Η χαρακτηριστική συμπεριφορά ενός κλάδου ανοικτού στον ανταγωνισμό (εγχώριο και διεθνή)
και εκτεθειμένου στις μεταβολές της συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ σε σχέση με το δολάριο, καταγράφηκε στην πρόσφατη ανάλυση των στατιστικών στοιχείων του κλάδου ασφάλισης πληρωμάτων πλοίων, που δημοσιοποιήθηκε από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών.
Tο ανωτέρω συμπέρασμα είναι το πρώτο που συνάγεται από τη μελέτη των στοιχείων των τελευταίων εννέα ετών, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι ενώ είναι μόνο τέσσερις οι ασφαλιστικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται ουσιαστικά στον κλάδο, εντούτοις η συνολική παραγωγή ασφαλίστρων είχε ανέλθει στα 5,25 εκατ. ευρώ το 2002. Όμως, η έκθεση του κλάδου στις δυνάμεις που επενεργούν σε μία ανοικτή αγορά είχε σαν αποτέλεσμα, μετά από διαδοχικές μειώσεις, η παραγωγή ασφαλίστρων να φθάσει τα 4,52 εκατ. ευρώ το 2007.
Από την άλλη μεριά, μεταξύ των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κλάδου που καταγράφονται στην έρευνα είναι ο ετεροχρονισμός των ζημιών, με αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση των αποθεμάτων εκκρεμών ζημιών (τα οποία πιθανότατα δημιουργούνται από μεγάλο πλήθος ζημιών τύπου IBNR) αφενός, και αφετέρου η αναμενόμενη, με την πάροδο του χρόνου, μεγάλη αύξηση της μέσης πληρωθείσας ζημίας.
Η εξέλιξη αυτών των μεγεθών είχε σαν αποτέλεσμα οι δείκτες ζημιών του κλάδου να παρουσιάζονται αρκετά αυξημένοι:
- το μέσο ποσοστό ζημίας (loss ratio) ανά οικονομικό έτος για τα τελευταία 8 χρόνια ήταν 61,32%.
- το μέσο ποσοστό ζημίας ανά ασφαλιστικό έτος για τα τελευταία 4 χρόνια εκτιμάται σε 54,89%.
- ο μέσος δείκτης ζημιών και προμηθειών ανά οικονομικό έτος για τα τελευταία 8 χρόνια έφθασε το 75,16%.
Το θετικό βέβαια για τον κλάδο είναι ότι οι δείκτες ζημιών παρουσιάζουν μία αποκλιμάκωση τα δύο τελευταία χρόνια, μετά την κορύφωση που κατέγραψαν το 2005. Όμως, η ιδιαιτερότητα του κλάδου ως προς τις αυξημένες ετεροχρονισμένες ζημιές δεν αφήνει ιδιαίτερα περιθώρια εφησυχασμού, ιδίως όταν το μοντέλο επανεκτίμησης των εκκρεμών αποζημιώσεων ανά ασφαλιστικό έτος προβλέπει αύξηση του τελικού ποσοστού ζημίας (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προμήθειες) του έτους 2007 στο 72,92%.
Φυσικά, οι προοπτικές παραγωγικής ανάπτυξης του κλάδου για τα επόμενα χρόνια είναι μεγάλες, ιδίως για τις εταιρίες που έχουν ήδη πραγματοποιήσει τις αναγκαίες επενδύσεις για τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών λειτουργίας του κλάδου (κυρίως στην παροχή ιατρικών υπηρεσιών). Πολύ δε περισσότερο, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι από τα 3.700 πλοία ελληνικών συμφερόντων (ανεξαρτήτως σημαίας) μόνο τα 1.500 ήταν ασφαλισμένα το 2007 από τις ελληνικές ασφαλιστικές εταιρίες.



