Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι αυτής της ρυθμίστριας των πραγμάτων περιφέρειας αντιπροσωπεύει η Θεσσαλονίκη, γι’ αυτό, με αφορμή τη μηνιαία συνάντηση της «Ασφαλιστικής Συντροφιάς», επιδιώξαμε να έχουμε μία κατ’ ιδίαν συζήτηση με την κυρία και τους εννέα κυρίους που αποτελούν τη συντροφιά.
Οι κ.κ. Αλέξανδρος Γούναρης, Δ/ντής έποκαταστημάτων Θεσσαλονίκης & Λάρισας – ΑΧΑ Ασφαλιστική. Γιάννης Ερμείδης, Περιφερειακός Δ/ντής Μακεδονίας & Θράκης-Εθνική Ασφαλιστική. Μάνος Κάλλης, Δ/ντής Β. Ελλάδας, Μέλος Δ.Σ. DAS Hellas. Δημοσθένης Πιπερόπουλος, Δ/ντής Βορείου Ελλάδας – Allianz. Βάσω Πολυζώη Καραζαρίφη, Δ/ντρια Βορείου Ελλάδας- Generali. Παντελής Σταθόπουλος, Δ/ντής Βόρειας και Κεντρικής
Ελλάδας EFG Eurolife. Στέλιος Στυλιανίδης, Δ/ντής Πωλήσεων Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδος – ALICO.. Δημήτρης Τζοτζος, Προϊστάμενος Περιφερειακής έποδ/νσης Θεσσαλονίκης – ΑΤΕ Ασφαλιστική. Απόστολος Τριανταφύλλου, Δ/ντής Yποστήριξης Δικτύου Πωλήσεων- International Life, και Δημήτρης Χατζηπαναγιώτου, Αναπληρωτής Γενικός Δ/ντής Victoria, μας μίλησαν για πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα. Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η συνομιλία που είχαμε με τον κ. Δημήτρη Αναστασίου, Επιθεωρητή Πωλήσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τοπική αγορά και κατ’ επέκταση οι ασφαλιστικές εργασίες στην περιοχή έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως επίσης και οι απόψεις των ανθρώπων για το παρόν και το μέλλον της ασφαλιστικής αγοράς μας. Από κει και πέρα, θεωρούμε ότι θα ήταν παράλειψη να μην παρουσιάσουμε τον τρόπο δουλειάς και τις αρμοδιότητες που έχουν οι συγκεκριμένες Δ/νσεις, και πώς αυτές συμβάλλουν στο έργο και την εικόνα των εταιρειών τους.
Με δεδομένο όμως ότι οι άνθρωποι είναι οι πιο σημαντικές σταθερές που μπορεί να έχει μία εταιρεία… καλό είναι να γνωρίσουμε πρώτα αυτούς.
Αλέξανδρος Γούναρης, Δ/ντής Υποκ/μάτων Θεσσαλονίκης & Λάρισας
ΑΧΑ Ασφαλιστική
Τα γραφεία της ΑΧΑ στη Θεσσαλονίκη, έχουν παράθυρα με …θέα στο μέλλον. Αναφερόμαστε βεβαίως στο κεντρικό εργοτάξιο του Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο βρίσκεται ακριβώς απέναντι και του οποίου η ΑΧΑ έχει αναλάβει την ασφαλιστική κάλυψη. Πρόκειται για το μοναδικό μεγάλο έργο που πραγματοποιείται σήμερα στη συμπρωτεύουσα και το οποίο όλοι ελπίζουν ότι θα λύσει, όταν ολοκληρωθεί, ένα μεγάλο μέρος του κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η πόλη.
Εκεί συναντήσαμε τον κ. Αλέξανδρο Γούναρη, ο οποίος από τη θέση του Δ/ντή έποκαταστημάτων Θεσσαλονίκης και Λάρισας έχει την επίβλεψη όλης της Βόρειας Ελλάδας, της Θεσσαλίας, έως τη Λαμία, και της Ηπείρου, σε θέματα εκπαίδευσης, πωλήσεων αλλά και γενικότερης υποστήριξης των συνεργατών (πράκτορες, εταιρικό δίκτυο, τραπεζικούς υπαλλήλους).
Η Δ/νσή του κατέχει το . της συνολικής παραγωγής της εταιρείας και η τάση ανόδου στις γενικές, όπως μας είπε, είναι της τάξης του 20%. Ο ίδιος αποδίδει μεγάλη σημασία στο θέμα εξυπηρέτηση τόσο του συνεργάτη από την εταιρεία όσο και του πελάτη από το συνεργάτη. «Πουλάς συμβόλαια, εάν λες τις εξαιρέσεις», μας είπε χαρακτηριστικά.
Ιωάννης Ερμείδης, Περιφερειακός Δ/ντής Μακεδονίας & Θράκης
Εθνική Ασφαλιστική
Μεγάλο αναβρασμό, μπόλικη δουλειά και άγχος συναντήσαμε στην Περιφερειακή Δ/νση της Εθνικής Ασφαλιστικής, η οποία μαζί με τα υποκ/ματα της Καβάλας και της Κοζάνης, καλείται να διαχειριστεί πολύ μεγαλύτερο όγκο δουλειάς και να δεχτεί υπαλλήλους (λίγους) και φακέλους (πολλούς) από τα υποκαταστήματα της Εταιρείας στη Β. Ελλάδα (17 τον αριθμό) που έκλεισαν.
Ο Περιφερειακός Δ/ντής, κ. Γιάννης Ερμείδης, μας υποδέχτηκε, με πολλή ευγένεια, ένα πλατύ χαμόγελο και σχέδια για το μέλλον, αφού τον επόμενο Δεκέμβρη συνταξιοδοτείται, αλλά δεν εγκαταλείπει την ασφαλιστική αγορά –όπως μας εκμυστηρεύεται, πρόκειται να δραστηριοποιηθεί ως πράκτορας.
Ο κ. Ερμείδης βρέθηκε τυχαία στην Εθνική Ασφαλιστική το 1982. «Λίγοι οι πράκτορες, και μικρό το δίκτυο εκείνη την εποχή», παρατηρεί και παραδέχεται ότι αρχικά μάλλον τον δυσαρέστησε το γεγονός ότι θα έπρεπε να δουλέψει εκεί. Στα πρώτα σεμινάρια, με δασκάλους τον Ιωάννη Τσάση και τον Κώστα Βερτόπουλο, και η επιλογή του (συνετή όπως αποδείχτηκε) να δουλέψει στον κλάδο Πυρός του ανέτρεψε την αρχική εντύπωση. «Ήταν ο πιο οργανωμένος κλάδος, με ενδιαφέρον γνωστικό πεδίο και πλούσιο underwriting. Σε βοηθά να μάθεις τη δουλειά σε βάθος και να αντιληφθείς την πεμπτουσία της ασφάλισης», μας επισημαίνει.ge
Τα τελευταία 4 χρόνια βρίσκεται στη θέση του επικεφαλής της Περιφερειακής Δ/νσης Μακεδονίας και Θράκης, η οποία εκπροσωπεί το 8% της παραγωγής της εταιρείας.
Η συζήτησή μας με τον κ. Ερμείδη είχε πολύ ενδιαφέρον, όχι μόνο γιατί η εταιρεία του «ως leader της αγοράς θέλει την πρωτιά στο αυτοκίνητο», αλλά και γιατί τα σενάρια που κυκλοφορούν θέλουν την Εθνική Τράπεζα να μην έχει εγκαταλείψει τα σχέδια πώλησης της θυγατρικής της.
έποθετικά πάντα μιλώντας, αφού επισήμως η Εταιρεία δεν πωλείται (σ.σ.: ανεπισήμως …πέφτουν στοιχήματα στο δίκτυο, αν αυτό θα γίνει εντός του χρόνου ή με την παρέλευση 5ετίας), ο κ. Ερμείδης πιστεύει ότι μια τέτοια απόφαση «αν και με μια πρώτη εκτίμηση θα είναι ζημιογόνα για τους υπάλληλους της», θα βοηθούσε να ξεκαθαρίσει το “καθεστώς Δανινμαρκίας” που επικρατεί στην Εταιρεία. Επιπλέον, πιστεύει ότι «με ένα στρατηγικό εταίρο στο κομμάτι των ασφαλειών η Εθνική Τράπεζα μπορεί να βοηθηθεί σημαντικά στη δυναμική της έξοδο προς τα Βαλκάνια, αξιοποιώντας στελέχη της Ασφαλιστικής για να στήσει δίκτυο Bancassurance στις γειτονικές χώρες».
Μάνος Κάλλης, Δ/ντής Β. Ελλάδας,
Μέλος Δ.Σ. DAS Hellas
Ο μόνος λόγος που εγκαταλείπει την πόλη που τόσο αγαπάει, τη Θεσσαλονίκη, είναι για χάρη της εταιρείας του. Αυτό τουλάχιστον διαπιστώσαμε από τη συνάντηση και την κουβέντα που είχαμε με τον κ. Μάνο Κ. Κάλλη, Δ/ντή Β. Ελλάδας της DAS, ο οποίος μόλις είχε επιστρέψει από τη Γενική Συνέλευση της εταιρείας του στη Αθήνα.
Απόφοιτος της Φυσικομαθηματικής Σχολής της Θεσσαλονίκης, ο κ. Κάλλης βρέθηκε αμέσως μετά τις σπουδές του στη DAS που τότε ζητούσε έναν υπάλληλο που να γνωρίζει τη γερμανική γλώσσα. Σήμερα, 31 χρόνια μετά, μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας, είναι “ο άνθρωπος της DAS” στη Β. Ελλάδα και αυτός που έκανε γνωστή τη νομική προστασία στην περιοχή και τη διδάσκει στα σχετικά σεμινάρια που κάνει, τόσο το ΕΠΙ του Πανεπιστημίου Μακεδονίας όσο και το ΕΙΑΣ, πάντα στη Θεσσαλονίκη.
Φυσικό ήταν, λοιπόν, μεγάλο μέρος της συζήτησής μας να περιστραφεί γύρω από τη Νομική Προστασία, η οποία θεωρεί ότι «έχει τη δυσκολία της ασφάλισης ζωής» και τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίστανται οι εταιρείες του είδους. «Η ταυτόχρονη άσκηση των κλάδων Αστικής Ευθύνης και Νομικής Προστασίας από τον ίδιο ασφαλιστικό φορέα είναι δυνατό να αντιστρατεύεται τα συμφέροντα του ασφαλισμένου και σίγουρα συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό για τις εταιρείες σαν τη δική μας», μας εξηγεί.
Η κρίση πάντως φαίνεται πως δικαίωσε τις εταιρείες Νομικής Προστασίας, αφού είναι ο μόνος κλάδος που έχει επηρεαστεί θετικά. Όπως μας επισημαίνει ο κ. Κάλλης, «μόνο σε δύσκολες περιόδους γίνεται κατανοητή η χρησιμότητα της Νομικής Προστασίας και μια τέτοια περίοδος είναι και αυτή που διανύουμε».
Δημοσθένης Πιπερόπουλος, Δ/ντής Βορείου Ελλάδας
Allianz
Διαψεύδοντάς μας τις φήμες που τον ήθελαν να συνταξιοδοτείται ξεκίνησε η κουβέντα μας με τον κ. Δημοσθένη Πιπερόπουλο. «Δεν με αφήνουν να φύγω», μας είπε χαμογελώντας.
Στέλεχος της ασφαλιστικής αγοράς με μακρά θητεία, ο κ. Πιπερόπουλος ξεκίνησε την καριέρα του το 1973 στην Ολυμπιακή, όπου έμεινε μέχρι το 1982. Πέρασε από την ALICO και την Αδριατική-RAS και για τρία χρόνια άφησε τη Θεσσαλονίκη, για να αναλάβει Γενικός Δ/ντής της Cigna. Συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις της Ολυμπιακής με τη Victoria και ανέλαβε τη Γενική Δ/νση της εταιρείας από το 1989-1990, ενώ από το 1994 βρίσκεται στην Allianz.
Η Δ/νση της οποίας ηγείται κατέχει σήμερα το 15% της συνολικής παραγωγής της εταιρείας. «Πριν την απορρόφηση της AGF και της Helvetia (οι οποίες είχαν μεγαλύτερο δίκτυο και παραγωγή στη Νότια Ελλάδα), η Δ/νση Β. Ελλάδας κατείχε το 45% της συνολικής παραγωγής», μας επισημαίνει.
Όπως μας δήλωσε, η Allianz “ταλαιπωρήθηκε” αρκετά από τα νοσοκομειακά της AGF, τα οποία της στοίχισαν 9 δις σε ζημιές, και τον πολύ μεγάλο κλάδο αυτοκινήτου της Helvetia, ο οποίος απορροφήθηκε. «Μας πήγε 5 χρόνια πίσω, μέχρι να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα», επισημαίνει.
Βάσω Πολυζώη-Καραζαρίφη, Δ/ντρια Βορείου Ελλάδας
Generali
Οι γυναίκες σε διευθυντικές θέσεις στην ασφαλιστική αγορά είναι λίγες, ακόμα λιγότερες στη Θεσσαλονίκη. Μια από αυτές είναι η κα Βάσω Πολυζώη-Καραζαρίφη, Δ/ντρια Β. Ελλάδας της Generali από το 2003. Ξεκίνησε την επαγγελματική της καριέρα στο χώρο το 1975, στο τμήμα αντασφαλειών της English and American. Στη συνέχεια δούλεψε στην ανάληψη και έκδοση συμβολαίων όλων των κλάδων γενικών ασφαλίσεων στις εταιρείες ¶τλας, Schweiz, Zurich και Generali.
Μιλάει με ενθουσιασμό για τους 15 συνεργάτες της στο έποκ/μα, αλλά κυρίως για τρεις κυρίες με τις οποίες δουλεύουν μαζί πολλά χρόνια. Την κα Σέβη Οργατζόγλου, υπεύθυνη του τμήματος ανάληψης κινδύνων όλων των κλάδων, η οποία είναι στην ασφαλιστική αγορά ως underwriter, από το 1987, και από το 2003 ως προϊστάμενη του τμήματος. «Είναι ο άνθρωπος που προσπαθεί να συνδυάσει στην εργασία της το ανθρώπινο στοιχείο με το τεχνοκρατικό και νομίζω ότι τα καταφέρνει πολύ καλά».
Την κα Ελένη Αδάμη, «από τα γνωστότερα ονόματα των ζημιάρηδων της ασφαλιστικής αγοράς της Θεσσαλονίκης. Είναι ο άνθρωπος που καταφέρνει να έχει ένα τμήμα ζημιών με ευχαριστημένους παθόντες και ενθουσιασμένους πελάτες». Είναι μαζί της από το 1996, πρώτα στη Zurich, και μετά την εξαγορά της στην Generali.
Την κα Τάνια Σχοινά, γραμματέα της Δ/νσης, είχαμε τη χαρά να τη γνωρίσουμε. Είναι μαζί της από το 1995. έπεύθυνη των διοικητικών υπηρεσιών του υποκαταστήματος και της διοικητικής υποστήριξης του τμήματος πωλήσεων, εμπλέκεται και με το τμήμα των ομαδικών συμβολαίων και είναι, σύμφωνα με την Καραζαρίφη, “ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση”.
Γνωρίσαμε, επίσης, τον κ. Σταύρο Παπαδόπουλο, Περιφερειακό Δ/ντή Δικτύου, ο οποίος μαζί με την κα Πολυζώη-Καραζαρίφη μας έδωσαν την εικόνα της αγοράς και της Εταιρείας. Αναφορικά με το έποκατάστημα, μας είπαν ότι συμμετέχει στη συνολική παραγωγή της εταιρείας στις γενικές με 10%. Η παραγωγή ζωής είναι πολύ μικρότερη, αλλά ο κ. Παπαδόπουλος, που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος, δηλώνει αισιόδοξος: «Θα έχουμε μεγάλες αλλαγές τα επόμενα 3-5 χρόνια και οι ασφαλιστικοί μας σύμβουλοι που ασχολούνται κυρίως με τη Ζωή, θα βρίσκονται στο επίκεντρο».
Παντελής Σταθόπουλος Δ/ντής Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας
EFG Eurolife
Με καταγωγή από τη Μεσσηνία, ο κ. Παντελής Σταθόπουλος, Δ/ντής Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας της EFG Eurolife, βρίσκεται 30 και πλέον χρόνια στη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία στο χώρο το 1977 ως ασφαλιστικός πράκτορας και επιβεβαιώνει τον κανόνα, που θέλει κάποιους ανθρώπους-σταθερές αξίες μέσα στην πολυκύμαντη διαδρομή των εταιρειών που εργάζονται.
Το 1979, αναλαμβάνει Επιθεωρητής Πωλήσεων Βορείου Ελλάδος της τότε εταιρείας ΑΤΛΑΣ – Φοίνικας Λονδίνου και μετέπειτα Sun Alliance. Το 1988, γίνεται Δ/ντής Underwriting Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας και από το 1993 αναλαμβάνει τη θέση του Δ/ντή Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας της Activa πλέον και συνεχίζει στην ίδια θέση και υπό το νέο σχήμα που προέκυψε από την εξαγορά της Activa από τη Eurolife.
52 άτομα απασχολούνται στη συγκεκριμένη Δ/νση, η οποία συμμετέχει στη συνολική παραγωγή της εταιρείας, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2008 και όσον αφορά την Activa (για την Eurolife δεν υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία), με 11,69% σε όλους τους κλάδους ασφάλισης πλην αυτοκινήτου και 5,98% στον κλάδο αυτοκινήτων.
Αναφερόμενος στη συγχώνευση αναφέρει ότι αυτή «έχει ήδη επηρεάσει θετικά τις εργασίες μας, ενώ εξίσου θετικά είναι και τα μηνύματα που λαμβάνουμε τόσο από την αγορά όσο και από τους συνεργάτες μας», οι οποίοι, όπως είπε, δεν είδαν καθόλου ανταγωνιστικά τους συναδέλφους τους τραπεζικούς. «Η πολύ καλή συμπληρωματικότητα των χαρτοφυλακίων των δύο εταιρειών (ένα μεγάλο κομμάτι της παραγωγής της πρώην Activa αφορά στην κάλυψη βιομηχανικών και εμπορικών κινδύνων, ενώ οι δύο εταιρείες της Eurolife, ΑΕΓΑ και Ζωής, επικεντρώνουν τις δραστηριότητές τους στο retail γενικών και ζωής, αντίστοιχα). η καλά μελετημένη στρατηγική συγχώνευσης και η επιλεγείσα χρονική στιγμή (πριν την εκδήλωση της διεθνούς οικονομικής κρίσης) δημιουργούν την απαραίτητη δυναμική στην απόκτηση συγκριτικού πλεονεκτήματος της εταιρείας στην τοπική αγορά», επισημαίνει ο κ. Σταθόπουλος.
Στέλιος Στυλιανίδης, Δ/ντής Πωλήσεων Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδος
ALICO
Στα Γραφεία της ALICO, κοντά στο λιμάνι συναντήσαμε τον κ. Στέλιο Στυλιανίδη, Δ/ντή Πωλήσεων Βόρειας και Κεντρικής Ελλάδας της Εταιρείας, και γνωρίσαμε ορισμένους από τους συνεργάτες του, μεταξύ των οποίων την κα Έλενα Διαμαντή, έπεύθυνη για την Εκπαίδευση του Δικτύου και τον κ. Βαγγέλη Παπαδόπουλο, Agency Executive, με τους οποίους είχαμε και μία σύντομη συνομιλία.
Με σπουδές στα Οικονομικά και τα Νομικά στην Αθήνα και μεταπτυχιακές σπουδές στο London School of Economics, ο κ. Στυλιανίδης βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1984, σε ηλικία 27 χρονών, ως διοικητικό στέλεχος της ALICO. Γι’ αυτή την επαγγελματική επιλογή, η γνωριμία και η καταλυτική προσωπικότητα του κ. Ανδρέα Βασιλείου ήταν μια ευτυχής συγκυρία, όπως μας λέει ο ίδιος.
Τον διακρίνουν, όπως διαπιστώσαμε, το πάθος για την Εταιρεία του και για το νησί του, την Κύπρο, αλλά οι προσεγγίσεις που κάνει, τόσο στο πρόσφατο πρόβλημα της μιας όσο και στο χρόνιο της άλλης, είναι απόλυτα ρεαλιστικές.
Επικεφαλής μιας Δ/νσης που κατέχει το 1/3 της παραγωγής της εταιρείας, και στην οποία δραστηριοποιούνται 140 περίπου παραγωγικοί συνεργάτες, παραδέχεται ότι τα γεγονότα σχετικά με την AIG στις ΗΠΑ ήταν δυσάρεστα για όλους, αλλά τόσο η διοίκηση της ALICO όσο και το δίκτυο αντέδρασαν με υποδειγματικό τρόπο.
«Δεν κρυφτήκαμε πίσω από το δάχτυλό μας. παρουσιάσαμε το πρόβλημα στο δίκτυο σε όλη του τη διάσταση, στρωθήκαμε στη δουλειά, και πιστεύουμε ότι έχουμε καταφέρει όχι μόνο να μετριάσουμε τις αρνητικές συνέπειες, αλλά και ως ένα πολύ μεγάλο βαθμό να πετύχουμε θετικά αποτελέσματα. Απόδειξη είναι η ιδιαίτερα θετική πορεία του 2008, όπου είχαμε μια αύξηση του τζίρου της τάξης του 9,3%, καθώς και τα αποτελέσματα του Α’ τριμήνου του 2009, τα οποία δείχνουν μια κερδοφόρα πορεία της Εταιρίας και αύξηση του μεριδίου αγοράς», επισημαίνει και εξαίρει τη συμβολή του δικτύου, το οποίο με σωστή πώληση σήκωσε το μεγαλύτερο βάρος της προσπάθειας, για να βελτιωθεί η εικόνα της εταιρείας, μιας εταιρείας που όπως μας τόνισε ο κ. Στυλιανίδης, «έχει δώσει εξετάσεις στην αγορά και διακρίνεται τόσο για την οικονομική της υγεία και φερεγγυότητα όσο και για το υψηλό επίπεδο των συνεργατών της».
Δημήτρης Τζότζος, Προϊστάμενος Περιφερειακής Υποδ/νσης Θεσσαλονίκης
ΑΤΕ Ασφαλιστική
Προϊστάμενος της Περιφερειακής έποδ/νσης Θεσσαλονίκης τα τελευταία 12 χρόνια, ο κ. Δημήτρης Τζότζος, ξεκίνησε την καριέρα του από τη Θρακική Ασφαλιστική, μία μικρή ασφαλιστική που ίδρυσε η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ροδόπης με σκοπό κυρίως την ασφάλιση των γεωργικών μηχανημάτων των μελών της. Με το κλείσιμο της εταιρείας αυτής αναλαμβάνει υπεύθυνος του Γραφείου της ΑΤΕ Ασφαλιστικής Καβάλας, όπου μένει για 14 χρόνια. Σήμερα, στον τομέα ευθύνης του εκτός από το γραφείο της Θεσσαλονίκης, όπου απασχολούνται 20 άτομα, εντάσσονται επίσης τα γραφεία της Καβάλας (με 10 άτομα) και των Ιωαννίνων (με 5 άτομα). Τα τρία γραφεία συμμετέχουν στη συνολική παραγωγή της εταιρείας στις Γενικές ασφαλίσεις με 17,6% (η Καβάλα με 3,5%, η Θεσσαλονίκη με 9,8% και τα Γιάννενα με 4,3%).
Η κουβέντα μας περιστράφηκε γύρω από τα προβλήματα της αγοράς αλλά και γύρω από την εταιρεία του, για την οποία πιστεύει ότι, αν και ιδρύθηκε το 1980, έδειξε τη δυναμική της και άρχισε να γίνεται ανταγωνιστική, μόνο από το 1997 και μετά που οι επικεφαλής της άρχισαν να είναι επαγγελματίες του χώρου.
Απόστολος Τριανταφύλλου, Δ/ντής Yποστήριξης Δικτύου Πωλήσεων.
International Life
Η μυρωδιά του καινούργιου είναι ακόμα έντονη στα γραφεία της International Life στη Θεσσαλονίκη, που εγκαινιάστηκαν πρόσφατα. Εκεί συναντήσαμε τον κ. Απόστολο Τριανταφύλλου, Δ/ντή έποστήριξης Δικτύου Πωλήσεων της Εταιρείας για τη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα, αλλά και με αρμοδιότητες που επεκτείνονται και πανελλαδικά, όποτε χρειαστεί.
Συνεργάζεται με το κ. Φ. Μπράβο από το 1972, που ξεκίνησε ως ασφαλιστής στην Αδριατική. «Μέχρι το ’91 πωλούσαμε μόνο γενικές, ενώ στον κλάδο ζωής συνεργαζόμασταν με τον Αστέρα», μας λέει και η κουβέντα μας περιστρέφεται γύρω από τις ασφαλίσεις Ζωής τις οποίες, απ’ ό,τι φαίνεται, αγαπάει περισσότερο. «Η Ζωή είναι πώληση, μας λέει, οι Γενικές παραγγελία».
Η Δ/νση Β. Ελλάδας εκπροσωπεί το 30%-40% της συνολικής παραγωγής της εταιρείας. Στις Γενικές το αυτοκίνητο καταλαμβάνει το 70% περίπου της παραγωγής και η περιουσία το 30%, ενώ στη Ζωή θεωρεί ότι έχουν μία δυναμική παρουσία που θα γίνει ακόμα πιο έντονη στο μέλλον, στην περιοχή αλλά και πανελλαδικά.
Δημήτρης Χατζηπαναγιώτου, Αναπληρωτής Γενικός Δ/ντής, Υπεύθυνος Οικονομικών & Πωλήσεων
Victoria
Ο κ. Δημήτρης Χατζηπαναγιώτου ανήκει στους λάτρεις της Θεσσαλονίκης. Δεν την εγκατέλειψε ούτε όταν η Ολυμπιακή εξαγοράστηκε από τη Victoria και η έδρα της μεταφέρθηκε στην Αθήνα. Ασκεί τα καθήκοντά του από τη συμπρωτεύουσα και κατεβαίνει στην Αθήνα όταν η δουλειά το απαιτεί, όπως η Γενική Συνέλευση της εταιρείας που έγινε τις μέρες που βρισκόμασταν στη Θεσσαλονίκη. Τον συναντήσαμε την τελευταία μέρα της επίσκεψής μας στην πόλη, όπου είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε και δύο νέους ανθρώπους που δουλεύουν μαζί του, τον κ. Δημήτρη Σταϊκόπουλο, Δ/ντή Οργάνωσης, και τον κ. Γιώργο Λογοθέτη, έπεύθυνο Marketing και Εκπαίδευσης.
Ο κ. Χατζηπαναγιώτου μας μίλησε για την παραγωγή της Εταιρείας του και ειδικότερα της Βόρειας Ελλάδας, της οποίας η αύξηση παραγωγής ήταν της τάξης του 14%, έναντι 35% της υπόλοιπης Ελλάδας.
«Το μέγεθος αγοράς διαφέρει, μας επισημαίνει. Επιπλέον, στη Β. Ελλάδα έχουμε κατακτήσει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς. Στη Νότια Ελλάδα, που μέχρι πριν μερικά χρόνια δεν μας ήξεραν καν ως εταιρεία, έχουμε μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης».
Πιστεύει ότι οι εταιρείες οφείλουν να κάνουν προσεκτικά και επιφυλακτικά βήματα, αν θέλουν να έχουν ένα υγιές χαρτοφυλάκιο που θα αποδίδει θετικά στις ίδιες και στους μετόχους, ενώ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη μεγάλη διατηρησιμότητα σε επίπεδο συνεργατών που έχει η εταιρεία του.
Δημήτρης Αναστασίου, Επιθεωρητής Πωλήσεων
Εθνική Ασφαλιστική
Εστιασμένο στα διοικητικά στελέχη το ταξίδι μας στη Θεσσαλονίκη, όμως, όπως και οι ίδιοι αναγνωρίζουν, το παραγωγικό δίκτυο είναι ο ουσιαστικός συνδετικός κρίκος με τον καταναλωτή και αυτό που ορίζει και καθορίζει σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό την εικόνα των εταιρειών τους προς τα έξω.
Δύσκολο να τους συναντήσεις. «Δεν είμαστε άνθρωποι των γραφείων αλλά των δρόμων», όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο κ. Δημήτρης Αναστασίου, ο νεότερος σε ηλικία Επιθεωρητής της Εθνικής Ασφαλιστικής και απ’ ό,τι φαίνεται ο τελευταίος στη διαδρομή της Εταιρείας, τουλάχιστον με αυτή τη μορφή.
Τον συναντήσαμε στα πολύ ωραία γραφεία του, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, και τον δικαιολογήσαμε απόλυτα που προτιμά τους δρόμους από το γραφείο (η θέα καταπληκτική και γι’ αυτό άκρως …αντιπαραγωγική).
¶νθρωπος που απεχθάνεται τις αποκρυσταλλωμένες απόψεις και την αδιαφορία, ο κ. Αναστασίου δεν κλείνει τα αυτιά στις διαφορετικές απόψεις ακόμα κι όταν δεν συμφωνεί. Γι’ αυτό και δίνει μεγάλη σημασία στην ενημέρωση όχι μόνο μέσω της εταιρείας του, όπως κάνουν οι περισσότεροι, αλλά και μέσω του Τύπου (έντυπου και ηλεκτρονικού, κλαδικού και μη), ενώ προτρέπει και τους συνεργάτες του, να κάνουν το ίδιο.
Χειμαρρώδης στο λόγο του, συζητά μαζί μας για τα πάντα χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος.
Γενικότερα ούτε η άποψη του κ. Αναστασίου είναι η καλύτερη για την αγορά εν συνόλω. Προβλήματα και έλλειψη επαγγελματισμού συνθέτουν την εικόνα μιας αγοράς, όπου η Εθνική κυριαρχεί όχι λόγω της πολύ καλής της λειτουργίας, αλλά περισσότερο, γιατί ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό κατά το «το μη χείρον βέλτιστον».
Σχετικά με τα της πώλησης της Εταιρείας του μας είπε ότι μετά τα γεγονότα του Σεπτεμβρίου θεώρησε ότι το σενάριο αυτό μάλλον είχε απομακρυνθεί. Το κλείσιμο όμως των υποκαταστημάτων τού ανέτρεψε αυτή την αντίληψη. «Το ζήτημα είναι αν θα γίνει από αυτή ή την επόμενη κυβέρνηση», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Παραδέχεται ότι όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μεγάλη αναστάτωση στους ανθρώπους της Εταιρείας και την έχουν οδηγήσει σε τέλμα και αβεβαιότητα. «Η δική μας δουλειά, του δικτύου, βεβαίως και δεν επηρεάζεται, φαίνεται άλλωστε και από τα θεαματικά μας αποτελέσματα, παρά την κρίση», επισημαίνει. Προσθέτει, όμως, ότι ενώ η παρούσα διοίκηση έδωσε ώθηση στο παραγωγικό δίκτυο τα τελευταία χρόνια, η υποστήριξη που αυτό έχει, το τελευταίο διάστημα, δεν είναι εκείνη που χρειάζεται για να δείξει σε όλο της το μέγεθος τη δυναμική του.
Για το κλείσιμο των υποκαταστημάτων, θεωρεί ότι ήταν άσχημο, γιατί ανατρέπει τη ζωή πολλών ανθρώπων. Από την άλλη, όμως, πιστεύει ότι η λειτουργία τους ήταν δυσλειτουργική και ασύμφορη. Και μας εξηγεί: «Οι υπάλληλοι που απασχολούνταν στα υποκαταστήματα είτε δεν επαρκούσαν, με αποτέλεσμα η δουλειά να μη γίνεται, ή ήταν πολλοί παραπάνω απ’ όσοι χρειάζονταν. Για να μην αναφερθούμε στη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία που επέτεινε τα πράγματα».
Στη διαπίστωσή μας ότι η εταιρεία χάνει σε παρουσία σε αυτά τα μέρη, αντιτείνει: «Η “ταμπέλα” παραμένει, αφού οι κτηριακές εγκαταστάσεις, που είναι ιδιοκτησία της Εθνικής Ασφαλιστικής, θα δοθούν στο παραγωγικό δίκτυο, για να αναπτύξει τις δραστηριότητές του σε μία πιο μόνιμη βάση και με εξασφαλισμένα κέρδη για την εταιρεία».
Στα κέρδη που έχει μία εταιρεία από το δίκτυό της περιστράφηκε επίσης η συζήτησή μας, καθώς και στη δυσκολία του επαγγέλματος του ασφαλιστή. «Η δουλειά αυτή έχει πολύ άγχος και τρέξιμο. Αν δεν την αγαπάς πραγματικά, δεν μπορείς να ανταποκριθείς. Από την άλλη, αν δεν βάλεις και κάποιο όριο στις επαγγελματικές απαιτήσεις και δεν αφιερώσεις χρόνο στον εαυτό σου και την οικογένειά σου, δεν θα καταφέρεις να έχεις την ισορροπία που χρειάζεσαι για να συνεχίσεις», τονίζει.
Υποκαταστήματα: ο καθρέφτης της εταιρείας…
Πριν περάσουμε στα όσα συζητήσαμε για τα προβλήματα της τοπικής αλλά και εν γένει της αγοράς είναι καλό, πιστεύουμε, να δούμε πώς λειτουργούν οι συγκεκριμένες Δ/νσεις και τι αρμοδιότητες έχουν.
Σύμφωνα με τους συνομιλητές μας, οι Δ/νσεις της Β. Ελλάδας λειτουργούν ως ο καθρέφτης των λειτουργιών της έδρας τους.
«Είμαστε σε θέση να προσφέρουμε με άμεσο τρόπο ποιοτικές υπηρεσίες, τοπικά, στους συνεργάτες μας και τους πελάτες μας», μας εξηγεί ο κ. Σταθόπουλος.
Στα πλαίσια αυτά, οι αρμοδιότητές τους αφορούν την ανάληψη κινδύνων, την έκδοση και ανανέωση ασφαλιστηρίων, την πληρωμή ζημιών.
Οι δυνατότητες και τα όρια αυτών των αρμοδιοτήτων διαφέρουν από εταιρεία σε εταιρεία.
Όσον αφορά το Underwriting, σχεδόν όλοι ασχολούνται μόνο με τις Γενικές, γιατί όπως μας εξηγεί o κ. Πιπερόπουλος, λόγω της περιπλοκότητάς του η διατήρηση underwriting Ζωής στα υποκαταστήματα είναι δύσκολη και ασύμφορη.
«To υποκατάστημα της Generali έχει τη δυνατότητα να κάνει το προ-underwriting στη Ζωή, αλλά η διαδικασία ολοκληρώνεται στα κεντρικά», μας λέει η κα Πολυζώη-Καραζαρίφη για την εταιρεία της.
«Οι ανανεώσεις, επίσης, γίνονται αυτόματα από τα κεντρικά και στους δύο κλάδους, γιατί έτσι πετυχαίνουμε μεγαλύτερη ταχύτητα», λέει σχετικά με την εταιρεία του ο κ. Γούναρης και προσθέτει χαρακτηριστικά: «Καλύτερα να έχεις δύο ανθρώπους να δουλεύουν έξω, παρά μέσα στο γραφείο να πατάνε ένα κουμπί».
Ένα μεγάλο κομμάτι της δουλειάς των υποκαταστημάτων αφορά, βεβαίως, στην υποστήριξη των συνεργατών τους σε θέματα πωλήσεων και εκπαίδευσης.
Οι συνεργάτες αυτοί είναι πράκτορες, εταιρικό δίκτυο και δίκτυο Bancassurance. Κάποιες εταιρείες έχουν μόνο πρακτορειακό δίκτυο (DAS), οι περισσότερες πρακτορειακό και εταιρικό και κάποιες, όπως η ΑΤΕ Ασφαλιστική, η ΑΧΑ, η EFG Eurolife, η Εθνική Ασφαλιστική και τα τρία. Οι Πράκτορες ασχολούνται περισσότερο με τις Γενικές, ενώ το εταιρικό δίκτυο ασχολείται, ως επί το πλείστον με τη Ζωή, και η υποστήριξή τους σ’ αυτόν τον τομέα γίνεται από τα κεντρικά των εταιρειών –εκεί ακριβώς οφείλεται και το γεγονός ότι τα στοιχεία παραγωγής που είχαν διαθέσιμα και μας έδωσαν οι περισσότεροι αφορούσαν τις Γενικές.
Η εκπαίδευση και η σωστή στελέχωση του Δικτύου είναι πολύ σημαντικές για όλες τις εταιρείες και θεωρητικά τουλάχιστον (γιατί παράπονα πάντα υπάρχουν από το δίκτυο) ρίχνεται πολύ μεγάλο βάρος σ’ αυτόν τον τομέα. Δεν διατηρούν όλες, όμως, ειδικό τμήμα εκπαίδευσης στα υποκαταστήματα. Εκτός από την ALICO, στις υπόλοιπες εταιρείες την εκπαίδευση αναλαμβάνουν τα κεντρικά, χωρίς να αποκλείεται σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η δουλειά να γίνεται από τους Δ/ντές των υποκαταστημάτων (π.χ. Allianz, DAS, EFG Eurolife) ή το Τμήμα Ανάληψης Κινδύνων (Generali).
Οι απόψεις…
Η αισιοδοξία, που διακρίνει τους ανθρώπους που συναντήσαμε, είναι πέρα και πάνω από την αισιοδοξία που έτσι κι αλλιώς υπαγορεύει η πολιτική των εταιρειών τους να δείχνουν.
έποθέτουμε ότι πηγάζει κι από το γεγονός ότι οι προσωπικές σχέσεις καθορίζουν και τις επαγγελματικές σε πολύ μεγάλο βαθμό. Τουλάχιστον οι άνθρωποι που συναντήσαμε έχουν καταφέρει να βρουν μία φόρμουλα προσωπικής επικοινωνίας που τους βοηθά, όπως μας είπαν, να ξεπερνούν τα όποια προβλήματα ανακύπτουν –ανταγωνιστές είναι, άλλωστε, στην επαγγελματική αρένα, και τα προβλήματα δεν λείπουν.
Έλλειψη ρευστότητας και τα συνεπακόλουθα…
Πέρα από τα εσωτερικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά εν γένει, η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή, ως κοινωνία, έχει πολλά και ίσως περισσότερο διογκωμένα προβλήματα από εκείνα της υπόλοιπης Ελλάδας. Στα ήδη υπάρχοντα στην περιοχή προβλήματα (υψηλή ανεργία, αποβιομηχάνιση), ήρθε να προστεθεί, το τελευταίο διάστημα, η οικονομική ύφεση λόγω της παγκόσμιας κρίσης και σαφώς οι ασφαλιστικές εργασίες έχουν επηρεαστεί.
«Έχει παρατηρηθεί μία πτωτική πορεία των ασφαλίστρων κυρίως στην ασφάλιση αποθεμάτων, όπου τα ασφάλιστρα είναι μειωμένα λόγω μείωσης της παραγωγής των ασφαλιζόμενων βιομηχανιών και βιοτεχνιών», μας επισημαίνει ο κ. Σταθόπουλος.
«Αντίστοιχη είναι η μείωση στις μεταφορές, προσθέτει ο κ. Χατζηπαναγιώτου, ενώ τα μεγάλα συμβόλαια, από ετήσια γίνονται τρίμηνα και στη χειρότερη περίπτωση ακυρώνονται».
Οι ασφαλίσεις τεχνικών έργων αντιμετωπίζουν πρόβλημα «γιατί απλά, εκτός από το μετρό, δεν γίνονται έργα στην περιοχή», μας είπε χαρακτηριστικά η κα Πολυζώη-Καραζαρίφη. Επίσης, αξιοσημείωτη είναι και η μείωση στην ασφάλιση μεγάλων κινδύνων. «Οι έδρες, πλέον, των περισσότερων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη είναι στην Αθήνα, με αποτέλεσμα οι δουλειές να κλείνονται από τα κεντρικά», μας εξηγεί η ίδια.
Η ασφάλιση κατοικιών και καταστημάτων, από την άλλη, …αντέχει ακόμα (ίσως και λόγω των γεγονότων του Δεκέμβρη που επηρέασαν και τη Θεσσαλονίκη), αλλά το ερώτημα είναι ως πότε, αφού ήδη παρατηρείται κατακόρυφη αύξηση της ανεργίας και μεγάλη πτώση στην αγοραστική κίνηση.
Πτωτικές, λόγω της κρίσης, είναι οι τάσεις και στη Ζωή. «Η διαφορά με τη Ζωή είναι ότι η κρίση και η ψυχολογία της έχει αγγίξει και τους ασφαλιστές», σχολιάζει ο κ. Τριανταφύλλου και μας εξηγεί: «Είναι διστακτικοί, γιατί ακούνε ότι ο κόσμος δεν έχει λεφτά και αναβάλλουν την προσέγγιση. Θα μπορούσε, αν δεν ίσχυε αυτό, η Ζωή να έχει αύξηση, γιατί τώρα σε περιόδους κρίσης είναι η καλύτερη εποχή για ασφάλειες ζωής».
Δεδομένης, λοιπόν, της οικονομικής ύφεσης και της έλλειψης ρευστότητας εκτιμούν ότι θα υπάρξει πρόβλημα με τις εισπράξεις. Η δική μας αίσθηση είναι ότι το πρόβλημα είναι ήδη μια πραγματικότητα, όχι μόνο στη Β. Ελλάδα αλλά παντού, ακόμα κι αν λίγοι παραδέχονται ότι την αντιμετωπίζουν. Αν η Victoria, για παράδειγμα, που ακολουθεί μια αυστηρή πολιτική είσπραξης (ένας μήνας είναι το περιθώριο που δίνει στους συνεργάτες της), έχει ένα ποσοστό ανείσπρακτων της τάξης του 16%, αναρωτιόμαστε τι γίνεται με άλλες εταιρείες που ακολουθούν πιο χαλαρή πολιτική!
Παρόλα τα προβλήματα, όμως, που προαναφέρθηκαν, όλοι μας μίλησαν για τα καλά οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών τους στο 1ο τρίμηνο και την αύξηση που σημείωσαν στην παραγωγή τους. Διαπιστώσαμε το αντιφατικό του πράγματος και ζητήσαμε …εξηγήσεις.
«Η αύξηση αυτή δεν είναι πραγματική, μας λέει με ειλικρίνεια ο κ. Χατζηπαναγιώτου, είναι αποτέλεσμα της αβεβαιότητας και όλων αυτών των αναταράξεων που παρατηρούνται τελευταία και που στρέφουν τους καταναλωτές σε εταιρείες με καλύτερο και πιο αξιόπιστο όνομα στην αγορά». Μαζί του συμφωνεί και ο κ. Πιπερόπουλος, ο οποίος επισημαίνει ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό οι αυξήσεις που έχουν πετύχει οι περισσότερες εταιρείες οφείλονται στον κλάδο αυτοκινήτου. «Το αυτοκίνητο έρχεται πρώτο για όλους», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Οι αναταράξεις
Πράγματι το αυτοκίνητο είναι κυρίως η αιτία και η αφορμή για τις “αναταράξεις” που βιώνει τα τελευταία χρόνια και κυρίως το τελευταίο διάστημα η ασφαλιστική αγορά και αυτό, σε πολύ μεγάλο βαθμό, διαμορφώνει τις σχέσεις των εταιρειών.
Η κα Πολυζώη -Καραζαρίφη και ο κ. Ερμείδης θεωρούν μάλλον επιεική το χαρακτηρισμό “αναταράξεις” και κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό, που φτάνει στα όρια του κανιβαλισμού.
«Οι δομές δεν είναι οι δέουσες και επιτρέπουν να εφαρμόζονται ανορθόδοξες μέθοδοι», επισημαίνει ο κ. Ερμείδης.
Πράγματι, μπορεί κάποιες εταιρείες να κερδίζουν νέους πελάτες, χωρίς να το επιδιώξουν, λόγω του χαμηλού προφίλ που έχουν διατηρήσει στην αγορά όλα αυτά τα χρόνια, κάποιες άλλες, όμως, ακολουθούν σαφώς επιθετική πολιτική, με χαμηλά ασφάλιστρα, εκπτώσεις, υψηλές προμήθειες και, δυστυχώς, πολλές φορές διασπείροντας φήμες εναντίον των ανταγωνιστών.
Και αν στο χώρο του αυτοκινήτου, ο αθέμιτος ανταγωνισμός αποδίδεται από τους συνομιλητές μας σε ένα μικρό μέρος της τοπικής αγοράς, στους άλλους κλάδους και στην υπόλοιπη Ελλάδα, πολύ φοβούμαστε ότι τα πράγματα διαφέρουν.
…και τα άλλα προβλήματα του κλάδου
Βέβαια, εκτός του αθέμιτου ανταγωνισμού, τα προβλήματα της ασφαλιστικής αγοράς που μας εντόπισαν οι συνομιλητές μας είναι πολύ περισσότερα –έλλειψη αξιοπιστίας από μέρους των εταιρειών, έλλειψη τεχνογνωσίας και ποιότητας, ανάγκη νέων προγραμμάτων, κακή επιλογή συνεργατών, έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης από μέρους του καταναλωτή.
«Ο καταναλωτής πρέπει να το ψάχνει λίγο το πράγμα και να ζητά το ποιοτικό, έστω κι αν είναι πιο ακριβό», μας επισημαίνει σχετικά ο κ. Τζότζος, αν και παραδέχεται ότι οι μισθοί στην Ελλάδα είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για να μπορέσει κανείς να αποκτήσει πλήρη ασφαλιστική κάλυψη.
Το κυριότερο, όμως, πρόβλημα αυτή τη στιγμή είναι για όλους η υποαποθεματοποίηση.
Ο κ. Πιπερόπουλος μας λέει σχετικά: «Η υποαποθεματοποίηση είναι αργή αυτοκτονία! Το φθηνό ασφάλιστρο, η έλλειψη ρευστότητας, η καθυστέρηση πληρωμών και οι υψηλές προμήθειες εκεί θα οδηγήσουν την ασφαλιστική αγορά!». Ιδιαίτερη είναι η ανησυχία του για τον κλάδο Ζωής: «Αν γίνουν απαιτητά τα χρήματα που έχουν επενδυθεί πολλές είναι οι ασφαλιστικές που θα έχουν πρόβλημα!», τονίζει.
Η κα Πολυζώη-Καραζαρίφη υπερθεματίζει: «Πρέπει να ασφαλίζουμε ό,τι μπορούμε να αποζημιώσουμε».
Για την όποια εξυγίανση υπάρξει στην ασφαλιστική αγορά οι συνομιλητές μας εναποθέτουν πολλές ελπίδες στην ΕΠΕΙΑ. «Είναι στελεχωμένη με σοβαρό επιστημονικό προσωπικό και κάνει καλή δουλειά», μας επισημαίνει ο κ. Σταθόπουλος.
«Πρέπει να δώσουμε πίστωση χρόνου στην Αρχή να κάνει τη δουλειά της», επισημαίνει ο κ. Χατζηπαναγιώτου, ο οποίος θεωρεί ότι μεγάλο μερίδιο ευθύνης για τις φήμες που διαρρέουν και τα υπονοούμενα που αφήνονται για κάποιες εταιρείες οφείλονται στον Τύπο και κάνουν κακό σε όλη την αγορά, «πολύ περισσότερο όταν οι συντάκτες τους δεν στηρίζουν με στοιχεία όσα γράφουν ή τα ανασκευάζουν κάτω από πιέσεις», προσθέτει.
Παρόλα αυτά τόσο ο ίδιος όσο και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του τονίζουν ότι χρειάζεται έλεγχος και διόρθωση και όχι ανακλήσεις. Κι αυτό είναι λογικό γιατί όπως πολύ σωστά επισημαίνει ο κ. Τζότζος: «Πολλές εταιρείες λειτουργούν σύμφωνα με το γράμμα του νόμου, μήπως όμως πρέπει να αλλάξουν πράγματα και στο γράμμα του νόμου;».
Ο κ. Στυλιανίδης εκτιμά ότι όποιος θέλει να προχωρήσει πρέπει να φτιάξει πρώτα τα του οίκου του. Θεωρεί, όμως, ότι το πρόβλημα της ασφαλιστικής αγοράς είναι γενικότερα πρόβλημα της κοινωνίας μας. «Το ίδιο το κράτος πάσχει από το σύνδρομο του ενόχου και γι’ αυτό αφήνει τα πράγματα χαλαρά», μας επισημαίνει και προσθέτει: «Από τη στιγμή που τα προβλήματα εντοπίζονται, υπάρχουν και λύσεις. Ποιος όμως έχει το θάρρος να τις εφαρμόσει; Ειδικά όταν λείπει το διορατικό μάτι και οι ηγέτες;», αναρωτιέται.
Το μέλλον…
Δεδομένης της κρίσης αλλά και των εσωτερικών προβλημάτων που βιώνει η ασφαλιστική αγορά έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς βλέπουν το μέλλον της οι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης και τι προτείνουν.
Ο κ. Πιπερόπουλος εκτιμά ότι οι Γενικές δεν θα μειωθούν, αλλά ο κλάδος Ζωής θα έχει πρόβλημα. «Στην πραγματικότητα θα έχουμε αναδιανομή της πίτας», τονίζει.
«Θα μείνουν λιγότερες και καλές εταιρείες εκ των πραγμάτων», μας λέει ο κ. Κάλλης. Ποιες θα είναι αυτές; «Αυτό εξαρτάται, βεβαίως, από το πώς θα λειτουργήσει τους κανόνες η ΕΠΕΙΑ, από τα ίδια κεφάλαια και από την αποθεματοποίηση της καθεμιάς», μας απαντά.
Ο κ. Σταθόπουλος συμφωνεί μαζί του: «Μόνο οι εταιρείες που έχουν πολύ καλή οργάνωση, είναι αξιόπιστες, έχουν δυναμισμό και ασκούν υγιή ανταγωνισμό, προσφέροντας ποιοτικές υπηρεσίες στους συνεργάτες τους και τους πελάτες τους, μπορούν να ασκήσουν αποτελεσματικές πολιτικές και να επιβιώσουν».
Ο κ. Ερμείδης προσθέτει ότι η «τεχνογνωσία των ξένων εταιρειών και η παρουσία τους στην ελληνική αγορά θα βοηθήσει στην αναβάθμισή της».
Αντίθετα, ο κ. Τριανταφύλλου, θεωρεί ότι «καταρρέουν οι μύθοι των πολυεθνικών» και οι ευκαιρίες για τις αξιόπιστες και καλά οργανωμένες ελληνικές εταιρείες είναι πολλές.
¶ποψη πολλών από τους συνομιλητές μας είναι ότι τα μονοπώλια δεν βοηθούν, κι ότι θα πρέπει να βρεθεί μία χρυσή τομή, έτσι ώστε να επιβιώσουν και να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην αγορά μας τόσο ξένες όσο και ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες. ¶λλωστε, αν δουλεύουν σωστά, αν ελέγχονται σωστά, όσες κι αν είναι, πενήντα ή εκατό, τα περιθώρια ανάπτυξης των ασφαλίσεων στη χώρα μας εξακολουθούν να είναι μεγάλα, όπως εξίσου μεγάλα είναι και τα περιθώρια ανάπτυξης στα Βαλκάνια. «Η ανάπτυξη βρίσκεται στη ΝΑ. Ευρώπη και εκεί πρέπει να εστιάσουμε», μας λέει χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανίδης.
Επίλογος
Πολλά τα προβλήματα της Βόρειας Ελλάδας, εξίσου πολλά και εκείνα της ασφαλιστικής αγοράς. Εμείς, κλείνοντας αυτό το αφιέρωμα στους ανθρώπους των ασφαλιστικών εταιρειών στη Βόρεια Ελλάδα, κρατάμε την εντύπωση που μας έδωσαν, ότι οι εταιρείες τους θα είναι μέσα σ’ αυτές που θα παραμείνουν (και τους το ευχόμαστε) και την αισιοδοξία τους ότι τα πράγματα μπορούν να γίνουν καλύτερα, με την προσωπική προσπάθεια του καθενός, με τη λήψη σωστών αποφάσεων, την εφαρμογή των νόμων αλλά και την προσωπική επαφή.
Βλέποντας, μάλιστα, και από πρώτο χέρι, πώς λειτουργεί αυτή η προσωπική επαφή, ακόμα και μεταξύ ανταγωνιστών, θα προτείναμε τη δημιουργία μιας “”ασφαλιστικής συντροφιάς”” και στην Αθήνα.
Ας αφήσουμε, όμως τα …αστεία!
Το μεγαλύτερο και αποτελεσματικότερο όπλο που εξασφάλισε στον άνθρωπο την επιβίωσή του ήταν η δύναμη της προσαρμογής.
Τούτου δοθέντος, η «Α.Α.» αναζητεί και βρίσκει εκτός των αθηναϊκών τειχών τις ζωογόνες παρουσίες που και εμάς αλλά και την αγορά είναι ικανές να κρατήσουν.
Θα συνεχίσουμε…
Της Δήμητρας Καζάντζα



