Ασφάλιση Αυτοκινητου: Τα τελευταία κόλπα στις κλοπές αυτοκινήτων

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία για τις νέες μεθόδους κλοπής αυτοκινήτων στη Γερμανία περιέχονται στο άρθρο του Schadenspiegel που παραθέτουμε στη συνέχεια. Τα κλασικά εργαλεία παραβίασης, όπως τα κατσαβίδια και οι λοστοί, ανήκουν πια στο παρελθόν, καθώς έχουν δώσει τη θέση τους σε υπερσύγχρονες ηλεκτρονικές συσκευές, που καθιστούν τους σύγχρονους κλέφτες ικανούς να παραβιάζουν οχήματα με τα πιο εξελιγμένα μέσα προστασίας. Το φαινόμενο αυτό, όπως περιγράφεται, μπορεί να αφορά στα τεκταινόμενα στη Γερμανία, ωστόσο, δεν μπορεί να αφήνει αδιάφορες ούτε τις ασφαλιστικές εταιρείες της χώρας μας που ασφαλίζουν αυτοκίνητα ούτε, πολύ περισσότερο, όλους τους κατόχους αυτοκινήτων. Ας δούμε, λοιπόν, τι πρέπει να γνωρίζουμε αλλά και τι πρέπει να προσέχουμε, για να μη βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες εκπλήξεις.

Δεκέμβριος 2008: ένας πελάτης παρκάρει την ολοκαίνουρια BMW X5 του στον υπόγειο χώρο στάθμευσης ενός ξενοδοχείου στο Μόναχο. Φεύγοντας από το ξενοδοχείο μετά από τέσσερις ημέρες, πήγε να πάρει το αυτοκίνητό του και διαπίστωσε ότι είχε εξαφανισθεί. Μεμονωμένο γεγονός; Τα ηλεκτρονικά αντικλεπτικά συστήματα μπορεί να είναι εξαιρετικά προηγμένα, όμως και οι κλέφτες παρακολουθούν από πολύ κοντά τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Η BMW διέθετε το πλέον εξελιγμένο αντικλεπτικό σύστημα. Μήπως ο ιδιοκτήτης ισχυρίσθηκε την κλοπή, για να βάλει στην τσέπη τα χρήματα της ασφάλειας; 
Στην αρχή, η ασφαλιστική εταιρεία αρνιόταν να πληρώσει την αποζημίωση. Όμως το αρμόδιο περιφερειακό δικαστήριο διέταξε την πληρωμή. Ο εμπειρογνώμων που κλήθηκε, επιβεβαίωσε ότι ένα αυτοκίνητο κλειδωμένο κατά τον τρόπο αυτό είναι δυνατόν να ξεκινήσει χωρίς το πρωτότυπο κλειδί, αλλά η διαδικασία είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη.

Σήμερα, η παραβίαση ενός αυτοκινήτου έχει γίνει τόσο εύκολη όσο ήταν πριν από δεκαετίες. Για πολλά χρόνια υπήρχαν ηλεκτρονικά και μηχανικά μέσα που προστάτευαν τα οχήματα από κλοπή. Τα κλασικά εργαλεία παραβίασης, όπως οι λοστοί και τα κατσαβίδια, είναι πλέον ξεπερασμένα, καθώς τη θέση τους έχουν πάρει ηλεκτρονικά γκάτζετ.

Πράγματι, οι σύγχρονοι κλέφτες αυτοκινήτων χρησιμοποιούν μεθόδους τόσο προηγμένες, που οι εμπειρογνώμονες προβλέπουν αύξηση στις κλοπές αυτοκινήτων. Το 2009, για παράδειγμα, ο αριθμός των αυτοκινήτων που κλάπηκαν στο Βερολίνο ήταν κατά 38% αυξημένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ στο Βραδεμβούργο και τη Σαξονία, η αύξηση που καταγράφηκε ξεπερνούσε το 30%.
Η μεγάλη πτώση στις κλοπές αυτοκινήτων μεταξύ 1993 και 2008 οφειλόταν, κυρίως, στην εκτενή χρήση ηλεκτρονικών αντικλεπτικών συστημάτων. Οι κλέφτες είχαν πλέον μία μόνο επιλογή: να ρυμουλκούν αυτοκίνητα με γερανό. 
Σήμερα, ωστόσο, το να κλέψουν ολόκληρο το αυτοκίνητο δεν είναι πλέον ο μοναδικός σκοπός και οι κλέφτες στοχεύουν και πάλι ηχοσυστήματα και συστήματα πλοήγησης. 

Για αρκετά χρόνια, έχουν εμφανιστεί περιπτώσεις παρεμβολών με το σύστημα απομακρυσμένου κλειδώματος, που δεν επιτρέπουν στο όχημα να “αναγνωρίσει” το σωστό σήμα. Το κεντρικό σύστημα κλειδώματος παύει να ανταποκρίνεται στην εντολή για κλείδωμα των θυρών, οι οποίες δεν ασφαλίζουν ακόμα και αφού ο χρήστης πατήσει το κουμπί στο τηλεχειριστήριο. 

Ο Arnulf Thiemel του τεχνικού κέντρου της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτου ADAC στο Landsberg κάνει την ακόλουθη έκκληση: «Όλοι οι οδηγοί πρέπει να είναι προσεκτικοί και να παρακολουθούν πώς αντιδράει το αυτοκίνητό τους όταν το κλειδώνουν». Αν δεν συμβεί τίποτα μετά το πάτημα του κουμπιού, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι, στην καλύτερη περίπτωση, δεν λειτουργεί σωστά το τηλεχειριστήριο.
Ωστόσο, οι μέθοδοι που σήμερα προτιμούν οι κλέφτες αυτοκινήτων είναι πιο προηγμένες από ποτέ. Ο Manfred Goth του εγκληματολογικού εργαστηρίου GOTH GmbH παρουσίασε ένα κόλπο με το οποίο μπορεί κανείς να “ξεγελάσει” τα πλέον εξελιγμένα συστήματα πρόσβασης χωρίς κλειδί διαφόρων μοντέλων αυτοκινήτων. Για το κόλπο χρειάζονται δύο κλέφτες με δύο ειδικά εξοπλισμένους χαρτοφύλακες, ένας από τους οποίους περιέχει μία κεραία. Ο πρώτος κλέφτης πρέπει να σταθεί σε απόσταση περίπου ενός μέτρου από το άτομο που κρατάει την έξυπνη κάρτα. Έτσι, υποκλέπτει τα δεδομένα της έξυπνης κάρτας και τα μεταδίδει αυτόματα μέσω κινητού τηλεφώνου από το χαρτοφύλακα στο συνεργό του με τον άλλο χαρτοφύλακα. Ο συνεργός στέκεται δίπλα στο όχημα, το οποίο ξεκλειδώνει αυτόματα με τη μετάδοση των δεδομένων. 

«Ακόμα μεγαλύτερος κίνδυνος ασφάλειας είναι η δυνατότητα αντιγραφής κλειδιών: με τη μετάδοση των δεδομένων δημιουργείται ένα ηλεκτρονικό αντίγραφο. Ωστόσο, για να γίνει αυτό, οι εγκληματίες θα πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους το πραγματικό κλειδί, έστω και για λίγο. Συνεπώς, τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα αποτελούν συνηθισμένους στόχους κλεφτών που χρησιμοποιούν τη μέθοδο αυτή». 
Μία άλλη επιλογή είναι η επέμβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα του οχήματος απευθείας από ένα laptop. Σύμφωνα με τον κ. Goth, αυτή η μέθοδος δεν παρουσιάζει προβλήματα. Σε αρκετές δοκιμές που έγιναν, η όλη διαδικασία είχε ολοκληρωθεί σε μόλις ένα λεπτό και 45 δευτερόλεπτα.
Ο εμπειρογνώμων και η Munich Re συμφωνούν ότι, εκτός από τη μεγαλύτερη εμπειρογνωμοσύνη των εγκληματιών, η μεγάλη αυτή ποικιλία δυνατοτήτων μπορεί να σημαίνει μόνο ένα πράγμα: «Ο αριθμός κλοπών αυτοκινήτων θα αυξηθεί και πάλι».

Κλοπές αυτοκινήτων στη Γερμανία από το 1990 έως το 2009
Το 2009, κλάπηκαν συνολικά 37.964 οχήματα –αριθμός που περιλαμβάνει όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα: από μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες μέχρι βαρέα οχήματα και αυτοκίνητα. Η αύξηση σε ετήσια βάση είναι της τάξης του 0,9%. Το συνολικό ποσό αποζημιώσεων αυξήθηκε κατά 16%, σε περίπου 315 εκατομμύρια ευρώ. Ο μέσος όρος αποζημίωσης αυξήθηκε ελαφρώς το 2009, στις 8.300 ευρώ.

Βλέποντας στο μέλλον
Καλός ο μηχανικός και ηλεκτρονικός αντικλεπτικός εξοπλισμός, όμως οι κλέφτες αναβαθμίζουν τη δική τους τεχνολογία και γίνονται όλο και πιο ικανοί στο να αρπάζουν ακόμα και πολύ καλά προστατευόμενα αυτοκίνητα. Βλέπουμε μία νέα προσέγγιση στις κλοπές αυτοκινήτων. Ενώ κάποτε ήταν ευκαιριακά εγκλήματα, πλέον είναι σχεδιασμένα με στρατιωτική ακρίβεια από οργανωμένα κυκλώματα, που συχνά εξάγουν τα προϊόντα στο εξωτερικό.

Συμπερασματικά
Μετά από μία ευχάριστη πτώση στον αριθμό των κλοπών στη διάρκεια πολλών ετών, οι ασφαλιστικές εταιρείες και οι ειδικοί έχουν αρχίσει να βλέπουν μία αντιστροφή της τάσης. Ο ασφαλιστικός κλάδος αλλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να προσπαθήσουν να εξελίξουν τα αντικλεπτικά συστήματα και να ανεβάσουν τον πήχη της ασφάλειας. Σε αντίθετη περίπτωση, οι αυξανόμενες ζημιές από τις αυξανόμενες κλοπές αυτοκινήτων θα μπορούσαν να επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο την οικονομική κατάσταση του κλάδου ασφάλισης αυτοκινήτου. Το αναπόφευκτο αποτέλεσμα θα ήταν μία αύξηση των ασφαλίστρων.  [

 Πηγή: MUNICH RE Schadenspiegel – Του Eckhard Schaper*

* Ο κ. Eckhardt Schaper είναι μηχανικός πυρασφάλειας στη Munich Re και εμπειρογνώμων σε θέματα κλοπών-διαρρήξεων.