Μειώνεται η ασφαλιστική ύλη για έναν από τους μεγαλύτερους κλάδους ασφάλισης, που δεν είναι άλλος από τον κλάδο αυτοκινήτων. Τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ για το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2011 δείχνουν μείωση κατά 33,1% των νέων αδειών κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Την ίδια στιγμή, έντονα αυξητικοί ήταν στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς οι ρυθμοί κατάθεσης πινακίδων κυκλοφορίας οχημάτων, προκειμένου οι κάτοχοί τους να μην καταβάλλουν τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Συνολικά 119.466 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2011, παρουσιάζοντας μείωση κατά 33,1% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2010, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Στο αντίστοιχο διάστημα του 2010 είχε καταγραφεί μείωση 34,0%, σε σχέση με το ενδεκάμηνο του 2009.
Μειωμένη ήταν, επίσης, η κυκλοφορία νέων μοτοσικλετών (άνω των 50 cc) κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2011. Ο αριθμός τους ανήλθε σε 46.595, έναντι 59.581 το 2010, παρουσιάζοντας μείωση 21,8%. Μείωση επίσης, κατά 13,9%, είχε παρουσιάσει και το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2010, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2009.
Καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας
Κι ενώ η κυκλοφορία νέων οχημάτων μειώνεται, την ίδια στιγμή πολλοί ήταν οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έσπευσαν να καταθέσουν τις πινακίδες τους το τελευταίο δίμηνο της παρελθούσας χρονιάς, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα αυξημένα κόστη (υψηλά τεκμήρια, αυξημένα τέλη κυκλοφορίας, κόστος βενζίνης, ασφαλίστρων, κ.λπ.) που συνεπάγεται η κατοχή και η κυκλοφορία ενός αυτοκινήτου.
Ενδεικτικά είναι τα σχετικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η «Ημερησία». Σύμφωνα με πανελλαδική αποκλειστική έρευνα της «ΗτΣ», μέχρι τις 30 Nοεμβρίου του 2011 η αύξηση που καταγράφηκε στις κατά τόπους εφορίες ανά την Ελλάδα σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζει και το 200%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2010.
1,5 εκατ. ανασφάλιστα οχήματα
Την εικόνα που συνθέτει την αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας συμπληρώνει φυσικά και η μάστιγα των ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, τα οποία εκτιμώνται σε 1,5 εκατομμύρια περίπου. Ο καθένας αντιλαμβάνεται τι συνεπάγεται αυτό, τόσο για τους κατόχους τους όσο και για εκείνους που θα εμπλακούν σε ατύχημα με όχημα που δεν διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη. Το κόστος, οικονομικό και κοινωνικό, είναι τεράστιο, ενώ από την άλλη, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι νομοταγείς κάτοχοι αυτοκινήτων, που έχουν ασφαλιστική κάλυψη, χρηματοδοτούν τα ατυχήματα που προκαλούνται από ανασφάλιστα οχήματα.
Μείωση παραγωγής ασφαλίστρων
Η ασφάλιση αυτοκινήτων είναι για πολλά χρόνια τώρα ένας από τους βασικούς “αιμοδότες” της ελληνικής ασφαλιστικής βιομηχανίας. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευθέντα στοιχεία της ΕΑΕΕ, που αφορούν το 9μηνο του 2011, στον κλάδο αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων οι ασφαλιστικές εταιρείες κατέγραψαν παραγωγή από πρωτασφαλίσεις περίπου 1 δισ. ευρώ (+0,4% έναντι του 9μήνου του 2010), ενώ στον κλάδο χερσαίων οχημάτων (περιλαμβάνει τις συμπληρωματικές-προαιρετικές καλύψεις) το αντίστοιχο ποσό ανήλθε σε 250 εκατ. ευρώ (-19% έναντι του 9μήνου 2010).
Ήδη, από το πρώτο εξάμηνο του 2011, είχε καταγραφεί αξιοσημείωτη πτώση στην παραγωγή ασφαλίστρων σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010: ενώ στην υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης η πτώση ήταν μικρή, της τάξεως του -1,3%, στις προαιρετικές καλύψεις (κλάδος χερσαίων οχημάτων) η πτώση έφτασε στο -22,4%. Η εικόνα αυτή δείχνει ξεκάθαρα την επιλογή των κατόχων αυτοκινήτων, να ασφαλίζουν την υποχρεωτική αστική ευθύνη, “ξεχνώντας” τις προαιρετικές καλύψεις, που τους προσφέρουν πλήρη ασφαλιστική κάλυψη.
Το να ελπίζει κανείς σε αντιστροφή της παραπάνω τάσης μάλλον είναι ουτοπικό –θα το διαπιστώσουμε λίαν συντόμως, όταν δημοσιοποιηθούν τα ετήσια παραγωγικά αποτελέσματα της παρελθούσας χρονιάς. To 2010, πάντως, να υπενθυμίσουμε ότι “έκλεισε” με -4,1% στην παραγωγή του κλάδου χερσαίων οχημάτων σε σχέση με το 2009, ενώ στον κλάδο αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων είχε καταγραφεί αύξηση κατά 6,6%.




