Στη στρατηγική της AXA στην Ελλάδα, στις συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική ασφαλιστική αγορά καθώς και στο παγκόσμιο ασφαλιστικό περιβάλλον αναφέρθηκε ο κ. Eric Kleijnen, Διευθύνων Σύμβουλος της AXA Ελλάδος, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης τύπου σε εκπροσώπους του ασφαλιστικού τύπου.
Κέρδη και εγγεγραμμένα ασφάλιστρα
Ξεκινώντας τις τοποθετήσεις του ο κ. Kleijnen αναφέρθηκε στα αποτελέσματα της εταιρείας για το 2010, λέγοντας ότι «η AXA έχτισε μια γερή βάση για βιώσιμα κέρδη κατά τα τελευταία 3 χρόνια. Η κερδοφορία βρισκόταν ψηλά στα σχέδια της Εταιρείας από το 2008 και αποτελούσε πρωταρχικό στόχο για το 2010. Σε περιόδους όμως κρίσης και παραμονές του Solvency II, η αύξηση των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων και του μεριδίου αγοράς, αν και ευπρόσδεκτη, δεν θεωρήθηκε κρίσιμη».
Η AXA Ελλάδος καταγράφει περίπου 110 εκατ. ευρώ εγγεγραμμένα ασφάλιστρα στις Γενικές Ασφαλίσεις και περίπου το ίδιο στις ασφαλίσεις Ζωής (το 2010 αναμενόταν να κλείσει με οριακή άνοδο στις Γενικές Ασφαλίσεις σε σχέση με το 2009 και οριακή μείωση στη Ζωή). Όπως ανέφερε ο κ. Kleijnen, τα λειτουργικά κέρδη (μετά από φόρους) ανέκαμψαν το 2010, ειδικά χωρίς την επίδραση των μέτρων σταθερότητας, όπως η επιπλέον έκτακτη εισφορά, κ.λπ. «Παρά την επίδρασή τους κατά περίπου 4,2 εκατ. ευρώ, τα κέρδη αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με το 2009, δηλαδή 10 εκατ. ευρώ, χωρίς καμία μείωση του ποσοστού αποθεματοποίησης της εταιρείας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τη δημοσίευση από την ΕΠΕΙΑ των καθαρών κερδών, στο τέλος του Ιουνίου του 2010 υπό τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα, των -35 εκατ. ευρώ, ο κ. Kleijnen σχολίασε ότι χρήζει εξήγησης: «Το αναφερόμενο αποτέλεσμα είναι καθαρά λογιστικό, λόγω της αποτίμησης του επενδυτικού χαρτοφυλακίου μας ελληνικών ομολόγων σε αγοραίες τιμές (mark-to-market). Καθώς ο νόμος που επιτρέπει στις εταιρείες να αξιολογούν τα ομόλογα αυτά σε αξία κτήσης ψηφίστηκε τον Ιούλιο του 2010, οι περισσότερες εταιρείες θα έπρεπε να έχουν γνωστοποιήσει παρομοίως μη πραγματοποιηθείσες κεφαλαιακές ζημιές. Παραδόξως, αυτό δεν συνέβη. Με ακόμη μεγαλύτερη έκπληξη, διαπιστώσαμε ότι η EΠEIA δεν κάλεσε τις εταιρείες να καθορίσουν εκ νέου τα αποτελέσματά τους στο τέλος Ιουνίου, αλλά δημοσίευσε μη συνεπή μεγέθη στην ιστοσελίδα της. Με αυτή την έννοια, απέτυχε να διασφαλίσει τη διαφάνεια, για την προώθηση και για την επιβολή της οποίας ήταν υπεύθυνη».
Δίκτυα Διανομής
Η AXA ακολουθεί ένα μοντέλο διανομής πολλαπλών καναλιών, τα οποία αντιμετωπίζονται επί ίσοις όροις:
– Μέσω των τραπεζοασφαλειών. Όπως τονίστηκε από τον κ. Kleijnen, ο συνδυασμός ασφαλιστικών προϊόντων με τραπεζικά ευνοείται από μικρά φθηνά ασφαλιστικά προγράμματα, που προσθέτουν αξία συμπληρώνοντας τα παραδοσιακά τραπεζικά προϊόντα. Μέχρι στιγμής, έχει σημειωθεί επιτυχία σε στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, με υψηλά ποσοστά σταυροειδών πωλήσεων (cross-sell) και βελτιωμένους όρους ασφάλισης, προσαρμοσμένους στην τρέχουσα κρίση. Το επόμενο βήμα της AXA θα είναι ασφαλιστική προστασία ενσωματωμένη σε πιστωτικές κάρτες και ενδεχομένως σε τρέχοντες και αποταμιευτικούς λογαριασμούς, όπως σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές τράπεζες.
– Πολύ σημαντική ήταν η πρόοδος με τους μεσίτες, ενώ καταβάλλονται προσπάθειες για να βελτιωθεί το επίπεδο παροχής υπηρεσιών της εταιρείας. Να σημειωθεί ότι η ΑΧΑ είναι πρώτη σε όλο τον κόσμο στο κανάλι των μεσιτών, με σαφή πρόθεση να παραμείνει.
– Στο κανάλι του Agency έγιναν σημαντικές προσλήψεις, όπου και λήφθηκαν πρωτοβουλίες εκπαίδευσης, αλλάζοντας τον τρόπο πώλησης –από απλή προώθηση προϊόντος σε μία προσέγγιση βασισμένη στις ανάγκες. Πέρα από τη βελτίωση του επαγγελματισμού, οι πρωτοβουλίες εστιάζονται στη μείωση του κόστους πρόσκτησης, μέσω αναθεώρησης κανονισμών και δραστικής ενίσχυσης των επιπέδων και της ποιότητας παραγωγής. Για την ΑΧΑ, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αποκλειστικοί συνεργάτες αποτελούν το κύριο κανάλι διανομής, κάτω από διαφορετικά καθεστώτα ανάλογα με την εταιρεία της ΑΧΑ. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα, όπου το κόστος λειτουργίας του δικτύου Agency υποστηρίζεται, επιπλέον των προμηθειών.
Η Ελλάδα θα ανταποκριθεί στις προκλήσεις
Ο κ. Kleijnen πιστεύει ότι η Ελλάδα θα ανταποκριθεί στις προκλήσεις και η Εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στο ελληνικό χρέος, με επιτόκια της αγοράς. «Πρέπει», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, «να έχουμε κριτική ματιά, όταν τη συγκρίνουμε με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αν η Πορτογαλία έχει ένα παρόμοιο πρόβλημα, όπως η Ελλάδα, αλλά σε μικρότερο βαθμό, η Ισπανία έχει μια πολύ μεγαλύτερη και ανθεκτικότερη οικονομία, ενώ η Ιρλανδία και το Βέλγιο είναι εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις. Η Ιρλανδία δεν έχει καθαρό δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά περισσότερο ζήτημα διασφάλισης των ιρλανδικών τραπεζών. Το Βέλγιο παρουσιάζει το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το μεγαλύτερο μέρος του χρέους του σε τοπικά χέρια, χάρη σε ένα ποσοστό αποταμίευσης υψηλότερο από το 17% του ΑΕΠ (στην Ελλάδα, είναι σήμερα χαμηλότερο από 9%, αντιμετωπίζοντας ένα ετήσιο έλλειμμα του προϋπολογισμού άνω του 15% του ΑΕΠ …)».
Τα δυνατά σημεία της ΑΧΑ
Μετά την απόκτηση της Alpha, η πρώτη προτεραιότητα της ΑΧΑ ήταν η ενίσχυση των βασικών πυλώνων της Εταιρείας, με το ανθρώπινο δυναμικό να βρίσκεται στην ψηλότερη θέση στην ατζέντα: «Σε μια βιομηχανία παροχής υπηρεσιών και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, το ανθρώπινο δυναμικό κάνει τη διαφορά, δεδομένου ότι “είναι” η υπηρεσία μας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Kleijnen, συμπληρώνοντας ότι η AXA Ελλάδος προσέλαβε εργαζόμενους με ιδιαίτερα υψηλό προφίλ κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών. Τέτοιες προσλήψεις είναι μερικές φορές δύσκολες, καθώς η αγορά είναι περιορισμένη, αλλά η ποιότητα, όπως σημειώνει, μπορεί να βρεθεί: «Κατά τη διάρκεια των “ημερών καριέρας” τον περασμένο μήνα, τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής μας και η Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού πήραν συνέντευξη από περίπου 900 υποψηφίους. Εντοπίσαμε έναν απροσδόκητο αριθμό από πολύ ισχυρά, άκρως εξειδικευμένα και μερικές φορές έμπειρα προφίλ. Εμείς θα προσλάβουμε κάποια και θα προωθήσουμε κάποια άλλα στην AΧΑ παγκοσμίως. Η ΑΧΑ Ελλάδος έχει σήμερα στο ανθρώπινο δυναμικό της 315 εργαζόμενους».
Ο κ. Kleijnen παραδέχτηκε ότι χάθηκαν περίπου 18 μήνες, στη διάρκεια των οποίων δεν κατάφεραν να διαθέσουν στην αγορά κάποια τυπικά προϊόντα και υπηρεσίες της AΧΑ, λόγω ανεπαρκούς “ωριμότητας’’ της AΧΑ Ελλάδος και των εσωτερικών παρόχων, αναφορικά με τη διαχείριση έργων και την ικανότητα διαχείρισης της αλλαγής.
Σημείωσε, ωστόσο: «Τα καλά νέα είναι ότι η έλλειψη ικανοτήτων έχει πλέον καλυφθεί, τα σχέδια υλοποιούνται κανονικά, με σημαντική βελτίωση να αναμένεται το καλοκαίρι του 2011. Στο πλαίσιο του προγράμματος, όλα τα συστήματα και οι διαδικασίες θα έχουν αναβαθμιστεί, με την απλότητα και την αποτελεσματικότητα ως βασικά χαρακτηριστικά, τα οποία θα βελτιώσουν δραστικά την εργασία των δικτύων διανομής και των εργαζομένων μας, που απαιτούν πολύ περισσότερη ευελιξία και ξεκάθαρες διαδικασίες».
Εστίαση σε συγκεκριμένους κλάδους ασφάλισης
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΑΧΑ, οι κερδοφόροι κλάδοι στην Ελλάδα είναι εκείνοι της Ζωής, Προστασίας, Προσωπικού Ατυχήματος και Κατοικίας. Οι περισσότεροι από τους άλλους κλάδους είναι ουδέτεροι ή ζημιογόνοι. Η AXA εστιάζει το ενδιαφέρον της στους πρώτους και δεσμεύεται για τη βελτίωση των υπολοίπων. Προτίθεται, δε, να αναπτύξει προγράμματα προστασίας συνδεδεμένα με τραπεζικά προϊόντα.
O κ. Kleijnen πιστεύει πως «η οικονομική κρίση, τα ιστορικώς χαμηλά επιτόκια και οι περιορισμένης δυναμικής αγορές μετοχών καθώς και το Solvency ΙΙ δείχνουν ότι τα αποταμιευτικά προϊόντα με εγγυήσεις δεν είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα, θέτοντας τα κεφάλαια του κλάδου σε υψηλό κίνδυνο». Το παραπάνω ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση των εγγυημένων αποδόσεων που φτάνουν έως 3,35%. «Η συνεχής υψηλή μεταβλητότητα στις χρηματοοικονομικές αγορές καθιστά τέτοιες μακροπρόθεσμες εγγυήσεις μη βιώσιμες και η AΧΑ δεν τις υποστηρίζει, ούτε στη φάση της κεφαλαιοποίησης ούτε στη φάση της προσόδου. Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί όταν εξετάζουν προσφορές με τέτοια χαρακτηριστικά. Η AXA πρόσφερε στην Ελλάδα ένα τέτοιο προϊόν, το 2009, αλλά το απέσυρε μετά από 2 μήνες», επισήμανε ο κ. Kleijnen.
Ζημιογόνα θεωρεί η ΑΧΑ και τα ισόβια προγράμματα υγείας. Κατά τον κ. Kleijnen «δεν έχουν κανένα νόημα από ασφαλιστικής πλευράς, αφού οι τεράστιοι υποκείμενοι κίνδυνοι δεν είναι διαχειρίσιμοι μακροπρόθεσμα, και σίγουρα όχι ισοβίως. Με την πώληση τέτοιων συμβολαίων, οι ασφαλιστές έχασαν την ικανότητά τους να αλλάζουν τις διατυπώσεις και να ακυρώνουν τα συμβόλαια και έτσι η ανατιμολόγηση είναι σχεδόν η μόνη λύση για την εξισορρόπηση του δείκτη ζημιών. Οι ασφαλιστές όμως δεν μπορούν να το κάνουν αυτό εξαιτίας του αριθμού των αποζημιώσεων που αυξάνεται με 10%-13% ετησίως», σημείωσε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Ο δρόμος προς τα ανανεούμενα προϊόντα υγείας, από 1 έως 5 χρόνια, είναι ένας μονόδρομος που δεν μπορεί να χαθεί, με τους ασφαλιστές να ανακτούν τα παραδοσιακά μέσα δράσης τους, με το πλεονέκτημα των χαμηλότερων τιμών προς τους καταναλωτές. Η AXA προετοιμάζεται γι’ αυτό, σε συνδυασμό με την AXA PPP, ως τον εξειδικευμένο πάροχο υγείας του Ομίλου AXA, σε ολόκληρο τον κόσμο».
Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής/Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτου
Με σαφή τρόπο τοποθετήθηκε o κ. Kleijnen ως προς το παραπάνω θέμα, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Η δημιουργία του Εγγυητικού Κεφαλαίου Ζωής είναι θετική και υποστηρίζεται τόσο από την Ένωση όσο και από την AXA. Αυτό που είναι πολύ λιγότερο θετικό είναι η αναδρομική συμμετοχή του στην πτώχευση της Aspis και της Commercial Value, με αποτέλεσμα οι υποχρεώσεις πιθανόν να υπερβαίνουν τα 700 εκατ. ευρώ ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ του. Αυτή η διαφορά είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που η ελληνική αγορά μπορεί να απορροφήσει μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Η χρήση της πίστωσης θα διπλασίαζε τουλάχιστον το τελικό κόστος, με την αγορά να χρειάζεται 35 χρόνια για τη διαγραφή της. Πρόσθετες πτωχεύσεις θα χειροτερέψουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτου, δεν είναι σε καλύτερη κατάσταση, με ανεπιβεβαίωτες υποχρεώσεις περίπου 1,1 δις ευρώ, που δημιουργήθηκαν μετά από πολλά χρόνια κακής τιμολόγησης, κακής αποθεματοποίησης και έλλειψης κατάλληλης εποπτείας».



