175 χρόνια του Ομίλου Generali

Περισσότερα από 3,8 δισ. ευρώ προβλέπονται τα κέρδη το 2009

Το 2007, που μόλις αποχαιρετήσαμε, ήταν ένα έτος επετειακό για τον  Όμιλο Generali: συμπλήρωσε 175 χρόνια δυναμικής δραστηριοποίησης. 
Ήταν 26 Δεκεμβρίου του 1831, όταν ιδρύθηκε στην Τεργέστη η Generali, και λίγους μήνες αργότερα, το Φεβρουάριο του 1832, ξεκίνησε επίσημα τις δραστηριότητές της. Από τότε μέχρι σήμερα, η Generali εξελίχθηκε σε έναν Όμιλο με παγκόσμια παρουσία (σε περισσότερες από 40 χώρες).
Σήμερα, “μετράει” 315 εταιρίες, εκ των οποίων οι 113 είναι ασφαλιστικές. Με συνολική παραγωγή ασφαλίστρων 64,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 46,1 δισ. ευρώ στον κλάδο ζωής και 18,4 δισ. ευρώ στους γενικούς κλάδους, είναι μεταξύ των πέντε πρώτων ασφαλιστικών εταιριών του κόσμου.
Η χρονιά που πέρασε, όμως, “σημαδεύτηκε” και από ένα ακόμα σημαντικό γεγονός: την υπέρβαση των στόχων του επιχειρησιακού σχεδίου, στον πρώτο μόλις χρόνο εφαρμογής του, και την εκπόνηση νέου, για τα έτη 2007-2009.
Στο κείμενο που ακολουθεί, περιγράφονται, σε αδρές γραμμές, η πορεία της Generali και οι βασικοί στόχοι του νέου της επιχειρησιακού σχεδίου, μεταξύ των οποίων είναι και η κατά 58% αύξηση των κερδών του Ομίλου το 2009. Προβλέπεται, δηλαδή ότι τα κέρδη, το 2009, θα ξεπεράσουν τα 3,8 δισ. ευρώ!

Yπέρβαση στόχων
Το φθινόπωρο που πέρασε απεδείχθη μία εποχή πολύ ευχάριστη για τον ασφαλιστικό όμιλο Generali. Ξεκίνησε το Σεπτέμβριο, με την ανακοίνωση ενός νέου τριετούς επιχειρησιακού σχεδίου που εκπονήθηκε κατ’ απαίτηση των επενδυτών, μετά την έκπληξη που τους πρόσφεραν τα πολύ καλά, μη αναμενόμενα αποτελέσματα του προηγούμενου επιχειρησιακού σχεδίου, που είχε ανακοινωθεί μόλις ένα χρόνο πριν. Συνεχίσθηκε με τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων εννεαμήνου, τα οποία έδειξαν μία αύξηση στα ενοποιημένα κέρδη του Ομίλου κατά 21,8%, στα 2,364 δισ. ευρώ, και ολοκληρώθηκε με τις μεγαλειώδεις εκδηλώσεις στην Ιταλία, για τον εορτασμό των 175 χρόνων ζωής και δράσης μιας από τις πλέον ιστορικές ασφαλιστικές εταιρίες της Ευρώπης και όλου του κόσμου. 
Στις εκδηλώσεις συμμετείχαν επιλεγμένα ανώτατα στελέχη από τις θυγατρικές εταιρίες του Ομίλου ανά τον κόσμο, ενώ την Ελλάδα εκπροσώπησε ο κ. Πάνος Δημητρίου, Δ/νων Σύμβουλος του Ομίλου Generali στη χώρα μας.
Ωστόσο, το πιο εντυπωσιακό γεγονός μάλλον παραμένει το νέο τριετές επιχειρησιακό πλάνο του Ομίλου για το διάστημα 2007-2009. Ένα πλάνο που είναι συνεπές με την πλούσια ιστορία της Generali, καθώς στοχεύει στην ενίσχυση της εξωστρέφειας, μένοντας όμως πιστό στη βασική αρχή δραστηριότητας που ισχύει για 175 χρόνια: της προσφοράς αξίας στους ασφαλισμένους, τους εργαζόμενους στον Όμιλο και τους μετόχους.

Από το 1832 έως το 2007…
Η εξωστρέφεια είναι το βασικό χαρακτηριστικό της ιστορίας της Generali, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής της. Στις 26 Δεκεμβρίου του 1831, στην Τεργέστη, μπήκαν οι υπογραφές για την ίδρυσή της και από το Φεβρουάριο του 1832 ξεκίνησε τις δραστηριότητές της. Μόλις έξι χρόνια ήταν αρκετά για να πατήσει “πόδι” στη Γερμανία με δύο γραφεία, ενώ μέσα σε δέκα χρόνια δήλωνε παρούσα σε όλα τα μεγάλα λιμάνια και εμπορικά κέντρα της Ευρώπης, όπως στη Μασσαλία, την Πράγα, τη Βιέννη.
Σήμερα, έχει παρουσία σε περισσότερες από 40 χώρες με 315 εταιρίες, εκ των οποίων οι 113 ασφαλιστικές. Με συνολική παραγωγή ασφαλίστρων 64,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 46,1 δισ. ευρώ στον κλάδο ζωής και 18,4 δισ. ευρώ στους γενικούς κλάδους, είναι μεταξύ των πέντε πρώτων ασφαλιστικών εταιριών του κόσμου. 
Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της Generali έρχεται σαν συνέχεια μίας σημαντικής ενίσχυσης της παρουσίας της στις αγορές, τα προηγούμενα χρόνια. Το εύρος των δραστηριοτήτων της επεκτάθηκε από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μέχρι την Κίνα και Ιαπωνία αλλά και την Κεντρική και Λατινική Αμερική. Μόνο το 2006 η Generali έχει να επιδείξει ένα πλούσιο αρχείο εξαγορών και συγχωνεύσεων.
Στην Ιταλία ολοκλήρωσε την εξαγορά της Toro Group. Μια συναλλαγή που αύξησε το μερίδιό της στην ιταλική αγορά ασφαλειών ζημιών από το 15,6% στο 22,2%. Επίσης, στη Γαλλία ολοκληρώθηκε ο μετασχηματισμός του Ομίλου, ο οποίος αποτελείται τώρα από δύο εταιρίες, τις Generali Iard και Generali Vie. Η Generali στη Γαλλία έχει μερίδιο αγοράς 7% στον κλάδο ζωής και 6,3% στις γενικές ασφαλίσεις. 
Σημαντική ήταν η περαιτέρω ανάπτυξη του Ομίλου στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Το 2006 ήταν το αποφασιστικό βήμα εισόδου του Ομίλου στην αγορά της Σερβίας, μέσω της Delta Generali Osiguranje, η οποία είναι τρίτη σε μέγεθος ασφαλιστική εταιρία στη χώρα και δραστηριοποιείται και στον κλάδο ζωής και στις γενικές ασφαλίσεις. 
Ανάλογη κίνηση έγινε και στην Κροατία, με τη δημιουργία της Generali Osiguranje, μέσω της απόκτησης της Libertas Osiguranje και της απορρόφησης σε αυτή των δύο εταιριών του ιταλικού ομίλου που δραστηριοποιούνταν στη χώρα.
Το 2006 ήταν έτος επέκτασης της Generali και στην Ουκρανία. Ο Όμιλος απέκτησε το 51% της Garant Auto, δεύτερης σε μέγεθος στις γενικές ασφαλίσεις, και της Garant Life, τρίτης σε μερίδιο στον κλάδο ζωής.
Το σχέδιο επέκτασης περιλάμβανε τη συγκεκριμένη χρονιά και τη Βουλγαρία, όπου εξαγοράστηκε το 86,41% του Orel Group-C. To εν λόγω group διέθετε τρεις εταιρίες στη ζωή και στις γενικές, και μία στον κλάδο υγείας, όπου κατείχε ηγετική θέση. 
Η Generali επέκτεινε τις δραστηριότητές της και στις αγροτικές ασφαλίσεις, ως αποτέλεσμα της εμπειρίας της στο συγκεκριμένο τομέα στην Ιταλία. Έτσι, στη Ρουμανία, εξαγόρασε την Fata Assicurazioni Danni, η οποία δραστηριοποιείται στις γενικές ασφαλίσεις (εκτός του κλάδου αυτοκινήτου). Το Φεβρουάριο του 2007 η νέα εταιρία Fata Asigurari Agricole εξαγόρασε και το 67% της βουλγαρικής Zad Victoria. 
Επίσης, στα μέσα του 2007, σημειώθηκε μια σημαντική εξέλιξη, καθώς ολοκληρώθηκε το joint venture με τον όμιλο PPF για τη δημιουργία της Generali PPF Holding, η οποία θα συγκεντρώσει τις ασφαλιστικές δραστηριότητες των δύο ομίλων στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, με συνολικό ενεργητικό 5,1 δισ. δολ., περίπου 2,6 δισ. ασφάλιστρα και 9 εκατ. πελάτες.
Tο μεγαλύτερο όμως βήμα για τον όμιλο Generali έγινε το 2006 στην Ασία και συγκεκριμένα στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά της Ινδίας. Ο ιταλικός όμιλος πραγματοποίησε joint venture με τον ινδικό όμιλο Future Group, το βραχίονα του Ομίλου Pantaloon στη διανομή, και δημιουργήθηκε η Future Generali, στην οποία ο ιταλικός όμιλος έχει το 26%, καθώς η νομοθεσία δεν επιτρέπει υψηλότερα ποσοστά. Η εταιρία θα δραστηριοποιείται στις ασφαλίσεις ζωής και ζημιών, αφού πρόσφατα έλαβε και τη σχετική άδεια από τις ρυθμιστικές αρχές.
Η Generali συνεχίζει την αναπτυξιακή της πολιτική και στην Κίνα, σε συνεργασία με την China National Petroleum Corporation (CNPC), επεκτείνοντας τις δραστηριότητες και στους κλάδους γενικών ασφαλίσεων. Επίσης, ήταν η πρώτη εταιρία που άρχισε δραστηριότητες στην Κίνα σε συνεργασία με κινεζική επιχείρηση. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο του 2002 δημιουργήθηκε η Generali China Life Insurance Company Limited, ένα joint-venture μεταξύ της Assicurazioni Generali S.p.A. (Generali) και της China National Petroleum Corporation (CNPC). Επρόκειτο για την πρώτη συμφωνία, στον ασφαλιστικό κλάδο, κινεζικής με ξένη επιχείρηση, μετά την είσοδο της Κίνας στον παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Οι παραπάνω κινήσεις είναι το αποκορύφωμα της έντονης επεκτατικής πολιτικής, η έναρξη της οποίας μπορεί να τοποθετηθεί αμέσως μετά τις μεγάλες γεωπολιτικές εξελίξεις στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Η Generali ήταν η πρώτη δυτικοευρωπαϊκή εταιρία που άνοιξε γραφεία σε χώρα του πρώην σοσιαλιστικού συνασπισμού και συγκεκριμένα, το 1989, στην Ουγγαρία. 
Πέραν των υπό ανάπτυξη αγορών, ο Όμιλος Generali ενισχύει την παρουσία του και στις ώριμες ασφαλιστικά αγορές αλλά και στον ευρύτερο χρηματοοικονομικό τομέα. Στην Ελβετία, η BSI bank εξαγόρασε την BUC από το Group της Fiat. Στην Αυστρία, η Generali είναι μέλος μιας κοινοπραξίας που εξαγόρασε την τράπεζα BAWAC. Στο Ισραήλ, ενίσχυσε την παρουσία του στο asset management, μέσω της Migdal Capital Markets.

Οι δείκτες του νέου επιχειρησιακού σχεδίου
Το νέο στρατηγικό σχέδιο έχει στόχο τη διατήρηση και ενίσχυση της εικόνας της Generali ως μίας ασφαλιστικής εταιρίας που δημιουργεί αξία. Όπως δήλωσε στις 27 Σεπτεμβρίου του 2007 ο Πρόεδρος του Ομίλου, κ. Antoine Bernheim, το νέο επιχειρηματικό σχέδιο, που στηρίζεται σε δυο σταθερούς πυλώνες, την οικονομική ευρωστία και τη σταθερότητα του Ομίλου Generali, θέτει τις βάσεις για την ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και την επέκταση τόσο στις παραδοσιακές και ώριμες όσο και στις υπό ανάπτυξη αγορές.
To Business Plan προβλέπει τα κέρδη του Ομίλου να ξεπεράσουν τα 3,8 δισ. ευρώ το 2009, να είναι δηλαδή αυξημένα κατά 58% σε σχέση με το 2006. Επίσης, στοχεύει στο διπλασιασμό των μερισμάτων. 
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη ανάπτυξη του real estate, ενώ μετά τη Γαλλία το βάρος θα δοθεί στην αναδιοργάνωση της παρουσίας της Generali στη γερμανική αγορά. Ο Όμιλος αποσκοπεί, επίσης, στην αύξηση του δείκτη ROEV (Return on Embedded Value) –ίσως του πιο σημαντικού δείκτη μιας ασφαλιστικής επιχείρησης– κατά 2,9%, στο 16%, στην αύξηση κατά 10% ετησίως των νέων εργασιών και στη διατήρηση του Combined Ratio σε επίπεδα χαμηλότερα του 95%.
Σχολιάζοντας τις νέες πρωτοβουλίες, ο co-CEO της Generali, κ. Sergio Balbinot, είπε: «Η αναδιοργάνωση στη Γερμανία, που έρχεται μετά από ένα παρόμοιο πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με άριστα αποτελέσματα στη Γαλλία, απεικονίζει την αποφασιστικότητά μας να αυξήσουμε την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα, προς όφελος των μετόχων, των πελατών και των υπαλλήλων μας. Τα νέα μέτρα, μαζί με μέτρα που λαμβάνονται στην Ανατολική Ευρώπη και στην Ασία, θα επιφέρουν μια σημαντική ενίσχυση της θέσης μας και στις ώριμες αγορές και σ’ εκείνες τις αγορές που προσφέρουν μία ενδιαφέρουσα αναπτυξιακή δυναμική».