Επίσκεψη του Προέδρου κ Δ/νοντος Συμβούλου της ΑΧΑ, κ. Henri de Castries, στην Ελλάδα

της Αμαλίας Ρουχωτά

Μόλις το 50% του χρόνου του περνάει στην έδρα της ΑΧΑ στο Παρίσι ο Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος του Ομίλου, κ. Henri de Castries, καθώς στις υποχρεώσεις του συμπεριλαμβάνονται και οι επισκέψεις σε 27 χώρες όπου ο  Όμιλος ΑΧΑ έχει δραστηριότητα. 
Στις αρχές Μαρτίου, το πρόγραμμά του περιελάμβανε και μια σύντομη στάση στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθεί με δημοσιογράφους της αγοράς μας, να γνωρίσει νέα και ανερχόμενα στελέχη της ΑΧΑ Ελλάδος, αλλά κυρίως να ενημερωθεί από τους υφιστάμενούς του για την πορεία της εταιρείας και τα εν εξελίξει σχέδιά της –και αυτά, απ’ όσο γνωρίζουμε, είναι και πολλά και ενδιαφέροντα. Ποια όμως είναι η οπτική του Γάλλου CEO, όπως αυτή εκφράστηκε στη συνάντησή του με τους δημοσιογράφους, επί σειρά θεμάτων;

Για τις προοπτικές της ελληνικής αλλά και διεθνούς οικονομίας
Όπως είναι φυσικό, ο κ. De Castries ρωτήθηκε σχετικά με την οικονομική κατάσταση της χώρας μας: ποια θα ήταν η θέση και η αντίδραση της εταιρείας του, εάν τα δυσοίωνα σενάρια επιστροφής στη δραχμή γίνουν πραγματικότητα ή, γενικότερα, η οικονομική πορεία της χώρας επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο. Η άποψή του είναι ρεαλιστική και επιτρέπει και κάποια αισιοδοξία για το μέλλον. «Οι προκλήσεις είναι υπαρκτές αλλά βλέπουμε ότι υπάρχει κινητικότητα. Γίνονται κάποιες κινήσεις που ίσως θα έχουν θετικό αποτέλεσμα. Το πρόβλημα δεν υφίσταται μόνο στην Ελλάδα». Όπως υποστήριξε, οι απαιτούμενες αναδιαρθρώσεις θα ξεκινήσουν από πρωτοβουλίες των κυβερνήσεων, εφόσον αυτή τη στιγμή υπάρχει έντονο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας. Τοποθετώντας το πρόβλημα και εκτός Ελλάδος, μίλησε για δημόσια έξοδα τα οποία δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν, είναι υπερβολικά σε πολλές περιπτώσεις και θα πρέπει να μειωθούν.  Όσο για το σενάριο επιστροφής της χώρας στη δραχμή, ο ίδιος το χαρακτήρισε απίθανο και πρόσθεσε ότι δεν το θεωρεί λύση για τα προβλήματα της Ελλάδας. 
Η επένδυση της ΑΧΑ στην ελληνική αγορά είναι, όπως επεσήμανε, μακροπρόθεσμη. Ακόμα και αν υπήρχαν, βέβαια, φιλοδοξίες για βραχυπρόθεσμα κέρδη από τη δραστηριότητα της ΑΧΑ στην Ελλάδα, οι παρούσες συνθήκες είναι ιδιαίτερα αποθαρρυντικές. Ο ίδιος, ωστόσο, μίλησε για περιθώρια ανάπτυξης και κέρδους σε βάθος 15ετίας, καθώς μεταξύ άλλων θεωρεί ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας είναι (μερικώς θα λέγαμε εμείς) εκπαιδευμένος ασφαλιστικά, όχι όμως και καλυμμένος. Παραλλήλισε, δε, την κατάσταση με τη Γαλλία, όπου λόγω ανεπάρκειας του δημόσιου συστήματος οι Γάλλοι πολίτες αγοράζουν πλέον οι ίδιοι μεγαλύτερες καλύψεις από τον ιδιωτικό τομέα.

Σε αυτή τη φάση “κερδίζουμε” πελάτες, δεν εξαγοράζουμε εταιρείες
Σε μια αγορά όπου η ζήτηση είναι αυξημένη, με αρκετές εταιρείες να είναι θετικές σε συνεργασία ή και εξαγορά τους από ανταγωνίστριες εταιρείες, είναι φυσικό οι όμιλοι όπως η ΑΧΑ, που επηρεάστηκαν λιγότερο από την ύφεση, να εξετάζουν τις επιλογές τους ιδιαίτερα προσεκτικά. Έτσι λοιπόν, αν και, όπως και ο ίδιος ο κ. De Castries παραδέχτηκε, η πολιτική της ΑΧΑ διεθνώς είναι υπέρ των εξαγορών, στην παρούσα φάση κάτι τέτοιο δεν είναι μέσα στις προτεραιότητες του Ομίλου. Επισήμανε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι προτεραιότητα της ΑΧΑ στην Ελλάδα είναι να κερδίσει την ικανοποίηση και την προτίμηση νέων και υπαρχόντων πελατών. 
Σημειώνουμε, βέβαια, πως σε αυτόν τον τομέα η εταιρεία θα πρέπει και ήδη καταβάλλει μεγάλη προσπάθεια, καθώς τα συστήματα εξυπηρέτησης συνεργατών και πελατών συνεχώς αναβαθμίζονται ή δημιουργούνται νέα, τα οποία και θα αξιολογηθούν εκ του αποτελέσματος. Στόχος πάντως, όπως διατυπώθηκε, είναι η ηγετική θέση στην εξυπηρέτηση πελατών και όχι τα μερίδια αγοράς. Μια ρεαλιστική τοποθέτηση, που τελευταία ενστερνίζονται όλο και περισσότερες διοικήσεις.

Δεν υπάρχει Bancassurance στην Ελλάδα
Η συνεργασία μεταξύ της Alpha Bank και της ΑΧΑ είναι ένα ζήτημα που εξελίχθηκε ίσως λίγο διαφορετικά απ’ ό,τι σχεδίαζε ο γαλλικός όμιλος την περίοδο των συζητήσεων για την εξαγορά της Alpha Ασφαλιστικής. Αυτό φυσικά δεν είναι αρνητικό για την ασφαλιστική, καθώς τόσο ο Δ/νων Σύμβουλος στην Ελλάδα, κ. Eric Kleijnen, όσο και ο Γάλλος CEO του Oμίλου, κ. Ηenri de Castries, δηλώνουν ικανοποιημένοι από το υπάρχον επίπεδο και τη μορφή συνεργασίας με το τραπεζικό ίδρυμα. 
Πάντως, ο κ. De Castries υπογράμμισε ότι Bancassurance, τουλάχιστον στη μορφή που λειτουργεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία και η Αγγλία, δεν υφίσταται στην Ελλάδα. 
Για την ΑΧΑ η επιθυμητή  Bancassurance εργασία σημαίνει μικρά και ιδιαίτερα φθηνά ασφαλιστικά προϊόντα, ενσωματωμένα στο τραπεζικό προϊόν του τραπεζικού πελάτη, τα οποία έχουν μεγάλη διάρκεια ισχύος και αποδίδουν κέρδος στην ασφαλιστική, όχι λόγω ύψους ασφαλίστρων αλλά λόγω πλήθους πελατών. Βασίζουν την αποδοτικότητά τους, δηλαδή, στο ευρύ τραπεζικό πελατολόγιο. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. De Castries, τη στιγμή που οι ελληνικές τράπεζες, σε αντίθεση με τους συναδέλφους τους στο εξωτερικό, δεν χρεώνουν στους πελάτες τους υπηρεσίες όπως το άνοιγμα λογαριασμών, το καταναλωτικό κοινό δεν είναι εξοικειωμένο με τις χαμηλές χρεώσεις διαφόρων υπηρεσιών και δεν έχει έρθει σε επαφή με τα ασφαλιστικά προϊόντα που η AXA επιθυμεί να διακινήσει μέσω της Alpha Bank. Στόχος πάντως της ασφαλιστικής παραμένει η ευρύτερη αξιοποίηση της συνεργασίας της με την τράπεζα, ενώ σε καμία περίπτωση δεν νιώθει να απειλείται από τη λειτουργία της Alpha Life, της ασφαλιστικής εταιρείας Ζωής που ίδρυσε η  Alpha Bank.

Ένα ελκυστικό προϊόν που λείπει από την ελληνική αγορά ασφαλίσεων
Σε μια αγορά όπως αυτή της Ελλάδας όπου, δυστυχώς, ακόμα και σήμερα η μεγάλη πλειοψηφία της ασχολείται με την υποχρεωτική ασφάλιση αυτοκινήτου και όλοι οι άλλοι κλάδοι ασφάλισης, Ζωής, Περιουσίας, Ευθυνών, κ.λπ., παραμένουν ουσιαστικά αναξιοποίητοι από τις ασφαλιστικές εταιρείες, είναι ίσως περίεργο να μιλάμε για νέα προϊόντα και ιδιαίτερα στον κλάδο Ζωής. Τα ασφαλιστικά προϊόντα, όμως, τα υπαγορεύουν οι ανάγκες της καθημερινότητας και οι σύγχρονες εξελίξεις, όσο και αν εμείς στη δική μας αγορά τις αγνοούμε ή δεν είμαστε ικανοί να τις αξιοποιήσουμε. Η ασφάλιση μακροχρόνιας φροντίδας (long term care), επί παραδείγματι, μας αφορά όλους, καθώς καλύπτει τις ανάγκες ανθρώπων που εμφανίζουν κάποια στιγμή στη ζωή τους προβλήματα υγείας που απαιτούν παρακολούθηση και βοήθεια από επαγγελματίες της περίθαλψης για μεγάλες χρονικές περιόδους, χωρίς ωστόσο να είναι απαραίτητη η νοσηλεία σε νοσοκομείο. 
Ο κ. Henri de Castries μας μίλησε για την εμπειρία της ΑΧΑ στη Γαλλία, όπου ιδιαίτερα οι γυναίκες επιβαρύνονται με τη φροντίδα των ατόμων της οικογένειας που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα και τα στοιχεία που παρέθεσε είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα. Πρόκειται για έναν απολύτως ασφαλίσιμο κίνδυνο, καθώς οι πιθανότητες να είναι κάποιος εξαρτώμενος από τη φροντίδα τρίτου φτάνουν το 25%, κανείς όμως δεν μπορεί να γνωρίζει σε ποιους θα συμβεί. Το προσδόκιμο ζωής βεβαίως κάθε χρόνο αυξάνεται, οι στατιστικές μελέτες, ωστόσο, καταδεικνύουν ότι παράλληλα αυξάνεται και η ποιότητα ζωής, καθώς ο μέσος όρος χρόνων κατά τα οποία χρειάζεται η φροντίδα, παραμένει στα 3 έτη. Σήμερα, το κόστος διαβίωσης για άτομα που έχουν ανάγκη μακροχρόνιας φροντίδας, τουλάχιστον στη Γαλλία, ξεπερνά κατά 1.000 ευρώ το εισόδημά τους, ενώ η κρατική επιχορήγηση που λαμβάνουν σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί και το μέλλον της είναι αβέβαιο.
Η κάλυψη αυτή απευθύνεται, κυρίως, σε ανθρώπους της μεσαίας οικονομικής τάξης, όμως, για να θεωρηθεί βιώσιμο ένα σύστημα ιδιωτικής κάλυψης των αναγκών αυτών, η ασφάλιση θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική για όλους. Μόνο με αυτόν τον τρόπο το κόστος θα μπορούσε να είναι ανεκτό από όλους τους πολίτες και η κάλυψη επαρκής. Φυσικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου ακόμα και η κάλυψη σεισμού παραμένει προαιρετική, είναι μάλλον αστείο να σκεφτούμε τη διάδοση ενός ασφαλιστικού προϊόντος που θα απάλλασσε τις γυναίκες, κυρίως, από τη φροντίδα ανθρώπων του οικογενειακού περιβάλλοντος με μακροχρόνια προβλήματα υγείας, η οποία σε πολλές περιπτώσεις απαιτεί τον περισσότερο χρόνο τους.

Αναζωογονητική, λόγω των τοποθετήσεων και των προοπτικών που εκείνος διαβλέπει, η επίσκεψη του κ. Henri de Castries στη χώρα μας, καθώς, όπως και στο παρελθόν έχουμε επισημάνει, πρόκειται για έναν από τους αξιολογότερους εκπροσώπους της ασφαλιστικής αγοράς διεθνώς. 
Η στήριξη που αμέριστα δήλωσε ότι παρέχει στους συναδέλφους του στην Ελλάδα σαφώς καθησυχάζει όσους –λίγους– αναρωτιούνται για τις μελλοντικές στρατηγικές επιλογές των πολυεθνικών ομίλων σχετικά με την παρουσία τους στη χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά, και όπως όλα δείχνουν, τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερη πρόκληση για την ΑΧΑ Ελλάδος. Η διεθνής εμπειρία και το αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο ήδη αποτελεί προτεραιότητα για την εταιρεία, θα είναι πολύτιμοι σύμμαχοι σε αυτή τη δύσκολη πορεία.