Insurance Europe: Οι καταναλωτές χρειάζονται καλύτερες και όχι περισσότερες πληροφορίες για τα ασφαλιστικά προϊόντα

 

Tο παραπάνω τονίζει η Insurance Europe σε δελτίο τύπου που εξέδωσε, με αφορμή την 2η Consumer Strategy Day της EIOPA. Στο δελτίο οποίο υπογραμμίζονται, για άλλη μια φορά, οι θέσεις της όσον αφορά την αναθεώρηση της ευρωπαϊκής Οδηγίας για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση (IMD) καθώς και για την πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις δέσμες επενδυτικών προϊόντων για ιδιώτες επενδυτές (PRIPs). 

Η Ένωση Ευρωπαίων Ασφαλιστών υπογραμμίζει την υποστήριξη της ασφαλιστικής βιομηχανίας σε πρωτοβουλίες που αφορούν την υψηλού επιπέδου προστασία και τις ξεκάθαρες πληροφορίες στους καταναλωτές που αγοράζουν ασφαλιστικά προϊόντα.

«Καλωσορίζουμε την ιδέα για ένα έγγραφο βασικών πληροφοριών για τους αγοραστές PRIPs. Ωστόσο, είναι απαραίτητο ένα τέτοιο έγγραφο να δείχνει πάντα πότε ένα προϊόν προσφέρει ασφαλιστικά οφέλη, έτσι ώστε οι καταναλωτές, καλά ενημερωμένοι, να μπορούν να κάνουν σύγκριση προϊόντων», σχολίασε η Γενική Δ/ντρια της Insurance Europe, κα Michaela Koller, προσθέτοντας: «Πρέπει να εξασφαλίσουμε συνολικά ότι οι προτάσεις της Επιτροπής έχουν αποδεδειγμένα οφέλη για τους καταναλωτές. Οι πληροφορίες που δίνονται στους πελάτες πριν αγοράσουν ένα προϊόν πρέπει να συμβάλλουν στην προσπάθειά τους να πάρουν μία απόφαση. Το να προστεθεί ένα επιπλέον στρώμα στα τρέχοντα επίπεδα της προ-συμβατικής πληροφόρησης θα μπορούσε να προκαλέσει επιπλέον σύγχυση στους καταναλωτές, παρά να τους ενθαρρύνει να επικεντρωθούν στα βασικά στοιχεία, όπως η παρεχόμενη ασφαλιστική κάλυψη. Οι προτάσεις θα πρέπει, επίσης, να είναι εφαρμόσιμες καινα μη δημιουργούν δυσανάλογο κόστος ή διοικητικό φόρτο για την ασφαλιστική βιομηχανία, καθώς αυτό, με τη σειρά του, θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά και στα προϊόντα που είναι διαθέσιμα».

Να σημειωθεί ότι η Insurance Europe έχει ήδη καταθέσει τις παρατηρήσεις της τόσο για την IMD2 όσο και για τις PRIPs. Σε αυτές ζητά η όποια αναθεώρηση της IMD να αναγνωρίζει τις διαφορές στον τρόπο που τα ασφαλιστικά προϊόντα διανέμονται επί του παρόντος στις αγορές της ΕΕ, καθώς αυτή η ποικιλομορφία οφείλεται στις διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών από χώρα σε χώρα. 

Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους Ασφαλιστές, οι νομοθετικές αλλαγές πρέπει να ελεγχθούν διεξοδικά, για να διασφαλιστεί ότι είναι αρκετά ευέλικτες, αναλογικές και ότι να λαμβάνουν υπόψη αυτή την ποικιλομορφία.
Η Insurance Europe υποστηρίζει, επίσης, τη διαφάνεια σχετικά με τις πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων και την αμοιβή των διανομέων ασφαλιστικών προϊόντων όσο αυτή βοηθά τους καταναλωτές να κατανοήσουν τα προϊόντα, αλλά πρέπει να είναι ανάλογη και επικεντρωμένη στις ανάγκες αυτών. Ομοίως, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε θέση να αγοράσουν προϊόντα χωρίς τη συμβουλή, εάν αυτό επιθυμούν.
Επιπλέον, στο δελτίο τύπου τονίζεται η σημασία των συνεπειών της νομοθεσίας περί χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και η ανάγκη να αποφευχθεί η συσσώρευση κανόνων δεοντολογίας για τα επενδυτικά προϊόντα ασφάλισης.

Να θυμίσουμε ότι στο «Πακέτο των Καταναλωτών», που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Ιούλιο του 2012, περιλαμβάνονται προτάσεις για μια πανευρωπαϊκή ρύθμιση, που θα καθορίζει νέες απαιτήσεις γνωστοποίησης για τις επιχειρήσεις που πωλούν δέσμες επενδυτικών προϊόντων για ιδιώτες επενδυτές και νέα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών στο πλαίσιο μιας αναθεωρημένης οδηγίας για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση.

Λίγα λόγια για την 2η Consumer Strategy Day
Η 2η Consumer Strategy Day της EIOPA πραγματοποιήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου στη Φρανκφούρτη, με σκοπό να συζητηθούν με τους ενδιαφερόμενους φορείς σημαντικές ρυθμιστικές εξελίξεις καθώς και οι τάσεις των καταναλωτών. 

Στην εκδήλωση, στην οποία συμμετείχαν περίπου 200 άτομα, συζητήθηκε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που αφορούν την προστασία των καταναλωτών και με τα οποία ασχολείται στην παρούσα φάση η EIOPA, όπως: η διαφάνεια των αμοιβών και το cross-selling που συνδέεται με τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, οι συγκρούσεις συμφερόντων που προκύπτουν από την πώληση προϊόντων από διαμεσολαβητές, οι γνωστοποιήσεις αμοιβών όσον αφορά τα προϊόντα ασφάλισης Ζωής και τα πιθανά οφέλη για τους καταναλωτές, καθώς και η μεθοδολογία που ακολουθεί η EIOPA για την καταγραφή των καταναλωτικών τάσεων.

Μιλώντας στην εκδήλωση, ο Πρόεδρος της EIOPA, κ. Gabriel Bernardino, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι στόχος της Αρχής είναι να συμβάλει «στη δημιουργία μιας καλά οργανωμένης αγοράς ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών προϊόντων προς όφελος των καταναλωτών. Για να γίνει αυτό, θα εργαστούμε για την ενίσχυση του επιπέδου εναρμόνισης των κοινοτικών κανονιστικών καθεστώτων στον τομέα της προστασίας των καταναλωτών».

Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Bernardino επεσήμανε ότι η ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών βρίσκεται στο επίκεντρο της χάραξης πολιτικής της EIOPA και η Consumer Strategy Day είναι ένα ακόμα στοιχείο αυτή της πολιτικής. «Θα συνεχίσουμε να ενισχύουμε την προστασία των καταναλωτών στον τομέα της ασφάλισης και των συντάξεων. Και θα το κάνουμε σε στενή συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς η συμβολή τους είναι ζωτικής σημασίας όσον αφορά την αύξηση της προστιθέμενης αξίας για την εκπλήρωση των στόχων της πολιτικής μας».