Ο επιχειρηματίας ασφαλιστής κ. Παύλος Ψωμιάδης είναι άξιος της τύχης του.
Ο πρώην υπουργός κ. Γιάννης Παπαθανασίου έπραξε ό,τι ακριβώς είχε καθήκον να πράξει. ελέγχεται, ωστόσο, για τις ασάφειες της τροπολογίας του καλοκαιριού.
Φυσικά και ο επόπτης επιμερίζεται ευθύνες για τις παρενέργειες των αποφάσεών του στην αγορά.
Υπάρχουν, όμως, και οι ένοχοι της …διπλανής μας πόρτας, οι άνθρωποι που αγωνίστηκαν να πείσουν τους πολιτικούς και τους υπηρεσιακούς παράγοντες προς την κατεύθυνση αυτή, ισχυριζόμενοι ότι εργάζονται για το καλό της αγοράς μας. Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και κάποια μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, τα οποία αυτός, ο Πρόεδρος, επέλεγε, προσέφεραν χείριστες υπηρεσίες στο Θεσμό.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά…
Eίναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια και με αίτημα την εξυγίανση του κλάδου της Ιδιωτικής Ασφάλισης, η ΕΑΕΕ ζητούσε αυστηρότερη εποπτεία. Πράγμα διόλου τυχαίο –ήξεραν τα …του οίκου τους και ήξεραν τι ακριβώς χρειαζόταν για να μπει τάξη στα πράγματα.
Ήρθε, λοιπόν, το …πλήρωμα του χρόνου, οπότε και συστήθηκε η Επ.Ε.Ι.Α. ως Ν.Π.Δ.Δ., δυνάμει του Ν. 3229 του 2004. Κύλησαν ακόμα δύο χρόνια και το 2006, με το Π.Δ. 20/2006, ρυθμίστηκε η οργανωτική δομή της Επ.Ε.Ι.Α., στελεχώθηκε στη συνέχεια με το απαραίτητο ειδικό επιστημονικό προσωπικό και όλοι περίμεναν σε στάση αναμονής για την ενεργοποίησή της, όπερ και εγένετο εν έτει 2008, την 1η του Γενάρη.
Ξεκινά, λοιπόν, η λειτουργία της ΕπΕΙΑ, της ανεξάρτητης αποκλειστικής αρχής ρύθμισης και εποπτείας της ιδιωτικής ασφάλισης στον τόπο μας. Όλοι περιμένουν αγωνιωδώς τα πρώτα …δείγματα γραφής της νέας Αρχής, τρέφοντας υψηλές προσδοκίες. Πιστεύουν ότι η νέα Αρχή θα ασκήσει ουσιαστικό και αποτελεσματικό έλεγχο επί των ασφαλιστικών εταιρειών, έτσι ώστε να ξεκαθαρίσει η …ήρα από το στάρι. Με τον τρόπο αυτό, θεωρείται ότι θα τονωθεί η αξιοπιστία της αγοράς –τρωθείσα από τις δεκάδες ανακλήσεις αδειών λειτουργίας ασφαλιστικών εταιρειών του παρελθόντος και από φαινόμενα μη τήρησης των υπεσχημένων.
Ζητούμενο, λοιπόν, της αγοράς από την ΕπΕΙΑ είναι να συμβάλει με το έργο της στην επούλωση των “πληγών” του παρελθόντος, μην αφήνοντας να δημιουργηθούν ανάλογα φαινόμενα. Διακαής πόθος, ομολογημένος και μη, η εξυγίανση της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς.
Και μόνο η χρησιμοποίηση της λέξης εξυγίανση, όμως, σημαίνει ότι μιλάμε για μια μη υγιή αγορά, που κρύβει στους κόλπους της “ασθένειες” και “παθογένειες”, γνωστές τοις πάσι. Το μόνο βέβαιο, λοιπόν, είναι πως δεν μπορεί να εξυγιανθεί …αναίμακτα. Και το …νυστέρι το κρατά η ΕπΕΙΑ.
Αρχίζει, λοιπόν, τις …επεμβάσεις, με στόχο τη …θεραπεία. Για την οικονομία του χώρου, δεδομένου ότι έχουμε αναφερθεί εκτενώς μέσα από τις σελίδες της «Α.Α.» σε προγενέστερες αποφάσεις της ανεξάρτητης αρχής, στεκόμαστε στην τελευταία της, αυτή της 21ης Σεπτεμβρίου του 2009. Η Επ.Ε.Ι.Α. ανακοινώνει μια απόφαση-σταθμό για τα δεδομένα της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς: ανακαλεί την άδεια λειτουργίας 5 ασφαλιστικών εταιρειών. Η ήδη “ασθμαίνουσα” ελληνική ασφαλιστική βιομηχανία δέχεται καίριο πλήγμα στην αξιοπιστία της, γιατί αυτή τη φορά πλήττεται άμεσα ο κλάδος Ζωής. Κι εδώ αρχίζουν οι ευθύνες… Είναι αδιανόητο και ανήκουστο να κλείνει η 6η μεγαλύτερη ασφαλιστική εταιρεία ζωής (στοιχεία 2008), με 8,1% μερίδιο αγοράς, χωρίς να υπάρχουν εκ των προτέρων σχέδια επί χάρτου για την αντιμετώπιση των συνεπειών! Σχέδια τέτοιου είδους, που θα εξασφαλίζουν από την πρώτη στιγμή την καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζομένους των εταιρειών και θα “απαντούν” με σαφήνεια στα ερωτήματα των ασφαλισμένων για το τι πρέπει να κάνουν με τα ασφαλιστήρια συμβόλαια Ζωής τους (παντός είδους). Δυστυχώς, όπως αποδεικνύεται από τα πράγματα, όχι μόνο σχέδια επί χάρτου δεν υπήρχαν, αλλά και εκ των υστέρων (ένα μήνα μετά που γράφονται αυτές οι γραμμές) δεν υπάρχει καμία επί της ουσίας εξέλιξη για την αντιμετώπιση των συνεπειών της ανάκλησης. Ο ορισθείς Επόπτης στην
Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, κ. Σπύρος Γριβογιάννης, παραιτήθηκε (για αντικειμενικούς λόγους, όπως μαθαίνουμε) και οι ασφαλισμένοι της εταιρείας βρίσκονται …στον αέρα, τελούντες σε καθεστώς ιδιότυπης ομηρείας. Και ως προς αυτό είναι μεγάλες οι ευθύνες όλων: της πολιτείας, της εποπτικής αρχής αλλά και του συλλογικού οργάνου των ασφαλιστικών εταιρειών.
– Η πολιτεία, όπως είναι γνωστό, μεσούντος του θέρους, προωθεί μια διάταξη (άρθρο 17, Ν. 3790/143 ΑΆ/7-8-09) με πλήθος …άγνωστες λέξεις («αναδιοργάνωση χαρτοφυλακίων», «ειδική πείρα», «συνολικό άνοιγμα», «υπό προϋποθέσεις εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου»), οι οποίες ακόμα και σήμερα αναζητούν τον …Μπαμπινιώτη τους! Αναζητούνται, με άλλα λόγια, απαντήσεις σε επιμέρους και απολύτως συγκεκριμένα ερωτήματα που εγείρονται για την τύχη των ζωικών συμβολαίων της Ασπίδος. Απαντήσεις μέχρι σήμερα και δεδομένης και της αλλαγής της κυβέρνησης δεν έχουν δοθεί.
– Η εποπτική αρχή ενδεχομένως θα έπρεπε να χειριστεί διαφορετικά την περίπτωση της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, πριν φτάσει στο σημείο να ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας της. Εκ των υστέρων, έχουν γραφεί και έχουν ακουστεί αρκετές απόψεις επ’ αυτού, τις οποίες δεν προτιθέμεθα ούτε να αναπαραγάγουμε ούτε και να σχολιάσουμε. Υπενθυμίζουμε απλά τη δήλωση του κ. Πέτσα, σε εκδήλωση της ΕΑΕΕ το 2008, λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του: «Αποτελεσματικό σύστημα ασφαλιστικής ρύθμισης και εποπτείας είναι, κατά τη γνώμη μας, εκείνο, που προωθεί και εγγυάται διαφανές και ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον, εκείνο που ενθαρρύνει τη διαφοροποίηση, χωρίς όμως να διακινδυνεύει την ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών και, τέλος, εκείνο που διασφαλίζει ότι οι επιχειρήσεις είναι, χρηματοοικονομικά, σε θέση να τιμήσουν τις αναληφθείσες υποχρεώσεις τους». Το ερώτημα προς τον κ. Πέτσα προκύπτει αβίαστα: και τώρα, κύριε Πέτσα, μετά την ανάκληση της άδειας της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, ποιος και με ποιο τρόπο θα τιμήσει τις αναληφθείσες υποχρεώσεις της Εταιρείας έναντι των χιλιάδων ασφαλισμένων της;
– Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, που εξυπηρετεί (;) τα συμφέροντα όλων των μελών και κόπτεται επίσης και για τα συμφέροντα των ασφαλισμένων, τι έκανε αλήθεια, πέρα από το να διαμηνύει ότι επιθυμεί την εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς; Τα …μέτρα για την εξυγίανση ελήφθησαν από την ΕπΕΙΑ. Η ΕΑΕΕ εξέφρασε τη συμφωνία της, την πρόθεση των εταιρειών μελών της να προσλάβει κάποιους εργαζόμενους των συγκεκριμένων εταιρειών και να συνδράμει το έργο του ορισθέντος επόπτη και …μέχρις εκεί. Τίποτα άλλο. Καμία ουσιαστική κουβέντα προς τους ασφαλισμένους της Ασπίδος –αλήθεια, δεν θα μπορούσε να πει κάτι επ’ αυτού η Ένωση;
Κάποιοι από τους κυρίους που συμμετέχουν στο Δ.Σ. της ΕΑΕΕ, και κυρίως ο Πρόεδρός του, φαντάζονταν τις …παρενέργειες της ανάκλησης στο σύνολο της ασφαλιστικής αγοράς; Ή τις φαντάζονταν και εθελοτυφλούσαν, σκεπτόμενοι κοντόφθαλμα μόνο το εταιρικό τους συμφέρον (βλ. τα 840.000 αυτοκίνητα που ασφάλιζαν οι 5 εταιρείες);
Η εικόνα της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς είναι θλιβερή και σίγουρα τα όσα έγιναν (και δεν έγιναν) δεν συνάδουν με την εικόνα μιας αγοράς που μπαίνει σε …φάση εξυγίανσης. Για να προκύψει …θεραπεία χρειάζεται και η συνταγογράφηση του κατάλληλου …φαρμάκου. Στην περίπτωση της Ασπίς ΑΕΓΑ, συγκεκριμένα, το “φάρμακο” ήταν …θανατηφόρο και οι παρενέργειές του ισχυρές και στους …πέριξ!
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να προσεγγίσεις ένα θέμα τόσο “ζεστό” όσο το κλείσιμο της Ασπίδας. Οι περισσότεροι ασχολήθηκαν και ασχολούνται –πολύ σωστά απΆ ό,τι φαίνεται– με το αβέβαιο μέλλον των ασφαλισμένων και την ανεργία στην οποία θα βρεθούν οι υπάλληλοι της εταιρείας. Εμείς ως κλαδικό περιοδικό προβληματιζόμαστε και σχετικά με το μέλλον των ασφαλιστικών συμβούλων που δούλευαν για την Ασπίς Πρόνοια και τις συνέπειες που θα έχει αυτή η εξέλιξη στην επαγγελματική τους ευθύνη.
Περισσότεροι από 3.500 ασφαλιστές συνεργάζονταν αποκλειστικά με την εταιρεία και 1.200 πράκτορες είχαν υπογράψει σύμβαση μαζί της. Η πλειοψηφία τους θα κληθεί να απαντήσει σε πελάτες που θεωρούν τους ίδιους υπεύθυνους για τα χαμένα χρήματά τους. Αντίλογος για το ποσοστό της ευθύνης τους βεβαίως υπάρχει και βασίζεται στο ότι οι ασφαλιστές ακροβατούν ανάμεσα στην υποχρέωση να ενημερώνονται και να ενημερώνουν για τις εταιρείες που εκπροσωπούν αλλά και να αποφεύγουν τον κίνδυνο συκοφαντικής δυσφήμισης μιας εταιρείας, την οποία η αρμόδια εποπτική αρχή δεν ονοματίζει ως αφερέγγυα. Ομιχλώδες το τοπίο για ακόμα μια φορά στα …«του οίκου μας». Οι πελάτες, όμως, δεν θα ασχοληθούν με αυτό, αλλά με τη διεκδίκηση των συμφωνηθέντων και υπεσχημένων, και δεν είναι μακριά η στιγμή που θα απειλήσουν, θα φωνάξουν και εν τέλει θα καταφύγουν και στις μηνύσεις. Κάποιοι από την αγορά τα ζουν ήδη και πολλοί αναρωτιούνται πώς, σε τι έκταση και ποιος θα τιμήσει τα ασφαλιστήρια επαγγελματικής τους ευθύνης, που ίσως ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσουν.
Η ουσία; Η ασφάλιση επαγγελματικής ευθύνης είναι και αυτή μια απόδειξη ότι ο ασφαλιστής είναι επαγγελματίας που φέρει ευθύνες για το αποτέλεσμα της δουλειάς του, όπως ακριβώς ο γιατρός, ο δικηγόρος ή ο αρχιτέκτονας, και όχι ένα ακόμα προϊόν που μπορεί να αγοράσει κάποιος από μια ασφαλιστική εταιρεία.



