Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ελληνική Αστυνομία, το 2011 σημειώθηκαν λιγότερα τροχαία ατυχήματα σε σχέση με το 2010, με αποτέλεσμα να είναι λιγότεροι και οι παθόντες. Αν και ο φόρος του αίματος στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους παραμένει βαρύς, δυστυχώς, οι Έλληνες οδηγοί δεν φαίνεται να συνετίζονται κι αυτό καταδεικνύεται από το γεγονός ότι τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να οφείλονται στις “επικίνδυνες” παραβάσεις.
Συνολική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
Το προηγούμενο έτος, σε σύγκριση με το 2010, σημειώθηκαν σε όλη την επικράτεια:
– 1.011 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, έναντι 1.162 το 2010 (151 λιγότερα).
– 1.397 σοβαρά ατυχήματα, έναντι 1.454 (57 λιγότερα).
– 11.223 ελαφρά ατυχήματα, έναντι 12.456 (1.233 λιγότερα).
Οι θανόντες και οι τραυματίες από τα ατυχήματα αυτά είναι:
– 1.091 θανόντες, έναντι 1.281 το 2010 (190 λιγότεροι).
– 1.675 βαριά τραυματίες, έναντι 1.754 (79 λιγότεροι).
– 15.129 ελαφρά τραυματίες, έναντι 17.024 το 2010 (1.895 λιγότεροι).
“Επικίνδυνες” παραβάσεις: βασική αίτια των θανατηφόρων
Οι “επικίνδυνες” παραβάσεις εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικότερες αιτίες για την πρόκληση των θανατηφόρων ατυχημάτων. Τα περισσότερα από τα 1.011 θανατηφόρα ατυχήματα έχουν ως αίτια:
– 111 την υπερβολική ταχύτητα.
– 127 την κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
– 43 την οδήγηση χωρίς σύνεση και προσοχή.
– 62 την παραβίαση προτεραιότητας
– 70 την απόσπαση προσοχής.
– 10 το αντικανονικό προσπέρασμα.
– 429 λοιπά αίτια που σχετίζονται με οδηγική συμπεριφορά (μέθη, κ.ά.).
Από την ανάλυση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, προκύπτει ότι οφείλονται (κατά είδος):
364 σε σύγκρουση, 282 σε εκτροπή, 204 σε παράσυρση πεζού, 90 σε πρόσκρουση, 62 σε ανατροπή, 9 σε άλλη αιτία.
Στο δευτερεύον οδικό δίκτυο, τα περισσότερα θανατηφόρα
424 θανατηφόρα ατυχήματα, η πλειοψηφία δηλαδή, συνέβησαν στο δευτερεύον οδικό δίκτυο (επαρχιακές οδούς) και 319 στις κατοικημένες περιοχές. Στη Ν.Ε.Ο.Αθηνών – Θεσσαλονίκης συνέβησαν 23, στη Ν.Ε.Ο.Αθηνών – Πατρών 13 και στην Εγνατία Οδό 29 ατυχήματα.
Οι μεταμεσονύχτιες ώρες, οι πιο επικίνδυνες
Το μεγαλύτερο ποσοστό των θανατηφόρων ατυχημάτων, 242 ατυχήματα, συνέβησαν κατά τις ώρες 24.00΄ έως 07.00΄ και ακολούθως κατά τις ώρες 13.00΄εως 17.00΄ και 17.00΄ έως 21.00΄ (από 198 ατυχήματα).
Οι παραβάσεις
Κατά το έτος 2011, από τις Υπηρεσίες Τροχαίας βεβαιώθηκαν συνολικά 468.070 παραβάσεις σε όλη την Επικράτεια. Οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν αφορούν:
– 238.033 παραβάσεις ταχύτητας.
– 72.668 παραβάσεις επαγγελματικών οχημάτων.
– 47.250 μη χρήση κράνους.
– 37.120 μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
– 34.992 οδήγηση υπό την επήρεια μέθης.
– 27.988 παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ).
– 18.603 παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου.
– 14.875 κίνηση στο αντίθετο ρεύμα.
– 11.880 παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
– 8.664 αντικανονικό προσπέρασμα.
– 5.365 φθαρμένα ελαστικά.
– 3.946 αντικανονικοί ελιγμοί.
– 2.678 κίνηση στην αριστερή λωρίδα –μη κίνηση στο άκρο δεξιό της οδού.
– 1.229 παράνομες διαφημιστικές πινακίδες.
– 2.143 παραβίαση προτεραιότητας.
– 825 μη χρήση παιδικών καθισμάτων.
953 εκατ. ευρώ κατέβαλαν σε αποζημιώσεις οι ασφαλιστικές το 2010
Πέρα από την απώλεια ανθρώπινων ζωών και την πρόκληση βαρύτατων ή ελαφρύτερων τραυματισμών, τα τροχαία ατυχήματα συνεπάγονται και ένα υψηλότατο οικονομικό κόστος. Ελλείψει των συγκεντρωτικών στοιχείων του 2011 για τις καταβαλλόμενες αποζημιώσεις, υπενθυμίζουμε ότι το 2010 οι ασφαλιστικές εταιρείες κατέβαλαν σε αποζημιώσεις 779,5 εκατ. ευρώ στον κλάδο αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων και 173 εκατ. ευρώ στον κλάδο των χερσαίων οχημάτων. Αθροίζοντας τις αποζημιώσεις των δύο κλάδων σχετικά με τα χερσαία οχήματα, προκύπτει συνολικό ποσό ύψους 953 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 79,5% επί του συνόλου των καταβληθεισών αποζημιώσεων των ασφαλίσεων κατά ζημιών.




