Το στοιχείο του κινδύνου, με διάφορες μορφές, συνοδεύει ανέκαθεν τον άνθρωπο, σ΄ όλες τις εκδηλώσεις της κοινωνικής και οικονομικής του ζωής. Και οι πιο ανύποπτες ανθρώπινες πράξεις είναι πιθανόν να βλάψουν την ανθρώπινη ζωή και περιουσία, με συνέπειες και έκταση που δεν είναι σε θέση πάντα να προβλέψει ο άνθρωπος.
Η εξασφάλιση της σιγουριάς και της βεβαιότητας για το μέλλον, παραμένει ένας από τους πιο υψηλούς στόχους της ανθρώπινης σκέψης, που επιδιώκει την εξασφάλιση με συνεχείς μελέτες, ώστε να αποκτήσει τον έλεγχο των κινδύνων. Ο επιστημονικός προγραμματισμός του κλάδου της Ιδιωτικής Ασφάλισης αποσκοπεί ακριβώς στην επιτυχή αντιμετώπιση των συνεπειών από την επέλευση των κινδύνων.
Κατ΄ αυτή την έννοια, έχει προβλεφθεί από την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, με στόχο να συμβάλλει στην προσπάθεια των πολιτών για την αντιμετώπιση των συνεπειών των κινδύνων, η λειτουργία του κλάδου ασφάλισης βοήθειας. Ο κλάδος περιλαμβάνει τη βοήθεια που παρέχεται σε πρόσωπα που περιέρχονται σε δυσχερή θέση είτε κατά τη διάρκεια μετακινήσεων ή απουσίας από την κατοικία ή από τον τόπο της μόνιμης διαμονής τους είτε υπό άλλες περιστάσεις, ανεξάρτητα από μετακίνηση ή απουσία.
Ειδικότερα, η κάλυψη της οδικής βοήθειας μπορεί να προσφέρει (σε περίπτωση βλάβης του οχήματος ή τροχαίου ατυχήματος) την επιτόπου επισκευή, τη μεταφορά του οχήματος στον πλησιέστερο τόπο διενέργειας της επισκευής, τη μεταφορά οδηγού και επιβατών μέχρι τον πλησιέστερο τόπο, απ’ όπου θα μπορέσουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους, τον επαναπατρισμό οδηγού/οχήματος, κ.ά.
Τα τελευταία χρόνια, είναι εμφανής και στην Ελλάδα η δυναμική παρουσία των εξειδικευμένων ασφαλιστικών εταιριών οδικής βοήθειας, με συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό εργασιών. Ο καλύτερος δείκτης, δε, της ανταπόκρισης των εξειδικευμένων ασφαλιστικών εταιριών οδικής βοήθειας, είναι το πλήθος των περιστατικών που εξυπηρέτησαν σε περιπτώσεις ανάγκης των ασφαλισμένων πελατών τους.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από τις 5 εξειδικευμένες ασφαλιστικές εταιρίες οδικής βοήθειας, κατά τη διάρκεια του έτους 2007:
– παρασχέθηκαν υπηρεσίες σε 505.000 περιστατικά (28% περισσότερα από το 2006)
– επιπλέον παραβρέθηκαν σε 254.000 περιπτώσεις φροντίδας ατυχήματος (11% περισσότερες από το 2006)
– σε 191.000 περιπτώσεις έγινε επισκευή του οχήματος στον τόπο του ατυχήματος
– σε 264.000 περιπτώσεις ρυμουλκήθηκε το όχημα στο πλησιέστερο συνεργείο ή στον τόπο κατοικίας του οδηγού
– καταγράφηκαν 22.605 περιστατικά επαναπατρισμού (16,5% περισσότερα από το 2006).
Είναι σαφές, από αυτά και μόνο τα στοιχεία, ότι η ασφάλιση της οδικής βοήθειας συμβάλλει, εκτός από την αντιμετώπιση της άμεσης ανάγκης των ασφαλισμένων, και στην ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του κλάδου της Ιδιωτικής Ασφάλισης.
Στα πλαίσια αυτά, κρίνεται θετική η προσπάθεια της Ελληνικής Πολιτείας να θεσμοθετήσει το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας της οδικής βοήθειας στην Ελλάδα, με την ψήφιση του Νόμου 3651/2008 «Οδική Βοήθεια Οχημάτων».
Δεν μπορεί, όμως, να χαρακτηριστεί θετική η επιβολή συγκεκριμένης τιμολογιακής πολιτικής σε βάρος των ασφαλιστικών επιχειρήσεων ούτε η επιβολή εμποδίων μέσω κριτηρίων λειτουργίας στη δραστηριοποίηση των επιχειρήσεων αυτών, γι’ αυτό και οι ενστάσεις των εξειδικευμένων ασφαλιστικών εταιριών οδικής βοήθειας επί του ανωτέρω Νόμου είναι πολλές.
Οφείλει, επομένως, η Πολιτεία να ενσκήψει στο θέμα που έχει δημιουργηθεί και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς να προτείνει λύσεις, προς όφελος τόσο των καταναλωτών όσο και του θεσμού της Ιδιωτικής Ασφάλισης.



