Οδική ασφάλεια: Τα στοιχεία της ΕΕ φανερώνουν βελτίωση το 2017, αλλά…

870
odiki asfaleia

…απαιτούνται ανανεωμένες προσπάθειες για περαιτέρω ουσιαστική πρόοδο

Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές στατιστικές του 2017 για την οδική ασφάλεια που δημοσίευσε, στις 10 Απριλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώθηκε, για δεύτερο κατά σειρά έτος, μείωση κατά περίπου 2% του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.

Το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017, με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 174 θανάτων ανά εκατομμύριο παγκοσμίως. Την περίοδο 2010-2017, η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα (-41%), ακολουθούμενη από την Εσθονία (-39%), τη Λετονία (-38%) και τη Λιθουανία (-36%). Κατά την ίδια περίοδο, ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν -20%.

 

Το 2017 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 25.300 άνθρωποι, δηλαδή 300 λιγότεροι από ό,τι το 2016 (-2%) και 6.200 λιγότεροι από ό,τι το 2010 (-20%).

Παρόλο που η τάση αυτή είναι ενθαρρυντική, η επίτευξη του στόχου της ΕΕ για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020 θα αποτελέσει πλέον μεγάλη πρόκληση.

Επιπλέον, εκτιμάται ότι άλλοι 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου ενός μεγάλου ποσοστού ευάλωτων χρηστών: πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.

Οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα πλήττουν όχι μόνο τα ίδια τα θύματα αλλά και την κοινωνία συνολικά, με εκτιμώμενο κοινωνικοοικονομικό κόστος (αποκατάσταση, υγειονομική περίθαλψη, υλικές ζημιές, κ.λπ.) που ανέρχεται σε €120 δισ. ετησίως.

Όπως επισημαίνεται στο δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτούνται νέες προσπάθειες από όλους τους φορείς για να καταστεί ασφαλέστερο το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο.

Ενώ οι εθνικές και οι τοπικές αρχές αναλαμβάνουν την πλειονότητα των καθημερινών δράσεων, όπως οι δράσεις επιβολής και ευαισθητοποίησης, η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων για την προώθηση περαιτέρω ουσιαστικής προόδου. Τα μέτρα αυτά θα αποτελέσουν ένα ακόμα βήμα προς μια «Ευρώπη που προστατεύει», όπως την οραματίζεται ο Πρόεδρος κ. Γιούνκερ.

Η επίτροπος Μεταφορών, κα Βιολέτα Μπουλτς, δήλωσε σχετικά: «25.300 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους μας πέρυσι, και πολύ περισσότεροι υπέστησαν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Πίσω από αυτά τα αριθμητικά στοιχεία υπάρχουν εξίσου πολλές ιστορίες οδύνης και πόνου. Η οδική ασφάλεια αποτελεί βεβαίως κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, πιστεύω, όμως, ότι η ΕΕ μπορεί να κάνει περισσότερα για την καλύτερη προστασία των Ευρωπαίων πολιτών. Η Επιτροπή επεξεργάζεται επί του παρόντος μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που σχεδιάζουμε να ανακοινώσουμε εντός των προσεχών εβδομάδων. Ο στόχος είναι σαφής: η διάσωση περισσότερων ζωών στους δρόμους μας».

Με μέσο όρο 49 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο παρέμεινε μακράν το ασφαλέστερο στον κόσμο το 2017. Εντός της ΕΕ, η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) ανέφεραν τα καλύτερα στοιχεία για το 2017. Σε σύγκριση με το 2016, η Εσθονία και η Σλοβενία ανέφεραν τη μεγαλύτερη μείωση θανάτων, με -32% και -20%, αντίστοιχα.

Επιπλέον, η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των κρατών μελών μειώθηκε ακόμη περισσότερο το 2017, με καταγεγραμμένα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων υψηλότερα από 80 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων μόνο σε δύο κράτη μέλη (Ρουμανία και Βουλγαρία).

Τα επόμενα βήματα σε επίπεδο ΕΕ

Η Δήλωση της Βαλέτας για την Οδική Ασφάλεια, η οποία υιοθετήθηκε σε υπουργική διάσκεψη τον Μάρτιο του 2017 και εγκρίθηκε ως Συμπεράσματα του Συμβουλίου, σηματοδοτεί εκτεταμένες δεσμεύσεις των κρατών μελών, ιδίως για σοβαρούς τραυματισμούς, με νέο στόχο μείωσης κατά 50% μεταξύ 2020 και 2030.

Με την υποστήριξη αυτού του ισχυρού πολιτικού μηνύματος, η Επιτροπή επεξεργάζεται τώρα ένα φιλόδοξο νέο πλαίσιο πολιτικής για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2020-2030.

Στόχος είναι να ανταποκριθεί καλύτερα στις νέες προκλήσεις, εστιάζοντας στη στενότερη συνεργασία μεταξύ όλων των παραγόντων της οδικής ασφάλειας, στην καλύτερη παρακολούθηση και στη στοχοθετημένη χρηματοδότηση. Αυτό το νέο πλαίσιο πολιτικής θα συνοδεύεται από μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που θα συμβάλλουν σε ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο.

Οι ενέργειες που εξετάζονται περιλαμβάνουν:

  • Ασφάλεια οχημάτων: λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις, όπως τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού, για την αποφυγή ατυχημάτων και την προστασία των πεζών και των ποδηλατών.
  • Διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών: αύξηση της διαφάνειας των διαδικασιών και προσπάθεια για ισότιμο επίπεδο ασφάλειας των υποδομών.
  • Συνεργατική, συνδεδεμένη και αυτόνομη κινητικότητα: εξασφαλίζοντας μια ασφαλή μετάβαση σε αυτές τις τεχνολογίες, οι οποίες προσφέρουν δυνατότητες μείωσης των σφαλμάτων οδηγού (που ευθύνονται για το 90% περίπου των ατυχημάτων), αλλά και δημιουργούν νέες προκλήσεις, όπως η ασφαλής αλληλεπίδραση με άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.
Προηγούμενο άρθροΣτη Unipol οι διακριθέντες συνεργάτες της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής
Επόμενο άρθροΙ. Βοτσαρίδης: Με απαλλαγές χτίζεται η ασφαλιστική συνείδηση