της Δήμητρας Καζάντζα
Θεωρώντας ότι η ασφάλιση καλύπτει τους κινδύνους αλλά η πρόληψη τους εξουδετερώνει, η ΕΑΕΕ ανακήρυξε το 2008 «Έτος Πρόληψης», και επιχειρεί να προωθήσει την έννοια αυτής μέσα από ενέργειες και εκδηλώσεις που θα κορυφωθούν στις 11 Νοεμβρίου, Ημέρα της Ιδιωτικής Ασφάλισης.
Πάντως η «Πρόληψη» καθόλου δεν κατάφερε να …εξουδετερώσει την… «Κρίση», οι επιπτώσεις της οποίας στην παγκόσμια και κυρίως την ελληνική ασφαλιστική αγορά, όπως ήταν φυσικό και αναμενόμενο άλλωστε, μονοπώλησαν τις συζητήσεις στη συνέντευξη τύπου που δόθηκε στις 7/10/2008, στην Αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, με σκοπό να παρουσιαστεί έρευνα σχετική με την πρόληψη, που διεξήγαγε η ΕΑΕΕ σε συνεργασία με την εταιρία Marc A.E.
Η συγκεκριμένη συνέντευξη τύπου μάλλον κατέδειξε την ανάγκη η ΕΑΕΕ, ως αρμόδιο όργανο και θεσμικός φορέας της ασφαλιστικής αγοράς, να εγκαταλείψει την εσωστρέφεια που συνήθως τη διακρίνει –και την οποία ξεχνά μόνο ενόψει της Ημέρας Ιδιωτικής Ασφάλισης– και να βγαίνει μπροστά πιο συχνά για να εκφράζει τις θέσεις της, να εξηγεί πώς λειτουργεί και πού στηρίζεται η ασφαλιστική αγορά και να αίρει τις αδικίες που συχνά προκύπτουν εις βάρος της, λόγω άγνοιας και λόγω της γνωστής εμμονής των ΜΜΕ να περιστρέφουν όλα τα θέματα που την αφορούν γύρω από το αυτοκίνητο, την αύξηση των ασφαλίστρων τους και την κακοδαιμονία του συγκεκριμένου κλάδου, λες και ασφάλιση είναι μόνο το αυτοκίνητο…
Καθησυχαστικός ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ
Απατώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Μπράβος χαρακτήρισε την ελληνική ασφαλιστική αγορά περιφερειακή, συντηρητική και άρα ελάχιστα ή καθόλου εκτεθειμένη στην κρίση. Παραδέχτηκε ότι μία μικρή πτώση στις αποδόσεις των επενδύσεων ασφαλώς θα υπάρξει, λόγω της πτωτικής τάσης του χρηματιστηρίου, τη χαρακτήρισε όμως συγκυριακή και πολύ μικρή για να επηρεάσει τη βιωσιμότητα των ασφαλιστικών εταιριών.
Όπως τόνισε, οι ασφαλιστικές εταιρίες είναι υποχρεωμένες από το νόμο να επενδύουν τα αποθεματικά τους μόνο κατά ένα ποσοστό της τάξης του 20% σε μετοχές και τα υπόλοιπα σε σταθερές επενδύσεις, όπως ομόλογα και ακίνητα, και ότι αυτά τα αποθεματικά ελέγχονται και δεσμεύονται από την Εποπτική Αρχή. Αυτό, όπως εξήγησε, σημαίνει ότι τα συνταξιοδοτικά και τα ασφαλιστήρια ζωής των ασφαλισμένων είναι εξασφαλισμένα ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που κάποια ασφαλιστική εταιρία ζωής καταρρεύσει λόγω της κρίσης. Ως μια επιπλέον δικλίδα ασφαλείας ανέφερε τη δυνατότητα μια άλλη ασφαλιστική να αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της εταιρίας που πιθανόν κλείσει, όπως έγινε στην περίπτωση της εταιρίας «Μεσόγειος», της μοναδικής εταιρίας ζωής που έκλεισε στα ελληνικά χρονικά, της οποίας το χαρτοφυλάκιο ανέλαβε η Εθνική, χωρίς οι ασφαλισμένοι να χάσουν τα συμβόλαιά τους.
Έτος Πρόληψης: ενέργειες και εκδηλώσεις
Όσον αφορά το κυρίως θέμα της συνέντευξης τύπου, την Πρόληψη, στόχος της ΕΑΕΕ, με τις ενέργειες που έχει δρομολογήσει, είναι να δείξει το κοινωνικό της πρόσωπο –«να γίνουμε συμπαθείς», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπράβος– και να περάσει το μήνυμα της «Πρόληψης» σε όλους τους τομείς επαγγελματικής και κοινωνικής δραστηριότητας, στις μεγαλύτερες δυνατόν ομάδες του κοινού και ιδιαίτερα στα παιδιά και στους νέους, που είναι πιο ανοιχτοί στη συνειδητοποίηση των κινδύνων και έχουν λιγότερο παγιωμένες απόψεις και στάσεις ζωής, όπως τόνισε η κα Αντωνάκη.
Οι ενέργειες της ΕΑΕΕ, εκτός από την έρευνα κοινής γνώμης που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη τύπου, περιλαμβάνουν ακόμα τα εξής: εκτεταμένη διαφημιστική προβολή μηνυμάτων πρόληψης, στους τομείς: έγεία – Τροχαία – Περιουσία, και με κεντρικό ήρωα, τον «Πρόλη». παραγωγή εκπαιδευτικού σε θέματα Πρόληψης DVD. οργάνωση ειδικών εκδηλώσεων στην περιφέρεια με θέμα την Πρόληψη, με προβολή σχετικού οπτικοακουστικού υλικού. τακτική αποστολή σχετικού υλικού στις μεγάλες εφημερίδες της περιφέρειας και, τέλος, διανομή τεσσάρων «Δεκαλόγων», με σκίτσα του Βασίλη Μητρόπουλου, για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, για την υγιεινή ζωή, για τους οδηγούς δικύκλων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Η έρευνα
Η έρευνα, τώρα, στην οποία συμμετείχαν 1.000 άτομα ηλικίας 20-50 ετών και κινήθηκε στους τομείς της υγείας, της ασφάλειας ακίνητης περιουσίας και της οδικής ασφάλειας, κατέδειξε ότι, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (97%) θεωρεί σημαντική τη λήψη προληπτικών μέτρων, μόνο ένας στους τρεις δηλώνει ότι λαμβάνει προληπτικά μέτρα για την αποφυγή ατυχημάτων, ζημιών, καταστροφών. Οι γυναίκες εμφανίζονται πιο προνοητικές σε σχέση με τους άνδρες (33,7% – 31,2%), ενώ η λήψη μέτρων πρόληψης αυξάνεται με βάση την ηλικιακή κατηγορία.
Η αμέλεια αναφέρεται ως ο σημαντικότερος λόγος μη λήψης επαρκών μέτρων πρόληψης (62,6%). Στον τομέα της υγείας, 6 στους 10 πολίτες δεν κάνουν τακτικά τσεκ-απ, το 45,2% δεν προσέχει τη διατροφή του, το 47,2% των γυναικών δεν κάνει τακτικά τεστ Παπ και έλεγχο στήθους, ενώ αρκετοί (30%) δεν προσφεύγουν εγκαίρως στο γιατρό όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
Στον τομέα της ασφάλειας ακίνητης περιουσίας το 70,6% των σπιτιών δεν διαθέτει συναγερμό, σχεδόν 6 στους 10 δεν ελέγχουν την υδραυλική και την ηλεκτρολογική εγκατάσταση, ενώ μόνο οι 4 στους 10 έχουν πυροσβεστήρα στο σπίτι ή στο χώρο εργασίας τους.
Ακόμα πιο ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα στον τομέα οδικής ασφάλειας, όπου παρατηρούνται αρκετές …αντιφάσεις. Ενώ, από τη μια, η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (85% περίπου) φροντίζει με πολλή σπουδή το αυτοκίνητό του (σέρβις, έλεγχος φρένων, λάστιχων, κ.λπ.), 7 στους 10 οδηγούς του Λεκανοπεδίου παραδέχονται ότι έχουν παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη, το 56,3% προσπερνά μπαίνοντας και στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και το 30% οδηγεί μετά από κατανάλωση αλκοόλ. Την ίδια στιγμή 9 στους 10 οδηγούς δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν πάντα ζώνη ασφαλείας, ενώ το 75,8% φοράει πάντα κράνος όταν οδηγεί δίκυκλο.
Αδικήθηκε ο «Πρόλη»…
Ο «Πρόλη», η συμπαθητική μασκότ της καμπάνιας για την πρόληψη, ίσως είχε περισσότερη τύχη να …τύχει της προσοχής όλων αν δεν είχε να συναγωνιστεί τον …«Κρίση». Ελπίζουμε να καταφέρει να κερδίσει τις εντυπώσεις και να περάσει το μήνυμά του: «Με την πρόληψη κερδίζεις πάντα το παιχνίδι της Ζωής», όσο θα διαρκέσει η διαφημιστική καμπάνια, στην οποία πρωταγωνιστεί.
Όσον αφορά την έρευνα για την πρόληψη, δεν μπορούμε να …αντισταθούμε στον πειρασμό και να μην αναρωτηθούμε: αν είχε γίνει η έρευνα όχι σε επίπεδο κοινής γνώμης αλλά σε επίπεδο στελεχών τραπεζών και ασφαλιστικών εταιριών παγκοσμίως, τι θα απαντούσαν, άραγε, τόσο τα στελέχη της Lehman Brothers όσο και τα στελέχη του American International Group (Inc.) στο ερώτημα: «Εσείς θα λέγατε ότι ανήκετε σε αυτούς που παίρνουν επαρκή μέτρα πρόληψης στη ζωή τους (και στη δουλειά τους) ή όχι;».



