Ας πάψουμε να αδικούμε τον καταπληκτικό θεσμό της ασφάλισης!

Της Μαρίας Κιουρτσίδου, Ασφαλιστικού Πράκτορα

Ξεκινώ παραθέτοντας (καταθέτοντας!) πρόσφατη προσέγγισή μου από: τηλεφωνήτρια; – τραπεζική υπάλληλο; – ασφαλιστική σύμβουλο; Εσείς θα κρίνετε!
ΥΠ.: Καλημέρα, επειδή είστε πολύ καλή πελάτης της τράπεζας… (μου ανέφερε το όνομα της τράπεζας), σας δίνει το δικαίωμα να δημιουργήσετε έναν καταθετικό λογαριασμό με €50 ή €100 το μήνα, όπου θα έχετε 8% ετήσια απόδοση και σε 15 χρόνια θα μπορείτε να πάρετε όλο το ποσό (μου ανέφερε ένα υπερβολικά μεγάλο αναλογικά ποσό). Eάν στο μεταξύ πάθετε κάτι, η τράπεζα θα καταθέτει τα χρήματα.
Μ.Κ.: Αλήθεια; Εάν δίνω €50 το μήνα, δηλαδή €600 το χρόνο, θα έχω 8%; Τι είναι; Ασφαλιστικό;
ΥΠ.: Όχι, όχι είναι καταθετικός λογαριασμός. Να μου πείτε μόνο ποιο ποσό σας ενδιαφέρει, για να στείλουμε με courier τα έγγραφα στη διεύθυνσή σας.
Μ.Κ.: Αφήστε μου, παρακαλώ, το όνομά σας να τηλεφωνήσω αύριο για περισσότερες πληροφορίες.
ΥΠ.: Δεν πειράζει, θα σας πω τώρα.
Μ.Κ.: Από πού μου τηλεφωνείτε;
ΥΠ.: Σας είπα, τηλεφωνώ εκ μέρους της …,  της τράπεζάς σας.
Μ.Κ.: Ωραία, στείλτε μου αυτά που μου λέτε στο FAX…(της έδωσα το νούμερο).
ΥΠ.: Μισό λεπτό… (ρωτάει κάποιον, υποθέτω τον προϊστάμενό της) Ααααα! Δυστυχώς, δεν μπορώ.
Μ.Κ.: Είναι ασφαλιστικό προϊόν αυτό που μου λέτε;
ΥΠ.: Όχι, όχι, τραπεζικός λογαριασμός είναι, με ειδικούς όρους.
Μ.Κ.: Ωραία, στείλτε μου πληροφορίες στο FAX… (της ξαναδίνω το νούμερο). Κι αν υπάρχει πρόβλημα, ζητήστε την άδεια από τον προϊστάμενό σας.
ΥΠ.: Μισό λεπτό… Ξέρετε δεν μπορώ, δεν έχω έντυπα και η διευθύντρια μου είπε, εάν θέλετε, θα έχετε με courier σε 2-3 ημέρες τα χαρτιά σας.
Μ.Κ.: Δηλαδή, αφού το αγοράσω… (γελάω…).  Παρακαλώ, μου δίνετε τη διευθύντριά σας;
ΥΠ.: Μισό λεπτό… Δεν γίνεται, είναι απασχολημένη.
Μ.Κ.: Μεταφέρετε στη διευθύντριά σας ότι αυτό που κάνετε είναι ανέντιμο. πουλάτε ασφαλιστικά προϊόντα από το τηλέφωνο και μάλιστα με 8% ετήσιο επιτόκιο. Ασφαλιστικά για Τραπεζικά. ΕΛΕΟΣ..!
ΥΠ.: Μα σας είπα. Δεν είναι ακριβώς ασφαλιστικό, είναι μέσω της τράπεζας (όσο περνάει η ώρα το ασφαλιστικό γίνεται …περίπου ασφαλιστικό και …περίπου τραπεζικό). Εσείς με την τράπεζά μας θα έχετε να κάνετε, όχι με ασφαλιστική.
Μ.Κ.: Μη μου τηλεφωνήσετε ξανά, διότι θα σας καταγγείλω!

Ποιον, πού, πώς, δεν ξέρω… Έτσι, λοιπόν, αφού δεν δύναμαι να καταγγείλω, “καταθέτω” αυτή την προσωπική μου εμπειρία.
 Έχω δει και ακούσει από πελάτες πολύ χειρότερα: 

  • Αγορά συμβολαίου U/L περιοδικών καταβολών –ως προνομιακό καταθετικό λογαριασμό. Και ο καταθέτης-επενδυτής σε 1-2 ή 3 έτη να ζητά ανάληψη.
  • Αγορά εφάπαξ U/L -ως τραπεζικό ομόλογο. Και ο καταθέτης-επενδυτής μετά 12μήνου λαμβάνει ενημερωτική κατάσταση μεριδίων με σημαντικές απώλειες (ίσως).
  • Αγορά Α/Κ -ως ειδικό ετήσιο προθεσμιακό προϊόν. Και ο καταθέτης-επενδυτής έχει έκτακτη ανάγκη και ζητά τα χρήματά του και δεν μπορεί να τα πάρει.
  • Αγορά αποταμιευτικού -ως πρόγραμμα για εξασφάλιση του μέλλοντος. Και ο καταθέτης- επενδυτής πληρώνει πρόστιμο σε περίπτωση που πάρει τα χρήματά του νωρίτερα ή, αν περιμένει να λήξει το συμβόλαιο και αν τα πράγματα δεν πήγαν κατ’ ευχήν, λαμβάνει το πραγματικά εγγυημένο κεφάλαιο λήξης.
  • Αγορά εφάπαξ U/L με ασφάλεια ζωής -ως επενδυτικό χωρίς κόστος, με διπλασιασμό του κεφαλαίου σε 10 έτη. Και ο καταθέτης-επενδυτής παθαίνει αναπηρία ή πεθαίνει.

Ποιος και με ποιον τρόπο θα του δώσει διευκρινίσεις ή λύσεις (η τηλεφωνήτρια, ο/η τραπεζικός υπάλληλος, ο/η ασφαλιστικός σύμβουλος); 
Θα κάνουμε ένα βήμα εμπρός ή 15 χρόνια πίσω; 
Σήμερα, με όσα συμβαίνουν στον κλάδο μας (solvency ΙΙ, δημιουργία εποπτικών αρχών, κατάργηση χαρτοσήμου, βελτίωση των ασφαλιστικών υπηρεσιών, υποχρεωτική εκπαίδευση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, ασφάλιση επαγγελματικής αστικής ευθύνης, ανάκτηση-ανάπτυξη εμπιστοσύνης στον ασφαλιστικό θεσμό) δεν θα έπρεπε να μας απασχολούν τέτοια θέματα!
Είναι αναμφισβήτητο το κοινωνικό-οικονομικό έργο των τραπεζών. Στα πλαίσια του έργου αυτού είναι αποδεκτή η προώθηση ασφαλιστικών προϊόντων (bancassurance). Προώθηση ασφαλιστικών προϊόντων, όμως, με το όνομά τους, όχι με παραπλανητικές ή με εκβιαστικές μεθόδους.
Θα συμφωνήσω μαζί σας, κύριε πρόεδρε της ΕΑΕΕ, ότι «δεν πάθαμε και τίποτε εμείς οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές…» (Συνέδριο του ΠΣΑΣ, 27-28/04/2007, αναφορά στο bancassurance). Και ούτε θα πάθουμε!
Εάν ο υποψήφιος ασφαλιζόμενος ενημερωθεί από ασφαλιστικό διαμεσολαβητή και κάποιον άλλο μη ειδικό, σαφώς θα προτιμήσει τον πρώτο. Ο υποψήφιος ασφαλιζόμενος, όμως, και όχι ο καταθέτης που γίνεται ασφαλιζόμενος χωρίς να το αντιληφθεί, μέσω τηλεφώνου, αλληλογραφίας ή…!