Το πρώτο θανατηφόρο ατύχημα με υπαιτιότητα αυτοκινούμενου οχήματος είναι γεγονός.
Αυτοκινούμενο όχημα δοκιμής της Uber Technologies Inc. χτύπησε και σκότωσε πεζό στην περιοχή Tempe, κοντά στο Phoenix, την περασμένη Κυριακή προκαλώντας έρευνες των ρυθμιστικών αρχών και έντονες αντιδράσεις από τις ενώσεις προστασίας καταναλωτών.
Το μοιραίο ατύχημα, το πρώτο του είδους του, συνέβη σε μια πολύ κρίσιμη χρονική στιγμή για την νεοφυή αγορά. Εταιρείες όπως οι Alphabet, General Motors Co., Uber and Tesla Inc. επενδύουν δισεκατομμύρια στην ανάπτυξη σχετικών τεχνολογιών. Οι δοκιμές στο δημόσιο οδικό δίκτυο ήταν μέχρι στιγμής χωρίς προβλήματα και τα σπάνια ατυχήματα που είχαν συμβεί δεν οφείλονταν σε τεχνολογικά λάθη.
Ωστόσο, καθώς τα αυτόνομα οχήματα δοκιμάζονται όλο και περισσότερο σε πολύπλοκα αστικά και προαστιακά περιβάλλοντα, οι πιθανότητες ενός θανατηφόρου περιστατικού αυξήθηκαν. Κάποιοι από τους επικεφαλής εταιρειών που ασχολούνται με τον χώρο των αυτοκινούμενων οχημάτων έχουν εδώ και χρόνια κάνει την σκέψη ότι ένας θάνατος από συντριβή ή απερισκεψία κατά τη δοκιμή σε δημόσιο δρόμο θα μπορούσε να προκαλέσει τη δημιουργία αυταρχικών κανόνων για όλη την αγορά.
Όταν το 2016 ένας οδηγός που χρησιμοποίησε το σύστημα Autopilot της Tesla συνετρίβη και πέθανε, η αρχική αντίδραση ήταν παρόμοια με την αντίδραση που υπήρξε τη Δευτέρα στο περιστατικό που εμπλέκεται η Uber. Ωστόσο τα δύο επεισόδια είναι διαφορετικά.
Τον Μάιο του 2016, ο Joshua Brown, ο οδηγός ενός μοντέλου S της Tesla, το οποίο είχε ενεργοποιημένο το σύστημα Autopilot, χτύπησε σε ένα ημι-φορτηγό σε εθνική οδό της Φλώριδας και σκοτώθηκε. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας και η NTSB προχώρησαν σε έρευνες, ο προμηθευτής Mobileye NV διέκοψε κάθε σχέση με την Tesla και έγιναν πολυάριθμες ενημερώσεις στην τεχνολογία του συστήματος Autopilot. Όμως, οι επιπτώσεις περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στην Tesla.
«Πολλοί από εμάς ξαφνιαστήκαμε από το ότι το θανάσιμο συμβάν με την Tesla δεν είχε μεγαλύτερες συνέπειες. Ίσως το συμβάν με την Uber αποδειχθεί αυτό που θα κάνει τελικά το κοινό πιο σκεπτικό», δήλωσε στο Bloomberg ο Bryant Walker Smith, καθηγητής Νομικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας που μελετά τους κανονισμούς για τα αυτοκινούμενα οχήματα.
«Στο ατύχημα της Tesla στη Φλόριντα, το αυτοκίνητο αγοράστηκε και χρησιμοποιήθηκε από το θύμα. Στο ατύχημα της Αριζόνα, το όχημα ήταν από κάθε άποψη υπό τον έλεγχο της Uber και το θύμα ήταν ένας πολίτης», πρόσθεσε ο Smith.
Το επεισόδιο με την Tesla ήταν σχετικά εύκολο να απορριφθεί από την υπόλοιπη βιομηχανία αυτοκινούμενων οχημάτων. Ο αυτόματος πιλότος είναι ένα σύστημα “υποστήριξης οδηγού” (οι οδηγοί, δηλαδή, διατηρούν τον έλεγχο), χρησιμοποιεί ραντάρ, κάμερες και τεχνολογία ορατότητας υπολογιστή για να κατανοήσει το περιβάλλον.
Τα συστήματα που σχεδιάστηκαν από τους Waymo, Uber και Cruise της GM χρησιμοποιούν μια άλλη μέθοδο, γνωστή ως Lidar, εκτός από τα ραντάρ και άλλους αισθητήρες, που υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερα για απολύτως αυτόνομη οδήγηση.
Τα συστήματα απολύτως αυτόνομης οδήγησης μπορούν να σώσουν περισσότερες ζωές, όντας πιο επιφυλακτικά και ικανά από τους οδηγούς και παίρνοντας εκείνα τον έλεγχο όλων των οχημάτων, αναφέρει η επιχειρηματολογία τους. Περισσότεροι από 37.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν στους δρόμους των ΗΠΑ το 2016 και οι θάνατοι πεζών αυξήθηκαν κατά 9%, σύμφωνα με την NHTSA.
«Οι άνθρωποι θα συνειδητοποιήσουν τη σημερινή τραγωδία και αυτόν τον θάνατο, ακόμη και αν δεν γνωρίζουν τις εκατοντάδες άλλων ανθρώπων που πέθαναν σήμερα σε τροχαία ατυχήματα», δήλωσε ο Smith.
Μέχρι στιγμής, δεν είναι σαφές εάν το περιστατικό με την Uber θα αλλάξει τα σχέδια άλλων εταιρειών στην Αριζόνα. Το video της Waymo που κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτό το μήνα αφορούσε δοκιμές που έγιναν στο Chandler, περίπου 14 μίλια από το Tempe.
Από το περασμένο καλοκαίρι, η Waymo έχει μεταφέρει εθελοντές στα αυτόνομα minivan της, χωρίς οδηγούς ασφαλείας πίσω από το τιμόνι –ένα πρωτοφανές επίτευγμα που δείχνει την τεχνική αντοχή της εταιρείας.
Οι υπάλληλοι της Waymo δεν απάντησαν στα αιτήματα του Bloomberg για σχολιασμό. Εκπρόσωπος του Chandler δήλωσε ότι η πόλη δεν σχεδιάζει να αλλάξει τη συμφωνία της με την Waymo.
Οι οδηγοί σπάνια αντιμετωπίζουν ποινικά αδικήματα για ατυχήματα όπως αυτό της Δευτέρας, αλλά η εμπλοκή ενός αυτόνομου οχήματος είναι μια ανεξερεύνητη περιοχή, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενο για να βασιστούμε.
Σύμφωνα με την αστυνομία, η Elaine Herzberg, 49 ετών, περπατούσε εκτός διάβασης πεζών τη στιγμή που χτυπήθηκε από το όχημα της Uber. Σύμφωνα με τον κρατικό νόμο της Αριζόνα, οι πεζοί πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στα οχήματα όταν δεν χρησιμοποιούν διαβάσεις.
Ωστόσο, εάν τα ραντάρ των αυτοκινούμενων οχημάτων είναι τόσο καλά όσο ισχυρίζονται οι κατασκευαστές τους, γιατί χρειαζόμαστε διαβάσεις;
Πηγή: Bloomberg