«Τειρεσίας» παράτυπης συμπεριφοράς για Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές

Σε διαβούλευση είχε τεθεί μέχρι το τέλος Απριλίου το «Αρχείο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών με Παράτυπη Συμπεριφορά», προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι φορείς να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Το εξειδικευμένο αυτό αρχείο δημιουργήθηκε κατόπιν αιτήματος των ασφαλιστικών επιχειρήσεων με τη σύμφωνη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος, ως εποπτεύουσας την ιδιωτική ασφάλιση στην Ελλάδα, με στόχο τον περιορισμό των παράτυπων συμπεριφορών (αθέτηση κανόνα δικαίου ή συμβατικού όρου) εκ μέρους ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.

Σκοπός του Αρχείου
Βασικός σκοπός της τήρησης του Αρχείου είναι η ενίσχυση της πίστης και η εξυγίανση των συναλλαγών, μέσω της παροχής της δυνατότητας στους αποδέκτες του να αξιολογούν τους κινδύνους που απορρέουν από τη σύναψη σύμβασης με συγκεκριμένο ασφαλιστικό διαμεσολαβητή.
Ειδικότερα, το αρχείο ασφαλιστικών διαμεσολαβητών έχει ως σκοπό: τον περιορισμό της αθέμιτης συμπεριφοράς και την εξυγίανση των συναλλαγών στην ιδιωτική ασφάλιση. την ελαχιστοποίηση των κινδύνων που απορρέουν από τη σύναψη συμβάσεων συνεργασίας με αφερέγγυους ή παρανομούντες ασφαλιστικούς μεσολαβητές. την προστασία των ασφαλισμένων, οι οποίοι αναλαμβάνουν συχνά σοβαρό κόστος αποβλέποντας σε καλύτερη ασφαλιστική κάλυψη υγείας, συνταξιοδότησης, κ.λπ.. την ενίσχυση της εποπτείας του συστήματος της ιδιωτικής ασφάλισης, με την οποία είναι επιφορτισμένη η Τράπεζα της Ελλάδος, και τελικά την προαγωγή και προστασία του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης στη χώρα μας και της εδραίωσης της πίστης σε αυτήν.

Τι θα αφορούν τα δεδομένα του Αρχείου
Στο Αρχείο θα καταχωρούνται περιπτώσεις καθυστερήσεων και καταγγελιών που θα λάβουν χώρα μετά την έναρξη λειτουργίας του. Συγκεκριμένα, τα δεδομένα του Αρχείου, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο σχετικό Σχέδιο, θα αφορούν σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που έχουν καθυστερήσει να αποδώσουν εισπραχθέντα ασφάλιστρα προς τις ασφαλιστικές εταιρείες, κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, εφόσον τα ασφάλιστρα αυτά υπερβαίνουν συνολικά το ποσό των €5.000,00 (σε εγγεγραμμένα ασφάλιστρα συμβολαίων παραγωγής τους) για χρονικό διάστημα άνω των τριών μηνών από την ημερομηνία που η σχετική οφειλή έγινε απαιτητή (χωρίς τη μεσολάβηση καταγγελίας). 
Θα αφορούν επίσης σε ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, των οποίων η σχετική σύμβαση έχει καταγγελθεί για τους εξής λόγους:

1. Ανεξόφλητα υπόλοιπα ασφαλίστρων, που είχαν εισπραχθεί και θα έπρεπε να είχαν αποδοθεί, σύμφωνα με τους όρους των συμβάσεων συνεργασίας και τη νομοθεσία.
2. Μη τήρηση όρου σύμβασης διακανονισμού οφειλών μεταξύ της ασφαλιστικής εταιρείας και του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή.
3. Αλλοίωση ποσών συναλλαγών. 
4. Έκδοση ασφαλιστηρίων ή άλλων εταιρικών εγγράφων/εντύπων που δεν έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ασφαλιστικής εταιρείας.
5. Εκ προθέσεως εσφαλμένη συμπλήρωση προτάσεων ασφάλισης.
6. Εμπλοκή σε απατηλές αιτήσεις ασφαλιστικών αποζημιώσεων.
7. Μη απόδοση στον ασφαλισμένο ή σε τρίτο ποσών αποζημιώσεων/ασφαλισμάτων.
8. Υποβολή μη εγκεκριμένης από το λήπτη της ασφάλισης/ασφαλισμένο αίτησης εξαγοράς.
9. Υποβολή μη εγκεκριμένης από το λήπτη της ασφάλισης/ασφαλισμένο αίτησης τροποποίησης όρων συμβολαίων.
10. Μη εγκεκριμένη από το λήπτη της ασφάλισης/ασφαλισμένο μεταφορά ασφαλιστικής σύμβασης. 
11. Επιβολή κύρωσης από Δημόσια Αρχή για παράβαση της ασφαλιστικής νομοθεσίας ή/και της νομοθεσίας περί προστασίας καταναλωτή. 
12. Απόκρυψη του γεγονότος της άσκησης επαγγέλματος χωρίς να έχει αποκτηθεί ή αφού έχει αφαιρεθεί η άδεια προς τούτο ή πληροφοριών που στοιχειοθετούν τους λόγους που οδήγησαν στο γεγονός αυτό.
13. Επιβολή κυρώσεων λόγω παραβίασης της νομοθεσίας περί ξεπλύματος χρήματος.
Σημειώνεται ότι στο Αρχείο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών δεν θα καταγράφονται πληροφορίες που αφορούν στις ασφαλιστικές συμβάσεις και στους λήπτες της ασφάλισης ή ασφαλισμένους ή δικαιούχους ασφαλίσματος.

Πηγές  Άντλησης των Δεδομένων 
Τα στοιχεία σχετικά με τις καθυστερήσεις απόδοσης εισπραχθέντων ασφαλίστρων και τις καταγγελίες συμβάσεων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών θα συγκεντρώνονται για κάθε ασφαλιστικό διαμεσολαβητή κατά περίπτωση από την κάθε ασφαλιστική εταιρεία, η οποία υποχρεούται να προβαίνει σε σχετική ενημέρωση του Αρχείου.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο του Αρχείου, τόσο η καθυστέρηση απόδοσης ασφαλίστρων όσο και η καταγγελία της σύμβασης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών θα βασίζεται στην αντικειμενική πληροφόρηση από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Σημειώνεται, μάλιστα, σχετικά ότι για τη μεγιστοποίηση της ωφέλειας του Αρχείου καθίσταται αναγκαία η συλλογή πληροφοριών από το σύνολο των ασφαλιστικών επιχειρήσεων της χώρας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πληρότητα, εγκυρότητα και ακρίβεια της πληροφόρησης.

Εξυπηρέτηση των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών
Σύμφωνα με το Ν.2472/97, κάθε υποκείμενο προσωπικού δεδομένου έχει το δικαίωμα να έχει πρόσβαση στο Αρχείο της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ, προκειμένου να ενημερωθεί εάν δεδομένα που το αφορούν αποτελούν ή αποτέλεσαν αντικείμενο επεξεργασίας και σε καταφατική περίπτωση ποια είναι αυτά τα δεδομένα, την προέλευση, τους σκοπούς της επεξεργασίας, κ.λπ. Επίσης, ο νόμος δίδει το δικαίωμα σε κάθε υποκείμενο προσωπικού δεδομένου να προβάλλει αντιρρήσεις αναφορικά με την επεξεργασία δεδομένων που το αφορούν (άρθρο 13 Ν. 2472/1997). 
Τέλος, σύμφωνα με το άρθρο 14 Ν. 2472/1997, κάθε υποκείμενο προσωπικού δεδομένου δικαιούται να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο την άμεση αναστολή ή μη εφαρμογή απόφασης που έχει ληφθεί αποκλειστικά με την αυτοματοποιημένη επεξεργασία δεδομένων, εφόσον αυτή αποβλέπει στην αξιολόγηση της συναλλακτικής συμπεριφοράς του, ιδίως μάλιστα ως προς την αξιοπιστία του και τη φερεγγυότητά του ως προς τη διαμεσολάβηση σε ασφαλιστικές εργασίες.
Η ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ, όπως αναφέρεται στο σχέδιο του Αρχείου, επιθυμεί τη μεγίστη δυνατή διευκόλυνση των ενδιαφερομένων στην άσκηση των νομίμων δικαιωμάτων τους και την πλήρη και έγκαιρη ανταπόκριση των οργάνων και στελεχών της στην εξέταση των αιτημάτων τους. Για την εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων στην άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης, η ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ διαθέτει «Γραφεία Εξυπηρέτησης Κοινού», στην Αθήνα και το Μαρούσι Αττικής, τα οποία δέχονται και εξετάζουν τα σχετικά αιτήματα και απαντούν σ’ αυτά εμπρόθεσμα. Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζονται και οι αιτήσεις που παραλαμβάνονται μέσω ταχυδρομείου.
Η ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ την ίδια εξυπηρέτηση, η οποία προβλέπεται ανωτέρω και εδράζεται στον Ν. 2472/97, παρέχει και στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές που λειτουργούν με τη μορφή του νομικού προσώπου.
Για τη διευκόλυνση των υποκειμένων των δεδομένων του Αρχείου, συμπεριλαμβανομένων και των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, στην άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης και την ταχεία και πλήρη αντιμετώπιση των αιτημάτων τους διατίθεται τυποποιημένο έντυπο αίτησης παροχής πληροφοριών, με τη συμπλήρωση του οποίου δύνανται να πληροφορηθούν το σύνολο των δεδομένων που τυχόν βρίσκονται καταχωρημένα στο Αρχείο της ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ και τους αφορούν. 

Αποδέκτες των δεδομένων
Πρόσβαση στα δεδομένα του Αρχείου θα έχουν ειδικά εξουσιοδοτημένοι χρήστες των  ασφαλιστικών επιχειρήσεων καθώς και εξουσιοδοτημένα στελέχη της Διεύθυνσης Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος.

Ενημέρωση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών για την υπαγωγή τους στο Αρχείο 
Σύμφωνα με το Σχέδιο, με ευθύνη των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, των οποίων οι συμβάσεις καταγγέλλονται, θα ενημερώνονται για την καταχώρισή τους στο Αρχείο και τα δικαιώματά τους κατά τη στιγμή της καταγγελίας της συμβάσεώς τους. Με τον ίδιο τρόπο θα ενημερώνονται οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και στις περιπτώσεις που καθυστερούν να αποδώσουν εισπραχθέντα ασφάλιστρα κατά την έγγραφη όχλησή τους από τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Χρόνος Διατήρησης των Δεδομένων 
Τα στοιχεία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών προβλέπεται να παραμένουν στο αρχείο για 10 χρόνια από την ημερομηνία της καταγγελίας ή εισαγωγής της σχετικής οφειλής. Μετά την πάροδο των 10 ετών, κάθε δεδομένο του Αρχείου θα διαγράφεται αυτόματα.