Ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τοποθετείται για την ασφαλιστική αγορά της επόμενης μέρας

«Η διαφθορά οδηγεί την κοινωνία μας σε χρεοκοπία»

Ένα κομματικό στέλεχος με σαφή ταξική τοποθέτηση (Γραμματέας του Τομέα των Μικρομεσαίων του ΠΑΣΟΚ) αλλά με εξίσου σαφείς υπερκομματικές αντιλήψεις και ιδέες. Ο λόγος για τον κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, επικεφαλής της Mega Brokers, ο οποίος σε μία συγκυριακά ενδιαφέρουσα στιγμή –ενώ ο προεκλογικός αγώνας έδινε σαφές προβάδισμα στο ΠΑΣΟΚ και η ΕΠΕΙΑ συζητούσε την τύχη των 5 εταιρειών που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στα χρονικά περιθώρια που η Αρχή έθεσε για να συμμορφωθούν στα από το νόμο οριζόμενα– μοιράστηκε μαζί μας κάποιες σκέψεις, για το πώς πρέπει να είναι η ελληνική ασφαλιστική αγορά την επομένη της 4ης Οκτωβρίου. 

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου θεωρεί ότι τόσο η ελληνική κοινωνία όσο και η οικονομία δεν έχουν άλλα περιθώρια, αφού «η διαφθορά, η οποία υπάρχει παντού και όχι μόνο σε επίπεδο ηγεσίας, οδηγεί την κοινωνία μας σε χρεοκοπία». 
Πιστεύει ότι η ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να σημάνει την αρχή ενός νέου τρόπου διακυβέρνησης –«δεν θα έχει άλλη ευκαιρία», μας λέει χαρακτηριστικά. «Αυτός ο τρόπος διακυβέρνησης θα πρέπει να στηρίζεται στην αξιοκρατία, στην ανάπτυξη, στην προστασία των μη προνομιούχων και στην εφαρμογή του νόμου». Αυτά τα στοιχεία θεωρεί ότι πρέπει να χαρακτηρίζουν και την ελληνική ασφαλιστική αγορά της επόμενης ημέρας και θεωρεί ότι η νέα Κυβέρνηση οφείλει και πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να γίνει κάτι τέτοιο. 
Ας δούμε τι μας είπε σχετικά. 

Για τις ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες 
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου επιμένει στην ανάγκη ύπαρξης ελληνικών ασφαλιστικών εταιρειών και κυρίως στη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της Αγροτικής και της Εθνικής Ασφαλιστικής, ενώ δεν διστάζει να δηλώσει ότι «αν η επόμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τις ιδιωτικοποιήσει, θα είμαι απέναντί τους». Βασική προϋπόθεση, βεβαίως, θεωρεί οι δύο εταιρείες να λειτουργούν με ιδιωτικά κριτήρια, πρώτον, «γιατί είναι επιχειρήσεις πάνω από όλα, που πρέπει να εξασφαλίζουν κέρδη στους μετόχους τους» και, δεύτερον, «γιατί αν δεν είναι ανταγωνιστικές και δεν λειτουργούν με βάση τα πρότυπα της αγοράς, δεν πρόκειται να επιβιώσουν, σε μια αγορά ήδη έντονα ανταγωνιστική και λόγω της παρουσίας αρκετών ξένων ασφαλιστικών εταιρειών». 
Για το μοντέλο διοίκησης των κρατικών εταιρειών
Στα πλαίσια αυτά «η κομματική ταυτότητα που πολλές φορές δεν συμβαδίζει με την επάρκεια που απαιτείται για μία θέση, δεν μπορεί και δεν πρέπει πλέον να είναι κριτήριο για να αναλάβει κάποιος επικεφαλής των κρατικών ασφαλιστικών. Σαφώς η επόμενη κυβέρνηση μπορεί και πρέπει να ορίζει τα Δ.Σ. των εταιρειών αυτών, τα οποία θα χαράσσουν τη γραμμή, η οποία θα είναι σύμφωνη με τις αρχές και τις στρατηγικές της (αλλά όχι άσχετη με το πώς λειτουργούν οι ιδιωτικές εταιρείες και η αγορά). Οι επικεφαλής (Πρόεδρος, Δ/νων Σύμβουλος και Γενικοί Δ/ντές), όμως, πρέπει να είναι τεχνοκράτες, με γνώσεις του αντικειμένου και της αγοράς, πετυχημένοι στον τομέα τους, με διοικητικές ικανότητες και που επιπλέον έχουν αντίληψη του τι συμβαίνει στην κοινωνία. Το πώς θα λειτουργούν, θα κρίνονται και θα αμείβονται να ορίζεται επακριβώς από τη σύμβασή τους και, το κυριότερο, η θητεία τους να εξαρτάται από τη δουλειά τους και τα αποτελέσματα που θα φέρουν, κι όχι από τη θητεία της Κυβέρνησης ή του αρμόδιου υπουργού». 

Για την ΕΠΕΙΑ
Εξίσου ανεξάρτητη από κυβερνητικές αλλαγές και υπεράνω και έξω από εταιρείες και διαμεσολαβούντες θα πρέπει να είναι και η ΕΠΕΙΑ, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου. «Οφείλει να εξυγιάνει την αγορά. Αυτός είναι ο ρόλος της και αν δεν τον έχει, οφείλει μία επόμενη κυβέρνηση να της τον δώσει. Η μεταφορά των προβλημάτων δεν λύνει το πρόβλημα και η αγορά μας δεν προχωράει μπροστά.  
Λένε πως υπάρχουν 15 εταιρείες που έχουν πρόβλημα. Ποιος εμποδίζει την ΕΠΕΙΑ να τις κλείσει; Δεν μπορεί με προσχηματικούς τρόπους να δίνονται αναβολές. Γιατί οι αναβολές δεν είναι υπέρ αλλά εις βάρος του καταναλωτή, των διαμεσολαβούντων, της αγοράς γενικότερα. 
Προσωπικά δεν θα ήθελα να κλείσει καμία εταιρεία, ούτε μικρή ούτε μεγάλη. αν όμως εμποδίζει τη σωστή λειτουργία της αγοράς, τότε η ΕΠΕΙΑ οφείλει να πάρει τις αποφάσεις της».
Το ίδιο θεωρεί ότι πρέπει να ισχύσει και για τους διαμεσολαβούντες, Μεσίτες και Πράκτορες. «Αν κάποιοι από μας δεν είναι σωστοί, ας παρέμβει το κράτος. Ας μπουν κάποια όρια, ώστε να λειτουργούμε όλοι σωστά».

Για τις διακρίσεις στην εφαρμογή του νόμου
Οι διακρίσεις στην εφαρμογή του νόμου δημιουργούν φαινόμενα μονοπωλίου, που καταλύουν κάθε έννοια ελεύθερης αγοράς, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου.
«Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Κάθε ασφαλιστική εταιρεία πρέπει να πληρώνει εντός 20 ημερών. Αν δεν το κάνει, να τιμωρείται. Οι διαμεσολαβούντες πρέπει να αποδίδουμε τα ασφάλιστρα στο χρόνο που πρέπει. Αν δεν το κάνουμε, να φύγουμε από το επάγγελμα. Παράλληλα, δεν μπορούν εν μία νυκτί, με μία τροπολογία, 10.000 τραπεζικοί να “βαφτίζονται” διαμεσολαβούντες. Εμείς για να πείσουμε τον πελάτη δίνουμε μάχη. Δεν μπορεί ο άλλος, είτε τραπεζικός είτε εταιρεία αυτοκινήτων, να μας τον παίρνει εκβιαστικά. Πρέπει να δουλεύουμε επί ίσοις όροις». Το κακό, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου, είναι ότι πριν τη σύνταξη ενός νόμου δεν ρωτούνται ποτέ οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και οι φορείς τους. «Στα 9 χρόνια που βρίσκομαι στο Επιμελητήριο ποτέ δεν έχει ζητηθεί η γνώμη μας για σχέδια νόμου που αφορούν τους κλάδους οι οποίοι υπάγονται σ’ αυτό. Ανάλογες καταστάσεις έχουν αντιμετωπίσει και οι φορείς της ασφαλιστικής αγοράς. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Οι νόμοι που θα συνταχθούν θα πρέπει να σέβονται τις απόψεις και τις ανάγκες του συνόλου των πολιτών κι όχι 50-100 ανθρώπων που έχουν δύναμη».  

Για το θεσμικό πλαίσιο
Η καθιέρωση ενός αυστηρού θεσμικού πλαισίου θεωρεί ότι «είναι θέμα επιβίωσης για τις εταιρείες και τους διαμεσολαβούντες και προστασίας για τον καταναλωτή. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ασφαλίσεις στην Ελλάδα χρόνια τώρα δεν μπορούν να …ξεκολλήσουν από το 2,5% του ΑΕΠ, τη στιγμή που στην Ευρώπη είναι στο 9,5%. Εκεί, όμως, έχουν καταγεγραμμένο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο εφαρμόζεται, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να εμπιστεύεται τις ασφαλιστικές εταιρείες. Εμείς πρέπει να προσπαθήσουμε πολύ ακόμα για να διορθώσουμε τις κακές εντυπώσεις που έχει δημιουργήσει ο κλάδος στον καταναλωτή, να του εμπνεύσουμε εμπιστοσύνη και να τον πείσουμε για τη χρησιμότητά μας».

Για την προστασία του καταναλωτή και του πολίτη
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου θεωρεί ότι ο καταναλωτής δεν είναι σωστά θωρακισμένος απέναντι σε ένα σύστημα δυσλειτουργικό. Αν και θεωρεί σωστή την τροπολογία, που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, για την προστασία των ασφαλισμένων με συμβόλαια ζωής στην περίπτωση που μία ασφαλιστική κλείσει, ωστόσο, αναρωτιέται: «Τι γίνεται με εκείνους που έχουν ασφάλιση Πυρός ή Περιουσίας; Δεν θα έπρεπε να διασφαλιστούν με κάποιο τρόπο και αυτοί; Αλλά τι γίνεται και με το φουκαρά που είχε ένα παλιό αμάξι που κάηκε στις πρόσφατες πυρκαγιές, ο οποίος για κακή του τύχη δεν το είχε ασφαλίσει για πυρκαγιά και δεν έχει τα 2.500 (!) που χρειάζονται για να το αντικαταστήσει; Το κράτος δεν μπορεί να είναι αδιάφορο σε κάτι τέτοια, ειδικά όταν εν πολλοίς είναι κι αυτό υπεύθυνο με τον έναν ή τον άλλο τρόπο για όσα συνέβησαν ή συμβαίνουν». 

Για την εκπροσώπηση των διαμεσολαβούντων
Η εκπροσώπηση των διαμεσολαβούντων είναι κάτι που πρέπει να συζητηθεί, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου. «Απαιτείται μία άλλου είδους λειτουργία, που θα φέρει στις ενώσεις και στις ομοσπονδίες το σύνολο των διαμεσολαβούντων, κι όχι ένα μικρό μόνο μέρος τους. Απαιτείται ενεργητική συμμετοχή και επαγρύπνηση όλων, αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της αγοράς μας και να είμαστε ανταγωνιστικοί σε σχέση με τους Ευρωπαίους συναδέλφους μας. Πρέπει να γίνουμε όλοι μία γροθιά».

Ένα κράτος δικαίου, που θα αναδεικνύονται οι ικανοί και θα υπάρχει ειδική μέριμνα για τους αδυνάτους, θα ήθελε ο κ. Χατζηθεοδοσίου και κάτι ανάλογο εύχεται και για την ασφαλιστική αγορά. «Αν δεν το έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, οφείλουν και επιβάλλεται να το κάνουν οι μελλοντικές», μας λέει. Μένει να δούμε αν θα επιβεβαιωθεί ή θα διαψευσθεί.