Δήμητρα Λύχρου: «Η κάθαρση θα προκύψει από την ίδια την κρίση»

Η Πρόεδρος της ΕΕΑΕ, κα Δήμητρα Λύχρου, ανοίγοντας τις εργασίες της Ημερίδας και καλωσορίζοντας τους συμμετέχοντες, τόσο από την Αθήνα όσο και από την περιφέρεια, αναφέρθηκε στα λάθη του παρελθόντος και στα μελανά σημεία του παρόντος, στις δυσκολίες που έχουν ανακύψει και στα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, ωστόσο –και δεν είναι διόλου τυχαίο– σημείωσε ότι «οι προοπτικές του επαγγέλματος είναι λαμπρές». Η κρίση είναι ευκαιρία κάθαρσης και υπό αυτή την οπτική πρέπει να αντιμετωπίζεται από τους επαγγελματίες ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.

Ξεκινώντας την ομιλία της και εστιάζοντας στα τεκταινόμενα στο χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «έχουμε φτάσει σε ένα σημείο οριακό», αφήνοντας βολές για τις ευθύνες της εποπτείας στο παρελθόν. Ανέφερε συγκεκριμένα: «Είδαμε να κλείνουν εταιρείες η μία πίσω από την άλλη, με κορυφαία περίπτωση την Ασπίδα και την Commercial, και τα αποτελέσματα των ανακλήσεων αυτών να είναι τραγικά και για τους ασφαλισμένους αλλά και για τους συνεργάτες των εταιρειών. Συσσωρευμένα προβλήματα, γνωστά χρόνια ολόκληρα στην αγορά, και αδύναμη, άβουλη, ανεπαρκής και καθυστερημένη, πολλές φορές, η εποπτεία, τουλάχιστον στα προηγούμενα χρόνια. Σήμερα, βρισκόμαστε πραγματικά σε μια κατάσταση που όμοια δεν έχουμε αντιμετωπίσει ξανά.

Θέλουμε να ελπίζουμε και ευχόμαστε η νέα εποπτική αρχή να σκύψει με προσοχή στην εκκαθάριση της ασφαλιστικής αγοράς, χωρίς προκατάληψη και χωρίς προειλημμένες αποφάσεις. Επιθυμούμε έλεγχο ουσιαστικό και σε βάθος. Φαίνεται, δε, ότι οι άνθρωποι της νέας εποπτείας διαθέτουν και βούληση και γνώση». 
Αναφερόμενη στην κάθαρση, την οποία όλοι αναμένουν και ελπίζουν σ’ αυτή για ένα καλύτερο αύριο, σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η νέα εποχή απαιτεί ασφαλιστικές εταιρείες με μεγάλη κεφαλαιακή επάρκεια και με δεδομένο το χρονοδιάγραμμα που υπάρχει για την εφαρμογή του Solvency II θα πρέπει ήδη να έχουν θέσει τη στρατηγική εκείνη που θα τους δώσει το πλάνο της προσαρμογής στο νέο πλαίσιο. Στο επίπεδο που οι αλλαγές θα μας αφορούν και αν δεχθούμε ότι η κάθαρση θα αγγίξει και το χώρο της διαμεσολάβησης, πιστεύουμε ότι αυτό δεν θα γίνει ούτε με νόμους ούτε με αποφάσεις ούτε με προεδρικά διατάγματα ούτε με διαχειριστικούς ελέγχους και με μειώσεις προμηθειών. Η κάθαρση πιστεύουμε ότι θα προκύψει από την ίδια την κρίση. Μία αγορά που υποχρεωτικά αναβαθμίζεται, για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις των καιρών, υποχρεωτικά και αυτοϊάται. 

Στη νέα εποχή, αύριο δηλαδή, δεν θα μπορεί να σταθεί ο φίλος, ο γνωστός ή ο ξάδελφος που κάνει και ασφάλειες. Στη νέα εποχή θα μπορεί να σταθεί μόνο ο επαγγελματίας, που θα αποδειχθεί ότι προσθέτει αξία στη δουλειά του και θα έχει πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Τώρα, με την αναμόρφωση της οδηγίας περί διαμεσολάβησης που είναι σε εξέλιξη και με αφορμή την ελεύθερη εγκατάσταση, θα θεσπιστούν κοινά κριτήρια εκπαίδευσης, κοινή τρόπον τινά ύλη και όμοιες εξετάσεις για όλες τις χώρες-μέλη. 

Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή προωθεί σχέδιο νόμου για την προστασία των ασφαλισμένων και προβλέπει ότι ο διαμεσολαβών θα πρέπει προσυμβατικά να συλλέγει επαρκείς πληροφορίες για την ικανότητα του λήπτη της ασφάλισης να ανταποκριθεί στις οικονομικές απαιτήσεις της συγκεκριμένης ασφάλειας που επέλεξε. Στις ασφαλίσεις Ζωής προβλέπει την παροχή προμήθειας καθ’ όλα τα έτη διάρκειας του συμβολαίου, ακριβώς για να αποφύγει τις μεταφορές συμβολαίων από εταιρεία σε εταιρεία. Στην περίπτωση, δε, ανάθεσης της εξυπηρέτησης των συμβολαίων, για οποιονδήποτε λόγο, σε άλλον, η παροχή της προμήθειας εξακολουθεί να δίνεται. Θα περιορίζεται, βέβαια, όπως προβλέπεται, σε ένα ποσοστό γύρω στο 85%. Το νομοσχέδιο αυτό, στο σύνολό του, δίνει τα χαρακτηριστικά μιας ανεπτυγμένης αγοράς. Η αναλυτική ενημέρωση των ασφαλισμένων, τόσο στο προσυμβατικό στάδιο όσο και κατά τη διάρκεια της ασφάλισης, ενισχύει τη διαφάνεια και τον επαγγελματισμό, επιβάλλοντας κανόνες που εμείς επιθυμούμε να ισχύουν, αλλά να ισχύουν για όλους». 

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε η κα Λύχρου στο θέμα αυτό, της ύπαρξης, δηλαδή, κοινών κανόνων για όλους όσοι ασκούν ασφαλιστική διαμεσολάβηση, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι απαιτείται ένας κώδικας καλής συνεργασίας μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών-διαμεσολαβητών. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το bancassurance, οι direct πωλήσεις και οι όποιες άλλες εναλλακτικές λύσεις ενδεχομένως έχουν το κοινό τους και, εν πάση περιπτώσει, το χώρο που εμείς θα επιτρέψουμε να διεκδικήσουν. Εκείνο όμως που αξιώνουμε είναι να έχουν και τις ίδιες υποχρεώσεις, τις ίδιες προϋποθέσεις που έχει και ο επαγγελματίας διαμεσολαβητής. 
Δεν μπορεί η απρόσωπη και ισοπεδωτική τραπεζική πώληση να υμνείται και το call center του όποιου anytime, της όποιας εταιρείας, να απομακρύνει τα δάκρυα και τη θλίψη. Με αυτή την απαράδεκτη και αντιαισθητική διαφήμιση θα έπρεπε να κλαίει στ’ αλήθεια όλη η ασφαλιστική αγορά και όχι ο καημένος ο ασφαλισμένος. Γιατί ο καημένος ο ασφαλισμένος θα κλαίει όταν θα έρθει η ώρα της ζημιάς του και θα ζητάει να εξυπηρετηθεί από το call center. Και βέβαια είναι αλήθεια ότι εδώ περιμέναμε να πάρει θέση και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών αλλά και η εποπτεία, διότι δύο τινά υπάρχουν: ή το ασφάλιστρο είναι τεχνικά επαρκές, οπότε όλες οι άλλες εταιρείες είναι εκτός τόπου, ή το ασφάλιστρο είναι ανεπαρκές, οπότε πρέπει να παρέμβει η εποπτεία. Η διαφορά των ασφαλίστρων δεν προέρχεται ούτε δικαιολογείται από την ύπαρξη ή μη προμήθειας. 

Και στις δύο περιπτώσεις, ο καταναλωτής που προσπαθούμε να προστατεύσουμε είναι αυτός που θίγεται. Εφόσον βρισκόμαστε σε μια καμπή, όπου με αφορμή και το Solvency II επιχειρείται ο έλεγχος και η αναβάθμιση της ασφαλιστικής αγοράς και της διαμεσολάβησης, εμείς θεωρούμε ότι αντί κώδικα δεοντολογίας των φορέων της ασφαλιστικής αγοράς, που έθεσε σε διαβούλευση πριν παραδώσει η ΕΠΕΙΑ, απαιτείται ένας κώδικας καλής συνεργασίας μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και διαμεσολαβούντων.

Οι ετεροβαρείς συμβάσεις, ο αθέμιτος ανταγωνισμός, τα πολλαπλά τιμολόγια μέσα στην ίδια εταιρεία δημιούργησαν μια αγορά, όλα αυτά τα χρόνια, ελάχιστα ελκυστική και οδήγησαν το Θεσμό στην αμφισβήτηση και την ανυποληψία. Αυτός είναι και ο λόγος που τα τελευταία χρόνια η ελληνική ασφαλιστική αγορά καταγράφει αρνητική μεταβολή, με την κατά κεφαλήν διάθεση ασφαλίστρων από 1,1% του ΑΕΠ σε 2,2%, όταν ο μέσος όρος της υπόλοιπης Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι στο 9,3%. Δεν υπάρχει ανάπτυξη στην αγορά μας, υπάρχει μεταφορά συμβολαίων από εταιρεία σε εταιρεία». 

Συνεχίζοντας και εστιάζοντας στο δέον γενέσθαι, απαρίθμησε τις προϋποθέσεις εκείνες που είναι απαραίτητες προκειμένου οι ασφαλιστικοί πράκτορες να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τον ανταγωνισμό απ’ όπου κι αν προέρχεται. Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Σήμερα, πέραν των προβλημάτων που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε και να επιλύσουμε συλλογικά και είναι γεγονός ότι όλοι οι κλάδοι της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης σήμερα έχουν κοινή στόχευση και φωνή–, δεν έχουμε άλλα περιθώρια αν θέλουμε να δούμε τον κλάδο να αναγεννάται και οι διαμεσολαβούντες να διατηρούμε το ρόλο που αξιακά και ουσιαστικά μας ανήκει. Έχουμε την υποχρέωση να αναδείξουμε την προστιθέμενη αξία της εργασίας μας, να τη δικαιολογήσουμε, να την αξιοποιήσουμε και να την υποστηρίξουμε. Πρέπει να αλλάξουμε, πρέπει να εξειδικευτούμε, να συσπειρωθούμε, να δημιουργήσουμε μεγαλύτερα σχήματα μέσα από συνεργασίες, να αυτοοργανωθούμε σε νέα πολυμετοχικά σχήματα, να αναπτύξουμε το cross selling, να περάσουμε σε νέα προϊόντα, να εκμεταλλευτούμε κι εμείς το internet, να αξιοποιήσουμε περισσότερο το πελατολόγιό μας σε όλους τους κλάδους, όχι μόνο στις Γενικές, αλλά και στις ασφαλίσεις Ζωής και Υγείας, παρέχοντας ουσιαστική προστασία και εξυπηρέτηση στους πελάτες μας. 

Με αυτό το συνδυασμό θα αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό, απ’ όπου κι αν προέρχεται, με αξιοπρέπεια, επαγγελματισμό, επιθετική πολιτική, προσέλκυση νέων ανθρώπων και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον καταναλωτή. 

Σήμερα οφείλουμε να αναπτύξουμε την επιχειρηματικότητα. τα γραφεία μας να αποτελέσουν σημεία πώλησης με καθετοποιημένες υπηρεσίες και ολοκληρωμένη σφαιρική εξυπηρέτηση του πελάτη. Σ’ αυτή την κατεύθυνση κινείται και η απόφαση της  Ένωσής μας να εγγραφεί στο ΕΙΑΣ σαν τακτικό μέλος, για να μπορεί να προσφέρει στα μέλη της τη γνώση και την εξειδίκευση που απαιτούν οι καιροί. 

Προχθές ακούστηκε από τον Πρόεδρο της ΕΑΕΕ ότι, μετά από έρευνα που πραγματοποιήθηκε, ένα 35% του ενεργού παραγωγικού πληθυσμού ενημερώνεται για τα προϊόντα από το internet, από αυτούς όμως ένα ποσοστό 20% τελικά αγοράζει. Εάν τα νούμερα αυτά είναι κοντά στην πραγματικότητα, τότε αντιλαμβάνεστε ότι ο κόσμος αναζητά και θα αναζητά πάντα την προσωπική επικοινωνία και επαφή με τον ασφαλιστή του, καθώς το ασφαλιστικό προϊόν είναι σύνθετο προϊόν, δεν είναι καταναλωτικό αγαθό. Θέλει ιδιαίτερη παρουσίαση και ανάλυση». 

Συνεχίζοντας και τονίζοντας ότι «οι προοπτικές για το επάγγελμά μας είναι λαμπρές», σημείωσε: «Μας δίνεται η ευκαιρία μέσα από την κρίση και την κάθαρση να ξεκαθαρίσουμε το χώρο μας και να βοηθήσουμε ώστε να παραμείνουν και να δυναμώσουν οι υγιείς επαγγελματίες που πληρούν τα κριτήρια και όχι οι περιστασιακοί και αεριτζήδες, που τόσο έβλαψαν όλους, με την ανοχή αν όχι και με την υποστήριξη πολλές φορές των εταιρειών. 

Εμείς από την πλευρά μας έχουμε τις προτάσεις μας προς την κατεύθυνση αυτή και θα τις υποβάλουμε στη Δ/νση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της ΤτΕ, όπως μας ζητήθηκε. Προσβλέπουμε σε καλή συνεργασία, αφενός μεν, με την  Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών στον τομέα αυτόν, καθώς θα ζητήσουμε να επανέλθει η γνωστοποίηση των συμβάσεων που καταγγέλλονται για σπουδαίο λόγο. Αφετέρου, ζητούμε και θα επιδιώξουμε και μια καλή συνεργασία με την εποπτεία, καθώς στον τομέα εκπαίδευσης και πιστοποίησης αναμένονται μεγάλες αλλαγές. Εμείς θα επιδιώξουμε με επιμονή και συνέπεια την περαιτέρω κατοχύρωση του επαγγέλματος, τόσο στο επίπεδο της επαγγελματικής επάρκειας όσο και στο θέμα της διαφύλαξης των πελατολογίων». 

Ολοκληρώνοντας την ομιλία της η κα Λύχρου αναφέρθηκε στο φλέγον θέμα που έχει προκύψει για 1.600 ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, των οποίων τις άδειες ακύρωσε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών. Υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για μια πρωτοφανούς επιπολαιότητας κίνηση, με την οποία η διοικητική επιτροπή του Επιμελητηρίου της Αθήνας, εφαρμόζοντας στρεβλά την προτροπή της ΤτΕ για έλεγχο, προχώρησε στη διαγραφή 1.600 περίπου συναδέλφων, οι οποίοι, στη συντριπτική τους πλειονότητα, ήταν απολύτως σύννομοι, είχαν καταθέσει όλα τα δικαιολογητικά, όμως για διαφόρους λόγους, για τους οποίους οι περισσότεροι δεν ευθύνονται, το ασφαλιστήριο επαγγελματικής αστικής ευθύνης δεν βρίσκεται στο φάκελό τους. 

Είμαστε σε καθημερινή επαφή με τις υπηρεσίες του Επιμελητηρίου και είχαμε προχθές παράσταση όλοι οι σύλλογοι της διαμεσολάβησης στην ΤτΕ, προκειμένου 
να λυθεί το θέμα που έχει δημιουργηθεί. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση το Επιμελητήριο να μην υποχρεωθεί να επανεξετάσει άμεσα το θέμα, το οποίο όμως θα επανέρχεται, αν δεν αλλάξει ο τρόπος κατάθεσης. Πρέπει να δεχθεί να παραλαμβάνει ηλεκτρονικά πλέον τις ανανεώσεις των συμβολαίων κάθε χρόνο, με απευθείας αποστολή των ανανεώσεων από τις εταιρείες που τα εκδίδουν. Αντιλαμβάνεστε ότι δύο ή τρεις άνθρωποι διεκπεραιώνουν χειρωνακτικά γύρω στις 10.000 ασφαλιστήρια συμβόλαια κάθε χρόνο. Αυτό είναι ανθρωπίνως αδύνατο να μη δημιουργεί χάος, να μη δημιουργεί προβλήματα και μια απαράδεκτη ταλαιπωρία όλων, κι αυτό θα αλλάξει και είναι ευθύνη όλων μας».