Αιμορραγούμε στους δρόμους

Tο δελτίο τύπου βγήκε στις 31/12/2007 και, όπως ήταν φυσικό, “χάθηκε” μέσα στο γιορτινό κλίμα των ημερών. Παρ’ όλον ότι θα έπρεπε να προβληματίσει ολόκληρη την κοινωνία μας, αφού αφορούσε την απώλεια ανθρώπινων ζωών στη χώρα μας, αντίθετα, δεν βρήκε καν θέση ανάμεσα στα θέματα της ειδησεογραφίας. Όμως το κείμενο, αν και λιτό, ήταν σαφές και κατηγορηματικό:

«Από τη Γενική Γραμματεία της Εθνικής Στατιστικής έπηρεσίας της Ελλάδος ανακοινώνεται ότι, κατά το μήνα Οκτώβριο του έτους 2007, τα οδικά τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα και προκάλεσαν το θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων ανήλθαν σε 1.339. Στα ατυχήματα αυτά 136 άτομα έχασαν τη ζωή τους, 156 τραυματίστηκαν βαριά και 1.528 τραυματίστηκαν ελαφρά. (…) Από τη σύγκριση των στοιχείων (σ.σ. Οκτωβρίου 2007 με Οκτώβριο 2006) προκύπτει ότι το μήνα Οκτώβριο 2007 υπήρξε μείωση των ατυχημάτων κατά 3,8%, αύξηση των νεκρών κατά 5,4% …».
Με άλλα λόγια, 136 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο ατύχημα μόνο τον Οκτώβριο του 2007 (7 περισσότεροι από τον Οκτώβριο του 2006), γεγονός που μεταφράζεται σε 1.600 περίπου νεκρούς για ολόκληρο το 2007 (τα στοιχεία δεν είναι ακόμη διαθέσιμα) και η συντεταγμένη Πολιτεία (και οι συν αυτή αρμόδιοι φορείς) δεν είχαν ούτε μία κουβέντα να πουν για το πώς θα φροντίσουμε ώστε να μην επαναληφθεί αυτό και το 2008. Ποια θα είναι, δηλαδή, τα μέτρα εκείνα, τα οποία, εφαρμοζόμενα σε συστηματική βάση, θα οδηγήσουν σε μείωση τόσο των τροχαίων ατυχημάτων όσο και –το κυριότερο– των νεκρών και των τραυματιών από αυτά.
Βέβαια, θα μπορούσε να αντιτείνει κάποιος ότι η πρόσφατη αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με τις πιο αυστηρές ποινές, έχει σαν στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων από αυτά. Όμως, δεν έχουμε δει τη μελέτη εκείνη που υποδεικνύει τα νέα μέτρα κατόπιν ανάλυσης των συνθηκών των τροχαίων ατυχημάτων (οδηγός, οδόστρωμα, φωτισμός, οδός, σηματοδότηση, καιρικές συνθήκες κ.ά.) και παράλληλα να τα συνδέει με στοχευόμενη δράση (ποιοτική και ποσοτική) σε συγκεκριμένους τομείς, οι οποίοι θα αποτελέσουν και το μετρήσιμο μέγεθος για την αξιολόγηση από την κοινωνία (με το πέρασμα του χρόνου) της ορθότητας της πολιτικής που επιλέχθηκε.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να παρέμβουν οι ασφαλιστές. Γιατί έχουν γνώση και εμπειρία από τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία αποζημιώνουν καθημερινά. Τα στοιχεία που συγκεντρώνουν από το διακανονισμό των ζημιών, σε συνδυασμό με τον πλούτο των στοιχείων της Τροχαίας από την καταγραφή των ατυχημάτων, μπορούν να φωτίσουν πλευρές των τροχαίων ατυχημάτων που δεν έχουν τύχει της ανάλογης βαρύτητας.
Ενδεικτικά, αναφέρονται ορισμένα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση από την Τροχαία των συνθηκών των τροχαίων ατυχημάτων έτους 2006 (η τελευταία διαθέσιμη χρονιά με ολοκληρωμένα στοιχεία):
– Το 2006 κατεγράφησαν 16.019 ατυχήματα, με 22.332 παθόντα πρόσωπα. Από αυτά, τα 1.501 ήταν θανατηφόρα, με 1.657 νεκρούς.
– Τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα (575 ή 38,3% του συνόλου των θανατηφόρων) με 674 νεκρούς (40,7% των νεκρών) έγιναν στην εθνική οδό. Άρα, απαιτείται χαρτογράφηση των πιο επικίνδυνων σημείων των εθνικών οδών, συνεχής επιτήρησή τους και άμεσες πρακτικές παρεμβάσεις (σηματοδότηση, διαγράμμιση, έργα οδοποιίας, κ.ά.).
– Στα θανατηφόρα ατυχήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας, κατεγράφησαν 142 νεκροί σε σημεία των οποίων ο φωτισμός τους κρίθηκε ανεπαρκής ή εκτός λειτουργίας την ώρα του ατυχήματος. Συνεπώς, σε αυτά τα σημεία τα έργα βελτίωσης του φωτισμού τη νύχτα είναι επιβεβλημένα.
– Σε πλήθος 129 θανατηφόρων ατυχημάτων σε καιρικές συνθήκες βροχής κατεγράφησαν 176 νεκροί. Ίσως αυτό υποδεικνύει ότι χρειάζεται ενίσχυση η θεωρητική εκπαίδευση των νέων οδηγών σε ολισθηρό οδόστρωμα.
– Τέλος, σε 1.136 θανατηφόρα ατυχήματα (75,7% του συνόλου των θανατηφόρων) δεν υπήρχε κανένα μέσο ρύθμισης της κυκλοφορίας, καμία σήμανση και καμία σηματοδότηση. Άρα, απαιτούνται έργα ενίσχυσης της υποδομής σήμανσης και σηματοδότησης των οδών (προειδοποιητικές πινακίδες, νέα διαγράμμιση, μπάρες ασφαλείας, κ.ά.), ώστε αυτά να λειτουργούν αποτρεπτικά σε πιθανή παραβατική συμπεριφορά.