“Παιχνίδια” εντυπώσεων σε βάρος των ασφαλιστικών εταιρειών για τα ασφάλιστρα Υγείας

Απόλυτο ΔΗΘΕΝ το ενδιαφέρον για τους καταναλωτές-χρήστες

Υπό τον τίτλο «Τέλος στις αυθαίρετες αυξήσεις των ασφαλίστρων στις ασφαλίσεις νοσοκομειακής κάλυψης» εκδόθηκε, στις 7 Φεβρουαρίου, Δελτίο Τύπου από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το οποίο μας πληροφορεί ότι ο αρμόδιος για θέματα προστασίας καταναλωτή, Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου, εξέδωσε απόφαση βάσει της οποίας απαγορεύεται η χρήση όρου που χρησιμοποιούν ασφαλιστικές εταιρείες σε συμβάσεις νοσηλευτικής περίθαλψης που έχει κριθεί αμετάκλητα ως καταχρηστικός από τη Δικαιοσύνη.

Η απόφαση Κεγκέρογλου
«Ο όρος αυτός», όπως σημειώνεται σχετικά, «επιτρέπει σε ασφαλιστικές εταιρείες να προβαίνουν κατά τη διάρκεια της σύμβασης ή σε οποιαδήποτε ημερομηνία ανανέωσής της σε μονομερή αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων, χωρίς να καθορίζονται εκ των προτέρων αντικειμενικά κριτήρια για τον καταναλωτή». 
Ακολούθως σημειώνεται ότι, με την έκδοση της Απόφασης, «όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες που διατηρούν τέτοιο όρο στις συμβάσεις τους με τους καταναλωτές οφείλουν να τον απαλείψουν και να παύσουν να κάνουν χρήση αυτού», ενώ υπογραμμίζεται επίσης ότι «με την Απόφαση τίθεται πλέον φραγμός στην αδιαφάνεια και στον αιφνιδιασμό των καταναλωτών από υπέρογκες και ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα ασφάλιστρα των ασφαλίσεων νοσοκομειακής κάλυψης». 
Στη συνέχεια το δελτίο τύπου περιλαμβάνει την ακόλουθη …υπενθύμιση: «πρόκειται για τη δεύτερη Απόφαση, μετά την προηγούμενη που έχει τεθεί ήδη σε ισχύ για την κατάργηση οκτώ καταχρηστικών όρων από τις τράπεζες, που υπογράφει ο κ. Κεγκέρογλου εντός του 2011, με στόχο τη δημιουργία ενός ακόμα πιο ισχυρού πλαισίου για την προστασία των καταναλωτών» και κλείνει με την εξής …προειδοποίηση: «Η μη συμμόρφωση των ασφαλιστικών εταιρειών με την Υπουργική Απόφαση επιφέρει κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 2251/94». 
(Σημειωτέον, η απόφαση θα τεθεί σε ισχύ αφού αναρτηθεί στο διαδίκτυο και δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως).

Τι πραγματικά συμβαίνει με τα Ασφάλιστρα Υγείας: η θέση της ΕΑΕΕ
Με δημοσίευση ανακοίνωσης σε εφημερίδες “απάντησε” η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος σε «συνέχεια επανειλημμένων δημοσιευμάτων στον Τύπο» σχετικά με τις πρακτικές αύξησης των ασφαλίστρων του κλάδου Υγείας. Στην Ανακοίνωση, η οποία δημοσιεύτηκε στις 12 Φεβρουαρίου σε 5 εφημερίδες, η ΕΑΕΕ αναφέρει τα εξής, υπό τον τίτλο: Τι πραγματικά συμβαίνει με τα Ασφάλιστρα Υγείας.

«Παρατηρείται τους τελευταίους μήνες ένας καταιγισμός δημοσιευμάτων εναντίον των ασφαλιστικών εταιρειών, οι οποίες σύμφωνα μ’ αυτά προβαίνουν συστηματικά σε «παράνομες», «καταχρηστικές», «αθέμιτες» και «μονομερείς» πρακτικές αύξησης των ασφαλίστρων κλάδου υγείας εις βάρος των ασφαλιζόμενων καταναλωτών.
Τα δημοσιεύματα αυτά συνοδεύτηκαν πρόσφατα από επίσημες ανακοινώσεις συγκεκριμένης καταναλωτικής οργάνωσης για το ίδιο θέμα, με το αίτημα προς την κυβέρνηση “να προβεί επιτέλους σε νομοθετική ρύθμιση της αναπροσαρμογής των ασφαλίστρων”.
Στο ίδιο πνεύμα εξάλλου προωθήθηκε εντελώς όψιμα συμπλήρωση υφιστάμενης υπουργικής απόφασης με το περιεχόμενο μίας και μοναδικής δικαστικής απόφασης του 2001 που καταδίκαζε ως καταχρηστικό τον όρο αύξησης των ασφαλίστρων υγείας όταν γίνεται χωρίς να καθορίζονται κριτήρια εκ των προτέρων, αποσιωπώντας ότι επρόκειτο για συγκεκριμένη και μεμονωμένη κατηγορία παλαιών ασφαλιστηρίων συμβολαίων, τα οποία σε αντίθεση με την πλειοψηφία των συμβολαίων, δεν περιείχαν πράγματι κριτήρια.
Είναι προφανές ότι πρόκειται για ενορχηστρωμένη επίθεση που διοχετεύεται μέσω του τύπου προκειμένου να δημιουργηθεί η πεποίθηση στην κοινή γνώμη μιας απαράδεκτης τακτικής εκ μέρους των ασφαλιστικών εταιρειών, η οποία μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο με μία συγκεκριμένου περιεχομένου νομοθετική ρύθμιση, όπως αυτή που σχεδιάζεται και εξαγγέλλεται από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
Η  Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών δηλώνει ότι:

1. Στηρίζει κάθε πρωτοβουλία που έχει ως σκοπό τη συστηματική και συνεχή ενημέρωση του καταναλωτή για τις παραμέτρους που επηρεάζουν τα ασφάλιστρα που καταβάλλει.
2. Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια κλάδου υγείας συμπεριλαμβάνουν εδώ και πολλά χρόνια όρους με ειδικά εκ των προτέρων ορισμένα και εύλογα για τον καταναλωτή κριτήρια που λαμβάνονται υπ’ όψιν κατά την αναπροσαρμογή των ασφαλίστρων υγείας.
3. Το κόστος των υπηρεσιών ιδιωτικής υγείας δεν καθορίζεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες καλούνται εκ των υστέρων να καλύψουν τις διαμορφωμένες από άλλους (ιατρούς, νοσηλευτικά ιδρύματα, φάρμακα, ειδικά υλικά, κ.λπ.) δαπάνες, έναντι ασφαλίστρου καταβαλλόμενου από τον καταναλωτή.
4. Κάθε τιμολογιακή παρέμβαση που δεσμεύει μονομερώς τη διαχείριση μακροχρόνιων προγραμμάτων υγείας είτε ως προς τον καθορισμό της τιμής είτε ως προς το περιεχόμενο των παροχών υγείας, πέραν του ότι απαγορεύεται από την κοινοτική νομοθεσία και θα προσβληθεί ενώπιον των δικαστηρίων, είναι δεδομένο ότι στρέφεται ευθέως εναντίον του καταναλωτή, ο οποίος θα κληθεί είτε να καταβάλει πολύ υψηλότερα ασφάλιστρα είτε να περιοριστεί σε παροχές “κλειδωμένες” στο χρόνο σύναψης της σύμβασης.

Η  Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος πιστεύει στην αναγκαιότητα τόσο της ορθής ενημέρωσης του καταναλωτή όσο και της ιδιωτικής ασφάλισης υγείας, η οποία επιτρέπει στον  Έλληνα πολίτη την πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας. Γι’ αυτό και καλεί την Πολιτεία να ασχοληθεί με την ουσία του προβλήματος και να αντιμετωπίσει την πραγματική αιτία αύξησης των ασφαλίστρων, η οποία είναι η συνεχής και ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους των υπηρεσιών υγείας.
Με τη συγκράτηση του κόστους των υπηρεσιών υγείας προκύπτει αυτόματα συγκράτηση και των ασφαλίστρων μέσω των οποίων ο καταναλωτής “αγοράζει” αυτές τις υπηρεσίες».

Γιατί τόση σπουδή;
Διαβάζοντας το δελτίο τύπου του Υπουργείου ομολογούμε ότι ξαφνιαστήκαμε, με το δεδομένο ότι επίκειται σχετική νομοθετική πρόταση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, στην οποία, όπως πληροφορούμαστε, θα καθορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια αύξησης των ασφαλίστρων στα προγράμματα υγείας. Άρα, προκύπτει το ερώτημα: προς τι η σπουδή του κ. Κεγκέρογλου να εκδώσει τη συγκεκριμένη απόφαση; Τι προσθέτει τη δεδομένη χρονική στιγμή; 
Μήπως, τελικά, η απάντηση στο ερώτημα προκύπτει από την …υπενθύμιση, ότι η εν λόγω απόφαση έρχεται σε συνέχεια αντίστοιχης που αφορούσε τις τράπεζες, με στόχο την προστασία των καταναλωτών;

Τράπεζες και ασφαλιστικές, δηλαδή, στο …ίδιο τσουβάλι, αφού χρειάζονται υπουργικές αποφάσεις για να …συνετιστούν! Και στο επίκεντρο ο καταναλωτής, που η Κυβέρνηση σπεύδει να προστατεύσει!

Αλήθεια, όμως, γιατί δεν τον …προστατεύει όταν καλείται να πληρώσει πολύ ακριβά είτε τις διαγνωστικές εξετάσεις είτε τη νοσηλεία είτε τις αμοιβές χειρουργών, κ.λπ., όταν απευθύνεται σε ιδιωτικές μονάδες υγείας; Και ένα μικρό χαρακτηριστικό παράδειγμα: για υπερηχογράφημα θυρεοειδούς σε ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο, συμβεβλημένο με τον ασφαλιστικό φορέα του ασφαλισμένου, το κόστος με χρέωση στον ασφαλιστικό φορέα είναι 8,28 ευρώ, ενώ όταν η χρέωση γίνεται στην ασφαλιστική εταιρεία το κόστος του υπερηχογραφήματος ανέρχεται στα 38,50 ευρώ!

Το κόστος των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας, που βαίνει αυξανόμενο, το καλύπτουν για τους καταναλωτές που έχουν ασφαλιστήρια υγείας, οι ασφαλιστικές εταιρείες. Οι ίδιες –και με το δεδομένο ότι δεν είναι …φιλανθρωπικά ιδρύματα– πώς θα αντεπεξέλθουν σ’ αυτά τα αυξανόμενα κόστη, αν δεν αυξήσουν αντίστοιχα τα ασφάλιστρα που καλείται να πληρώσει ο ασφαλισμένος; Αν το ασφάλιστρο σε ένα νοσοκομειακό πρόγραμμα μένει ες αεί σταθερό ή η αύξηση του ασφαλίστρου δεν είναι ανάλογη της αύξησης του κόστους των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας, πώς είναι δυνατόν να αυξάνονται αντίστοιχα και οι καλύψεις του ασφαλιστηρίου, για να είναι επαρκώς ασφαλισμένος ο καταναλωτής καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος του συμβολαίου του (ειδικά στις περιπτώσεις που αυτό είναι ισόβιο);
Προφανώς, μπορούν να γραφούν πολλά για το συγκεκριμένο θέμα και να διατυπωθούν πολλά ερωτήματα ακόμα. Μπορούν επίσης να γραφούν πολλά και για τα λάθη τιμολόγησης ή εμπορικής πολιτικής των ασφαλιστικών εταιρειών (κάλυψη τοκετού, κάρτες νοσηλείας, κ.λπ.), λάθη τα οποία προσπαθούν τώρα να …“διορθώσουν”.

Μπορεί, λοιπόν, να είναι απολύτως επιθυμητή και θεμιτή η προστασία των καταναλωτών, όμως καλόν είναι να διευρύνεται προς όλα τα …πεδία και καλόν είναι επίσης να μη γίνονται κινήσεις απλά και μόνο για τη δημιουργία …εντυπώσεων.