Με 158 ΝΑΙ, έναντι 135 ΟΧΙ, η τροπολογία που αφορά το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων έγινε δεκτή κατά πλειοψηφία, στην ονομαστική ψηφοφορία που έλαβε χώρα στη Βουλή στις 31 Οκτωβρίου.
Στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας της 24ης και 25ης Οκτωβρίου ήταν αρκετοί οι βουλευτές που αναφέρθηκαν στο Επικουρικό Κεφάλαιο, στη λειτουργία του και στις τροποποιήσεις του π.δ. 237/1986, εκφράζοντας συγκεκριμένες ενστάσεις, αντιρρήσεις και επισημάνσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Υπουργός Οικονομικών, κ.Γιάννης Στουρνάρας, περί τα μεσάνυχτα της 24ης Οκτωβρίου, ανέγνωσε ενώπιον των Βουλευτών τις βελτιώσεις που επέφερε στην αρχικώς κατατεθείσα τροπολογία της 5ης Οκτωβρίου (στην ιστοσελίδα της «Α.Α.» μπορείτε να δείτε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις των βουλευτών). Ακολούθως παραθέτουμε τις βασικές μεταβολές που επήλθαν με τις νέες ρυθμίσεις της ψηφισθείσας τροπολογίας, όπως ακριβώς τις επισημαίνει η ΕΑΕΕ, σε σχετική εγκύκλιό της.
Οι βασικές μεταβολές
1. Καταργείται η υποχρέωση του Επικουρικού Κεφαλαίου (Ε.Κ.) να καταβάλλει αποζημίωση σε περίπτωση ατυχήματος που προκαλείται από πρόθεση του οδηγού.
2. Προβλέπεται ότι η αποζημίωση που καταβάλλει το Ε.Κ. για χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνηςδεν μπορεί, πλέον, να υπερβαίνει το ποσό των €6.000 για κάθε δικαιούχο. Η ρύθμιση αυτή ισχύει για όλες τις περιπτώσεις στις οποίες παρεμβαίνει και αποζημιώνει το Ε.Κ. (δηλαδή, ισχύει τόσο στις περιπτώσεις πρόκλησης ατυχήματος από ανασφάλιστο ή άγνωστο όχημα, όσο και στις περιπτώσεις πτώχευσης ή ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικής επιχείρησης).
Κατά τα λοιπά, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι νέες ρυθμίσεις δεν θίγουν το είδος και το ύψος της αποζημίωσης που δύναται να αξιώσει από το Ε.Κ. το θύμα τροχαίου ατυχήματος που προκαλείται από ανασφάλιστο ή άγνωστο όχημα. Στην περίπτωση, δηλαδή, αυτή δεν αλλάζει η αποζημίωση που μπορεί να διεκδικήσει ο παθών, τόσο για την ηθική βλάβη του όσο και για τις οικονομικής φύσεως ζημίες του (όπως είναι π.χ. τα έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης και αποκατάστασης εν γένει της υγείας του θύματος, η αμοιβή γιατρών και νοσοκομείου, η απώλεια εισοδήματος, το κόστος μετατροπής της κατοικίας ή του οχήματος του ζημιωθέντος λόγω αναπηρίας, το κόστος της ειδικής διατροφής, κ.λπ.).
3. Ειδικά για την περίπτωση πτώχευσης ή ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικής επιχείρησης, θεσπίζεται ανώτατο όριο ευθύνης του Ε.Κ., το οποίο ορίζεται στις €100.000. Το ανώτατο αυτό όριο ευθύνης ισχύει για το σύνολο των ζημιών που καλείται να αποζημιώσει το Ε.Κ., δηλαδή, ισχύει για το σύνολο των οικονομικής φύσεως αλλά και των μη οικονομικής φύσεως ζημιών των δικαιούχων. Επιπλέον, προβλέπεται ότι η αποζημίωση που οφείλει το Ε.Κ. στις περιπτώσεις αυτές καταβάλλεται σύμφωνα με τα ακόλουθα: α) για αποζημίωση ύψους έως €4.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 90% αυτής, β) για αποζημίωση ύψους από €4.001 έως €10.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 87,5% αυτής, με κατώτατο όριο €3.600, γ) για αποζημίωση ύψους από €10.001 έως €30.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 85% αυτής, με κατώτατο όριο €8.750, δ) για αποζημίωση ύψους από €30.001 έως €60.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 80% αυτής, με κατώτατο όριο €25.000, ε) για αποζημίωση ύψους από €60.001 έως €100.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο προς το 70% αυτής, με κατώτατο όριο €48.000, στ) για αποζημιώσεις το ύψος των οποίων υπερβαίνουν τις €100.000 καταβάλλεται συνολικό ποσό ίσο με το 70% αυτής, με ανώτατο όριο τις €100.000.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση προβλέπει, ωστόσο, δυνατότητα υπέρβασης του ανώτατου ορίου των €100.000, για πρόσωπα που ζημιώθηκαν με αναπηρία, η φύση και ο βαθμός της οποίας, καθώς και το ύψος της αποζημίωσης θα οριστούν με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, που εκδίδεται μετά από γνώμη του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ).
Προβλέπεται, τέλος, ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που εκδίδεται μετά από εισήγηση της ΤτΕ, μπορούν να ορίζονται ειδικές προϋποθέσεις καταβολής αποζημιώσεων από το Ε.Κ., σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας λειτουργίας λόγω παράβασης της νομοθεσίας ή πτώχευσης ασφαλιστικής επιχείρησης.
4. Οι αλλαγές που επιφέρουν οι παραπάνω ρυθμίσεις (περ. 2 και 3 ανωτέρω) καταλαμβάνουν και τις αξιώσεις σε βάρος του Ε.Κ. που έχουν γεννηθεί κατά την έναρξη ισχύος τους. Ωστόσο, δεν θίγονται αξιώσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί οριστική δικαστική απόφαση.
5. Επιπλέον των ανωτέρω, θεσπίζεται προδικασία για την άσκηση αγωγών σε βάρος του Ε.Κ. και συγκεκριμένα προβλέπεται υποχρέωση των δικαιούχων αποζημίωσης, πρώτα, να υποβάλλουν εξώδικη έγγραφη αίτησης αποζημίωσης στο Ε.Κ., με συνημμένα τα έγγραφα που αποδεικνύουν την απαίτησή τους, και ακολούθως, μετά τη λήψη της απάντησης από το Ε.Κ. ή εάν δεν λάβουν απάντηση μέσα σε τρεις μήνες από την υποβολή της αίτησής τους (άρθρο 6 παρ. 6 του π.δ. 237/1986), να προχωρούν σε άσκηση αγωγής. Σε περίπτωση μη τήρησης της ανωτέρω διαδικασίας, η αγωγή του δικαιούχου θα κρίνεται απαράδεκτη.
6. Προβλέπεται, επίσης, αναστολή κάθε αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του Ε.Κ., είτε εις χείρας του είτε εις χείρας τρίτων, από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης μέχρι τις 31.12.2016. Ταυτόχρονα, απαγορεύεται ο συμψηφισμός των εισφορών των μελών του Ε.Κ. με τυχόν οφειλές προς αυτά.
7. Για την οικονομική ενίσχυση του Ε.Κ. προβλέπονται οι ακόλουθες ρυθμίσεις: α) Θεσπίζεται αύξηση της εισφοράς των ασφαλιστικών επιχειρήσεων υπέρ του Ε.Κ. Συγκεκριμένα, από 5% επί των καθαρών ασφαλίστρων του κλάδου αστικής ευθύνης από χερσαία αυτοκίνητα, που είναι σήμερα, διαμορφώνεται σε 6% επί των ακαθαρίστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και για τον υπολογισμό της εισφοράς υπέρ του Ε.Κ. των επιχειρήσεων που ασκούν τον κλάδο με καθεστώς ελεύθερης παροχής υπηρεσιών. β) Καθιερώνεται σε ειδικό εδάφιο υποχρέωση των αλληλασφαλιστικών συνεταιρισμών να αποδίδουν στο Ε.Κ. τις εισφορές που αναλογούν στους πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς που αντασφαλίζουν, ανεξάρτητα αν εισέπραξαν τις εισφορές αυτές ή όχι. γ) Θεσπίζεται δικαίωμα εγγραφής στο Ε.Κ. για κάθε νέο μέλος, το οποίο διαμορφώνεται σε €50.000, ενώ προβλέπεται και ελάχιστη ετήσια εισφορά για κάθε μέλος, ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθαρίστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων του, η οποία ανέρχεται στο ποσό των €10.000.
Σχετικά με τη διαδικασία είσπραξης των εισφορών, οι νέες διατάξεις προβλέπουν ότι το θέμα αυτό θα ρυθμίζεται με απόφαση του Ε.Κ. Το Ε.Κ., τέλος, υποχρεούται, ένα μήνα μετά τη λήξη κάθε ημερολογιακού διμήνου, να ενημερώνει την ΤτΕ για το ύψος των εισφορών που εισέπραξε, αναλυτικά για κάθε επιχείρηση, όπως και την ημερομηνία καταβολής της εισφοράς, καθώς και ποιες επιχειρήσεις δεν κατέβαλαν την εισφορά τους.
Οι νέες ρυθμίσεις έχουν τεθεί ήδη σε εφαρμογή, καθώς δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στις 8/11/2012 (ΦΕΚ Α΄220/8.11.2012), στο Άρθρο τέταρτο του ν.4092/2012.




