των Δήμητρας Καζάντζα και Νίκης Πρωτονοτάριου
Δύο εκδηλώσεις που κατά σύμπτωση πραγματοποιήθηκαν την ίδια ημέρα, στις 10/2/2010, ταυτίστηκαν ως προς το θέμα συζήτησης και χαρακτηρίστηκαν από τις έντονα χρωματισμένες με θυμό και αγανάκτηση αντιδράσεις του κόσμου που τις παρακολούθησε.
Η πρώτη ήταν η συγκέντρωση του υπό ίδρυση Συλλόγου Ζημιωθέντων από την Ασπίδα, στη Μεγάλη Βρετανία, και η δεύτερη η κοπή πίτας της ΕΕΑΕ, στο Caravel.
Κυρίαρχο θέμα η Υπόθεση της Ασπίδας, που τόσο έχει ταλανίσει ασφαλισμένους και διαμεσολαβητές και έχει αναδειχτεί σε λυδία λίθο για την πολιτεία και για την ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της.
Αποδέκτες της οργής και της αγανάκτησης Κυβέρνηση, βουλευτές, εκπρόσωποι των κομμάτων, Εποπτική αρχή, Επόπτης, Εκκαθαριστής, ΕΑΕΕ, από τη μια –υπόλογοι όλοι τους για την ανεπάρκεια, την αδιαφορία, την αδυναμία συνεννόησης, και εν τέλει για το αδιέξοδο. Κι από την άλλη, οι ίδιοι οι διαμεσολαβητές, οι οποίοι παραμένουν στα μάτια πολλών ασφαλισμένων θύτες κι όχι θύματα.
Κούφια λόγια από τους πολιτικούς…
Στην ξέχειλη από κόσμο αίθουσα της Μεγάλης Βρετανίας από την αρχή έγινε προφανές ότι η παρουσία βουλευτών και εκπροσώπων των κομμάτων στόχευε στην εξαργύρωση των ερωτήσεων που κατέθεσαν στη Βουλή με κάποιες μελλοντικές ψήφους, κι όχι γιατί είχαν κάτι ουσιαστικό να πουν ή να προτείνουν. Άλλωστε, όπως και οι ίδιοι παραδέχτηκαν, η όποια εξουσία και αρμοδιότητά τους εξαντλείται σ’ αυτές τις ερωτήσεις και επερωτήσεις, και η λύση μπορεί να δοθεί μόνο από την κυβέρνηση.
Κατά τ’ άλλα, οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης και της συμπολίτευσης (Μεσίτης Ασφαλίσεων κατά δήλωσή του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ) αντάλλαξαν τις συνήθεις κατηγορίες για τους χειρισμούς της πρώην και της νυν κυβέρνησης. Της ήσσονος αντιπολίτευσης, από την άλλη, που έπιασαν ως φαίνεται το κλίμα και μάλλον άκουσαν πιο προσεκτικά τους διαμεσολαβητές που “άνοιξαν” τη συγκέντρωση, χειρίστηκαν την κατάσταση πιο …διπλωματικά, αποφεύγοντας τις …καταγγελίες, αλλά μην έχοντας κι αυτοί να πουν κάτι διαφορετικό.
Στον εκπρόσωπο του ΚΚΕ θα θέλαμε να σταθούμε όχι γιατί κατάφερε, αν και προσπάθησε, να ξεφύγει από τα κομματικά στερεότυπα, αλλά γιατί αντιμετώπισε τα αρνητικά σχόλια από κάποιους φορείς της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης που βρίσκονταν στο ακροατήριο, τη στιγμή που οι ίδιοι δεν αντιμετώπισαν το ίδιο αρνητικά προηγούμενους ομιλητές, εξίσου κενούς και αδιάφορους!
Από τους εξωκοινοβουλευτικούς, ο εκπρόσωπος των Οικολόγων Πράσινων κατάφερε τελικά να κερδίσει τον κόσμο. Υποσχέθηκε να βοηθήσει στην προώθηση του θέματος στην Ευρωβουλή, όπου έχει το κόμμα του εκπροσώπηση, και παρότρυνε τους διοργανωτές να μειώσουν το ποσό εγγραφής στο Σύλλογο, η οποία είχε οριστεί στα €100, έτσι ώστε να μπορέσουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι να συμμετάσχουν.
Φάουλ από τους διαμεσολαβητές…
Στους διοργανωτές της συγκέντρωσης, την Επιτροπή Αγώνα Διαμεσολαβούντων της Ασπίδας, οι οποίοι όλο αυτό το διάστημα έχουν κάνει ηρωικές προσπάθειες για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επίλυσης του προβλήματος, δεν μπορούμε παρά να προσάψουμε δύο …φάουλ.
Το πρώτο ήταν ότι πραγματοποίησαν δύο ώρες νωρίτερα στον ίδιο χώρο συνάντηση με τον εκκαθαριστή και τον επόπτη της Ασπίδας, η οποία ήταν μόνο για ασφαλιστές. Τι παραπάνω ή τι διαφορετικό είχαν να πουν οι κ.κ. Βλαχογιάννης και Παντελίδης, που δεν αφορούσε και τους ασφαλισμένους, ήταν η εύλογη απορία πολλών.
Το δεύτερο φάουλ ήταν η επιλογή τους να τεθούν οι ερωτήσεις μετά το πέρας των ομιλιών, πράγμα που δεν βρήκε καθόλου σύμφωνους τους συγκεντρωμένους, τους κούρασε και εντέλει τους εξόργισε, ενώ οι …μονόλογοι διόλου δεν πρόσθεσαν στη διαδικασία.
Κάτι τέτοιες …λεπτομέρειες θα πρέπει να τις προσέξουν οι φίλοι μας διαμεσολαβούντες αν δεν θέλουν να τις πιστωθούν κατά τους, αφού δυστυχώς, όπως φάνηκε, ορισμένοι ασφαλισμένοι συνεχίζουν να τους θεωρούν εξίσου υπεύθυνους και δεν θα αργήσουν να τους κατηγορήσουν ότι προσπαθούν να “καπελώσουν” την όποια κίνηση. Από την άλλη, δεν μπορείς να ζητάς διάλογο από την Πολιτεία και εσύ να τον αρνείσαι!
Δεν έχουν χρόνο…
Η μόνη ασφαλισμένη, στη διάρκεια της μιάμισης ώρας που ήμασταν εκεί, που κατάφερε να σπάσει το …πρωτόκολλο των …επίσημων ομιλιών ήταν μία κυρία –συγκλονιστική για την ουσία των λόγων της («η αρρώστια κι ο θάνατος, κύριε Υπουργέ, δεν έχουν χρόνο, δεν μπορούν να περιμένουν»)–, η οποία μες στην ατυχία της ήταν και πρώην υπάλληλος της Ασπίδας.
Ο Υπουργός, βεβαίως, δεν ήταν εκεί για να την ακούσει, όπως δεν ήταν και κάποιος εκπρόσωπος της ΕΑΕΕ –και οι δύο συστηματικά κωφεύουν όλο αυτό το διάστημα των 5 μηνών!
Από την άλλη, βέβαια, ίσως να ήταν και καλύτερα, γιατί αν οι Βουλευτές –στους οποίους αναγνωρίζουμε ότι τουλάχιστον πήραν το ρίσκο να εκτεθούν– απλώς γιουχαΐστηκαν, εκείνοι μπορεί να έτρωγαν και ξύλο!
Το φλουρί της οργής…
Το ζήτημα της Ασπίδας ήταν ο κύριος άξονας και της συζήτησης που διοργανώθηκε, στα πλαίσια της κοπής πίτας της ΕΕΑΕ, με κύριους ομιλητές τον κ. Γ. Πέτσα, Πρόεδρο της ΕΠΕΙΑ, και τους κ.κ. Γ. Παντελίδη και Βλαχογιάννη, Επόπτη και Εκκαθαριστή, αντίστοιχα, της Ασπίδας.
Τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τη συνάντηση –η οποία κάθε άλλο παρά εορταστικό χαρακτήρα είχε, αντίθετα συναγωνιζόταν σε ένταση εκείνη της Μεγάλης Βρετανίας– δεν μπορούν παρά να χαρακτηριστούν ως θολά και αβέβαια.
Η ΕΠΕΙΑ, διά του Προέδρου της, στάθηκε για άλλη μια φορά στο γεγονός ότι ο ρόλος της εκ του νόμου εξαντλείται στην απόφαση κλεισίματος της εταιρείας.
Οι εκκαθαριστές στάθηκαν στον όγκο και την πολυπλοκότητα των εργασιών τους, μη δίνοντας σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι. Όπως δήλωσαν χαρακτηριστικά, η διεκπεραίωση της επεξεργασίας των συμβολαίων ζωής δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του τρέχοντος έτους, λόγω του μεγάλου αριθμού συμβολαίων που πρέπει να ελεγχθούν και να εξεταστούν ως προς τη νομιμότητά τους, τη βιωσιμότητά τους καθώς και το ενδεχόμενο να αναληφθούν από άλλη εταιρεία. Το ήδη δύσκολο έργο τους επιβαρύνεται, όπως είπαν, εξαιτίας του τρόπου λειτουργίας του λογιστηρίου και της μηχανογράφησης της εταιρείας, καθώς τόσο το κομμάτι των ασφαλειών ζωής όσο και αυτό των γενικών ασφαλίσεων λειτουργούσαν με κοινό λογιστήριο και μηχανογράφηση.
Οι διαμεσολαβητές της Ασπίδας, δίκαια, ανησυχούν για τους δυσαρεστημένους πελάτες τους, που τους απειλούν με μηνύσεις. Δίκαια όμως ανησυχεί και το σύνολο των επαγγελματιών, για την ελλιπή ενημέρωση που έχουν και η οποία μπορεί να δημιουργήσει στο μέλλον επιπλέον δυσχέρειες στο έργο τους. Η απάντηση του κ. Πέτσα σ’ αυτό το τελευταίο ήταν ότι, αν και υφίστανται εταιρείες που δε διαθέτουν επάρκεια κεφαλαίων, αυτές δεν μπορούν να αποτυπωθούν σε λίστα, διότι κάποιες από αυτές δείχνουν μεγάλη θέληση για να βελτιωθούν…!
Κι ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς δεν φαίνεται να βρίσκουν σημείο επαφής, οι χιλιάδες πελάτες της Ασπίδας με ασφαλιστήρια ζωής αναμένουν απαντήσεις για το κατά πόσο θα ισχύουν στο μέλλον τα συμβόλαιά τους.
Οι δε καταναλωτές διαπιστώνουν την έλλειψη αξιοπιστίας του θεσμού της ασφάλισης αλλά και της ελλιπούς προστασίας από το κράτος, το οποίο δεν έχει φροντίσει να διασφαλίσει τις περιουσίες τους με ένα νόμο δίκαιο και σαφή.
Όλα δείχνουν ότι το ζήτημα Ασπίς θα μας απασχολεί για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμα.
Εκεί δουλεύουν, εδώ …μας δουλεύουν!
Μνημόνιο στον αξιωματούχο της αρμόδιας για τα ασφαλιστικά ευρωπαϊκής επιτροπής, κ. Thomas Kukal, απέστειλε η Επιτροπή Αγώνα των Διαμεσολαβούντων της Ασπίς, σε μια προσπάθεια να προωθήσει το θέμα της Ασπίς σε επίπεδο Ε.Ε. Ο κοινοτικός αξιωματούχος, δύο μέρες αργότερα, συνάντησε τους Έλληνες ασφαλιστές, στα πλαίσια της συνάντησης του BIPAR, και τους εξέπληξε θετικά, αφού τους υποδέχτηκε με το μνημόνιό τους ανά χείρας, τους έκανε πολλές διευκρινιστικές ερωτήσεις και τους ζήτησε να δώσουν στους ενδιαφερόμενους την ηλεκτρονική διεύθυνση markt.info@ec.europa.eu, στην οποία μπορούν με απλά ελληνικά να καταγράψουν το πρόβλημά τους, έτσι ώστε να ασκηθεί μια επιπλέον πίεση στα αρμόδια όργανα.
Η αδράνεια που παρατηρείται στο θέμα της Ασπίδας τόσους μήνες τώρα εξέπληξε τόσο τον κ. Kukal όσο και τους ασφαλιστές-μέλη του BIPAR. Οι τελευταίοι, μάλιστα, θα προχωρήσουν σε έγγραφες διαμαρτυρίες για το θέμα, ενώ έφεραν σε επαφή τους Έλληνες συναδέλφους τους με τους αντίστοιχους Σουηδούς, για να δουν πώς έλυσαν εκεί το θέμα της LIV.
Τα αιτήματα του Συλλόγου Ζημιωθέντων από την Ασπίδα:
– Ενεργοποίηση των παροχών των συμβολαίων υγείας.
– Αποκατάσταση όλων των ζημιών, εξαιτίας της διαχρονικής πλημμελούς εποπτείας, και απόδοση όλων των παροχών των ασφαλιστηρίων συμβολαίων σε ποσοστό 100%.
– Αποδοχή αναδρομικότητας και οικονομική συμβολή στο πρόβλημα από την ΕΑΕΕ, αφού οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη επωφεληθεί από το τεράστιο μερίδιο αγοράς της Ασπίδας.
– Δημιουργία κατάλληλου κανονιστικού πλαισίου για οριστική επίλυση του προβλήματος και αποτροπή μελλοντικών παραπλήσιων πρακτικών.
– Άμεση απόδοση ευθυνών στον κύριο μέτοχο της Ασπίς Πρόνοια και στα μέλη του Δ.Σ.
– Πλήρης διαφάνεια στη διαδικασία εκκαθάρισης της Ασπίς Πρόνοια και απόδοση ευθυνών προς κάθε υπαίτιο για την καθυστέρηση.
– Συμμετοχή στο διάλογο για την άμεση επίλυση του προβλήματος.



