζωές, βγάζουν …νοκ άτουτ  τα οχήματά μας.
Τι γίνεται σ’ αυτές και σε πολλές ακόμα περιπτώσεις ακινητοποίησης του οχήματός μας;
έπάρχει, βεβαίως, η οδική βοήθεια. Πόσοι είναι, όμως, εκείνοι που επιλέγουμε να έχουμε οδική βοήθεια; Τις περισσότερες φορές, για να φτάσουμε να την αγοράσουμε έχει προηγηθεί ένα δυσάρεστο περιστατικό. Σε άλλες, μας έχει προσφερθεί δωρεάν στα πλαίσια ασφάλισης του αυτοκινήτου μας η Φροντίδα Ατυχήματος και νομίζουμε πως ό,τι και να μας συμβεί (από τροχαίο μέχρι λάστιχο) θα έρθει κάποιος να μας βοηθήσει. Είναι έτσι όμως τα πράγματα ή μήπως, τελικά, αυτά που γνωρίζουμε για την οδική βοήθεια είναι πολύ λίγα και τις περισσότερες φορές συγκεχυμένα;
Αυτή την ελλιπή γνώση, καθώς και τη σύγχυση για το συγκεκριμένο θέμα φιλοδοξούμε να συμπληρώσουμε και να ξεδιαλύνουμε με το παρόν άρθρο. 
Με δεδομένο ότι τη “μερίδα του λέοντος” στην παροχή οδικής βοήθειας την κατέχουν οι εξειδικευμένες στον τομέα αυτό ασφαλιστικές εταιρίες και επειδή τα προϊόντα τους προωθούνται ως επί το πλείστον μέσω των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αστικής ευθύνης αυτοκινήτων, απευθυνθήκαμε, από τη μια, στις 6 εταιρίες οδικής βοήθειας που υπάρχουν σήμερα στη χώρα μας –Inter Partner Assistance, Mapfre-Eurosos Assistance, Europ Assistance, Mondial Assistance, Interamerican και Ιντερσαλόνικα– και από την άλλη, σε δύο ασφαλιστικές εταιρίες με σημαντική παραγωγή στον κλάδο Αυτοκινήτου και Αστικής Ευθύνης, την Εθνική Ασφαλιστική και την έδρόγειο Ασφαλιστική.
Ζητήσαμε να μάθουμε πώς λειτουργεί η οδική βοήθεια στην Ελλάδα, ποιες υπηρεσίες και προϊόντα προσφέρονται και πώς, αλλά και τι αλλαγές θα ισχύσουν με την εφαρμογή του νόμου 3651/2008 για την οδική βοήθεια και τι επιπτώσεις θα έχουν αυτές οι αλλαγές στις ίδιες τις εταιρίες αλλά και στον καταναλωτή. 
Στο αίτημά μας ανταποκρίθηκαν από τις εταιρίες οδικής βοήθειας: οι κ.κ. Sven Volodia Loison, Δ/νων Σύμβουλος της Inter Partner Assistance και Πρόεδρος της έποεπιτροπής Οδικής Βοήθειας της ΕΑΕΕ, Γιάννης Αθανασίου, Γενικός Δ/ντής της Mapfre-Eurosos Assistance, Γεώργιος Μουζούκης, Γενικός Δ/ντής της Europ Assistance, και Γεώργιος Βαλαής, Αναπληρωτής Γενικός Δ/ντής Οδικής και Προσωπικής Βοήθειας Ομίλου Interamerican. Από την Εθνική Ασφαλιστική, ο Αναπληρωτής Γενικός Δ/ντής, κ. Αθανάσιος Ανδρεόπουλος, και από την Υδρόγειο, η Δ/ντρια Κλάδου Αυτοκινήτων της Εταιρίας, κα Τζένη Αναγνωστάκη.

Πώς προσφέρεται η οδική βοήθεια
Κατ’ αρχάς, έχει ενδιαφέρον να δούμε με ποιον τρόπο προσφέρεται στον καταναλωτή η οδική βοήθεια. 
Όπως μας είπε ο κ. Sven Loison τα προγράμματα οδικής δίνονται κυρίως μέσω των ασφαλιστικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο Αστικής Ευθύνης, καθώς και μέσω των εισαγωγέων-αντιπροσωπιών αυτοκινήτων.
«Στις ασφαλιστικές εταιρίες-πελάτες μας δίδονται ως αντασφαλιστική κάλυψη, εμείς, δηλαδή, αντασφαλίζουμε τον πελάτη μας-ασφαλιστική εταιρία και εκείνη εκδίδει το πρωτασφαλιστήριο για τον ασφαλισμένο της», μας εξηγεί ο κ. Γιάννης Αθανασίου. «Στους εισαγωγείς και τις αντιπροσωπίες αυτοκινήτων δίδεται πρωτασφαλιστικά», όπως συμπληρώνει. «Εμείς, δηλαδή, ως ασφαλιστική εκδίδουμε ασφαλιστήριο συμβόλαιο οδικής βοήθειας, με διάρκεια ένα ή δύο χρόνια, το οποίο ο εισαγωγέας δίνει στον πελάτη του ως παροχή-δώρο όταν αγοράζει το αυτοκίνητο».
Απευθείας πώληση συμβολαίων οδικής βοήθειας στον καταναλωτή συνήθως δεν γίνεται. Οι εταιρίες του είδους προτιμούν τους εταιρικούς από τους μεμονωμένους πελάτες, και λόγω του μικρού κόστους των συμβολαίων, αλλά και λόγω του τρόπου λειτουργίας τους. «Εμείς στη Mapfre δουλεύουμε κυρίως business to business», μας επισημαίνει ο κ. Αθανασίου. Ο κ. Γ. Μουζούκης, από την άλλη, μας λέει πως η Europ Assistance παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές που ενδιαφέρονται να αγοράσουν απευθείας το συμβόλαιο Οδικής Βοήθειας που επιθυμούν.

Μη συνειδητοποιημένη ανάγκη
Ρωτήσαμε τους συνομιλητές μας πόσο συνειδητοποιημένη είναι η ανάγκη για οδική βοήθεια στον καταναλωτή; 
«Συνήθως, ενδιαφέρονται για οδική βοήθεια όσοι οδηγοί έχουν παλιά αυτοκίνητα. Οι οδηγοί με καινούργια αυτοκίνητα μόνο αν τους τύχει κάτι καταλαβαίνουν τη σημασία της και τη ζητάνε», μας λέει η κα Τζένη Αναγνωστάκη.
«Δυστυχώς, το ποσοστό εκείνων που ζητούν να συμπεριληφθεί η οδική βοήθεια στο πακέτο ασφάλισής τους κυμαίνεται μεταξύ 6%-10%, ποσοστό αρκετά μικρό», συμπληρώνει ο κ. Μουζούκης. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Εθνική Ασφαλιστική, η οποία κατέχει την πρώτη θέση στον κλάδο Αστικής Ευθύνης, η οδική βοήθεια αφορά μόνο στο 15%, όπως μας επισήμανε ο κ. Αθ. Ανδρεόπουλος.  
Το αισιόδοξο βέβαια είναι, όπως μας τονίζει ο κ. Αθανασίου, ότι από τη στιγμή που ο ασφαλισμένος αντιληφθεί τη σημασία της οδικής βοήθειας δεν μένει στο βασικό πακέτο αλλά ζητά πλήρη κάλυψη. «Πλέον το 90% των συμβολαίων που πουλάμε μέσω των πελατών μας είναι σχεδόν πλήρους κάλυψης», μας λέει χαρακτηριστικά.

Η σύγχυση
Τις περισσότερες φορές, όμως, ο καταναλωτής αγνοεί βασικά πράγματα γι’ αυτού του είδους την κάλυψη. Οι εταιρίες οδικής βοήθειας πιστεύουν ότι οι ασφαλιστές δεν εξηγούν πάντα με σαφήνεια στους πελάτες τους τι συνεπάγεται η κάθε κάλυψη. Οι ασφαλιστές, από την άλλη, θεωρούν ότι οι εταιρίες οδικής δεν προβάλλουν όσο θα έπρεπε τα προϊόντα τους, για να διευκολύνουν και τη δική τους δουλειά. Δεν μπορούμε, βεβαίως, να παραβλέψουμε ότι και οι ασφαλισμένοι, τις περισσότερες φορές, δεν μπαίνουν στον κόπο να διαβάσουν τους όρους του ασφαλιστηρίου συμβολαίου τους, το οποίο όπως όλα τα ασφαλιστήρια συμβόλαια έχει κι αυτό κάποιες εξαιρέσεις, οπότε δεν ξέρουν για τι ακριβώς καλύπτονται. Η πιο συχνή σύγχυση αφορά τη διαφορά μεταξύ της οδικής βοήθειας και της φροντίδας ατυχήματος.
Όπως μας εξηγούν οι συνομιλητές μας, η Φροντίδα Ατυχήματος αναφέρεται στη βοήθεια που προσφέρεται στους εμπλεκόμενους σε ατύχημα. βοήθεια που αφορά στην ανταλλαγή στοιχείων, τη φωτογράφηση του τόπου και των αντικειμένων του ατυχήματος, τη συμπλήρωση της δήλωσης ατυχήματος. Παρέχεται τηλεφωνικά αλλά και με τη μετάβαση συνεργάτη της εταιρίας οδικής βοήθειας στον τόπο του ατυχήματος. Επίσης, συμπεριλαμβάνει ιατρικές και νομικές συμβουλές, εάν αυτές απαιτούνται. Συνήθως είναι ενσωματωμένη στο ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης και προσφέρεται στον ασφαλισμένο χωρίς την καταβολή ασφαλίστρου. Επίσης, συμπεριλαμβάνει και την τοπική ρυμούλκηση του οχήματος μετά από ατύχημα, υπηρεσία η οποία, όπως μας εξηγεί ο κ. Ανδρεόπουλος, δίδεται πλέον με την καταβολή ενός εξαιρετικά μικρού ασφαλίστρου, αφού ως πράξη υπάγεται στην οδική βοήθεια και ο νέος νόμος ορίζει ότι γι’ αυτή πρέπει να υπάρχει ασφάλιστρο. Η διάρκεια της κάλυψης είναι ετήσια ή εξάμηνη και τα γεωγραφικά όρια, που καλύπτει, ανάλογα πάντα με ό,τι ορίζει το συμβόλαιο, μπορεί να αφορούν την Ελλάδα, την Ευρώπη, καθώς και χώρες που συμμετέχουν στο σύστημα της Πράσινης Κάρτας.
Εκτός από τη φροντίδα ατυχήματος και την απλή οδική βοήθεια συνεπεία ατυχήματος, είναι εντυπωσιακή η γκάμα καλύψεων που προσφέρονται στα πλαίσια της οδικής βοήθειας. 
Όπως μας τόνισε ο κ. Γ. Βαλαής, οι παροχές των προγραμμάτων στην Οδική Βοήθεια εξαρτώνται από το πρόγραμμα επιλογής του πελάτη και μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων: επί τόπου εξυπηρέτηση, μεταφορά σε τοπικό συνεργείο, εσωτερικό ή εξωτερικό επαναπατρισμό οχήματος, αποζημίωση εισιτηρίων ή διανυκτέρευσης του ασφαλισμένου και των συνεπιβαινόντων (ταξιδιωτική βοήθεια). Ειδικά για τις περιπτώσεις επαναπατρισμού, μας επισημαίνει ότι υπάρχουν συμβάσεις αμοιβαιότητας με αντίστοιχες εταιρίες του εξωτερικού, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. 
Επιπρόσθετα, ο κ. Μουζούκης αναφέρει μεταξύ των υπηρεσιών με τις οποίες έχουν εμπλουτιστεί οι βασικές παροχές, την ανάκτηση, τη φύλαξη και τη μεταφορά του οχήματος, την αποστολή ανταλλακτικών, τη βοήθεια σε περίπτωση νομικής δίωξης του ασφαλισμένου, ενώ σημειώνει ότι όλες οι παροχές ισχύουν και σε περιπτώσεις οχημάτων που έχουν βρεθεί ύστερα από κλοπή.
«Εμείς επιλέγουμε τις καλύψεις εκείνες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πελατών μας και τις εντάσσουμε στα ασφαλιστήριά μας», μας επισημαίνει η κα Αναγνωστάκη. «Από τη Eurosos Assistance με την οποία συνεργαζόμαστε, πέρα από τις βασικές καλύψεις (που αφορούν ατύχημα και βλάβη) έχουμε ζητήσει και υπηρεσίες, όπως η βοήθεια σε περίπτωση έλλειψης καυσίμων ή απώλειας κλειδιών, μεταξύ άλλων», συμπληρώνει.
Στα πλαίσια της οδικής βοήθειας, πέρα από την ταξιδιωτική παρέχεται και ιατρική βοήθεια. Η κάλυψη αυτή μπορεί να περιλαμβάνει υγειονομική μεταφορά, επαναπατρισμό στην περίπτωση τραυματισμού ή ξαφνικής ασθένειας του ασφαλισμένου, αποστολή φαρμάκων, μεταφορά της σορού και επιστροφή των υπολοίπων ασφαλισμένων σε περίπτωση θανάτου του ασφαλισμένου.
Το ερώτημα βέβαια που μας έκαιγε τα χείλη, –μια και κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μας διακοπών, “πιαστήκαμε” οι ίδιοι και …αδιάβαστοι και …ακάλυπτοι!– ήταν τι γίνεται στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος αντιμετωπίσει τη δυσάρεστη πιθανότητα να βρεθεί, για παράδειγμα, με σκασμένο λάστιχο στη μέση του πουθενά, και συνειδητοποιήσει, αφού καλέσει την εταιρία για βοήθεια, ότι δεν έχει τις συγκεκριμένες καλύψεις;
Ο κ. Loison μας απάντησε πως, όταν φτάσει ένα τέτοιο αίτημα για βοήθεια στην εταιρία και εφόσον πρόκειται για πελάτη, προσπαθούν να τον εξυπηρετήσουν. Ο κ. Αθανασίου μας ανέφερε την περίπτωση οδηγού ο οποίος είχε μείνει από βενζίνη στην Εγνατία οδό. «Δεν είχε τη συγκεκριμένη κάλυψη, φροντίσαμε όμως, επειδή ο συγκεκριμένος δρόμος για πολλά χιλιόμετρα δεν έχει βενζινάδικο, να του στείλουμε ένα ταξί με δική του χρέωση για να τον εξυπηρετήσουμε». Ο ίδιος όμως επισημαίνει, και πολύ σωστά, ότι «βάσει του νόμου 400, αλλά και του νέου νόμου για την οδική βοήθεια δεν μπορούμε να ασφαλίσουμε έναν κίνδυνο εφόσον αυτός έχει επέλθει. Από την άλλη, το να κάνουμε συστάσεις για να εξυπηρετήσουμε μπορεί να έχει αντίθετο αποτέλεσμα. Έχει συμβεί συνεργάτης μας να έχει προτείνει να μεταφέρει τον παθόντα σε κάποιο κοντινό συνεργείο, για να ζητήσει τη βοήθεια που χρειάζεται. Ο πελάτης δεν έμεινε ευχαριστημένος από την τιμολόγηση του συνεργείου και εμείς γίναμε αποδέκτες των παραπόνων. Πάγια, λοιπόν, τακτική μας είναι να αποφεύγουμε τέτοια περιστατικά, εφόσον δεν υπάρχει κάλυψη».
Ρωτήσαμε τους συνομιλητές μας, αν σε μια εποχή που οι αγωγές είναι όχι συχνό αλλά υπαρκτό φαινόμενο, υπάρχουν τέτοιες αγωγές και εναντίον των εταιριών οδικής βοήθειας;
Όλοι ανεξαιρέτως μας είπαν ότι αυτές είναι μηδαμινές και όταν συμβαίνουν δεν οφείλονται στις διαδικασίες εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων. Όπως μας τονίζουν, τα περισσότερα προβλήματα που δημιουργούνται οφείλονται στο γεγονός ότι είτε οι ασφαλισμένοι δεν έχουν κατανοήσει τους όρους του συμβολαίου τους ή θεωρούν ότι κατά τη φόρτωση και μεταφόρτωση του οχήματος προκλήθηκε κάποια ζημιά, και ζητούν να αποζημιωθούν. Τις περισσότερες φορές, όμως, διευθετούνται εκτός δικαστηρίων, ενώ ακόμα πιο σπάνιες είναι οι περιπτώσεις που οι ίδιες οι εταιρίες καταφεύγουν στα δικαστήρια –συνήθως όταν θεωρήσουν ότι η ζημιά για την οποία ο ασφαλισμένος ζητά αποζημίωση υπήρχε από πριν. Σύμφωνα με έρευνες που κάνουν οι εταιρίες οδικής μεταξύ των ασφαλισμένων τους, στην πλειοψηφία τους παρουσιάζονται αρκετά έως πολύ ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που τους προσφέρονται.
Όπως μας εξηγούν, αυτό το έχουν πετύχει ακριβώς επειδή δίνουν μεγάλη σημασία στη σωστή εξυπηρέτηση. Η εμπειρία, άλλωστε, που διαθέτουν, όντας οι περισσότερες πολυεθνικές εταιρίες με εκατοντάδες εκατομμυρίων πελάτες σε όλο τον κόσμο, και η εφαρμογή διεθνώς δοκιμασμένων standards ποιότητας, τους βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση.  
«Είμαστε πολύ ευαίσθητοι στον τομέα της ποιότητας», μας τονίζει ο κ. Αθανασίου και μας εξηγεί το πρωτοποριακό σύστημα ελέγχου και διαχείρισης των περιπτώσεων οδικής βοήθειας και φροντίδας που εφαρμόζει η εταιρία του: «Πρόκειται για ένα σύστημα διαχείρισης στόλου, που πρώτη η Mapfre εφαρμόζει στην Ευρώπη –πρόσφατα ξεκίνησε και στην Ελλάδα–, το οποίο ουσιαστικά ελέγχει ποιο είναι το άμεσα διαθέσιμο και πλησιέστερο στον τόπο ατυχήματος ή βλάβης όχημα. Η εφαρμογή του ξεκίνησε στη Βραζιλία και το Μεξικό, χώρες με πολύ έντονα προβλήματα κυκλο-φοριακής κίνησης, και ήδη έχουμε πετύχει αισθητή μείωση του χρόνου άφιξης και συνεπώς της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων μας, ενώ παράλληλα μπορούμε ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουμε πού βρίσκεται ο συνεργάτης μας».

Ασφαλιστικές ή μη ασφαλιστικές οδικής βοήθειας;
Οι ασφαλιστικές εταιρίες θεωρούν ότι τα υψηλά standards ποιότητας είναι ένα από τα στοιχεία που τις διαφοροποιούν και λειτουργούν ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις μη ασφαλιστικές που δραστηριοποιούνται στο χώρο της οδικής βοήθειας στη χώρα μας. 
Συμπληρώνοντας τη λίστα με τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ασφαλιστικών εταιριών οδικής βοήθειας ο κ. Loison σημειώνει επιγραμματικά: «Είμαστε πιο φθηνοί (40%-50% του κόστους των εμπορικών), έχουμε πρόσθετες παροχές (ταξιδιωτική, ιατρική, νομική βοήθεια) και η φερεγγυότητά μας είναι εξασφαλισμένη, εφόσον είμαστε υποχρεωμένες ως ασφαλιστικές να έχουμε αποθέματα».
Ειδικά για το θέμα της φερεγγυότητας ο κ. Αθανασίου προσθέτει: «Ως ασφαλιστικές εταιρίες και δη υποκαταστήματα στην Ελλάδα –ας μην ξεχνάμε ότι η πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιριών οδικής είναι πολυεθνικές– ελεγχόμαστε τόσο από την εδώ εποπτική αρχή όσο και από εκείνες των χωρών όπου βρίσκεται η έδρα της κάθε εταιρίας, όσον αφορά τα αποθέματα και την οικονομική μας φερεγγυότητα. Η Mapfre στην προκειμένη περίπτωση ελέγχεται τόσο από την ΕΠΕΙΑ όσο και από την αντίστοιχη εποπτική αρχή της Ισπανίας. Όπως καταλαβαίνετε η φερεγγυότητα είναι τελείως διαφορετική και αδιαμφισβήτητη σε σχέση με εκείνη των απλών εμπορικών». 
Αναφερόμενος στο θέμα του κόστους ο κ. Μουζούκης συμπληρώνει: «έπάρχει μια διαφορά της τάξης του 180% στο μέσο ασφάλιστρο των μη ασφαλιστικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο οδικής βοήθειας σε σχέση με το μέσο ασφάλιστρο των ασφαλιστικών εταιριών. Στην προκειμένη περίπτωση, το μέσο ασφάλιστρο των μη-ασφαλιστικών εταιριών διαμορφώνεται σήμερα μεταξύ a130-170, τη στιγμή που το αντίστοιχο των ασφαλιστικών οδικής κυμαίνεται μεταξύ a50-60». Αυτή η διαφορά, όπως επισημαίνουν, δεν θα αλλάξει ακόμα κι αν αναγκαστούν –πράγμα που το θεωρούν αναπόφευκτο– να αυξήσουν τα ασφάλιστρα, ως επακόλουθο και συνέπεια της εφαρμογής του νέου νόμου.

Ο νέος Νόμος
Γι’ αυτές τις αλλαγές που επιτάσσει ο νόμος 3651/2008 για την οδική βοήθεια και για το πώς θα κινηθούν οι ασφαλιστικές από δω και πέρα συζητήσαμε με τους κ.κ. Loison και Αθανασίου.
Όπως μας είπαν, εμμένουν στην πρόθεσή τους να καταφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αφού εξακολουθούν να πιστεύουν ότι ο νόμος  είναι μεροληπτικός εις βάρος τους και αντίθετος με τις κοινοτικές διατάξεις και τη φιλοσοφία της Ε.Ε. –είναι, άλλωστε, γνωστό ότι για τα …μάτια μίας εμπορικής εταιρίας οδικής έγινε το όλο νομοθέτημα. Οι διαδικασίες έχουν ήδη δρομολογηθεί από την ΕΑΕΕ και έχει ενημερωθεί σχετικά και ο έπουργός Μεταφορών, όμως, επειδή αυτά τα πράγματα παίρνουν χρόνο, συμμορφώνονται στις διατάξεις του νόμου. 
Συγκεκριμένα, όλες οι εταιρίες προσανατολίζονται και έχουν, ήδη, προχωρήσει στην αγορά ιδίων μέσων όσον αφορά την Αττική, όπου συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος όγκος των περιστατικών που αντιμετωπίζουν, ενώ, αφού ο νόμος τους δίνει αυτή τη δυνατότητα, θα δουλέψουν με συνεργάτες στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα. Μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου θα πρέπει να καταθέσουν το φάκελο για να πάρουν την άδεια λειτουργίας ως μικτές πλέον επιχειρήσεις, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τις 18 Μαρτίου, όπως μας είπαν.
Η επένδυση αυτή είναι πολύ μεγάλη και αυξάνει τα λειτουργικά τους κόστη –το είχαν τονίσει από την πρώτη στιγμή–, οπότε ο καταναλωτής θα πρέπει να περιμένει και αύξηση των ασφαλίστρων, την οποία όμως δεν είναι ακόμα σε θέση να προσδιορίσουν.
Στα ίδια τα προγράμματα, όπως μας είπαν, δεν αλλάζουν πολλά πράγματα. Ακόμα όμως δεν είναι σαφές τι θα γίνει με τη Φροντίδα Ατυχήματος και αν αυτή θα πρέπει να αποσχιστεί από την οδική βοήθεια. 
Αλλαγές ως ένα βαθμό θα υπάρξουν στους γενικούς όρους, αφού, όπως μας τόνισε ο κ. Loison, «με το νέο νόμο θα αναγράφεται υποχρεωτικά στους όρους ότι ο ασφαλισμένος διατηρεί την επιλογή άμεσης, χωρίς προϋπόθεση διάρκειας, επισκευής ζημίας-μεταφοράς του οχήματος σε συνεργείο επιθυμίας του (τόπος μόνιμης κατοικίας ή τόπος αρχικού προορισμού)» –μέχρι τώρα, αν το ακινητοποιημένο όχημα δεν μπορούσε να επισκευαστεί στον τόπο που έγινε το ατύχημα ή προκλήθηκε η ζημιά, μεταφερόταν στο κοντινότερο συνεργείο του Νομού όπου συνέβη το περιστατικό.
«Το παράλογο που συνέβαινε μέχρι τώρα και το λύνει ο νέος νόμος, μας επισημαίνει ο κ. Αθανασίου, ήταν πως αν το κοντινότερο συνεργείο βρισκόταν έξω από τα όρια του νομού που συνέβη το ατύχημα ή η βλάβη, εμείς ήμαστε υποχρεωμένοι να μεταφέρουμε το όχημα στο κοντινότερο συνεργείο του συγκεκριμένου νομού, ακόμα κι αν αυτό ήταν σε διπλάσια χιλιομετρική απόσταση».
Στα θετικά, τέλος, του νόμου οι ασφαλιστές αξιολογούν και την υποχρέωση ύπαρξης συμβολαίου αστικής ευθύνης, το οποίο επιβάλλεται να υπάρχει και λόγω του πλήθους των συνεργατών που διαθέτει η κάθε εταιρία και λόγω της φύσης της δουλειάς.

Συμπερασματικά…
Το σίγουρο είναι ότι το διάστημα αυτό είναι μεταβατικό και άρα κρίσιμο και σίγουρα, όπως μας είπαν και  οι συνομιλητές μας, θα χρειαστεί να επανέλθουμε.
Παρόλα αυτά, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες αναμφισβήτητα άλλαξαν το τοπίο της οδικής βοήθειας στη χώρα μας και ο νέος νόμος, παρόλα τα αρνητικά του, έρχεται να προσθέσει και αρκετά θετικά στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης του καταναλωτή και της βελτίωσης της οδικής βοήθειας που του παρέχεται. Μένει και ο ίδιος να συνειδητοποιήσει τη σημασία της και να ενημερωθεί σωστά για το τι αυτή του παρέχει. Εμείς από τη μεριά μας ελπίζουμε να συμβάλαμε προς αυτή την κατεύθυνση.

 

 

Προηγούμενο άρθροΔιεθνής διάσκεψη στη Βαρσοβία για τις Ασφάλειες Ζωής
Επόμενο άρθροΠαραγωγή Ασφαλίστρων 9μήνου. Πώς την σχολιάζουν οι κ.κ. Δημητρίου, Κοκκάλας, Ξουράφης