Οι ασφαλιστές πληρώνουν το “μάρμαρο”!

225

Επιμέλεια Σούλα Κορμά

Ο άδικος θάνατος ενός παιδιού 15 χρόνων, στις 6 Δεκεμβρίου, συγκλόνισε τις ψυχές και τις συνειδήσεις μας. Συγκλόνισε την κοινωνία μας, που άλλοτε αποσβολωμένη, άλλοτε κατάπληκτη, άλλοτε απογοητευμένη, άλλοτε οργισμένη και θυμωμένη παρακολούθησε όσα επακολούθησαν: από τη μια, τις δυναμικές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας των μαθητών-φοιτητών, και από την άλλη, τους βανδαλισμούς, τις λεηλασίες, τις πρωτοφανείς καταστροφές και το πλιάτσικο…
Η Αθήνα, κυρίως, αλλά και η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα, η Πάτρα, τα Γιάννενα και άλλες πόλεις μετατράπηκαν σε “πεδίο μάχης”, και οι εικόνες που αντικρίζουμε φανερώνουν –πώς αλλιώς να τη χαρακτηρίσει κανείς;– μανία καταστροφής: σπασμένες προθήκες καταστημάτων, καμένα κτήρια (καταστήματα, τράπεζες, κ.λπ.), κατεστραμμένα από εμπρησμό αυτοκίνητα…
Οι ειδήσεις και οι εικόνες καταστροφής “έτρεχαν” με καταιγιστικούς ρυθμούς και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο δεχθήκαμε από τα ΜΜΕ καταιγισμό απόψεων, αναλύσεων, διαπιστώσεων, σχολιασμών για τα γεγονότα, για τις πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις τους, για τα αίτια, τους υπεύθυνους και τους ανεύθυνους… Τι να προσθέσουμε σε όλα αυτά και τι να σχολιάσουμε; Ένα μόνο θέλουμε να σημειώσουμε: ο θάνατος του Αλέξη λειτούργησε ως θρυαλλίδα για να εκφραστεί η συσσωρευμένη δυσαρέσκεια που είναι διάχυτη στην ελληνική κοινωνία. Δυσαρέσκεια ηθική, δυσαρέσκεια οικονομική, δυσαρέσκεια πολιτική…
Συνειδητά, επιλέγουμε να περιοριστούμε μόνο στο να καταγράψουμε τα δεδομένα που αφορούν και στον ασφαλιστικό κλάδο: τον απολογισμό δηλαδή των καταστροφών και την αντίδραση των ασφαλιστικών εταιρειών.
Και λέμε συνειδητά, γιατί πιστεύουμε ότι όλα αυτά τα γεγονότα πρέπει να γίνουν αφορμή …περισυλλογής για τον κάθε έναν από μας˙ ας αναλογιστούμε όλοι μας τις προσωπικές μας ευθύνες. Το υλικό προβληματισμού αφθονεί και δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ευθύνη για τη στάση μας και τις δράσεις μας την επόμενη μέρα αφορά κάθε έναν από εμάς. Ας ελπίσουμε ότι απ’ όλα αυτά που βιώσαμε θα προκύψει κάτι θετικό εν τέλει˙ κάτι θετικό και ουσιαστικό για το μέλλον μας –το προσωπικό, το οικογενειακό, το κοινωνικό και το μέλλον της χώρας μας.

Ο απολογισμός του Ε.Β.Ε.Α.
Τα πρώτα απολογιστικά στοιχεία, που είδαν το φως της δημοσιότητας, έκαναν λόγο για περισσότερες από 565 κατεστραμμένες επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε το Ε.Β.Ε.Α. στις 11 Δεκεμβρίου, το σύνολο των επιχειρήσεων που υπέστησαν ζημιές στην περιοχή της Αθήνας ανέρχονται στις 435, ενώ το εκτιμώμενο συνολικό κόστος κατά δήλωση των ιδιοκτητών τους φθάνει τα 50.000.000 ευρώ. 
Οι επιχειρήσεις αυτές βρίσκονται στις οδούς Ερμού, Πανεπιστήμιου, Σταδίου, Μητροπόλεως, Σκουφά, Κανάρη, Καραγιώργη Σερβίας, Φιλελλήνων, Κολοκοτρώνη, Ακαδημίας, Πατησίων, Σόλωνος, Λ. Αλεξάνδρας, Ιπποκράτους, Στουρνάρη, Γ` Σεπτεμβρίου, Λ. Συγγρού, Ελ. Βενιζέλου, Αχιλλέως.
Ολοσχερή καταστροφή υπέστησαν 37 επιχειρήσεις, με τη μεγαλύτερη κατά δήλωση ζημία να ανέρχεται στα 5.500.000 ευρώ και τη μικρότερη στα 500 ευρώ. 
Συγκεκριμένα, ζημιές υπέστησαν 16 τράπεζες, 2 Σούπερ Μάρκετ, 40 μεγάλα καταστήματα και αλυσίδες, 374 μεσαία-μικρά καταστήματα και 3 Θέατρα- Κινηματογράφοι. 
Σημειώθηκαν κλοπές εμπορευμάτων σε προϊόντα κινητής τηλεφωνίας και αξεσουάρ, πληροφορικής, ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρονικών ειδών, κοσμημάτων, ρολογιών, οπτικών ειδών κ.λπ. 
Οι 435 επιχειρήσεις που υπέστησαν ζημιές στην Αθήνα –με αποτέλεσμα, έστω και παροδικά, να μένουν κλειστές ή να υπολειτουργούν– απασχολούν 2.500 εργαζομένους. Σύμφωνα, τέλος, με δηλώσεις του Προέδρου του ΕΒΕΑ, κ. Κ. Μίχαλου, στις 16/12, οι επιχειρήσεις που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας καταγράφουν απώλειες τζίρου μέχρι 90%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Άμεση η ανταπόκριση των ασφαλιστικών εταιρειών
Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος απέστειλε επείγουσα εγκύκλιο στις ασφαλιστικές εταιρείες -μέλη της, προτρέποντάς τες να προβαίνουν στην άμεση καταβολή των αποζημιώσεων, επιταχύνοντας τις σχετικές διαδικασίες σε περίπτωση ενεργοποίησης ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζημιωθέντων.
Υπογραμμίζει επίσης η ΕΑΕΕ ότι «είναι βέβαιο πως ο ασφαλιστικός κλάδος, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και αλληλεγγύης, θα σταθεί για άλλη μια φορά στο ύψος των περιστάσεων, προχωρώντας στην άμεση διευκόλυνση των ασφαλισμένων, που υπέστησαν ζημιές από τα πρόσφατα επεισόδια ανά τη χώρα».
Η ανταπόκριση των ασφαλιστικών εταιρειών ήταν και άμεση και συνεπής προς τις υποχρεώσεις τους. Ενδεικτικά, καταγράφουμε στη συνέχεια συγκεκριμένες ενέργειες ασφαλιστικών εταιρειών, όπως αυτές περιγράφονται σε σχετικά δελτία τύπου που εξέδωσαν:

Η AIG Greece, στις 11/12, ανακοίνωσε ότι, προκειμένου να ανταποκριθεί άμεσα στις επείγουσες ανάγκες των ασφαλισμένων πελατών της, οι περιουσίες των οποίων επλήγησαν: α) έθεσε σε λειτουργία ειδική τηλεφωνική γραμμή 24ωρης εξυπηρέτησης για Αναγγελία Ζημίας (210 8127 742), β) ενίσχυσε με πρόσθετο προσωπικό τα τμήματα Αποζημιώσεων της Εταιρίας, γ) συνέστησε κλιμάκιο ανώτερων στελεχών, το οποίο βρίσκεται σε 24ωρη ετοιμότητα, με σκοπό το διαρκή συντονισμό και την ταχεία διαχείριση των αναγγελλόμενων ζημιών και δ) έθεσε σε εφαρμογή απλοποιημένες διαδικασίες για την ταχύτερη εξυπηρέτηση και αποζημίωση των Ασφαλιζόμενων της Εταιρείας.
Στο πλαίσιο των ενεργειών άμεσης εξυπηρέτησης των πληγέντων ασφαλιζόμενων, αναφέρεται η χαρακτηριστική περίπτωση του καταστήματος της εταιρείας Alexi Andriotti Accessories στην οδό Ακαδημίας, στο κέντρο της Αθήνας. Το συγκεκριμένο κατάστημα υπέστη ολική καταστροφή από πυρκαγιά, ως αποτέλεσμα κακόβουλης ενέργειας, που εκδηλώθηκε το βράδυ της Δευτέρας, 8 Δεκεμβρίου. Στις 12/12 ολοκληρώθηκε η διαδικασία αποζημίωσης.  
Συγκεκριμένα, μέσα σε διάστημα 24 ωρών, το τμήμα αποζημιώσεων και οι εμπειρογνώμονες της AIG Greece προχώρησαν στην καταγραφή των ζημιών που υπέστη το κατάστημα. Σε συνεργασία με τον ασφαλιστικό σύμβουλο και τα στελέχη της ασφαλιζόμενης επιχείρησης, η Εταιρεία ολοκλήρωσε άμεσα τη διαδικασία αποζημίωσης, για το σύνολο των ζημιών που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά. 
Ο κ. Αλέξανδρος Ανδριώτης, εκπρόσωπος της Alexi Andriotti Accessories δήλωσε: «Θα ήθελα να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες στην AIG Greece για την ποιότητα εξυπηρέτησης και την ταχύτατη ολοκλήρωση της διαδικασίας αποζημίωσης, και να συγχαρώ τα στελέχη της για τον υψηλό επαγγελματισμό και την άψογη συνεργασία».
Ο κ. Λυκούργος Πέτροβας, Διοικητικός Δ/ντής της AIG Greece, ανέφερε: «Η AIG Greece έχει ήδη ολοκληρώσει την καταγραφή των ζημιών και προχωρά με ταχύτητα στην αποζημίωση των ασφαλιζόμενων επιχειρήσεων και ιδιωτών.  Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να προσφέρουμε ουσιαστική  υποστήριξη και ταχεία εξυπηρέτηση στις δύσκολες αυτές στιγμές».

Η ΑΤΕ Ασφαλιστική, θέλοντας να συμβάλει στη συνέχιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των πελατών της-επιχειρήσεων που υπέστησαν ζημιές από τα τελευταία γεγονότα, «ενεργοποίησε άμεσα όλο το διοικητικό της μηχανισμό, κατορθώνοντας να αποζημιώσει ήδη από την Παρασκευή 12.12.2008 το σύνολο των ασφαλισμένων μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων». Επισημαίνει επίσης ότι θα συνεχίσει αυτή την προσπάθεια και τις επόμενες ημέρες, καταβάλλοντας ως έναντι, μεγάλο μέρος των ζημιών και των μεγαλυτέρων επιχειρήσεων.
Στόχος της Εταιρείας είναι «να βοηθήσει τους πελάτες της, ώστε να αποκαταστήσουν άμεσα τις ζημιές τους και να συνεχίσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα χωρίς σημαντικές οικονομικές απώλειες, σε μια ιδιαίτερη στιγμή για την επαγγελματική τους ζωή».
Τέλος, η Διοίκηση της Εταιρείας εκφράζει θερμές ευχαριστίες «στο προσωπικό του Κλάδου Πυρός και στους ανεξάρτητους Πραγματογνώμονες που επιθεώρησαν άμεσα τις επιχειρήσεις, για τη συμβολή τους στην άμεση αποκατάσταση των ζημιών».

Η ΑΧΑ Ασφαλιστική, στο σχετικό δελτίο τύπου που εξέδωσε στις 12 Δεκεμβρίου, υπογραμμίζει χαρακτηριστικά: «Εμείς στην ΑΧΑ Ασφαλιστική μετά τα δυσάρεστα γεγονότα των προηγούμενων ημερών σε όλη την Ελλάδα, με αίσθημα ευθύνης και συνέπεια προς τις ανάγκες των ασφαλισμένων μας, αναγνωρίζοντας την υποχρέωσή μας να βρισκόμαστε πάντα πλάι τους, έχουμε ήδη προβεί, σύμφωνα με τις αρχές μας, στις πιο κάτω ενέργειες».
Αναλυτικά, οι ενέργειες της Εταιρείας περιγράφονται ως εξής:
– Το Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών βρίσκεται στη διάθεση των ασφαλισμένων που έχουν υποστεί ζημία, από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 8:00 το βράδυ, με στόχο την 
άμεση εξυπηρέτησή τους.
– Εξειδικευμένο προσωπικό και εμπειρογνώμονες ελέγχουν τις κατεστραμμένες περιουσίες και καταγράφουν άμεσα τις ζημίες των ασφαλισμένων.
– Μέχρι τις 12/12 είχε καταγραφεί το 95% των αναγγελθεισών ζημιών και από τις 15 Δεκεμβρίου η ΑΧΑ Ασφαλιστική προσέφερε σε όλους τους πληγέντες ασφαλισμένους της προκαταβολή έως το 50% της πιστοποιημένης ζημίας τους, που εκτιμάται συνολικά σε 5.000.000 Ευρώ.

Η International Life ανακοίνωσε ότι εξωτερικά συνεργεία της Εταιρείας προκατέβαλαν επιτόπου από τις 11 Δεκεμβρίου τουλάχιστον το 50% της αποζημίωσης σε όσους υπέστησαν ζημιές στα σπίτια τους, τα καταστήματά τους, τα αυτοκίνητά τους ή οποιεσδήποτε άλλες ζημιές που καλύπτονταν από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια που έχουν με την International Life.

Εξαιρετικά σημαντική απόφαση του ΣτΕ 
Με την υπ’ αριθμ. 307/07 απόφασή του, το ΣτΕ απεφάνθη υπέρ της νομικής δυνατότητας της ασφαλιστικής επιχείρησης να επιδιώξει την δια του άρθρου 105 του Εισ.Ν.Α.Κ. αγωγή-αποζημίωση έναντι του Δημοσίου, προς το σκοπό επανείσπραξης του ασφαλίσματος που κατέβαλε σε ασφαλισμένο της λόγω ζημιών που αυτός υπέστη εξαιτίας τρομοκρατικών ενεργειών.
Ειδικότερα, κατά το Συμβούλιο της Επικρατείας «…συνάγεται ότι, στην τελευταία αυτή περίπτωση (δηλ. επιδίωξη αποζημίωσης από το Δημόσιο βάσει των διατάξεων του άρθρου 105 του Εισ.Ν.Α.Κ.) και ο ασφαλιστής, ο οποίος αποζημίωσε τον τρίτο για τη ζημία των πραγμάτων που έχουν ασφαλιστεί, και κατόπιν τούτου, υποκαθίσταται έναντι των τρίτων, όπως το Δημόσιο, στα δικαιώματα, τα οποία, λόγω της ζημίας ανήκουν στον ασφαλισμένο, μπορεί να επιδιώξει την ικανοποίηση της αξιώσεώς του, σύμφωνα με το άρθρο 210 του Εμπορικού Νόμου, εγείροντας αγωγή βάσει του άρθρου 105 του Εισ. Ν.Α.Κ.». Κατά την κρίση δε του Δικαστηρίου, η ευθύνη του Δημοσίου προς αποκατάσταση της ζημίας στοιχειοθετείται στην (αποδεχθείσα) «παράλειψη της Αστυνομίας προς πρόληψη των διαταραχών και καταστροφών».
Να σημειωθεί, επιπλέον, ότι η απόφαση αυτή του ΣτΕ προήλθε μετά από αίτηση του Δημοσίου για αναίρεση της υπ’ αριθμ. 4542/98 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου, με την οποία είχε απορριφθεί έφεση του ιδίου κατά της 11.661/95 πρωτόδικης απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, που δικαίωνε την αντίδικο ασφαλιστική επιχείρηση.

 

Προηγούμενο άρθροΕτήσια Έκθεση Συνηγόρου του Καταναλωτή: Κατά 421,4% αυξημένες οι καταγγελίες για ασφαλιστικές εταιρείες
Επόμενο άρθροΟι ασφαλιστές επιβεβαίωσαν τη χρησιμότητά τους