Απογοητευτικός ο απολογισμός του Κλάδου Αστικής Ευθύνης Οχημάτων

Για άλλη μια χρονιά ο οικονομικός απολογισμός του κλάδου ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων χαρακτηρίζεται απογοητευτικός, αφού όχι μόνο είναι αρνητικό το αποτέλεσμα της εκμετάλλευσης (έσοδα – έξοδα) αλλά, επιπροσθέτως, οι βασικοί δείκτες απόδοσής του έχουν επιβαρυνθεί αλματωδώς σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία  (κι ενώ αναμένονται σύντομα τα πρώτα αποτελέσματα από την εκμετάλλευση του κλάδου για το 2009), η κατάσταση εσόδων – εξόδων του κλάδου το 2008 είχε ως εξής:

Α. Έσοδα: €1.199 εκατ. (€1.219 εκατ. την προηγούμενη χρονιά), εκ των οποίων:  
1. Εγγεγραμμένα ασφάλιστρα: €1.007 εκατ. (€1.035 εκατ. το 2007).
2. Έσοδα επενδύσεων: €43 εκατ. (€98 εκατ. την προηγούμενη χρονιά).
3. Δικαιώματα συμβολαίων: €232 εκατ. (€229 εκατ. αντίστοιχα το 2007).

Β. Έξοδα: €1.591 εκατ. (αντίστοιχα, €1.179 εκατ. την προηγουμένη χρονιά), εκ των οποίων:
4. Πληρωθείσες αποζημιώσεις: €867 εκατ. (€850 εκατ. την προηγούμενη χρονιά).
5. Προμήθειες παραγωγής και συναφή έξοδα: €283 εκατ. (€270 εκατ. αντίστοιχα το 2007).
Γ. Τεχνικό Αποτέλεσμα (Έσοδα – Έξοδα): €-393 εκατ. (αντίστοιχα €40,2 εκατ. κέρδος την προηγούμενη χρονιά).

Η εξέλιξη αυτή των οικονομικών μεγεθών είχε ως αποτέλεσμα οι βασικοί δείκτες που προκύπτουν από τη λειτουργία του κλάδου να χειροτερεύσουν σημαντικά: 

– το ποσοστό ζημίας (loss ratio) επί των μικτών ποσών ανήλθε στο 106,8% από 78,8% το 2007.

– το αντίστοιχο ποσοστό ζημίας στην ιδία κράτηση των εταιρειών ανήλθε στο 110,9% από 80,5%.
 
– το μέσο ποσοστό προμηθειών και συναφών εξόδων επί των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων αυξήθηκε στο 28,1% από 26,1%.

– το μέσο ποσοστό δικαιώματος συμβολαίου αυξήθηκε στο 23,04% από 22,16%.

– Αντίθετα, το ποσοστό εσόδων επενδύσεων επί των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων μειώθηκε στο 3,47% από 7,76% το 2007.

Πολύ σημαντικός, όμως, είναι και ο υπολογισμός της ζημιάς του κλάδου, αν στο ανωτέρω αποτέλεσμα εκμετάλλευσης λάβουμε υπόψη μας και τα γενικά έξοδα λειτουργίας του κλάδου. Λόγω του ότι τα γενικά έξοδα δεν καταγράφονται αναλυτικά στους Ισολογισμούς όλων των Εταιρειών, αλλά συγκεντρωτικά για το σύνολο των κλάδων, επιχειρήθηκε μερισμός του συνολικού ποσού γενικών εξόδων, με βάση την ποσοστιαία αναλογία συμμετοχής του κλάδου στο σύνολο της παραγωγής ασφαλίστρων της εταιρείας.
Ως αποτέλεσμα, η ζημιά του κλάδου ασφάλισης της αστικής ευθύνης οχημάτων (έτσι όπως υπολογίζεται μετά από την αφαίρεση και της αναλογίας των γενικών εξόδων) διευρύνθηκε το 2008 στα 658 εκατ. ευρώ, έναντι ζημίας 183 εκατ. ευρώ το 2007. Πρακτικά, υπολογίζοντας την ποσοστιαία αναλογία της ζημιάς αυτής επί των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων της χρήσης, προκύπτει έλλειμμα της τάξης του 65% επί των ασφαλίστρων το 2008, έναντι ελλείμματος 17,7% αντιστοίχως το 2007.
Είναι, επομένως, προφανές ότι τα ασφάλιστρα του κλάδου είναι ανεπαρκή για να καλύψουν την οικονομική λειτουργία του, ενώ η προσδοκία των εσόδων από επενδύσεις (αν και όταν προκύψουν) μικρή μόνο συνεισφορά μπορεί να έχει στο τελικό αποτέλεσμα.
Όπως επίσης είναι προφανές ότι η αύξηση της παραγωγής ασφαλίστρων της τάξης του 12,8% που καταγράφεται για τον κλάδο της αστικής ευθύνης οχημάτων στο πρώτο εννεάμηνο του 2009 (σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008), όχι μόνο είναι ελάχιστη για το ύψος της ζημιάς του κλάδου, αλλά στην ουσία αντιστοιχεί σε μεγαλύτερο κίνδυνο, τον οποίο καλύπτουν από 1ης Ιουνίου 2009 οι Ασφαλιστικές Εταιρείες (αύξηση κατώτατων ορίων ασφάλισης για Σωματικές Βλάβες και Υλικές Ζημίες).