Κατερίνα Σαββαΐδου: Σπεύστε να ασφαλίσετε τα οχήματά σας

Μια ακόμα προειδοποίηση προς τους κατόχους των 1.128.000 ανασφάλιστων οχημάτων να σπεύσουν να ασφαλιστούν, ήταν η συνέντευξη τύπου που διοργάνωσε η ΕΑΕΕ με τη συμμετοχή της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων, κας Κατερίνας Σαββαΐδου, χτες το μεσημέρι στα γραφεία της Ένωσης.

Στη συνέντευξη τύπου παραβρέθηκαν η Γενική Δ/ντρια και ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ, κα Μαργαρίτα Αντωνάκη και κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, οι οποίοι τόνισαν τόσο την κοινωνική όσο και την οικονομική διάσταση του προβλήματος των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και ο Πρόεδρος του Επικουρικού Κεφαλαίου, κ. Δημήτρης Ζορμπάς, ο οποίος έδωσε ενδιαφέροντα στοιχεία για την έκταση του φαινομένου, αλλά και για τη διαδικασία εντοπισμού των ανασφάλιστων.

Όπως ανακοινώθηκε, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων είναι έτοιμη να εφαρμόσει το νόμο περί ανασφάλιστων οχημάτων και να προχωρήσει σε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις στοιχείων τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο, είτε μετά από πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας είτε μετά από αίτημα του Επικουρικού Κεφαλαίου, που είναι και υπεύθυνο για τη λειτουργία του Κέντρου Πληροφοριών για τα ασφαλισμένα και ανασφάλιστα οχήματα.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα ανασφάλιστα οχήματα θα εντοπίζονται, μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης:

α) των αρχείων των κυκλοφορούντων οχημάτων που διαθέτει η Πολιτεία και

β) των ασφαλισμένων οχημάτων, όπως καταγράφονται στο Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων.

Το άρθρο 26 του Ν. 4141/2013 προβλέπει πρόστιμα για όποιο όχημα εξακολουθεί να κυκλοφορεί ανασφάλιστο, ωστόσο, η κα Σαββαΐδου αρκέστηκε στο να προτρέψει τους κατόχους των ανασφάλιστων οχημάτων να σπεύσουν να τα ασφαλίσουν, μη δίνοντας σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε η Γενική Γραμματεία θα αρχίσει να αποστέλει προειδοποιητικά σημειώματα και να επιβάλει κυρώσεις, παρόλο που ερωτήθηκε σχετικά.

Αυτή η προειδοποίηση θα βρει άραγε περισσότερα ευήκοα ώτα απ’ ό,τι πριν δύο χρόνια που ψηφίστηκε ο νόμος; Ο χρόνος θα δείξει. Γεγονός πάντως είναι –σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Ζορμπάς– ότι, με την ψήφιση του νόμου το 2013, 800.000 περίπου έσπευσαν να ασφαλιστούν, για να διακόψουν την ασφάλισή τους το αμέσως επόμενο διάστημα οι περίπου 600.000.

Αυτή τη στιγμή η Τροχαία διενεργεί περί τους 500.000 ελέγχους τον μήνα. Όντας σε online σύνδεση με το Κέντρο Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου, μπορεί σε πραγματικό χρόνο να διασταυρώσει αν ένα όχημα είναι ασφαλισμένο ή όχι.  Επίσης, και οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν να ελέγξουν αν το όχημά τους είναι ασφαλισμένο, επισκεπτόμενοι τη διαδικτυακή εφαρμογή www.hic.gr του Επικουρικού Κεφαλαίου, και να προβούν έγκαιρα σε διορθώσεις τυχόν λαθών στα στοιχεία τους, επικοινωνώντας με την ασφαλιστική τους εταιρεία. Μέχρι στιγμής ο συγκεκριμένος διαδικτυακός τόπος έχει δεχτεί 234.000 επισκέπτες.

Το Επικουρικό Κεφάλαιο μετά από διασταύρωση των στοιχείων του Κέντρου Πληροφοριών, της διαδικτυακής εφαρμογής (www.hic.gr) και των ελέγχων που διενεργεί η Τροχαία είναι σε θέση να υπολογίσει με σχετική ακρίβεια τα ανασφάλιστα οχήματα, τα οποία ανέρχονται σε 1.128.000. Αυτά αφορούν οχήματα που δεν διαθέτουν καθόλου ασφαλιστήριο, αλλά και οχήματα που είτε κάποια στοιχεία τους έχουν καταχωρηθεί λάθος, οπότε οι ασφαλισμένοι θα πρέπει να έρθουν σε επικοινωνία με την ασφαλιστική τους και να τα διορθώσουν, είτε  έχουν πέσει θύματα απάτης.  Στην τελευταία περίπτωση, όπως επισημάνθηκε, αν πρόκειται για συνεργάτη ασφαλιστικής εταιρείας, τα πράγματα είναι πιο εύκολα, για τον κάτοχο του οχήματος, αφού η εταιρεία θα επιληφθεί του θέματος, αν όχι , τα πράγματα είναι πιο δύσκολα για τον πολίτη αφού θα πρέπει να ενεργήσει μόνος του.

Το όφελος από τη μείωση των ανασφάλιστων οχημάτων θα είναι μεγάλο. Με την εφαρμογή του νόμου περί ανασφάλιστων η Πολιτεία προσδοκά να έχει έσοδα από τα 250 ευρώ παράβολο ανά όχημα. Ωστόσο, όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ, σημαντική εισροή εσόδων στα ταμεία του κράτους θα προκύψει επίσης από τον φόρο υπέρ του Δημοσίου επί των ασφαλίστρων αλλά και από τη φορολόγηση των κερδών των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Ο κ. Σαρρηγεωργίου υπολόγισε την αύξηση των κρατικών εσόδων από την πάταξη του φαινομένου σε έως και €100 εκατομμύρια τον χρόνο.

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην οικονομική επιβάρυνση που υφίσταται το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων και μέσω αυτού το σύνολο των νομοταγών και συνετών ασφαλισμένων πολιτών, οι οποίοι μέσα σε συνθήκες κρίσης καταβάλλουν κανονικά τα ασφάλιστρά τους, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον κοινωνικό χαρακτήρα της υποχρεωτικής ασφάλισης ευθύνης από την κυκλοφορία οχημάτων, η οποία συνίσταται στην προστασία και αποκατάσταση των θυμάτων από αυτοκινητικά ατυχήματα.